handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellen Shootfighting och mma


XAdAMx
2007-10-16, 17:29
Tjena jag undrar om det är någon av er som vet skillnaden mellan Shootfighting o mixed martial arts? :naughty:

Thaiboxarn
2007-10-16, 18:02
Tjena jag undrar om det är någon av er som vet skillnaden mellan Shootfighting o mixed martial arts? :naughty:

du får inte spöa någon som redan ligger ner i shootfighting

XAdAMx
2007-10-16, 18:06
Aha då får man bara köra gräpp lr?

Spiffy
2007-10-16, 18:06
shootfighting är en form av MMA.

Thaiboxarn
2007-10-16, 18:15
Aha då får man bara köra gräpp lr?

Jaa det är vad jag har fattat det som iaf :P

GLC
2007-10-16, 18:21
Yes, det stämmer. Har tränat båda så jag har hyfsad koll iaf.

Med Shootfightingregler så är det stående med alla tekniker men så fort en har ett knä i backen är det submission wrestling som gäller.

Tränar man Shootfighting så är det nog allt som oftast MMA träning, då många tävlar i både Submission Wrestling, Shootfighting och MMA.

Buckethead
2007-10-16, 18:31
Kör man öppen eller stängd hand i shootfighting nu? Är så länge sen jag tränade det och när jag slutade så började dom med Slayer-handskarna för "proffsen".

XAdAMx
2007-10-16, 19:27
Yes, det stämmer. Har tränat båda så jag har hyfsad koll iaf.

Med Shootfightingregler så är det stående med alla tekniker men så fort en har ett knä i backen är det submission wrestling som gäller.

Tränar man Shootfighting så är det nog allt som oftast MMA träning, då många tävlar i både Submission Wrestling, Shootfighting och MMA.

Okej tackar för svaret!:thumbup: men vilket var roligast?
ja funderar nämligen på att börja med nån ut av dom :)

Whistler
2007-10-16, 19:55
Kör man öppen eller stängd hand i shootfighting nu? Är så länge sen jag tränade det och när jag slutade så började dom med Slayer-handskarna för "proffsen".

Öppen hand var så vitt jag vet bara Pancrase-organisationen som använde. Övrig shootfighting är med stängd hand, så som thaiboxning.

GLC
2007-10-16, 20:03
Okej tackar för svaret!:thumbup: men vilket var roligast?
ja funderar nämligen på att börja med nån ut av dom :)

Båda är lika roliga då träningen är densamma. Skillnanden mellan dem ligger oftast i tävlingsmomentet. 99% av alla klubbar som tränar Shootfighting eller MMA har nog väldigt lik träning så testa båda och fortsätt på den klubb du trivs bäst med, har bäst gemenskap osv.

XAdAMx
2007-10-16, 20:49
oki :thumbup:

Buckethead
2007-10-16, 21:07
Öppen hand var så vitt jag vet bara Pancrase-organisationen som använde. Övrig shootfighting är med stängd hand, så som thaiboxning.
Jag har inte tränat Shootfighting sen 2001 och då hade dom börjat prata om handskar, om jag kommer ihåg rätt så hade dom delat upp det i olika klasser med mer rutinerade som körde med handskar och tävlingsnybörjarna som använde öppna slag. Innan dess var det i alla fall palm-slag som gällde på tävling i sverige.

Är riktigt sugen på att börja igen men frågan är om man orkar sig igenom nybörjar-perioden igen.

delta_mats
2007-10-16, 21:17
Jag har inte tränat Shootfighting sen 2001 och då hade dom börjat prata om handskar, om jag kommer ihåg rätt så hade dom delat upp det i olika klasser med mer rutinerade som körde med handskar och tävlingsnybörjarna som använde öppna slag. Innan dess var det i alla fall palm-slag som gällde på tävling i sverige.

Är riktigt sugen på att börja igen men frågan är om man orkar sig igenom nybörjar-perioden igen.



Behöver du träna som nybörjare så hör du ju dit. Och gör du det inte finns det ingen anledning att träna som en.
Har man tagit sig förbi nybörjarstadiet så sitter allt i ryggmärgen menar jag.

Buckethead
2007-10-16, 21:31
Behöver du träna som nybörjare så hör du ju dit. Och gör du det inte finns det ingen anledning att träna som en.
Har man tagit sig förbi nybörjarstadiet så sitter allt i ryggmärgen menar jag.
Det skulle kännas som att man är en belastning att hoppa in som avancerad då det är 6 år sen jag körde regelbunden submissionträning. Kan säkert få byta upp mig efter en period med nybörjarna. Som du säger så fastnar ju det mesta i ryggmärgen men man blir rätt ringrostig och då är det risk för skador om man inte tar det lite lugnt i början.

Det är därför jag är lite tveksam att köra med nybörjarna då jag fått höra att det inte visas så mycket hänsyn i nybörjargruppen. Första klubben jag körde med var vi en liten grupp och man fick hoppa in med dom avancerade direkt. Men jag det är ändå inte planerat förrän nästa år med nystart på den fronten och då hinner jag prata med klubben och se hur det ser ut.

mastermungo
2007-10-16, 22:49
Tjena jag undrar om det är någon av er som vet skillnaden mellan Shootfighting o mixed martial arts? :naughty:

Shootfighting är en kampsport/kampkonst/kampsystem/stil

Mixed Martial Arts (MMA) är bara engelska för blandade kampsporter.

Utrycket MMA används ofta då olika stilar möts under samma regelverk(så som pancrase, pride och ufc) och är altså ingen egen stil/kampsport.

Sprawler
2008-01-05, 20:02
Shootfighting är MMA.

Man kan göra jämförelsen att Shootfighting är som Elitserien och då är MMA NHL.

Fast båda 2 är Hockey.


Fast nu har det tagits ett inofficiellt beslut på www.mmaforum.se att börja säga MMA, även om man pratar om shootfighting, just för att sådana här problem inte ska uppkomma.

För många säger felaktigt att MMA är med slag på marken och att shootfighting inte har slag på marken.
Det är som att säga att Elitserien inte är Hockey.