handdator

Visa fullständig version : Alternativ till mejeriprodukter i Pasta Carbonara?


tejpis
2007-10-16, 05:20
Jag blev sjukt sugen på Pasta Carbonara nu, men jag har slutat äta mejeriprodukter. Min hy är överkänslig mot det, och nu har jag forskningsrapporter att stödja teorin med...

Iaf, vad kan man ersätta grädden i Carbonara med? För att inte äggen ska bli så äckligt gryniga alltså.

Muuuums.

tejpis
2007-10-16, 05:21
Havremjölk, majonnäs, olja är det jag kan komma på. Vad låter vettigast?

machine gun
2007-10-16, 06:12
Havregrädde?

http://www.tasteline.com/document/files/oatly_viltsas_222.jpg

M|cke
2007-10-18, 21:30
Vi brukar köra med.
Spagetti.
Bacon.
Ägg.
Svartpeppar.
Parmesanost.

Funkar kanon. Klipp baconet i småbitar eller skär och fräs på det.
Vispa ägg med svartpeppar och parmesanosten.
Häll ner baconen med fettet som blir i stekpannan.
Koka spagettin. Häll av vattnet när det är klart.
Häll i det andra o rör om. Ibland kan man få röra runt 1minut så det sugs upp ordentligt.

Så har jag i alla fall lärt mig utav min svåger som är kock i norra italien.
Samt kanon gott.

machine gun
2007-10-18, 21:34
Parmesan är en mejeriprodukt.

Åse Columbus
2007-10-18, 21:35
det går faktiskt att göra det med lite buljong o mjöl till redningen......eller koka potatis o mosa ner det......man tror inte att det funkar ...men prova!

machine gun
2007-10-18, 21:42
Det finns ju tom vispbar sojagrädde numera, den är tjockare än vanlig sojagrädde redan ur paketet. Det kanske kan vara något om vanlig soja- eller havregrädde är för tunn (redning funkar ju iofs där).

Vispbar sojagrädde finns från Go green och Soyatoo

http://www.gogreen.se/gogreen/se2.nsf/0/29B7CBDAEC0ADAAAC12572B20040C9EE/$FILE/Visp%20stor.JPG

http://www.rootsofcompassion.org/shop/images/F073.jpg

Fed up
2007-10-19, 15:49
det går faktiskt att göra det med lite buljong o mjöl till redningen......eller koka potatis o mosa ner det......man tror inte att det funkar ...men prova!

Går gör det nog, men det låter ju onekligen äckligt/som en annan rätt.

Det finns ju tom vispbar sojagrädde numera, den är tjockare än vanlig sojagrädde redan ur paketet. Det kanske kan vara något om vanlig soja- eller havregrädde är för tunn (redning funkar ju iofs där).

Vispbar sojagrädde finns från Go green och Soyatoo

http://www.gogreen.se/gogreen/se2.nsf/0/29B7CBDAEC0ADAAAC12572B20040C9EE/$FILE/Visp%20stor.JPG

http://www.rootsofcompassion.org/shop/images/F073.jpg

Men jag tror bara den blir typ vatten när man kokar den. Den är gjord för att ha på tårtor och sånt ju och smakar jättesött.

Jag röstar helt klart för havre- eller sojagrädde. Det smakar som vanlig matlagningsgrädde. Jättegott.
Parmesanen är det värre med, men det finns nåt sånt vegansk parmesanpulver du kan köpa hos hälsokosten, annars sojapuck med cheddarsmak.

machine gun
2007-10-19, 16:18
Men jag tror bara den blir typ vatten när man kokar den. Den är gjord för att ha på tårtor och sånt ju och smakar jättesött.

Det är möjligt, jag har aldrig testat dem. Tänkte mest för att de har en tjockare konsistens, visste inte att de var sötade.

Men som sagt, vanlig havregrädde och sojagrädde passar jättebra i matlagning. Som vanlig matlagningsgrädde fast nyttigare. Havregrädden tycker jag smakar bättre än sojagrädden plus att den inte skär sig lika lätt.

tejpis
2007-10-21, 07:21
Havregrädde verkar gött, det ska testas i veckan. Tackar så mycket.

Ivar_Lo-J
2007-10-21, 07:48
Jag instämmer med machine_gun och Fed_up, havregrädde ftw!
Sojagrädden har de lyckats äckla till med nya recept, så jag använder aldrig den längre. Havregrädden är dock riktigt bra.

De vispbara tycker jag, precis som Fed_up, är för söta och efterrättsaktiga för att funka i mat, men det funkar kalas istället för vanlig vispgrädde, särskilt om man låter den stå i kylen en stund efter man vispat den, alternativt att den är ordentligt kall när man vispar den. Varning kan dock utfärdas för att den blir ganska rinning när den stått framme en stund.

dessbee
2007-10-30, 00:23
Hittade ett recept på vispbar havregrädde:

1 förpackning OATLYS IMAT havregrädde 2,5 dl
½ dl matolja (smaklös)
saft från citron.

Gör så här: Häll matoljan i havregrädden under kraftig vispning med elvisp. Tillsätt därefter citronsaft droppvis under vispning tills grädden tjocknar.

http://www.familjeliv.se/krypin/nilha/presentation.php

PS. Har ej testat receptet själv *whistle*

Alm
2007-10-30, 07:50
Går gör det nog, men det låter ju onekligen äckligt/som en annan rätt.



Men jag tror bara den blir typ vatten när man kokar den. Den är gjord för att ha på tårtor och sånt ju och smakar jättesött.

Jag röstar helt klart för havre- eller sojagrädde. Det smakar som vanlig matlagningsgrädde. Jättegott.
Parmesanen är det värre med, men det finns nåt sånt vegansk parmesanpulver du kan köpa hos hälsokosten, annars sojapuck med cheddarsmak.

Den sojavarianten Go Green, finns i en rosafärgad förpackning också. Då är det matlagningsgrädde fast endast 6% fett. Om vi använder något så använder vi den...

Sen om man vill ha lite fastare sås så rör ner 1-3 ägg-gulor under omrörning på mellan/låg värme 1-3 min. Det är ett måste i carbonara t.ex.

Ljungkvist
2007-10-31, 16:52
Jag har aldrig använt grädde när jag gjort carbonara. Äkta recept enl min italienska vän:

Spaghetti Carbonara

Vad?

100g spaghetti per person
1 ägg per person + ett extra
fläsk - här ska det egentligen vara pancetta, men tärnat bacon funkar nog. ca 50g per person
lök - en liten per två personer ungefär
ev vitlök
Parmesanost - en matsked per person kanske?


Hur?

*Koka pastan i saltat vatten.

*Fräs bacon ordentligt. Lägg i löken (ev + vitlök) innan det är färdigt så att den hinner bli genomskinlig.

*Blanda äggen och parmesanosten och en skvätt vatten.

*När pastan är färdig hälls vattnet av och pastan läggs tillbaka i kastrullen. Därefter hälls fläsket, löken och till slut äggblandningen ner. Nu är det viktigt att röra ordentligt! Om man rör för dåligt blir det bara omelett av alltihop (Omeletto Carbonara). Gör man rätt blir det krämigt och fint. Krydda därefter rikligt med grovmalen svartpeppar.


Gjorde det igår (se matbildtråden) och vart riktigt nöjd med resultatet!

Klein
2007-10-31, 21:29
Vet inte om det hjälper här men jag uppfann ett väldigt gott kryddsmör utan mejeriprodukter. Det borde funka om man får ner det i pastan medan den fortfarande är rykande het.

Kokosolja extra virgin (ska vara hårt vid rumstemperatur)
Röd eller vit balsamvinäger (jag körde röd)
Honung (tjock, opaque, gärna mörk - inget flytande skit)
Kolsyrat vatten
Finhackad färsk röd pepparfrukt
finhackad färsk rosmarin
Finhackad Asiatisk vitlök (långa gröna stjälkar men dock inte helt säker på namnet)
Finhackad Charlottenlök
Flingsalt (Havsalt)
Nymald svartpeppar
Nymald vitpeppar


Exakta mängder skriver jag inte ut men det är huvudsakligen kokosolja. Går inte att överdosera vatten och vinäger för kokosoljan suger upp allt den kan när man kör ingredienserna i mixern.

Allt ovan körs iaf i mixern. Smaka av med salt och peppar. Sen kan man låta den mättade kokosoljan stå och dra kallt några timmar om man har lust.

Godare än vanligt kryddsmör och helt fritt från mejeriprodukter.

Cilia
2007-10-31, 21:58
Håller med Ljungkvist, det ska inte vara grädde i carbonara.

Grisen
2007-10-31, 23:14
Håller med Ljungkvist, det ska inte vara grädde i carbonara.

+1

Bara svennar har grädde i carbonaran.

machine gun
2007-11-01, 21:28
För ersättning av parmesan finns det ett mjölkfritt alternativ. Leta i hälsokostbutiker och liknande.

http://www.matbloggen.com/wp-content/uploads/2006/07/100_0285.JPG