handdator

Visa fullständig version : Öknings metoder


joshish
2007-10-17, 11:41
Hej

Jag undrar lite olika metoder om man vill öka i vikt, Om man tränar på samma vikt hela tiden så vänjer sig musklerna vid den så man ska ju öka hela tiden, men hur mycket ska man öka?

Och när?


Tack på förhand//johan

Gpajpen
2007-10-17, 11:53
personligen så ökar jag när vikten blir för lätt för det repsantal jag vill träna inom.
exempel;
jag siktar på att träna med 4-6 reps i godtycklig övning, i ett set klarar jag lätt 6 reps och höjer då vikten till nästkommande set. en normal höjning är +2,5kg (1,25 på varje sida), det är också den minsta möjliga höjningen på mitt gym.

Mark_Lyft
2007-10-17, 11:56
Hej

Jag undrar lite olika metoder om man vill öka i vikt

ät

sleep is the enemy
2007-10-17, 13:46
ät

läs

OT. Så sätter ja ett repsantal ja vill nå. När ja nått dit, höjer ja vikten. Å när ja klarar nästa vikt på de repsantal ja vill nå höjs vikten igen. Ibland när man fastnat på en vikt brukar ja dock höja vikten i nåt pass även om ja inte klarat det repsantal innan, när man sedan sänker till samma vikt som innan kan det gå lättare att nå de reps man vill.

DenSisteMohikanen
2007-10-17, 15:50
personligen så ökar jag när vikten blir för lätt för det repsantal jag vill träna inom.
exempel;
jag siktar på att träna med 4-6 reps i godtycklig övning, i ett set klarar jag lätt 6 reps och höjer då vikten till nästkommande set. en normal höjning är +2,5kg (1,25 på varje sida), det är också den minsta möjliga höjningen på mitt gym.

Vill man öka med mindre än 2,5 kg så är det ju bara att sätta dig två eller fler "det som håller skivorna på plats" saker? :)