handdator

Visa fullständig version : Skillnader mellan Thai och Kick boxning?


ZHTOHELLAS
2007-10-16, 18:20
Har tränat boxning sedan 1995-2002 med några uppehåll.
Blev sugen att träna igen i somras och körde då valetudo men kunde inte fortsätta då det var en bra bit att pendla.

Så nu funderar på Thai eller kickboxning, vet inte vilka skillnaderna mellan dom två? Om någon kan förklara blir jag lycklig :D

xarizma
2007-10-16, 18:26
Jag har gått på Kickboxning. Thaiboxning känner jag inte till så bra, men jag tror att skillnaden är att på Thaiboxning får man använda knäna + att man håller guarden lite mer annorlunda. Annars har ju båda kampsporterna både slag och sparkar.

Buckethead
2007-10-16, 18:33
Hur är det med clinch och sparkar mot benen i kickboxningen?

Crichton
2007-10-16, 18:37
Jo precis som xarizma säger
I MuayThai använder man knän, armbågar (inte tillåtet överallt)
och clinch, och de är en lite annan guard.
Och dom har inte lite andra regler än kickboxning.
T ex så tror jag att det inte är tillåtet med sparkar mot benen/lowkicks i kickboxning.
Hoppas du har fått svar på din fråga :thumbup:


///Crichton

bulk fiction
2007-10-16, 19:16
I muay thai får man kasta omkull motståndaren också.

ZHTOHELLAS
2007-10-16, 19:37
Tacksam för alla svar.

Muay thai ligger mig då närmast.

Olof
2007-10-16, 19:49
Viktigaste skillnaderna:

* Fler tekinker är tillåtna i thaiboxning som: clinchtekiniker, knätekniker, sparkar ovanför knät, armbågar (används dock inte i Europa), kast (ej höft- eller judokast).

* Man fightas med lägre tyngdpunkt i thaiboxning medan i kickboxning är man mer lätt på foten som boxare.

* I Thailand får man inga poäng för handtekniker. (utom knock)

* I thaiboxning använder man inte svep som i kickboxning utan man klipper benen med sparkar.

* Istället för jabben använder man främre ben i thaiboxning som det viktigaste vapnet.

Taragon
2007-10-17, 06:37
Viktigaste skillnaderna:

* Fler tekinker är tillåtna i thaiboxning som: clinchtekiniker, knätekniker, sparkar ovanför knät, armbågar (används dock inte i Europa), kast (ej höft- eller judokast).

* Man fightas med lägre tyngdpunkt i thaiboxning medan i kickboxning är man mer lätt på foten som boxare.

* I Thailand får man inga poäng för handtekniker. (utom knock)

* I thaiboxning använder man inte svep som i kickboxning utan man klipper benen med sparkar.

* Istället för jabben använder man främre ben i thaiboxning som det viktigaste vapnet.

Bra förklarat, men man får väl sparka över hela benet i thai?

* I kickboxning får man bara sparka ovanför midjan och på kroppens framsida.

* I Thaiboxning får man sparka över hela kroppen. Utom pungen då ;)

Taririi
2007-10-17, 10:14
Svar på alla dina frågor gällande kick- och thaiboxning


Kickboxning tränar man ifall man är intresserad av motion och rosa jumpsuits.
Kickboxning tränar man ifall man vill få ryggraden knäckt av Tong Po i ringen.



Thaiboxning tränar du om du vill lära dig att slåss som en övermänniska.
Thaiboxning tränar du för att du vill hämnas på Tong Po för att ha:
Invalidiserat din bror
Skickat sitt possie på din orientaliska flickvän för att våldta henne
Dödat din hund ( :insane: )


Jag förnekar och fördömer alla påståenden om att mitt inlägg ska vara vagt och vinklat eller inspirerat av en film som kom ut på det sena 80-talet. Anklagelser om felaktig information tas hårt och bemöts med förolämpningar som troligtvis leder till en blodig kamp i ringen (då ni troligtvis under processen lyckats döda/såra min fru/flickvän eller bror). Jag är inte rädd. Jag har besegrat Bolo ett flertal gånger. Dyk upp på egen risk.

Med vänliga hälsningar,
Jean Claude "165kg bench" Van Damme.

Taragon
2007-10-17, 10:33
Med vänliga hälsningar,
Jean Claude "165kg bench" Van Damme.

http://www.limbueytor.com/upload/Kickboxer.jpg

Fed up
2007-10-17, 10:36
Om jag då får stjäla tråden lite: hur skiljer sig kungfu från thai/kickboxning? Min syrras sambo tränar kungfu och har förklarat nån gång, men jag har glömt.

Fed up
2007-10-17, 10:38
* I kickboxning får man bara sparka ovanför midjan och på kroppens framsida.


Är det inte ovanför knäet som gäller? Hade jag för mig, men jag har ju å andra sidan inte ens tittat åt mitt tandskydd och mina handskar på typ tre år. :em:

Ryska_raketen
2007-10-17, 11:36
Är det inte ovanför knäet som gäller? Hade jag för mig, men jag har ju å andra sidan inte ens tittat åt mitt tandskydd och mina handskar på typ tre år. :em:

Njet, midja och uppåt äre som gäller.

Fed up
2007-10-17, 11:40
Njet, midja och uppåt äre som gäller.

Jahapp, säger du det så är det nog så. Minns bara att min bror sa att man kunde studsa runt på ett ben halv matchen i kickboxning om man ville, men inte i thai för då skulle man ju bli golvad rätt snabbt. Han vann SMsilver i kickboxning för några år sen *skryt*.

Ryska_raketen
2007-10-17, 11:44
Jahapp, säger du det så är det nog så. Minns bara att min bror sa att man kunde studsa runt på ett ben halv matchen i kickboxning om man ville, men inte i thai för då skulle man ju bli golvad rätt snabbt. Han vann SMsilver i kickboxning för några år sen *skryt*.

Men om du hoppar på ett ben i kick så riskerar du ju bli svept :) Svepa får man fortfarande göra.

Inzza
2007-10-17, 11:46
Njet, midja och uppåt äre som gäller.

om man nu itne får sparka på låren så undrar jag varför helvete vi tränade massa lowkicks när jag tränade kickboxning.. för det finns väl en tävlingsgren som heter just lowkick? man måste för helvete få sparkas under midjan.. min tränade vann just SM i lowkick för 2-3 veckorsedan.

Sedan det där om att kickboxning är för friskis och svettisfolk, jo tjena mors.

Ryska_raketen
2007-10-17, 11:52
om man nu itne får sparka på låren så undrar jag varför helvete vi tränade massa lowkicks när jag tränade kickboxning.. för det finns väl en tävlingsgren som heter just lowkick? man måste för helvete få sparkas under midjan.. min tränade vann just SM i lowkick för 2-3 veckorsedan.

Sedan det där om att kickboxning är för friskis och svettisfolk, jo tjena mors.

VAFAN ÄRE ME REJ! Gagaga :D Vi körde med lowkicks, men det var enbart för vi körde thai samtidigt som kick, enbart därför. Sen om det nu finns en tävling som heter kickboxning lowkick, tja, då finns det väl det. Men i kickboxning så får man inte köra lowkicks. nuff said.

Inzza
2007-10-17, 11:57
VAFAN ÄRE ME REJ! Gagaga :D Vi körde med lowkicks, men det var enbart för vi körde thai samtidigt som kick, enbart därför. Sen om det nu finns en tävling som heter kickboxning lowkick, tja, då finns det väl det. Men i kickboxning så får man inte köra lowkicks. nuff said.

men fuck, bara för det skall ajg ge dig en fet jävla lowkick nästa gång vi ses. varför kunde vi inte lika väl tränat thaikuk då, tränade ju överlägset mest sparkar. aja fuck it. RR, skall vi sparras lite här på kvibergi? kan få låna deras lokal lite på kvällarna ;)

EDIT: VA FAN GÖR DU VID DATORN? DU SKALL BYGGA LASTBILAR, CAPISH?

Ryska_raketen
2007-10-17, 11:59
men fuck, bara för det skall ajg ge dig en fet jävla lowkick nästa gång vi ses. varför kunde vi inte lika väl tränat thaikuk då, tränade ju överlägset mest sparkar. aja fuck it. RR, skall vi sparras lite här på kvibergi? kan få låna deras lokal lite på kvällarna ;)

EDIT: VA FAN GÖR DU VID DATORN? DU SKALL BYGGA LASTBILAR, CAPISH?

Men ffs!! inte fan vet jag, antagligen är det för är man bra i thaiboxning så är man generellt bra i kickboxning. Kördes även en del infighting, men inte fan var det så möe av den varan när man sparrades med kickboxning. Och ja, det kan vi göra. På fredag? LOL! Jag är sjuk för fan, har varit det sen vi tränade, du smittade mig med något, iof höll ja på att bli sjuk samma dag ;)

Fed up
2007-10-17, 12:02
Men om du hoppar på ett ben i kick så riskerar du ju bli svept :) Svepa får man fortfarande göra.

Ja, det har du rätt i. Jag kanske minns fel. Eller så var det nån lokal sedvänja. Jag vet inte. Jag ska sluta yttra mig om saker som jag inte vet nåt om (fy vad jag ljuger, vad skulle jag då yttra mig om?).

Fed up
2007-10-17, 12:04
om man nu itne får sparka på låren så undrar jag varför helvete vi tränade massa lowkicks när jag tränade kickboxning.. för det finns väl en tävlingsgren som heter just lowkick? man måste för helvete få sparkas under midjan.. min tränade vann just SM i lowkick för 2-3 veckorsedan.

Sedan det där om att kickboxning är för friskis och svettisfolk, jo tjena mors.

Det var likadant när jag tränade kickboxning. Det var grepp hit och knän dit. Mycket förvirrande.

Tala inte illa om friskis.:whipped:

z_bumbi
2007-10-17, 12:15
Om jag då får stjäla tråden lite: hur skiljer sig kungfu från thai/kickboxning? Min syrras sambo tränar kungfu och har förklarat nån gång, men jag har glömt.

Kung Fu är mig veterligen ett samlingsnamn för de flesta sorterna av kinesisk kampsport så det kan vara från Tai Chi Chuan och Wing Chun till någon mer okänd stil som Bagwua (sp?) plus några hundra olika varianter till. Jag har dessutom för mig att det är en felöversättning från kinesiska och att det finns ett bättre samlingsnamn, Kwon eller Prankie borde veta mer i den frågan.

Vinter
2007-10-17, 12:28
Kanke lite sent att hoppa in men:

Kickboxning är en ren tävlingsform som kommer från karaten, startade i USA på 70-talet som ett sätt att frångå poäng kumite(fighten bryts efter varje poäng) och göra den mer lik boxning. Det finns därför inga egentliga fasta tekniker utan man kan träna ganska fritt, men oftast koncentreras träningen efter det som är gångbart på tävlingar. Det finns lowkicks inom tex kyokushinkai så det är inte exklusivt för thaiboxning.

Thaiboxning eller muay thai är en egen art. Det är en tävlingsform som härstammar från muay boran och andra äldre arter. Det som skiljer är tävlingsreglerna och att man tagit bort endel farliga inslag och använder boxningshandskar. Inom thaiboxning tränar de flesta även tekniker som inte får användas på tävling i sverige, inkluderat armbågar, knä. Muat thai har även endel ritualer och traditioner som kan upplevas om man ser på en tävling i thailand.

Tja..

Inzza
2007-10-17, 13:01
Men ffs!! inte fan vet jag, antagligen är det för är man bra i thaiboxning så är man generellt bra i kickboxning. Kördes även en del infighting, men inte fan var det så möe av den varan när man sparrades med kickboxning. Och ja, det kan vi göra. På fredag? LOL! Jag är sjuk för fan, har varit det sen vi tränade, du smittade mig med något, iof höll ja på att bli sjuk samma dag ;)

Du kanske fått herpes i halsen? mycket möjligt faktiskt. tycker det kliar rejält på min snopp nu för tiden. Men VISST; It*S ON!!!! om jag får låna lokalen dvs :D

edit: jag har inte några benskydd längre, så vi kör utan, OK?

Ryska_raketen
2007-10-17, 13:03
Ja, men jag blir förvånad om du orkar längre än samlaget som var i 10 sek. Men tro fan att det är ON!

Taragon
2007-10-17, 13:06
om man nu itne får sparka på låren så undrar jag varför helvete vi tränade massa lowkicks när jag tränade kickboxning.. för det finns väl en tävlingsgren som heter just lowkick? man måste för helvete få sparkas under midjan.. min tränade vann just SM i lowkick för 2-3 veckorsedan.

Sedan det där om att kickboxning är för friskis och svettisfolk, jo tjena mors.

Ja lite sent kanske men änndå.

Oftast så brukar kickboxnings klubbar köra med lowkicks eftersom det finns som du säger tävlingar som heter ex "kickboxning med lowkick".

Sen så är det många klubbar som kör Thai/kickboxning så att medlemmarna ska kunna tävla i både thaiboxning och i kickboxning.

Vinter
2007-10-17, 13:15
Oftast så brukar kickboxnings klubbar köra med lowkicks eftersom det finns som du säger tävlingar som heter ex "kickboxning med lowkick".

Sen så är det många klubbar som kör Thai/kickboxning så att medlemmarna ska kunna tävla i både thaiboxning och i kickboxning.

Många bland tävlingar som K-1 tillåter lowkicks, riktigt smart att träna att både utföra och lära sig försvara sig mot dem. De gör ju en aning ondare än man kan tro :D

Taragon
2007-10-17, 13:51
Många bland tävlingar som K-1 tillåter lowkicks, riktigt smart att träna att både utföra och lära sig försvara sig mot dem. De gör ju en aning ondare än man kan tro :D

Ja precis, helt rätt.. Man kan sparka rätt hårt på benet som sagt, hehe :devil:

Doctor Snuggles
2007-10-17, 14:10
Svar på alla dina frågor gällande kick- och thaiboxning


Kickboxning tränar man ifall man är intresserad av motion och rosa jumpsuits.
Kickboxning tränar man ifall man vill få ryggraden knäckt av Tong Po i ringen.



Thaiboxning tränar du om du vill lära dig att slåss som en övermänniska.
Thaiboxning tränar du för att du vill hämnas på Tong Po för att ha:
Invalidiserat din bror
Skickat sitt possie på din orientaliska flickvän för att våldta henne
Dödat din hund ( :insane: )


Jag förnekar och fördömer alla påståenden om att mitt inlägg ska vara vagt och vinklat eller inspirerat av en film som kom ut på det sena 80-talet. Anklagelser om felaktig information tas hårt och bemöts med förolämpningar som troligtvis leder till en blodig kamp i ringen (då ni troligtvis under processen lyckats döda/såra min fru/flickvän eller bror). Jag är inte rädd. Jag har besegrat Bolo ett flertal gånger. Dyk upp på egen risk.

Med vänliga hälsningar,
Jean Claude "165kg bench" Van Damme.

Haha....:hbang:

Du glömde:

Thaiboxning tränar man om man vill kunna sparka på en betongpelare med smalbenet så att hela huset skaka

Taririi
2007-10-17, 18:00
Haha....:hbang:

Du glömde:

Thaiboxning tränar man om man vill kunna sparka på en betongpelare med smalbenet så att hela huset skaka
Sparka på en betongpelare för att strax före en match härda smalbenen och samtidigt injaga skräck i fiendens nyfikna broder. Haha, hur kunde jag glömma den ;)?

hangatyr
2007-10-18, 07:52
Muat thai har även endel ritualer och traditioner som kan upplevas om man ser på en tävling i thailand.

Tja..


som exempelvis den där vanvettigt irriterande tutelitut-musiken. suck.:Virro

Vinter
2007-10-18, 09:13
som exempelvis den där vanvettigt irriterande tutelitut-musiken. suck.:Virro

Låter som nån håller på att strypa en fasan. :Virro

Men får det andarna att vara nöjda är det kanske bra...

Taragon
2007-10-18, 09:22
Låter som nån håller på att strypa en fasan. :Virro

Men får det andarna att vara nöjda är det kanske bra...

Vi brukade få träna med den musiken hela träningspass förut :P man höll på att bli psykopat :Virro

pontus.pw
2007-10-18, 11:17
Det finns 2 olika former av kickboxning (när man tävlar) det ena är lightkontakt och då är EJ lowkicks tillåtet. Men sen kan man tävla i kickboxning fullkontakt med lowkicks och där är det självklart tillåtet.


mvh

Laijza
2007-10-18, 11:22
Bra förklarat, men man får väl sparka över hela benet i thai?

* I kickboxning får man bara sparka ovanför midjan och på kroppens framsida.

* I Thaiboxning får man sparka över hela kroppen. Utom pungen då ;)

faan då har jag gjort fel hela terminen :(

Viktigaste skillnaderna:

* Fler tekinker är tillåtna i thaiboxning som: clinchtekiniker, knätekniker, sparkar ovanför knät, armbågar (används dock inte i Europa), kast (ej höft- eller judokast).

* Man fightas med lägre tyngdpunkt i thaiboxning medan i kickboxning är man mer lätt på foten som boxare.

* I Thailand får man inga poäng för handtekniker. (utom knock)

* I thaiboxning använder man inte svep som i kickboxning utan man klipper benen med sparkar.

* Istället för jabben använder man främre ben i thaiboxning som det viktigaste vapnet.
Bra förklarat. fick nog med allt där tror jag

Vinter
2007-10-18, 11:29
faan då har jag gjort fel hela terminen :(


Jag tror jag aldrig någonsin vill sparras med dig. :D

Laijza
2007-10-18, 11:33
Jag tror jag aldrig någonsin vill sparras med dig. :D

Du är lååångt ifrån ensam ;) :D

Olof
2007-10-18, 13:55
Det är i och för sig väldigt lätt hänt att träffa någon i skrevet i sparring när man försöker klippa motstånsarens bakre ben. Det är en av anledningarna till att man alltid bör träna med suspensoar.

Taragon
2007-10-19, 04:53
Det är i och för sig väldigt lätt hänt att träffa någon i skrevet i sparring när man försöker klippa motstånsarens bakre ben. Det är en av anledningarna till att man alltid bör träna med suspensoar.

Men hur dryg är inte dom där thaisusparna då? string! :smash:

Laijza
2007-10-19, 09:23
Men hur dryg är inte dom där thaisusparna då? string! :smash:

men vadå, du har den väl inte innanför kallingarna?:MrT:

Taragon
2007-10-19, 09:58
men vadå, du har den väl inte innanför kallingarna?:MrT:

Nej det har man ju självklar inte :smash:
Men fortfarande väldigt obekväm tycker jag... Funderar på att köpa en shock doctor, den ser bekvämare ut :)

http://www.jabb.se/Shop/Image/Article/Supporter_L.jpg

Vinter
2007-10-19, 10:53
Nej det har man ju självklar inte :smash:
Men fortfarande väldigt obekväm tycker jag... Funderar på att köpa en shock doctor, den ser bekvämare ut :)


Tittade lite närmre på dem i Jabb's stockholmsbutik. Det är ju fortfarande en bred string , vet inte hur mycket bekvämare de är. Ska nog resercha vad folk säger på olika forum, du kan ju köpa och utvärdera :thumbup:

Whistler
2007-10-19, 12:35
Men hur dryg är inte dom där thaisusparna då? string! :smash:

Man behöver inte dra bakre snöret mellan skinkorna. Jag och många andra har med framgång knutit det bakre snöret åt sidan istället, genom att ändra öglornas storlek. Har även sett varianter där en loop är fastknuten hela tiden som man trär benet genom, sen knyter man fast snöret som går runt midjan genom den loopen istället för tvärt om.