handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta/IF


alice
2007-10-15, 10:51
Jag är hemskt lessen att starta en ny tråd i ämnet...Men har kanske inte riktigt hittat svaret.

Min fråga: Är detta koncept något för mej, en vanlig överviktig kvinna som vill gå ner i vikt o vars enda motion är promenader o nått pass på crosstrainern då o då när andan faller på....*whistle*

Det verkar nämligen vara väldigt intressant. Hatar detta eviga småätande som man blivit lärd då det gör att jag konstant tänker på mat o aldrig känner mej mätt.
Men de dagar då jag ofrivilligt inte ätit nått förrän middan så har jag inte ens känt mej hungrig o jag har klarat mej på en stabil midda. Inte känt behov att småäta hela tiden.
Passar oxå då jag är nattarb o skulle kunna äta mej mätt under senkvällen utan att nästan svimma av hunger framåt morgon.

JA, vad säger ni som är experter?

Timme
2007-10-15, 11:37
Ja, jag tror att det är något för dig. Jag känner igen mig i det du skriver och IF har varit väldigt bra för mig. Mycket lättare att hålla vikten eller gå ned.

insolation
2007-10-15, 11:51
inte för att du har påstått nåt annat men IF är inget mirakel i sig. det är fortfarande göra av med mer kalorier än vad man får i sig som gäller oavsett metod, sen ifall IF passar in i ens rutiner och man vill testa på ett nytt sätt att äta på så ja varför inte.

jag använder själv IF tycker det har fungerat utmärkt än så länge, jag upplever att jag känner mig piggare under fastan samt att min annars krångliga mage blivit lugnare.

det största plusset med IF tycker jag är att man känner mer hunger nu, jag orkar anstränga mig mera för att göra god mat, medans när jag åt 6 ggr om dagen så orkade jag inte laga god mat. utan det blev mat som var nyttig men den var in särskilt god vilket ledde till att det tog väldigt lång tid att äta upp maten.



jag har väldigt svårt att se att jag skulle nånsin återgå till mina gamla matvanor, men jag tränar en del så det är inte samma anledningar för en som bara vill gå ner i vikt.

finns personer som har större kunskap än jag om kost, så ifall dom har nåt att invända lyssna på dom i sånt fall.

dessbee
2007-10-15, 12:23
Jag är hemskt lessen att starta en ny tråd i ämnet...Men har kanske inte riktigt hittat svaret.

Min fråga: Är detta koncept något för mej, en vanlig överviktig kvinna som vill gå ner i vikt o vars enda motion är promenader o nått pass på crosstrainern då o då när andan faller på....*whistle*

Det verkar nämligen vara väldigt intressant. Hatar detta eviga småätande som man blivit lärd då det gör att jag konstant tänker på mat o aldrig känner mej mätt.
Men de dagar då jag ofrivilligt inte ätit nått förrän middan så har jag inte ens känt mej hungrig o jag har klarat mej på en stabil midda. Inte känt behov att småäta hela tiden.
Passar oxå då jag är nattarb o skulle kunna äta mej mätt under senkvällen utan att nästan svimma av hunger framåt morgon.

JA, vad säger ni som är experter?

Det är fortfarande kalorier in/ut som gäller. Fördelen med if är att man får bättre kontroll över när man äter. Nackdelen är att det finns risk för hetsätning... särskilt om man lider av bulemi.
Ju längre man håller på desto lättare blir det att hålla schemat eftersom insulinkänsligheten förbättras.

Grandmaster
2007-10-15, 13:03
Jag är hemskt lessen att starta en ny tråd i ämnet...Men har kanske inte riktigt hittat svaret.

Min fråga: Är detta koncept något för mej, en vanlig överviktig kvinna som vill gå ner i vikt o vars enda motion är promenader o nått pass på crosstrainern då o då när andan faller på....*whistle*

Det verkar nämligen vara väldigt intressant. Hatar detta eviga småätande som man blivit lärd då det gör att jag konstant tänker på mat o aldrig känner mej mätt.
Men de dagar då jag ofrivilligt inte ätit nått förrän middan så har jag inte ens känt mej hungrig o jag har klarat mej på en stabil midda. Inte känt behov att småäta hela tiden.
Passar oxå då jag är nattarb o skulle kunna äta mej mätt under senkvällen utan att nästan svimma av hunger framåt morgon.

JA, vad säger ni som är experter?

Ja, man behöver inte vara extremt dedikerad till träning för att IF ska vara en effektiv metod. Många av de jag har arbetat med har t ex varit arbetande folk i karriären som vill komma i form utan att ägna en stor del av tiden åt cardio eller att äta "rätt" (enligt den traditionella mallen). Fördelarna med IF är då att man kan skapa ett kaloriunderskott rätt enkelt genom att begränsa måltidsfrekvensen, men ändå äta sig rejält mätt om man väljer rätt livsmedel. Förutom detta upplever dessutom många högre produktivitet och ökat välbefinnande under den fastande fasen.

alice
2007-10-15, 14:52
Tack för era svar!
Jo, jag förstår att det som gäller är kcal in/ut ändå så det är inget jag funderat på.
Har inte heller problem m hetsätning el nått sånt.

Är det nått annat jag bör tänka på tycker ni? Speciell mat el så? Om jag nån dag skull äta tidigare dvs, bryta fastan tidigare, förstör jag nått då?

Det känns intressant just att jag vill gärna äta rejäla måltider då jag äter så jag känner mej ordentligt mätt men självklart inte överäta.
Det är ju rätt svårt göra det då man ska äta 5-6 ggr/dag...Ju oftare jag äter (även om det bara är nått litet) så är det som att det triggar igång mitt ätbehov o då har jag svårare hålla mej från att överäta. Blir helt eneklt hungrigare av att äta lite o ofta än tvärtom.

En liten ankedot...Då jag var ung el kanske inte så ung...:)så körde jag nått som liknade detta fast det kallades kanske "idiotbantning" då...Åt ingen frukost, åt nån frukt till lunch, typ melon, drack mkt vatten (o kaffe fast inte massor) o åt ordentlig middag hemma + nått på kvällen. Fick mkt rörelse för jag jobbade inom vården, då som nu o gick till o från jobbet.
Och jag gick ner i vikt o mådde bra så det kanske funkar nu oxå...

Sen kanske det kan vara så för mej att jag behöver göra nått annat som min kropp inte är van, chocka den lite...

dessbee
2007-10-15, 18:10
Det funkar med all mat, men jag försöker undvika socker, eftersom det kan ge ett matsug någon timme efter fastan börjat.

Jag försöker hålla tiderna, men samtidigt måste man vara lite flexibel för att det sociala ska fungera. *whistle*

Xtreme-G
2007-10-15, 21:54
Martin: Som jag uppfattat det är det träningen som gör att fastan kan begränsas till 16 timmar. Har jag missuppfattat det?

Cerberus
2007-10-15, 23:22
personligen blev jag bara mest skithungrig av att fasta.

Grandmaster
2007-10-15, 23:25
Martin: Som jag uppfattat det är det träningen som gör att fastan kan begränsas till 16 timmar. Har jag missuppfattat det?

Nej, det är snarare för att 16 timmar är hållbart i längden och det som jag upplever som den bästa kompromissen mellan fördelar kontra eventuella nackdelar av en längre fasta (då har jag i experimentellt syfte provat allt från 12-26 tim fasta).

Koloftw
2007-10-16, 08:28
Nej, det är snarare för att 16 timmar är hållbart i längden och det som jag upplever som den bästa kompromissen mellan fördelar kontra eventuella nackdelar av en längre fasta (då har jag i experimentellt syfte provat allt från 12-26 tim fasta).

Hur kändes 26h-fastan?

dessbee
2007-10-16, 11:05
Har provat varannandagfasta, ungefär 35 timmars fasta, och upplevde att de största problemen var sämre sömn och hunger på kvällen under det fastande dygnet