handdator

Visa fullständig version : Minnet


Fd_Megatuttarna
2007-10-17, 19:52
Hur är det med minnet egentligen, går det att träna upp? Då snackar jag inte om att ha en jävla massa metoder med att associera bilder till varje objekt o s v utan att bara sådär rakt av få ett bättre minne och kunna läsa saker och lägga dem på minnet direkt.

Vad säger vetenskapen?

Pez
2007-10-17, 20:32
Utan att orka ta fram rapporter och forskning så säger jag..
Ja - man kan träna minnet, generellt sett så verkar det dock som att det man tränar är det man blir bättre på.
Tränar man på att minnas siffror och/eller sifferserier så blir man bättre på att komma ihåg just siffror och/eller sifferserier.

Kolla upp George Millers "The magical number 7 +/- 2". Kul även för lekmän.

Edit: Förutsätter ett normativt utgångsläge - dvs ej nedsatt förmåga.

Squirrel
2007-10-17, 22:53
Lär dig 100+ decimaler av pi. Förvånansvärt underhållande.

Pez
2007-10-17, 23:05
Lär dig 100+ decimaler av pi. Förvånansvärt underhållande.

Lär dig skriva relevanta inlägg. Förvånansvärt underhållande.

Pudzianovski
2007-10-17, 23:09
Jag funderar ofta över detta när jag läser sånt jag måste läsa. Det är helt omöjligt att få in. Men så fort jag hör en nyhet på radio att Kalle från Norrland klarade att simma 1 km under vattnet så kommer jag ihåg det i evigheter. :(

tntballe
2007-10-17, 23:14
Jag funderar ofta över detta när jag läser sånt jag måste läsa. Det är helt omöjligt att få in. Men så fort jag hör en nyhet på radio att Kalle från Norrland klarade att simma 1 km under vattnet så kommer jag ihåg det i evigheter. :(

är det just för att det ena ville du läsa o därmed berörde dig mer, även om det bara var onödigt vetande.

Pez
2007-10-17, 23:15
Jag funderar ofta över detta när jag läser sånt jag måste läsa. Det är helt omöjligt att få in. Men så fort jag hör en nyhet på radio att Kalle från Norrland klarade att simma 1 km under vattnet så kommer jag ihåg det i evigheter. :(

Medveten inlärning behöver inte vara bättre än omedveten. Tvärtom.
Jag är likadan, en del grejer som jag skummar eller bara råkar höra i bakgrunden sitter som ett smäck.. medans annan information som jag aktivt försökt memorera är som rinnande vatten i skallen.

Det finns rätt mycket som kan spela in, men bara för att ett inlärningssätt "anses" eller "verkar" vara det logiska valet för viss information (se läsa kurslitteratur :D) så kanske det inte de facto är det bästa för alla. Testa talböcker (vid tillgång), testa att läsa högt, testa att skriva ner stödord och läs de högt etc.. finns en del knep.

Fagen
2007-10-17, 23:30
Hur är det med minnet egentligen, går det att träna upp? Då snackar jag inte om att ha en jävla massa metoder med att associera bilder till varje objekt o s v utan att bara sådär rakt av få ett bättre minne och kunna läsa saker och lägga dem på minnet direkt.

Vad säger vetenskapen?


Ditt arbetsminne tror jag inte att du kan träna upp (det som du använder när du skall komma ihåg ett nytt telefonnummer i 30 sek och går och rabblar det i huvudet för dig själv) utan det har en viss kapacitet (7+-2). Att lagra och ta fram långtidsminnen tror dock jag att man kan träna upp, men det är inte riktigt mitt neck of the wood. Vad är det du vill minnas? Anatomiska termer, franskaglosor, hela bokkapitel om historiska händelser?

Pez
2007-10-17, 23:43
Ditt arbetsminne tror jag inte att du kan träna upp (det som du använder när du skall komma ihåg ett nytt telefonnummer i 30 sek och går och rabblar det i huvudet för dig själv) utan det har en viss kapacitet (7+-2). Att lagra och ta fram långtidsminnen tror dock jag att man kan träna upp, men det är inte riktigt mitt neck of the wood. Vad är det du vill minnas? Anatomiska termer, franskaglosor, hela bokkapitel om historiska händelser?

Mjaa.. det handlar inte om 5-9 siffror (7 +/- 2) utan 5-9 "block" sas - säg att du får en sifferserie som ser ut som följande:

13571113171923

Nedskrivet är det lättare att knäcka den, men det finns en typ av jävlar som utan problem kan rabbla den där framlänges och baklänges efter att ha fått den uppläst. Det handlar om hur man uppfattar den.

Fagen
2007-10-18, 00:02
Mjaa.. det handlar inte om 5-9 siffror (7 +/- 2) utan 5-9 "block" sas - säg att du får en sifferserie som ser ut som följande:

13571113171923

Nedskrivet är det lättare att knäcka den, men det finns en typ av jävlar som utan problem kan rabbla den där framlänges och baklänges efter att ha fått den uppläst. Det handlar om hur man uppfattar den.

Mjaa, när man kan använda sig av "chunking" eller kan koppla ihop siffrorna till "block" så är det väl inte arbetsminnet som man använder, utan istället låntidsminnet när man knyter an den nya informationen (siffrorna) till tidigare information i minnet (typ årtal).

Sen hur savanter gör, om det är dessa du syfter till, det har jag ingen riktig koll på.

Pez
2007-10-18, 01:41
Mjaa, när man kan använda sig av "chunking" eller kan koppla ihop siffrorna till "block" så är det väl inte arbetsminnet som man använder, utan istället låntidsminnet när man knyter an den nya informationen (siffrorna) till tidigare information i minnet (typ årtal).

Sen hur savanter gör, om det är dessa du syfter till, det har jag ingen riktig koll på.

Ja, du delar upp saker i block och kopplar de till LTM - men du använder i allra högsta grad KTM för att hantera blocken.
Där gäller fortfarande 5-9.
Kapaciteten för KTM är olika från person till person, men de allra flesta ligger fint i mitten sas.

Sen savanter - det är en helt annan fråga.
En del gör precis så som du säger, blockar upp och kopplar mot statistik etc (LTM) men det finns vissa individer som går helt utanför den forskning och de studier som gjorts.. personer som bara har.. en förmåga att kunna återberätta långa sifferserier, komma ihåg hela böcker etc - som helt enkelt har en helt annan kapacitet och förmåga att memorisera och bearbeta data än "normalt".

Ang. sifferserien ovan... det är primtal - 1 tom 23. I det fallet kan man anknyta till serien som ett "block".

Som tidigare sagts - att träna upp sitt minne handlar mer om effektivisera än att utöka. KTM är högst begränsat.

Fd_Megatuttarna
2007-10-18, 08:31
Jag funderar ofta över detta när jag läser sånt jag måste läsa. Det är helt omöjligt att få in. Men så fort jag hör en nyhet på radio att Kalle från Norrland klarade att simma 1 km under vattnet så kommer jag ihåg det i evigheter. :(

Haha just så känner jag också. Skulle vilja kunna läsa böcker med bättre behållning ungeför.