handdator

Visa fullständig version : Att Torka frukter


Fat tony
2007-10-15, 06:56
Är det någon som vet hur man torkar frukter. Det finns ju färdiga att köpa men de är så jävligt dyra och sockrade. Har köpt bananer nu som jag vill torka. Är det bara att skiva dem och låta dem torka ut i rumstempratur eller? help plez *Borat*

MyungChul
2007-10-15, 06:59
Skicka in dom i ugnen på nån lämplig temperatur. 150° bör funka alldeles utmärkt.

z_bumbi
2007-10-15, 11:13
Är det någon som vet hur man torkar frukter. Det finns ju färdiga att köpa men de är så jävligt dyra och sockrade. Har köpt bananer nu som jag vill torka. Är det bara att skiva dem och låta dem torka ut i rumstempratur eller? help plez *Borat*

I ugnen på ganska låg temperatur, runt 50 grader (Kolla upp exakt vilken temperatur för varje vara på någon hemsida som handlar om torkning). Se till att ha en liten öppning i ugnsluckan för att få bort fukten snabbare.

I en torkmaskin, de kostar en slant och rymmer ganska lite.

I en hembyggd torkolla, rymmer så mycket som man har byggt den för.

På en provisorsikt torkställning av någon typ. Vi har använt ett eller flera nätfönster och en kupévärmare med bra resultat, då har det handlat om 10 liter svamp per fönster så har man inte den volymen så funkar antagligen de andra förslagen bättre.

fyrkantig_rondell
2007-10-15, 14:29
Är det någon som vet hur man torkar frukter. Det finns ju färdiga att köpa men de är så jävligt dyra och sockrade. Har köpt bananer nu som jag vill torka. Är det bara att skiva dem och låta dem torka ut i rumstempratur eller? help plez *Borat*

Jag har testat att göra hemma torkade äppelringar/skivor och det blev superbra, godare än dom man köper i affären tom.:thumbup:

Skala äpplena, skär dom i tunna skivor och lägg ut på bakplåtspapper.
Ugnen ska vara på ca 50 grader och dom ska torkas minst 12 h. Så det kan var läge att passa på någon dag då du är hemma.;)

Just det, man kan även smaksätta skivorna med lite kanel eller sötningsmedel för mera smak.

Eddie Vedder
2007-10-15, 14:40
Ugnen ska vara på ca 50 grader och dom ska torkas minst 12 h. Så det kan var läge att passa på någon dag då du är hemma.;)

Oj det var inte dåligt!

Då ska det nog mest vara för att det smakar bättre pch är en kul grej som man gör det själv. Rent ekonomiskt lär det ju nästan bli dyrare än att köpa om man räknar in energikostnaderna för 12 timmar i ugn. Lite som att göra egna skorpor, blir troligtvis dyrare än att köpa dom om man inte gör en sjujäkla massa skorpor.;)

Eller ska det vara en viss tid i ugn och sedan torkas utanför ugnen?

fyrkantig_rondell
2007-10-15, 15:06
Oj det var inte dåligt!

Då ska det nog mest vara för att det smakar bättre pch är en kul grej som man gör det själv. Rent ekonomiskt lär det ju nästan bli dyrare än att köpa om man räknar in energikostnaderna för 12 timmar i ugn. Lite som att göra egna skorpor, blir troligtvis dyrare än att köpa dom om man inte gör en sjujäkla massa skorpor.;)

Eller ska det vara en viss tid i ugn och sedan torkas utanför ugnen?

Jag kör på tolv timmar och sedan låter jag dom ligga och svalna nån timme innan jag lägger dom i en burk med lufttätt lock.

Edit: Det är nog sant det där du sa om det ekonomiska, men om vi ska snacka skorpor så är det värd vart ända extra öre, för det finns det inget som slår hemmagjorda skorpor.:D

Fat tony
2007-10-15, 15:21
12 h i ungen, ok kommer nog inte att ske, men vad vart det dära om nätfönster och en kupévärmare. vet vad kupevärmare är men inte nätfönster och hur länge