handdator

Visa fullständig version : Någon som testat proteinpastan?


Angel
2007-10-15, 17:18
Såg på ICA att det fanns en pasta med proteiner, Barilla
Plus. Kollade ej så noga, men är det någon som vet om den är bra,god? Eller är det bara ett försäljningsknep för kolhydratsrädda?

piraten99
2007-10-15, 17:33
jag har nog testat den. det var fullkorn med extra protein. så den hette proteinpasta eller nåt. tror det var AXA.

kom inte ihåg hur den smaka. men man kanske borde äta den om man deffar eller nåt? för enligt espertisen på detta forumet ska det ju vara hur simpelt som helst att komma upp i 2g/kg protein per dag.

agazza
2007-10-15, 17:35
jag har nog testat den. det var fullkorn med extra protein. så den hette proteinpasta eller nåt. tror det var AXA.

kom inte ihåg hur den smaka. men man kanske borde äta den om man deffar eller nåt? för enligt expertisen på detta forumet ska det ju vara hur simpelt som helst att komma upp i 2g/kg protein per dag.

Ägg?:smash:


Edit: vad ligger proteinhalten på när det gäller detta proteinpasta?

Angel
2007-10-15, 17:46
Denna hette iallfall Barilla Plus, var en nyhet med protein och omega 3 i tror ja.

Pepz
2007-10-15, 17:50
Denna hette iallfall Barilla Plus, var en nyhet med protein och omega 3 i tror ja.

överpris. smakar som vanlig pasta

det ärr linfrö iför omega 3 och vi vet ju alla att omega3 omvandlingen från linfrö går att ifrågasätta..


Vanlig fullkornspasta är ett bättre val

piraten99
2007-10-15, 18:01
Ägg?:smash:


Edit: vad ligger proteinhalten på när det gäller detta proteinpasta?

vad menar du?

12 g låg det på.

agazza
2007-10-15, 18:02
vad menar du?

12 g låg det på.

ägg ligger också på 12g och man kan lätt äta 6 om dagen ifall man sprider ut det.

Eddie Vedder
2007-10-15, 18:14
Angels pasta har jag aldrig testat, dock kör jag med AXA Protein Plus som troligtvis är samma pasta som piraten99 syftar på.

Jag kör med den som komplement till baljväxter, annars hade jag haft vanlig om jag ätit kött till. Nu är ju troligtvis inte proteinpasta någon dirket nödvändighet ens i en välkomponerad veganmåltid men jag gillar den ändå.;)

Den har hursomhelst 17g protein/100g. Det som gör den pastan mer proteinrik är inte ägg utan att man helt enkelt tillsätter extra mycket vetegluten.

piraten99
2007-10-15, 18:59
ok, du är alltså vegan och kör inte på några protein drinkar alls?
vad tar du direkt efter träningen?

jag är inte vegan men jag tar iallafall en gainer efter träningen

maRRtin
2007-10-15, 19:04
12 g låg det på.
Det gör väl vanlig pasta också?

Eddie Vedder
2007-10-15, 19:21
ok, du är alltså vegan och kör inte på några protein drinkar alls?
vad tar du direkt efter träningen?

Nejnej, jag är inte vegan. Jag är inte ens vegetarian. Dock gillar jag vegetarisk mat, det är gott, det är billigt och även ett etiskt ställningstagande att försöka äta lite mat som har stor inverkan på jordens resurser. Försöker käka en lakto-ovo-vegetarisk, en helvegansk och en fiskmåltid per dag. Och äter man fisk är man INTE vegetarian oavsett vad en del säger.;)

Kött äter jag dock mycket mycket sällan, bara om jag blir bortbjuden i stort sett.

Efter träning äter jag mat, äger inga tillskott.

ZHTOHELLAS
2007-10-15, 22:48
Det gör väl vanlig pasta också?
Det gör min vanliga Barilla ;) så visst är det så :thumbup:

Rhino
2007-10-15, 22:48
Dessa två pastasorter är det som diskuteras här:

43470

Axa Penne Protein Plus, som har 17 gram protein/100 gram pasta. Detta är den jag själv äter mest av, tycker den smakar väldigt bra och har ett par gram mer protein än normalpastan.

Innehållsdeklaration här (http://www.axa.se/prc/prc.nsf/www/B945C33413C4E702C125714E002BE240?open&webpage=F7F112AA80D6A733C12570A500438715&acronym=axamain&back=1).

43469

Samt den nya Barilla Plus, som tydligen lanserades i just Sverige som första land i världen. Nyheten här är ju att det dels är tillsatt Omega3 från linfrön, men också att den innehåller protein från bland annat kikärtor. Även om jag inte har läst det så antar jag att idén är att komplettera aminosyrorna genom både spannmål och baljväxter.

Jag har ätit ett paket av den för någon vecka sedan och tyckte den var klart god också, men möjligen en lite "svårare" smak än vanlig fullkornspasta. Minns ej antalet gram protein / 100 gr och har slängt förpackningen, men har för mig att det var runt 16. (Däremot tog jag ett foto på paketet då jag anade att diskussionen skulle dyka upp på Kolozzeum förr eller senare...) :)

Rhino
2007-10-16, 20:14
Jag kollade in priserna när jag handlade i dag, Axa ligger på 17.90 för 600 gram och Barilla Plus kostade 16.90 för 500 gr, och är alltså lite dyrare.

Proteininnehållet i den senare var förresten 15.5 / 100 gr. Lite mindre än Axa, men å andra sidan förmodligen fullvärdigt.

Eddie Vedder
2007-10-16, 20:24
Din affär var DYR!

Där jag handlar min går samma pasta på 13:90. AXA Protein Plus alltså.

DenSisteMohikanen
2007-10-16, 21:30
Inköp immorn då!

Rhino
2007-10-16, 22:15
Din affär var DYR!

Där jag handlar min går samma pasta på 13:90. AXA Protein Plus alltså.

What the ... !! Jag köpte på Vivo Klippet på fridhemsplan, som "skall" vara billig. Om det stämmer eller ej vet jag inte, men jag kanske skall börja tvivla? :)

Vilken affär / kedja kollade du Axa-pastan på?

Eddie Vedder
2007-10-17, 07:18
Vilken affär / kedja kollade du Axa-pastan på?

ICA Maxi här där jag bor. En allmänt billig affär. Sist jag köpte pastan var dagen före Lidingöloppet så det är ju inte särskilt längesedan heller. Jag tänker då främst på att matpriserna tros gå upp, men inte kan det ha ökat så grymt myvket i pris på någon vecka.

För övrigt kostar samma pasta 15:90 i affären som ligger närmast där jag bor, en mindre affär som anses "dyr".:D

Inzza
2007-10-17, 11:55
jag köper vanlig pasta av något hokuspokusmärke för 6.90kr kilot som innehåller 13g protein / 100. Tycker det är mer prisvärt :D

Vinter
2007-10-17, 13:41
Känns lite oekonomiskt att lägga så mycket pengar på en produkt med så lite extra protein ändå. Det är ju inte några jättestora skillnader mot vanlig med minst 10% protein. Pasta är gott så jag äter heldre lite mer :thumbup:

Eddie Vedder
2007-10-17, 13:45
Jag hade valt en annan pasta om jag hade haft en köttprodukt till. Nu har jag ju som sagt inte det. Jag skulle inte dö av proteinbrist av en pasta med 13g/100 g heller, givetvis inte, men hursomhelst vill jag gärna få upp proteinmängden från spannmålsprodukten i mina veganmåltider.:)

Vinter
2007-10-17, 13:52
Jag hade valt en annan pasta om jag hade haft en köttprodukt till. Nu har jag ju som sagt inte det. Jag skulle inte dö av proteinbrist av en pasta med 13g/100 g heller, givetvis inte, men hursomhelst vill jag gärna få upp proteinmängden från spannmålsprodukten i mina veganmåltider.:)

Aha det tänkte jag inte på, blir lätt inskränt i mitt eget tankesätt. Fast det är ju ett rejält överpris för att öka på halten av ett ganska basic ingrediens. Vet inte om det skulle löna sig att istället alltid blanda in olika bönor och baljväxter i pastan. De brukar ju ligga på en 25% protein. Men frågan är om de är fullvärdiga.

Äter själv en massa linser.

Eddie Vedder
2007-10-17, 13:58
Vet inte om det skulle löna sig att istället alltid blanda in olika bönor och baljväxter i pastan. De brukar ju ligga på en 25% protein.

Det är just det jag gör. Blandar pasta och bönor. Spannmålsprotein+baljväxtprotein = två icke fullvärdiga proteiner som tillsammans blir fullvärdigt då deras aminosyresammansättning kompletterar varandra.

Nu betyder inte detta som sagt att proteinberikad pasta på något sätt är ett måste ens i en sån måltid. Iaf inte om man strävar efter ett normalintag av protein (d.v.s. inget "bodybuilderintag";). Jag gissar att machine gun inte har det t.ex. och hon är ju ändå vegetarian, vilket jag inte är.

Men hursomhelst känns det lite onödigt att sitta och "försvara" mitt val av pasta. I övrigt lever jag ju på Euroshoppers havregryn så jag har råd att "lyxa till" min pasta.:D

Vinter
2007-10-17, 16:12
Bra att veta, ska fortsätta äta bönor etc och pasta. Gott och nyttigt.

Euroshopper är för övrigt teh shit för plånboken :thumbup:

machine gun
2007-10-17, 16:52
What the ... !! Jag köpte på Vivo Klippet på fridhemsplan, som "skall" vara billig. Om det stämmer eller ej vet jag inte, men jag kanske skall börja tvivla? :)

Hela Kungsholmen är dyrt (eller faktiskt överallt innanför tullarna, märkte jag när jag flyttade några stationer utåt). Klippet har oftast en massa billiga lockpriser, men hela deras ordinarie sortiment är som regel aningen dyrare än många andra butiker.

machine gun
2007-10-17, 16:53
Jag gissar att machine gun inte har det t.ex. och hon är ju ändå vegetarian, vilket jag inte är.

Du gissar rätt. Jag kör på Barillas vanliga vita pasta. Helt klart godast! :thumbup:

Slartibartfast
2007-10-17, 18:16
Här i finland har vi Proteinpasta från Torino. 23 g protte/100g. Kostar 1,5€ för 500 g.

http://www.torinopasta.com/kuvat/pak_proteiini_iso.gif

Själv kör jag med rågpasta.

zeusden1
2007-10-17, 18:27
Här i finland har vi Proteinpasta från Torino. 23 g protte/100g. Kostar 1,5€ för 500 g.

http://www.torinopasta.com/kuvat/pak_proteiini_iso.gif

Själv kör jag med rågpasta.

Varför är du i Finland? Jobb? Flickvän? Lumpen? (:D)

Eddie Vedder
2007-10-17, 18:32
Du gissar rätt. Jag kör på Barillas vanliga vita pasta. Helt klart godast! :thumbup:

Visserligen brukar du väl mest äta pasta med t.ex. sojafärs eller någon form av vegetariska biffar etc.?

Då blir det ju troligtvis mer protein totalt sett i din måltid än i min som enbart är 2/3 black-eyed bönor och 1/3 sojabönor (alternativt 50/50).

Rhino
2007-10-18, 14:45
Jag kör på Barillas vanliga vita pasta. Helt klart godast! :thumbup:

Själv har jag blivit så hälsoskadad att jag tycker fullkornsvarianter är mycket godare än vita nu! :)

Hela Kungsholmen är dyrt (eller faktiskt överallt innanför tullarna, märkte jag när jag flyttade några stationer utåt). Klippet har oftast en massa billiga lockpriser, men hela deras ordinarie sortiment är som regel aningen dyrare än många andra butiker.

Mm, det stämmer säkert. Jag är tyvärr aningens prisomedveten, men märker ju att det lätt blir dyrt med en korg mat. Det ryktas dock om att det skall bli en Ica Maxi i den kommande gallerian på Lindhagensgatan, så jag hoppas lite på det!