handdator

Visa fullständig version : Raka och vanliga marklyft


Gädda
2007-10-16, 17:15
Kan någon förklara för mig varför stelbenta mark tar mindre på erector spinae? Är det för att man ska rulla upp ryggen i vanliga mark? Det kan man väl med stelbenta också?

För mig känns den stor skillnaden mellan raka mark och vanliga mark på benen: raka mark tar mer på baksida lår och vanliga mer på framsida...

willis
2007-10-16, 17:26
Vad menar du med "rulla upp ryggen"

bubbe
2007-10-16, 17:28
raka marklyft ökar aktiveringen relativt i baksida lår, oftast får man inte heller upp lika mycket vikt i raka marklyft vilket ger konsekvensen att ryggmusklerna får jobba lite mindre. Däremot blir det oftast ett längre ryggdrag med raka mark så man kan inte säja att ryggen inte jobbar alls i raka/stela/rumänska marklyft.

Sheogorath
2007-10-16, 17:31
*uppdate*

Stelbent-marklyft, Kollozzeum Forum (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=73439)

:thumbup:

Vi är några herrar där som reder ut anatomin bakom detta.

ChrisDEFC
2007-10-16, 18:09
Är det för att man ska rulla upp ryggen i vanliga mark?

What? rulla? har jag missat nått eller nog fan ska man väl ha ryggen skapligt rak i marklyf och även stela marklyft, rulla borde ju va rent ut sagt farligt?

Rahf
2007-10-16, 18:20
Skapligt rak? Den SKA vara rak ;). Förmodligen ett av de viktigaste säkerhetsmomenten inom styrketräning.

Erik__
2007-10-16, 18:40
raka marklyft ökar aktiveringen relativt i baksida lår, oftast får man inte heller upp lika mycket vikt i raka marklyft vilket ger konsekvensen att ryggmusklerna får jobba lite mindre. Däremot blir det oftast ett längre ryggdrag med raka mark så man kan inte säja att ryggen inte jobbar alls i raka/stela/rumänska marklyft.

jag tror på din version. Man har ju rätt bra med krut i ryggen så man får nog använda både fram och baksida lår om man vill leka med vikter där ryggen får arbeta.

Gädda
2007-10-17, 09:17
What? rulla? har jag missat nått eller nog fan ska man väl ha ryggen skapligt rak i marklyf och även stela marklyft, rulla borde ju va rent ut sagt farligt?

Nej, det var därför jag undrade vad skillnaden för erector spinae blir...tycker den rör sig i stort sett likadant oavsett variant..