handdator

Visa fullständig version : Träna cardio hårdare än man orkar?


erik_strid
2007-10-14, 21:46
När man är helt slut, så har man mer än hälften kvar att ge.Något som dem flesta har hört. Det är så att jag undrar om man skulle kunna få bättre resultat om man tränade hårdare än vad man psykiskt orkade. Jag kör inte cardio mer än 2 gånger i veckan då jag tränar en hel del styrketräningen men jag undrar om jag skulle kunna effektivisera min cardio mer. När jag kör ett löp pass på tillexempel 5 km så blir jag självklart väldigt trött. Men jag vet ju fortfarande att jag skulle kunna springa 5 km mycket snabbare om jag gav allt jag hade. Skulle jag få bra resultat om jag tränade på detta vis? Eller skulle kroppen inte klara av ett sådant träningssätt? Kan ju tillägga att jag har ett bra psyke för sådan träning.

King Grub
2007-10-14, 21:49
Det är intensiteten som är den största påverkande faktorn för träningsförbättringar. Var det "taket" går, där ytterligare intensitet inte innebär ytterligare förbättringar, är oklart, men runt 90% av maxpuls är en accepterad uppskattning (målet med träningen påverkar förstås också - en person som vill bli bra marathonlöpare kommer inte att nå det målet om han baserar sin träning på 90%-rusningar).

Guddi
2007-10-15, 07:25
Vänj dig också vid belastningen långsamt för annars så skulle resultatet mycket väl kunna bli diverse överbelastningar istället för en väldigt bra kondition.

Intervaller är också ett bra sätt att öka intensiteten på träningen utan att för den delen bli så otroligt sliten efter. Man slipper mjölksyrauppbildningen lite.

Betar
2007-10-15, 15:49
Det tycker jag att du absolut ska göra. När jag springer så tar jag alltid ut mig så mkt som möjligt av passet. Försöker hela tiden slå och förbättra tidigare tider. Jag får för mig att jag får ut mer av träningen då sen är det en skön känsla att förbättra sin tid och att veta att man tagit ut sig ordentligt.

Sen kan ibland motivationen till att pressa sig lite extra vara svår att få fram men för mig är det helt enkelt att slå tider.