handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig shopa!


Pojk18
2007-10-16, 20:02
Tjenare,, har tränat seriöst nu i ett par månader. Jag försöker sova och äta så mycket som möjligt. Hittils har jag gått upp nästan 10 kg på 5 månader och ökat rejält i alla övningar. Efter träningen har ja druckit gainer och använder även kreatin monohydrat. Dock så har dessa produkter börjat ta slut så jag tänkte att ja skulle köpa några här från kollos webshop.

Skulle vilja ha rekomendationer på olika märken och produkter. Jag letar inte efter överdrivet många produkter utan det grundläggande + kanske något mer. Priset får gjärna vara överkomligt.

Behöver jag protein, mer gainer, kreatin? Jag har även läst mycket gott om fairings rage och är ganske sugen på att prova en omgång.

fonzie
2007-10-16, 20:05
Behöver jag protein, mer gainer, kreatin? Jag har även läst mycket gott om fairings rage och är ganske sugen på att prova en omgång.

You said it bro! :thumbup:

mangemani
2007-10-16, 20:30
byt ut gainern mot esapro och malto.
ta sen rage innan passet.
det är vad jag rekomenderar iaf.

fonzie
2007-10-16, 20:56
byt ut gainern mot esapro och malto.
ta sen rage innan passet.
det är vad jag rekomenderar iaf.

Jag vet inte om jag håller med om det. Esa är optimalare javisst, men som ung ANTAR jag att han behöver betydligt mer energi. Så då är gainer ett bättree val imo. :)

vaquin
2007-10-16, 20:58
Esapro ftw ;D kört 2 burkar esapro tror jag, och typ 3kg whey80

Filth
2007-10-16, 22:59
Mat,mat & mera mat. Dom ända kosttillskott du NÅGONSIN kommer att behöva är Kreatin, Druvsocker och ev protein pulver.

Nu vet ja inte hur det är på ditt ica men hos mej finns det Dextropur 400g för 16-17kr. En sån påse räcker 4-5 träningar för mig, vilket betyder att det kostar mig ca 4kr per träning. Egentligen räcker det med dextro & mjölk direkt efter träning. Sen 1-2 timmar efter ett rejält lass med mat!

mangemani
2007-10-17, 01:41
Jag vet inte om jag håller med om det. Esa är optimalare javisst, men som ung ANTAR jag att han behöver betydligt mer energi. Så då är gainer ett bättree val imo. :)

esapro+malto ÄR gainer.
ung,gamal,dosent matter.

mangemani
2007-10-17, 01:45
Mat,mat & mera mat. Dom ända kosttillskott du NÅGONSIN kommer att behöva är Kreatin, Druvsocker och ev protein pulver.

Nu vet ja inte hur det är på ditt ica men hos mej finns det Dextropur 400g för 16-17kr. En sån påse räcker 4-5 träningar för mig, vilket betyder att det kostar mig ca 4kr per träning. Egentligen räcker det med dextro & mjölk direkt efter träning. Sen 1-2 timmar efter ett rejält lass med mat!

dom enda tillskotten han någonsin kommer behöva är inget egentligen om han har en god kosthållning.

Pojk18
2007-10-24, 19:34
Hmm alla tjatar om mat. Jag äter efter största förmåga. så mycket, så allsidigt och så ofta som möjligt. Men ibland så går det helt enkelt inte. Om jag inte äter något proteinrikt på morgonen har jag problem med 2g/kg kroppsvikt. Men så vitt jag vet så är det optimalt att ta en gainer efter passet? ska ja köra både gainer och proteintillskott? Har läst en hel del om esa pro, verkar helt ok. men 6g kan inte bidra så mycket till det totala intaget protein/dag. På senaste tiden har ja tappat mycket ork och därmed motivation. Tänkte att rage kanske skulle hjälpa?

Så va tycker ni? Esa pro + gainer + rage ??

(sover/äter så bra jag kan)

Eddie Vedder
2007-10-24, 19:38
En gainer ÄR proteintillskott. Vad väger du? För i en blandkost som dessutom innebär ett kaloriöverskott är det svårare att INTE komma upp i tillräckliga mängder protein/kg kroppsvikt än att göra det.

Pojk18
2007-10-24, 19:54
Ja väger 85kg nu, men det ökar stadigt. Hmm kanske får i mig tillräckligt? Jo ja vet att gainer är protein + snabba kolhydrater. Men så vitt ja vet så är mängen protein i en klassisk vassle drin större än i en klassisk gainer. Men bör ja fortsätta med gainer då? tipps på något bra som finns i shopen?

Eddie Vedder
2007-10-24, 19:56
Men bör ja fortsätta med gainer då? tipps på något bra som finns i shopen?

Jag förstår inte varför du absolut vill ha färdigblandad gainer? Köp maltodextrin och vassle för sig här i koloshoppen så doserar du ju dina kolhydrater och ditt protein efter behag.

Ello
2007-10-24, 20:05
Hmm alla tjatar om mat. Jag äter efter största förmåga. så mycket, så allsidigt och så ofta som möjligt. Men ibland så går det helt enkelt inte. Om jag inte äter något proteinrikt på morgonen har jag problem med 2g/kg kroppsvikt. Men så vitt jag vet så är det optimalt att ta en gainer efter passet? ska ja köra både gainer och proteintillskott? Har läst en hel del om esa pro, verkar helt ok. men 6g kan inte bidra så mycket till det totala intaget protein/dag. På senaste tiden har ja tappat mycket ork och därmed motivation. Tänkte att rage kanske skulle hjälpa?

Så va tycker ni? Esa pro + gainer + rage ??

(sover/äter så bra jag kan)

Syftet med att ta EAA är inte att komma upp i ett visst dagligt proteinintag. Det är den proteinsyntesstimularande effekten man vill åt. Då räcker 6g.

Pojk18
2007-10-24, 20:05
jo de e klart. Självklart behöver jag inte färdigblandat. Men om jag köper esa pro. Kommer jag behöva vassle + malto? eller kan man köra esa + malto efter träningen :S? och esa + rage innan?

Pojk18
2007-10-24, 20:09
Syftet med att ta EAA är inte att komma upp i ett visst dagligt proteinintag. Det är den proteinsyntesstimularande effekten man vill åt. Då räcker 6g.

Ja förstår, så då hjälper inte esa till de 2g/kg? Är huvudsyftet med vassle att förhöja proteinsyrasyntesen eller är det att tillföra till det dagliga intaget? Jag kanske ska sattsa på långsamt protein?

Eddie Vedder
2007-10-24, 20:15
Ja förstår, så då hjälper inte esa till de 2g/kg? Är huvudsyftet med vassle att förhöja proteinsyrasyntesen eller är det att tillföra till det dagliga intaget? Jag kanske ska sattsa på långsamt protein?

Jo det är klart dom bidrar, givetvis bidrar aminosyror till kroppens dagliga behov av aminosyror. Att det dessutom är dom essentiella innebär att det kan räknas in extra mycket, d.v.s. 10 gram EAA motsvarar mer än 10 gram protein eftersom ett proteins kvalité beror på hur välsammansatt det är med rätt mängd essentiella aminosyror i förhållande till ens fysiologiska behov.

Du verkar förstora upp det här med protein, precis som dom flesta tenderar att göra. Vassle är bra, EAA är bra, kasein är också bra. GVilket som är bäst för DIG beror ju på fler faktorer.
Vill du få en viss effekt på proteinsyntesen och samtidigt höja kcalintaget kanske vassle är lämpligare, om du vill uppnå det motsatta kan ju EAA vara mer lämpligt eftersom du får lika bra (om inte bättre) effekt men mindre energi.

Vid vilket tillfälle tänker du främst på när du undrar över långsamt protein?

Pojk18
2007-10-24, 20:41
Ok då förstår jag. Som du säger har ja nog hakat upp mig på detta. Det är bara det att jag vill optimera min träning. Och nu när jag börjat titta i shopen kändes det som jag tagit mig vatten över huvet. Alla olika produkter som hävdar att just de är bäst. Därför behöver jag hjälp att hitta det ja söker. Tillskotten är en hjälp med de problem jag har, nämligen orken, proteinintaget och att ligga på kcal+.

Så vad bör jag köpa?

EiseltUK
2007-10-24, 21:14
Protein, maltodextin och kanske kreatin är alltid en bra grund.

mangemani
2007-10-24, 21:25
men 6g kan inte bidra så mycket till det totala intaget protein/dag.

Så va tycker ni? Esa pro + gainer + rage ??

(sover/äter så bra jag kan)


du har helt missat poängen med esapro...läs esapro tråden så får du veta det du behöver veta om det.

annars är det där en mycket fin line up när det gäller tillskotten,dock så tycker jag du ska välja,esapro eller gainer,eller åtminstånde byta ut gainern,ersätta den med malto och esapro eller köra med gainern enbart.

internethjälten
2007-10-24, 21:59
Kanske något som piggar upp innan passet så du kan prestera det där lilla extra?

Pojk18
2007-10-25, 11:30
Kanske något som piggar upp innan passet så du kan prestera det där lilla extra?
rage? Inehåller koffein, taurin, beta allanin osv. Borde göra susen?

Ok, låter detta bra? Rage + esapro innan passet. Och sedan esapro/vassle + maltodextin. Borde vara heltäckande om ja sedan äter helt ok?

internethjälten
2007-10-25, 15:33
rage? Inehåller koffein, taurin, beta allanin osv. Borde göra susen?

Ok, låter detta bra? Rage + esapro innan passet. Och sedan esapro/vassle + maltodextin. Borde vara heltäckande om ja sedan äter helt ok?

Köp bara koffein, kostar inget nu för tiden. Köp dock inte på apoteket utan via webben då det bara kostar 25% av apotekets pris.