handdator

Visa fullständig version : öka styrka utan att bli mke större?


Maaattias
2003-04-22, 13:15
Hej!

Kan man öka styrka i musklerna utan att gå upp i vikt så mke??

Kan man som bli starkare utan att bli mke större?

bara en fundering..

motivera...

:bpump:

Jon2
2003-04-22, 13:17
klart det går kolla på bara på styrkelyftarna träna mkt låg reps tror jag:cool:

BaNaN80
2003-04-22, 14:20
om man är jätte fet och tränar nåra år så kan han fortfarande vara lika stor men innehåller mer muskler jämfört med vad han gjorde innan. Men om man bara har muskler så...ja..dem kan väl bli liote kompaktare men dem kan väl inte sprängas möjligtvis bristningar :eek:

Überbiffen
2003-04-23, 08:06
Detta är min yngre bror levande bevis på... har har mer eller mindre inte ökat ett skit i massa sendan han började träna (han har hållt på seriöst i drygt 2år) men styrkan ökar... ett ex är hans överarmar... dom har växt 1cm (32cm-33cm) men styrkan har ökat bra o kan köra stående bicepscurl med ez-stång på 50kg... tycker jag är bra för hans storlek iaf... men det är jävligt frustrerande för honom att han inte ökar i massa... vet inte varför... har ingen aning rättare sagt men jag säger alltid att han äter för lite :P

shirunai
2003-04-23, 08:11
Originally posted by Überbiffen
Detta är min yngre bror levande bevis på... har har mer eller mindre inte ökat ett skit i massa sendan han började träna (han har hållt på seriöst i drygt 2år) men styrkan ökar... ett ex är hans överarmar... dom har växt 1cm (32cm-33cm) men styrkan har ökat bra o kan köra stående bicepscurl med ez-stång på 50kg... tycker jag är bra för hans storlek iaf... men det är jävligt frustrerande för honom att han inte ökar i massa... vet inte varför... har ingen aning rättare sagt men jag säger alltid att han äter för lite :P

kanske har att göra med att han äter dåligt, mr.hardgainer

Vänskap
2003-04-23, 08:31
Sådana som kört HIT men övergivit det brukar säga att de bara ökat i styrka men inte i massa.

Überbiffen
2003-04-23, 09:32
shirunai >> True... precis som jag själv skrev ; ) Men jag svara egentligen bara ja på frågan om man kan öka i styrkan utan att öka i massa.

Slartibartfast
2003-04-23, 10:20
Originally posted by Vänskap
Sådana som kört HIT men övergivit det brukar säga att de bara ökat i styrka men inte i massa.

Hepp! Om man vill öka rejält i styrka men endast marginellt i massa, så är det ren HIT som gäller. Ett eller två set till failure.

På garagegym.com och cyberpump där jag höll till innan de började begära pengar, lyfte alla vansinniga vikter. Alla böjde över 200 kg och pressade över 150, men ingen var tyngre än 75 kg.

z_bumbi
2003-04-23, 11:24
Första tiden lär man musklerna (Nerverns som styr dem i alla fall.) att utföra övningen, efter det så kan man inrikta sig på att rekrytera så stora delar av muskeln som möjligt i varje lyft och på sätt undvika att öka i volym men ändå bli starkare.

Alltså går det att undvika att öka i volym om man vill bli starkare, ett tag i alla fall.

Vilken metod som är bäst tvistas det ju om i andra trådar men jag tycker fortfarande inte att HIT är det bästa bl a på att man inte får tillräcklig inbaning av rörelsen.

Maaattias
2003-04-23, 20:52
hur ska man träna i så fall. hur många reps å så?

ante
2003-04-23, 22:24
Kör tungt, få reps 1-5 st, många set 5-6. Lång vila mellan seten, minst 2 min.

Kör få bas övningar som aktiverar så många muskler som möjligt tex knöböj, mark , bänk. Slarva inte eller fuska med tekniken för att lyfta mera.
Inga disco övningar alls o undvik pump i muskeln.

Rätta mig någon om jag har fel. :bow: :cool:

Callek
2003-04-24, 10:23
Det går väl till en viss gräns, man förbättrar nervsystemet och musklerna tills man är tvungen att öka i massa för att göra några ökningar.

Kroppen är ju inte dum, den lägger inte på sig muskler förens det behövs.

Grahn
2003-04-24, 10:40
Få antal totala reps på muskeln, explosiva utföranden varvat med tunga vikter.

michael
2003-04-24, 20:36
det finns ett samband mellan styrka och volym men den är inte linjär, linjärt innebär att om du ökar si och så mycket i volym bör du därför öka si och så mycket i styrka, det är det alltså ICKE