handdator

Visa fullständig version : Förbrända kcal


mela
2007-10-15, 13:14
Hej
Jag är lite fundersam över en grej.

Om jag kör ett träningspass och enligt caloriesperhour.com eller liknande förbrukar 500kcal. Är det då 500kcal utöver det min kropp förbrukar för att fungera, eller är det inklusive detta?

lectris
2007-10-15, 13:44
utöver måste det väl vara? om du bara ligger i sängen hela dagen och förbrukar 2000 kcal (som exempel) så är det den siffran som är kroppens basala förbrukning för att upprätthålla orkan osv. all rörelses som tillkommer förbrukar kalorier utöver den siffran som kroppen förbränner för att fungera.

2000kcal + 500kcal träning = 2500 kcal förbränning. eller nåt :Virro

Rhino
2007-10-15, 14:03
utöver måste det väl vara?

Det kanske skulle vara mer logiskt så, men just caloriesperhour räknar med den basala förbrukningen. Tar något 500 kcal så är det träningsaktiviteten samt det som krävs för att leva under samma tidsmängd. (Det vill säga dra bort några hundra kcal från resultatet.)

Koloftw
2007-10-15, 14:04
Det är 500 kcal totalt. Inte utöver.

PAL-grejen är ju mycket mer tillförlitlig.

lectris
2007-10-15, 14:05
Det kanske skulle vara mer logiskt så, men just caloriesperhour räknar med den basala förbrukningen. Tar något 500 kcal så är det träningsaktiviteten samt det som krävs för att leva under samma tidsmängd. (Det vill säga dra bort några hundra kcal från resultatet.)

ahh.. såpass :D

Rhino
2007-10-15, 14:11
Vill man veta lite mer exakt så är ett knep att knappa in sin träningsaktivitet och kolla vad man får där, och sedan välja aktiviteten sova under lika lång tid. Ta det första talet minus det andra så vet man hur mycket "extrakalorier" sin träning förbrukade. (Sedan är ju förstås alla siffror på ett ungefär.)