handdator

Visa fullständig version : Prioritering av muskelgrupp


diablogtr
2007-10-15, 15:33
Mitt bröst och mina axlar hänger inte med i samma tempo som ryggen.

Jag är nöjd med min rygg men jag vill ha mer på bröst + axlar. För att inte tappa ryggen utan bara låta den vara och behålla musklerna, räcker det att köra slut den varannan vecka? Funder isåfall på något sånt här:


Måndag bröst triceps axlar
Tisdag: **
Onsdag Vila
Torsdag **
Fredag Bröst axlar
Lördag Vila
Söndag Vila

Varannan vecka lägger jag in ett ryggpass på söndagen. Vad tror ni? Kommer jag skynda på processen av att bygga bröst och axlar genom att ha 2 ggr i veckan eller kommer det inte att hjälpa eftersom jag tränar hårt och musklerna behöver längre vila än 3-4 dagar?

Depzon
2007-10-15, 16:10
Vad menas med asteriskerna, är det andra muskelgrupper som än så länge är konfidentiella? :)

Jag skulle ha splittat upp bröst och axlar så att jag inte kör dem på samma pass, eftersom de tröttar ut varann. Här har du ett förslag på schema som prioriterar bröst och axlar (och med vila på onsdag och helgen som ditt schema):

Måndag: Axlar
Tisdag: Rygg & biceps & vader (kanske 4 set rygg eftersom du var nöjd med den)
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst & triceps
Fredag: Lår & mage

Sen om du orkar kan du alltid lägga lite träning på onsdagen, så kan du få en dag med enbart bröst också.

diablogtr
2007-10-15, 16:42
Dem tröttar ut varandra ja. Det är ju hur bra som helst? Eller? :(

Mja jag kör just nu

Måndag Bröst Triceps Mage
Tisdag Ben
Onsdag Axlar Biceps
Torsdag Vila
Fredag Rygg + nedre rygg Mage
Lördag Vila
Söndag Underarmar, Händer + vader/Handled

Du har ju bara 1 bröstpass/ vecka, hur kan det prioritera?

Thaiboxarn
2007-10-15, 17:20
Dem tröttar ut varandra ja. Det är ju hur bra som helst? Eller? :(

Mja jag kör just nu

Måndag Bröst Triceps Mage
Tisdag Ben
Onsdag Axlar Biceps
Torsdag Vila
Fredag Rygg + nedre rygg Mage
Lördag Vila
Söndag Underarmar, Händer + vader/Handled

Du har ju bara 1 bröstpass/ vecka, hur kan det prioritera?

Att trötta ut en muskel gör den inte större, överbelastning gör det.

Depzon
2007-10-15, 19:26
För att få bäst resultat så ska du vara så pigg som möjligt i musklerna du ska träna. Nu går det inte att vara pigg i alla muskler jämt, men t.ex. bröst efter vilodagen är en prioritering av denna muskel, eftersom du är pigg i den då. Några få set triceps (t.ex. 4, mer behövs nog inte) efteråt är inte nog mycket för att den dagens pass ska bli överväldigande. Då har du kunnat lägga bra med krut på bröstet, hinner klart fort efteråt så du snabbt kan få i dig näring som hjälper till att bygga upp bröstmusklerna.

Att träna en muskelgrupp mer än en gång i veckan kan snarare vara motverkande för muskeltillväxt, eftersom en muskelgrupp behöver upp emot en vecka för att återhämta sig helt. När du tränar så "skadar" du muskeln, men träning med bra tidsramar är "bra skada" eftersom uppbyggnaden med hjälp av mat och vila gör muskeln desto större och starkare till nästa gång. Tränar du samma muskel för ofta så blir det helt enkelt skada, utan citationstecken.

Vill du verkligen utprova "oftare-metoden" så kan du testa köra t.ex. bröst en gång var 5:e-6:e dag, men det blir jobbigt att hålla koll på schemat då :)

diablogtr
2007-10-15, 21:31
Att träna en muskelgrupp mer än en gång i veckan kan snarare vara motverkande för muskeltillväxt, eftersom en muskelgrupp behöver upp emot en vecka för att återhämta sig helt. När du tränar så "skadar" du muskeln, men träning med bra tidsramar är "bra skada" eftersom uppbyggnaden med hjälp av mat och vila gör muskeln desto större och starkare till nästa gång. Tränar du samma muskel för ofta så blir det helt enkelt skada, utan citationstecken.


Jag förstår tack för hjälpen

Thaiboxarn
2007-10-16, 11:35
Att träna en muskelgrupp mer än en gång i veckan kan snarare vara motverkande för muskeltillväxt, eftersom en muskelgrupp behöver upp emot en vecka för att återhämta sig helt.

Det där håller jag inte med om, muskler återhämtar sig normalt efter 48 timmar, det du menar är nervsystemet, och att överträna nervsystemet undviker man genom att variera sig.

Depzon
2007-10-16, 15:40
Ja okej, men det är väl ändå nerver kopplade till en viss muskelgrupp?

pragmatist
2007-10-16, 15:55
48-timmarsregeln gäller för proteinsyntesen, det är ingen garanti för att man är återhämtad efter 48 timmar. Ofta kan det ta längre tid än så (beroende på hur hårt man tränat).

För övrigt är det inte självklart att man ska återhämta sig helt mellan varje träningspass. Det viktiga kanske är att man återhämtar sig över en längre träningscykel, vilket kan inkludera vilo- eller lågvolymperioder.

Fat tony
2007-10-16, 16:25
Att trötta ut en muskel gör den inte större, överbelastning gör det.

I will be damned:cool: