handdator

Visa fullständig version : Träning vid VLCD


mats-
2007-10-16, 15:09
Hej alla. Nu har jag hört från en konsulent att man inte ska träna mer än 30 min per dag för då tar kroppen inte utav fettet utan i stället av musklerna..för att sedan dagen efter höra av en annan konsulent att det gör absolut inget att man tränar mer än 30 minuter..

Vad är rätt?
Kan ingenting om det här så ni vet.

King Grub
2007-10-16, 15:15
Hur ser kroppssammansättningen hos den tränande ut?

Sniggel
2007-10-16, 15:18
Hej alla. Nu har jag hört från en konsulent att man inte ska träna mer än 30 min per dag för då tar kroppen inte utav fettet utan i stället av musklerna..för att sedan dagen efter höra av en annan konsulent att det gör absolut inget att man tränar mer än 30 minuter..

Vad är rätt?
Kan ingenting om det här så ni vet.

Låter som ett väldigt svart-eller-vitt påstående. Där är hundra variabler som måste tas hänsyn till för att kunna svara på en sådan fråga.

mats-
2007-10-16, 15:19
Hur ser kroppssammansättningen hos den tränande ut?

Längd, vikt?

mats-
2007-10-17, 22:24
Längd, vikt?

Isåfall, 175cm, 89kg.

mats-
2007-10-20, 15:17
Någon snäll själ där ute som kan hjälpa mig med svar på min fråga?

King Grub
2007-10-20, 15:21
Med kroppssammansättning menas mängden kroppsfett kontra fettfri massa.

mats-
2007-10-20, 15:34
27.6% fett och 54% vatten. (Om man får tro min våg)

sprakis
2007-10-20, 22:41
27.6% fett och 54% vatten. (Om man får tro min våg)

Badrumsvågar som mäter vatten och fetthalt är inte tillförlitliga.

Dessutom tycker jag väl att vid 89kg och 175 cm så är en Vlcd "kur" lite väl att ta i. Vilket märke är det du kör? är det cambridge så ligger du på runt 700kcal om dagen är väl "ok" om du är riktigt fet men med tanke på din längd och vikt så tycker jag att du bör äta lite mer.

Ladda ner excell bladet, bmr räknaren och läs deffguiden så kommer du få lika bra resultat utan att ligga på ett farligt lågt energi intag.

Jag själv gick ner från 125 till 105 med cambridge och från 105 till 86kg genom ovanstående hjälpmedel. Och det senare är att föredra.

mats-
2007-10-20, 22:50
Badrumsvågar som mäter vatten och fetthalt är inte tillförlitliga.

Dessutom tycker jag väl att vid 89kg och 175 cm så är en Vlcd "kur" lite väl att ta i. Vilket märke är det du kör? är det cambridge så ligger du på runt 700kcal om dagen är väl "ok" om du är riktigt fet men med tanke på din längd och vikt så tycker jag att du bör äta lite mer.

Ladda ner excell bladet, bmr räknaren och läs deffguiden så kommer du få lika bra resultat utan att ligga på ett farligt lågt energi intag.

Jag själv gick ner från 125 till 105 med cambridge och från 105 till 86kg genom ovanstående hjälpmedel. Och det senare är att föredra.

Det är cambridge jag använder. Deffguiden har jag läst, excell bladet och bmr (bmi?) räknaren har jag inte kollat in dock!

Hur lång tid tog det för dig med cambridge?

sprakis
2007-10-20, 23:04
Det är cambridge jag använder. Deffguiden har jag läst, excell bladet och bmr (bmi?) räknaren har jag inte kollat in dock!

Hur lång tid tog det för dig med cambridge?
10 kg i månaden gick runt 10 veckor sammanlagt i två perioder om 5 veckor utspritt på 4-5 månader.

Fördelen med cambridge är att det är behändigt, 3 shakes om dagen snabbt och enkelt. dyrt dock 500 spänn i veckan fast det vet du väl redan. Värsta var att jag fick gallsten av det och fick operera bort gallblåsan för ett par månader sedan. Känner flera som fått gallsten av det.

Du har inte så mkt att gå ner så jag rekomenderar STARKT att du reglerar kosten istället, dessutom kunskapen du får genom att reglera din kost och räkna kalorier kommer hjälpa dig att inte gå upp vikten du går ner.

Du får gärna Pm´a mig om du har frågor om hur jag har lagt upp det osv.

Och nej Bmr och BMI är inte samma sak

mats-
2007-10-20, 23:30
Back to topic, träningen?

Mr.krille
2007-10-21, 08:12
lite OT.varför skulle du få gallsten bara för att du äter cambridge eller vlcd diet...?

sprakis
2007-10-21, 10:14
Rättelse: Cambridge är inte 700kcal om dagen utan 470kcal om dagen utspritt på 3 mål.

On topic: med din längd och vikt så har du ett energibehov på runt 2000kcal (jag chansade på att du var 28 år) detta är vad din kropp gör av med i vila per dygn. Lägg sen till allt du rör på dig på jobbet osv så kommer du nog upp i en 2400-2500 om du har ett ganska stillasittande jobb.

Med cambridge så skulle du leva på en femtedel av vad du gör av med per dag dvs, ett underskott på 2000kcal. Jag tycker nog inte att du ska träna på dom siffrorna, jag personligen skulle inte orka.


Krille: Jag tror nog inte att det är cambridge i sig som orsakar gallsten utan att man ligger på så lågt kcal intag att man rasar i vikt, jag vet inte vad som händer i kroppen när man går ner runt 2-3 kg i veckan men det kan knappas vara bra en längre tid. Min "konsulent" på cambridge sa t.o.m att hon hade hört om flera som hade fått problem med gallan när dom hållt på med cambridge ett tag, och hon är typ "anställd" att sälja produkten så hon lär ju knappast hitta på ngt sånt.

Endura
2007-10-21, 11:24
Krille: Jag tror nog inte att det är cambridge i sig som orsakar gallsten utan att man ligger på så lågt kcal intag att man rasar i vikt, jag vet inte vad som händer i kroppen när man går ner runt 2-3 kg i veckan men det kan knappas vara bra en längre tid. Min "konsulent" på cambridge sa t.o.m att hon hade hört om flera som hade fått problem med gallan när dom hållt på med cambridge ett tag, och hon är typ "anställd" att sälja produkten så hon lär ju knappast hitta på ngt sånt.

Jag skulle gissa att problemen med gallan kommer av det extremt låga fettintaget som kuren plötsligt innebär, att det blir en för stor omställning, typ.
Gallan påverkas av fettintaget och de som innan kuren hållt en väldigt osund kosthållning med överflöd av fetter av sämre kvalitet (friterat och härdade fetter, mao dåliga transfetter) kan jag tänka mig är dem som sedan får besvär med gallsten. Varför har jag svårare för att sätta ord på... nån annan som ser ett samband och kan det kemiska mer?

Tänk förresten på att härdade fetter finns i tex kakor och dyl också, så ovanstående fundering berör inte enbart dem som äter pommes frites och chips...

mats-
2007-10-21, 11:51
Med cambridge så skulle du leva på en femtedel av vad du gör av med per dag dvs, ett underskott på 2000kcal. Jag tycker nog inte att du ska träna på dom siffrorna, jag personligen skulle inte orka.

Om jag orkar, tar träningen på musklerna eller fettet?

ps. skickat dig pm. ds

sprakis
2007-10-21, 12:06
Om jag orkar, tar träningen på musklerna eller fettet?

ps. skickat dig pm. ds

Jag tror att det tar på båda, har för mig att 1kg fett bara kan frisätta 70kcal per dygn (rätta mig ngn om jag har fel) dvs om du har 20kg fett så blir det 1400kcal som kan tas från fettet. Resterande tas på annat håll. Så varesig du tränar eller inte så kommer det inte bara ta på fettet om du ligger så lågt kalori mässigt

Ps: jag ska svara på ditt pm så fort jag kan:ds

mats-
2007-10-21, 19:12
Jag tror att det tar på båda, har för mig att 1kg fett bara kan frisätta 70kcal per dygn (rätta mig ngn om jag har fel) dvs om du har 20kg fett så blir det 1400kcal som kan tas från fettet. Resterande tas på annat håll. Så varesig du tränar eller inte så kommer det inte bara ta på fettet om du ligger så lågt kalori mässigt

1400kcal per dag som kan tas från fettet?

Sniggel
2007-10-21, 19:51
70 kcal per kg fett är ett riktmärke!
Det är upp till denna siffra och det gäller ej tränade.
Det är heller inget svart eller vitt så att så-fort-jag-når-gränsen-tar-det-på-musklerna gäller förstås inte, det är mycket mer komplicerat än så, alltså är siffran 70 ett riktmärke.

Linusen
2007-10-24, 05:26
Min kille gick på cambridge i 10 veckor och gick ner 35 kilo:thumbup: Han tränade så mycket han orkade, med tanke på hur lite man äter o inga kolhydrater knappt så orkade han inte mycket mer än gå snabba promenader o lyfta lite lätt skrot.

Han vägde från början 117 kilo och är 176cm. Idag väger han 85 kilo och har klart kämpat hårt för o stå stadigt på vågen efteråt, visst pendlar han hit o dit men han försöker hålla vikten genom träning o rätt kost idag! Vilket han har klart mer motivation till nu när han faktiskt har en shysst figur och ett helt nytt utseende inprincip;)

Jag ska nu själv dricka cambridge för o "komma" igång. Men ska bara byta ut 2 måltider, så jag sak äta frukost på jobbet, där finns de så mycket gott o välja på då jag jobbar på hotell så vi har stor frukost buffe. Där kan jag välja att äta nyttigt. Sedan till lunch blir de en soppa samt till middag.

Sen ska jag komma igång med min jogging igen som jag slarvat med totalt nu, samt börja spinna igen:hbang: , har som sagt lagt ner all träning ett tag av pga jag tyckte träning vart skit helt enkelt,lessnade totalt!!!!!

Nu är jag på G igen men för o få lite motivation ska jag gå nån vecka på cambridge ... för o få en kick start!!

Får väl se hur de går, lycka till själv:thumbup:

Doctor Snuggles
2007-10-24, 05:38
Back to topic, träningen?

Jag skulle föreslå väldigt låg volym, och lågreps halvtungt och förslagsvis hålla sig under 30 min - 2 ggr i veckan? Halvkroppspass? Det gör att du bibehåller muskelmassan och styrkan bra, speciellt om du ökar energi-intaget precis efter passen också.
Vet att när jag legat väldigt lågt i energiintag, så orkar jag kanske med ett halvtungt arbetset per muskelgrupp max. Allt utöver det är bara kontraproduktivt.

mats-
2007-10-24, 22:52
Min kille gick på cambridge i 10 veckor och gick ner 35 kilo:thumbup: Han tränade så mycket han orkade, med tanke på hur lite man äter o inga kolhydrater knappt så orkade han inte mycket mer än gå snabba promenader o lyfta lite lätt skrot.

Han vägde från början 117 kilo och är 176cm. Idag väger han 85 kilo och har klart kämpat hårt för o stå stadigt på vågen efteråt, visst pendlar han hit o dit men han försöker hålla vikten genom träning o rätt kost idag! Vilket han har klart mer motivation till nu när han faktiskt har en shysst figur och ett helt nytt utseende inprincip;)

Jag ska nu själv dricka cambridge för o "komma" igång. Men ska bara byta ut 2 måltider, så jag sak äta frukost på jobbet, där finns de så mycket gott o välja på då jag jobbar på hotell så vi har stor frukost buffe. Där kan jag välja att äta nyttigt. Sedan till lunch blir de en soppa samt till middag.

Sen ska jag komma igång med min jogging igen som jag slarvat med totalt nu, samt börja spinna igen:hbang: , har som sagt lagt ner all träning ett tag av pga jag tyckte träning vart skit helt enkelt,lessnade totalt!!!!!

Nu är jag på G igen men för o få lite motivation ska jag gå nån vecka på cambridge ... för o få en kick start!!

Får väl se hur de går, lycka till själv:thumbup:

Satsar du 100% så klarar du det! Lycka till! :)

Jag skulle föreslå väldigt låg volym, och lågreps halvtungt och förslagsvis hålla sig under 30 min - 2 ggr i veckan? Halvkroppspass? Det gör att du bibehåller muskelmassan och styrkan bra, speciellt om du ökar energi-intaget precis efter passen också.
Vet att när jag legat väldigt lågt i energiintag, så orkar jag kanske med ett halvtungt arbetset per muskelgrupp max. Allt utöver det är bara kontraproduktivt.

Jo det kommer bli låg volym under dom här veckorna, efter ökar jag sakta men säkert!