handdator

Visa fullständig version : Skämt och sido - Skämt åsido? Liten språkfråga


Langster
2007-10-17, 07:31
Jag ser ofta folk här som skriver skämt och sido, har till och med sett skämt och sidor.
Jag är inte säker, men jag har alltid trott att det egentligen ska vara skämt åsido, att man alltså åsidosätter skämten för att vara allvarlig.

Språkpoliser, hjälp mig, vad är rätt?

Mago
2007-10-17, 07:40
Skämt åsido, ja.

Eddie Vedder
2007-10-17, 07:46
har till och med sett skämt och sidor.

Ja det läste jag med, minns inte vilken tråd men jag reagerade på samma sak. "Den här personen kan aldrig ha läst en bok i hela sitt liv" blev min spontana tanke. Faktiskt aldrig sett eller hört det.

Men "skämt åsido" är det korrekta, av just den anledningen du djälv nämner. Man åsidosätter helt enkelt skämtandet och är lite mer allvarlig.

kharon
2007-10-18, 06:47
Skämt och cider brukar resultera i en rolig kväll.

:banned ?

panzerpig
2007-10-18, 15:45
Jag är inte säker, men jag har alltid trott att det egentligen ska vara skämt åsido, att man alltså åsidosätter skämten för att vara allvarlig.

Språkpoliser, hjälp mig, vad är rätt?

Jupp, så ska det vara.

Tolkia
2007-10-18, 15:59
Som redan skrivit: Skämt ÅSIDO.

skaparn
2007-10-18, 16:03
Men att skriva skämt och sidor är väl lite grann av ett skämt det också. Må vara att det andas lite Arne Hegerfors och Robban Broberg, men jag har trorr så mycket om skribenter som använt det att jag bara sågar deras humor och inte deras språkbruk.

Rahf
2007-10-18, 16:03
Alla skämt åsido så stavas det skämt ÅSIDO!! YAAAAAAAAAAAH!

(Alltid roligt att sätta extra press med ett bulkvrål).

Mats Loefstroem
2007-10-18, 16:09
Personligen retar jag mig ännu mer på att folk - i alla fall i Stockholm - har missad skillnaden mellan var och vart. Till och med i taxiväxlarna kan man få frågan "vart ska vi hämta".

Å sen så undrar jag vad detta frekvent förekommande "så" betyder i slutet av en mening.

skaparn
2007-10-18, 16:10
Personligen retar jag mig ännu mer på att folk - i alla fall i Stockholm - har missad skillnaden mellan var och vart. Till och med i taxiväxlarna kan man få frågan "vart ska vi hämta".

Du vill förstås höra vars

+1

machine gun
2007-10-18, 16:13
Personligen retar jag mig ännu mer på att folk - i alla fall i Stockholm - har missad skillnaden mellan var och vart. Till och med i taxiväxlarna kan man få frågan "vart ska vi hämta".

Det är för att så säger man på stockholmska, det är dialektalt.

Mats Loefstroem
2007-10-18, 16:14
Du vill förstås höra vars


Nää. Men norrlänningar får säga "vars" för det har de dialektalt alibi för.

Mats Loefstroem
2007-10-18, 16:15
Det är för att så säger man på stockholmska, det är dialektalt.

Det är det så faan heller, det är fel helt enkelt.

Snafu
2007-10-18, 16:15
Min polare säger "varst". Han läste iofs systemvetare på högskolan också, lite efter sådär.

machine gun
2007-10-18, 16:22
Det är det så faan heller, det är fel helt enkelt.

Norrlänningar får säga vars, därför får stockholmare säga vart.

Snafu
2007-10-18, 16:26
Nu har jag för mig att var och vart är fullkomligt acceptabelt att säga, det har nånting med i vilken tids...tempus...man har att göra med.

"var ska du"
"vart har du varit"

Eller om det var tvärtom...?

machine gun
2007-10-18, 16:28
http://www.svd.se/kulturnoje/mer/sprakspalt/artikel_464985.svd

egge
2007-10-18, 16:42
Nu har jag för mig att var och vart är fullkomligt acceptabelt att säga, det har nånting med i vilken tids...tempus...man har att göra med.

"var ska du"
"vart har du varit"

Eller om det var tvärtom...?

Har det inte med riktning att göra? Kommer ihåg att farfar flamade mig när jag sa vart, jävla snorungar som inte kan lära sig språket. :P

Eddie Vedder
2007-10-18, 17:27
Eller om det var tvärtom...?

Ja tvärtom är det tror jag.

"Var har du varit?" samt "Vart ska du?" då jag uppfattar ordet "vart" som en förkortning av "varåt", d.v.s. "Varåt ska du?".

Men jag ska inte leka Fredrik Lindström och gräva för djupt i detta.:D

Allan
2007-10-18, 17:46
Det är det så faan heller, det är fel helt enkelt.

Stockholmare har dialektalt alibi för vart. Det har Fredrik Lindström sagt

Mats Loefstroem
2007-10-18, 19:50
Stockholmare har dialektalt alibi för vart. Det har Fredrik Lindström sagt

Och Fredrik Lindström har koll? Jodå, men han är kille också. Grabben är från gnällbältet, skild, och har ett skriande behov av att ställa in sig hos fräscha stockholmskor med tveksamt språkbruk.

machine gun
2007-10-18, 20:04
Och Fredrik Lindström har koll?

Han är doktorand i lingvistik, så lite koll får man väl gissa att han trots allt har.

machine gun
2007-10-18, 20:06
Ja tvärtom är det tror jag.

"Var har du varit?" samt "Vart ska du?" då jag uppfattar ordet "vart" som en förkortning av "varåt", d.v.s. "Varåt ska du?".

Men jag ska inte leka Fredrik Lindström och gräva för djupt i detta.:D

Läs min länk, för bövelen! :D Det finns tre betydelser av "vart" som alla är rätt i sitt sammanhang.

Mats Loefstroem
2007-10-18, 20:14
Han är doktorand i lingvistik, så lite koll får man väl gissa att han trots allt har.

Klart han har! Jag har en djup respekt för honom och hans sällsynt coola sätt att förvalta nördig men smått ovärderlig kunskap. Det betyder dock inte att jag gillar det nya svenska sättet att använda "vart", och absolut inte att jag tycker att Fredrik Lindström i kraft av sin auktoritet ska ge 08-or speciella fripass för ett slött, slappt och väldans fånigt språkbruk.

För övrigt tycker jag att vi som bor och verkar i Stockholm har ett speciellt ansvar för att vårda rikssvenskan. Vilka ska annars göra det?

skaparn
2007-10-18, 20:24
Klart han har! Jag har en djup respekt för honom och hans sällsynt coola sätt att förvalta nördig men smått ovärderlig kunskap. Det betyder dock inte att jag gillar det nya svenska sättet att använda "vart", och absolut inte att jag tycker att Fredrik Lindström i kraft av sin auktoritet ska ge 08-or speciella fripass för ett slött, slappt och väldans fånigt språkbruk.

För övrigt tycker jag att vi som bor och verkar i Stockholm har ett speciellt ansvar för att vårda rikssvenskan. Vilka ska annars göra det?

Jag

Men seriöst, eller skämt åsido om man så vill, Fredrik Lindström är en populist av rang. Han gör sig rik dels på att skriva Aha!-böcker som får folk att känna sig smart, dels på att vara den akademiker som tillåter folk att låta sitt språk förfalla.

Dessutom. Stockholmska är ädelt. Jag är nästan lite besviken på hur få som bräker på äkta dialekt här. Kanske beror det på alla bönder som flyttar in, men lite mer kunde man väl vänta av urstockholmarna?

machine gun
2007-10-18, 20:36
Dessutom. Stockholmska är ädelt. Jag är nästan lite besviken på hur få som bräker på äkta dialekt här. Kanske beror det på alla bönder som flyttar in, men lite mer kunde man väl vänta av urstockholmarna?

Jag kan presentera dig för min morfar om du vill. Han har bott på söder i stort sett hela sitt liv och låter som en gammal pilserfilm :D

machine gun
2007-10-18, 20:38
För övrigt tycker jag att vi som bor och verkar i Stockholm har ett speciellt ansvar för att vårda rikssvenskan. Vilka ska annars göra det?

Stockholmska är inte rikssvenska. Stockholmska är stockholmska. I rikssvenskan heter det "Där är ett träd", på stockholmska låter samma mening "Der er ett tred", dessutom nasalt. Inte så likt om du frågar mig :D

Damien Thorne
2008-01-23, 13:15
Ett annat uttryck...

En kompis till mig sa "Mycke snack i en liten verkstad"

Men visst är det "Mycke snack och lite verksta" ?

Tolkia
2008-01-23, 13:32
Men visst är det "Mycke snack och lite verksta" ?
Ja.

Bärs
2008-01-24, 17:07
Men seriöst, eller skämt åsido om man så vill, Fredrik Lindström är en populist av rang. Han gör sig rik dels på att skriva Aha!-böcker som får folk att känna sig smart, dels på att vara den akademiker som tillåter folk att låta sitt språk förfalla.

Å andra sidan är han ju just det som man skall vara idag: liberal. Inga normer eller regler som inte kan motiveras matematiskt får existera eftersom det är intolerant. Ingen skall bestämma över hur äktenskap eller familj får ser ut, och ingen skall bestämma över språket.

jwzrd
2008-01-24, 17:13
Å andra sidan är han ju just det som man skall vara idag: liberal. Inga normer eller regler som inte kan motiveras matematiskt får existera eftersom det är intolerant. Ingen skall bestämma över hur äktenskap eller familj får ser ut, och ingen skall bestämma över språket.

Min mamma/Gud säger att du har fel :/

Einar
2008-01-24, 17:47
En annan rolig felskrivning jag sett på kolo är "varelse jag vill eller ej"

:D