handdator

Visa fullständig version : Fotbollsteknik?


d1R7Y b4NaNa
2007-10-15, 14:39
Jag har aldrig spelat fotboll i något lag och kan väl knappast påstå att min starka sida när det gäller fotbollen är dribblingar och "teknik" - Men jag skulle gärna vilja ändra på det. Tillsammans med ett par andra har jag startat upp ett litet projekt och spelar lite på fritiden, dels för att det är kul och också för att det är bra träning. Ibland händer det även att vi spelar emot andra kropenlag.

Till min fråga; Hur tränar jag upp min teknik? Ska jag ge mig ut på en gräsplan och spela lite fotboll med mig själv och bara öva på dribblingar och fintar? Finns det några tips och råd ifrån gamla eller nuvarande fotbollbollsspelare här som är viktiga och bra att ta del av? Vad bör jag tänka på? De flesta filmer och gratisgrejer att tillgå på internet är väldigt advancerade och när jag försöker slå dessa stunt på träningarna så brukar det oftast inte gå så bra.

A.Pahkamaa
2007-10-15, 14:58
Ta en titt på "Vän med bollen".

pellep
2007-10-15, 16:23
Bara att börja kicka med bollen.
Gärna med en kompis, tekniken är ju så mycket mera än antal tillslag man kan hålla bollen i luften.

Jax
2007-10-15, 17:26
Ta en titt på "Vän med bollen".
En gammal goding från tiden då en annan var ung.

Greg
2007-10-15, 18:31
Tränning, träning och åter träning.

Ett par timmar per dag där du testar finter tills de sitter.

Guddi
2007-10-15, 18:51
Om du vill bli bra på att spela fotboll och inte bara kicka med en fotboll gör du nog bäst i att gå ut och träna passningar och mottagningar istället. Första tillslag och bra passningar är långt viktigare än att kunna göra snygga konster.

Att träna passningar är inget svårt. Se till att du ställer krav på dem bara, hårt, i marken och rakt till din motspelare eller på en viss punkt på en vägg om du kör själv. Samma sak med tillslaget, nöj dig inte med att bollen stannar utan försök att se framför dig var du ska lägga bollen innan du tar emot den, någon meter åt vänster, åt höger, en meter framför, ta med den i farten osv..

stargate
2007-10-15, 19:35
Jag har spelat fotboll nästan hela livet så jag har inte tänkt på så mycket HUR jag har tränat.

Men försök att hålla upp blicken så mycket som möjligt när du löper framåt med bollen.

nr16
2007-10-15, 21:26
Man kan inte träna på finter, antingen så kan man finta eller så kan man inte finta. Det kommer med tiden, men som övriga säger..träna träna träna träna...gå ut med 4 eller 6 polare och spela på en väldigt liten plan (10x10 m typ) sen ska man passa bollen inom laget med så få tuch som möjligt på så vis får du bättre mottagningar och det ger dig mer tid till att tänka på att finta. Annars utmana på träningar, våga göra fel!

Men det är inte alla som kan finta o har skitbra teknik, kolla bara Linderoth men han e kung ändå ^^

nr16
2007-10-15, 21:28
Och en sak till. Börja med enkla finter som typ 2fotare eller enkelt bara chippa bollen över motståndarens fot. Om du är snabbare än dom flesta andra så e de i princip bara till att så bollen o sen springa.

kurwa
2007-10-15, 23:15
Man kan inte träna på finter, antingen så kan man finta eller så kan man inte finta. Det kommer med tiden, men som övriga säger..träna träna träna träna...gå ut med 4 eller 6 polare och spela på en väldigt liten plan (10x10 m typ) sen ska man passa bollen inom laget med så få tuch som möjligt på så vis får du bättre mottagningar och det ger dig mer tid till att tänka på att finta. Annars utmana på träningar, våga göra fel!

Men det är inte alla som kan finta o har skitbra teknik, kolla bara Linderoth men han e kung ändå ^^

Vad är det för skitsnack jag hör. Självklart kan man träna finter, om något i fotboll som går att TRÄNA är det finter. Dock något som är lite svårare är att kunna kroppsfinta, vilket är det absolut effektivaste i dagens moderna fotboll. Se på Ronaldinho, C. Ronlado, Nani etc etc. De har kroppsfinter som får motståndarna upp på läktarna och bollen i mål. Så ser du någon fint som t.ex. Ronaldinho gör så se till att träna på den så fort du rör en fotboll. Träna på den praktiskt taget hela tiden.

Det svåra inom fotbollen är inte finterna eller dribblingarna, det absolut svåraste är spelförståelse, tänka fotboll och kunna förstå vad som är optimalt i just det där ögonblicket där du måste ta ett viktigt beslut, det min vän, är inte många som grejar.

Apropå saker som inte går att träna, är just spelförståelse och fotbollstänket on the pitch typ en sådan sak.

Men som sagt, vill du lära dig finta och dribbla, ut med dig och träna på en viss fint du nyligen sett och ge det ett par veckor så kommer den sitta.

Daniellow
2007-10-15, 23:22
Kliv ner till den lokala fotbollsplanen med en polare och lägg upp ett gäng koner och dribbla igenom dom på te.x fortast tid så skall du se att bollen till slut sitter vid foten. Tävla med dig själv, vilja att förbättra sig.

Som en tidigare sa, träna passningar och mottagningar med din vän. Sikta på olika punkter där bollen skall hamna.