handdator

Visa fullständig version : Köper du jultidningar?


Allan
2007-10-14, 20:48
I min familj har det varit ett återkommande ångestprojekt, där släkt och vänner ska köpa på sig saker de kanske inte är jätteintresserade av för att barnen ska bli rika. Och dessutom - vad ska folk med de här julalbumen till? Jag blir verkligen skitsned när jag upptäcker att Rockys julalbum är gamla strippar jag redan läst.
Hur gör ni? Köper? Säljer själva? Slår dörren i ansiktet på de små barnen?

Moonstrikes
2007-10-14, 20:50
Jag har aldrig mött en jultidningsförsäljare, kanske ovetande dock.

nr16
2007-10-14, 20:52
Jag har aldrig mött en jultidningsförsäljare, kanske ovetande dock.

+1

Cilia
2007-10-14, 20:54
nej, en av fördelarna med att bo i stan med portkod.
dom kommer inte in

Snafu
2007-10-14, 20:55
Det var stort i Ö-vik när jag var liten knodd. Jag lyckades dock inget vidare och lade ner skiten efter 2 timmar.

Nitrometan
2007-10-14, 20:55
Nej.

Jag köper inte jultidningar. Det är inget jag vill ha.

Jag köper böcker när jag blir sugen istället.

King Grub
2007-10-14, 20:56
Nope.

Gnusram
2007-10-14, 20:56
Nu var det iof några år sen jag faktiskt såg en jultidningsförsäljare. Förr i världen, när jag bodde hemma, köpte vi litegrann. Men utifrån vissa kriterier.

De som själva tog sig runt, till fots eller med cykel, köpte man av. De som fick skjuts av mamma eller pappa köpte vi inte av. Hårda som sten var vi! :D

Mago
2007-10-14, 20:58
Haha. Kunde fan satt pengar på att Yucko skulle "sälja själv".

Emil_Larsson
2007-10-14, 21:00
Jag fick sålt flera tusen kr förr och lyckades få en digital kamera och typ 1300kr rakt ner i plånboken. Måste säga att digitalkameran var jag missnöjd med. Den gick sönder (ja, inte utav mig själv) utan av den dåliga kvalitén, dock skrev dom att den var värd 3500kr under faktatexten.

Jag ringde dom, ville ha en ny, fick en ny, slarvat bort den :em:

..
Jag vill aldrig köpa av jultidningsförsäljare (neither mom or dad)

reinholdsson
2007-10-14, 21:06
Jag köpte nu senast, men det var för att de hade några böcker jag faktiskt var intresserad av, inte för att enbart sponsra grabben som sålde.

Yucko
2007-10-14, 21:08
Haha. Kunde fan satt pengar på att Yucko skulle "sälja själv".

Vad nu? Läser du mig som en öppen bok?

Edit: i år ska jag försöka sälja så jag får ihop till en ny cykel!

Guybrush
2007-10-14, 21:10
Jag köpte förra året av grannens lilla dotter, som är väldigt charmig och söt som socker så man kunde inte låta bli. Jag köpte nån bok om stora katastrofer och min sambo köpte en bok med deckare med lite jultema!

joriice
2007-10-14, 21:12
Jag sålde själv tidningar för några år sedan, dock endast till släkten.
Numera tror jag det är min 5 åriga kusin som säljer... och det är väl pretty much "tradition" att beställa nåt skit ifrån den. :)

Jag hade aldrig köpt från någon annan annars.

Loke
2007-10-14, 21:25
Jag har inte blivit erbjuden att köpa, men skulle nog tacka nej om jag blev det.

Egentligen är inte själva tanken att låta barn tjäna pengar på sina egna villkår så dum. Det är synd i att det ändå mest blir ett ångestladdat pengaslöseri för familjen.

När jag blir inflytelserik företagsägare ska jag se om det inte finns något vettigt och meningsfullt som barnen kan ägna sig åt.

Motorbreath
2007-10-14, 21:38
Nej.

Jag tackar nej varje gång jultidningsförsäljare knackar på dörren. Orsaken är att jag avskyr nasare och därmed inte vill uppmuntra barnen till den sortens verksamhet.

internethjälten
2007-10-14, 21:40
Köpte en bibba ett år men insåg att det inte var något att ha. Sen dess har jag inte köpt och kommer troligtvis inte göra det i framtiden heller.

Mental
2007-10-14, 22:57
Brukar besälla herman hednings julalbum utav den lilla rackare som hinner först. de kom i början på september i år ^^

Testade sälja jultidningar som liten knodd, det gick rätt dåligt, sålde julkort och julklappslappar i stället, gick förjävla bra, fick beställa mer material flera gånger. Sålde 4 år i rad och drog ihop ca 12.000 som jag sparade till mitt körkort (ja jag var superambitiös som knodd, och jävligt tänd på att skaffa bil lååångt fram i tiden)

Inavel
2007-10-14, 23:01
Nej. Enda gången jag ger pengar för tidningar är när jag blir erbjuden vakna eller vakttornet (jag tar dock endast vakna), kalle anka som jag får varje vecka försöker jag dryga ut över hela veckan så jag klarar mig allt utan något jultidningsköp.

TommyBoy
2007-10-14, 23:07
Klart man köper. Bra träning i "förberedande arbetslivserfarenhet" för ungarna som säljer... värt att sponsra!

The_RobRoy
2007-10-14, 23:18
Klart man köper. Bra träning i "förberedande arbetslivserfarenhet" för ungarna som säljer... värt att sponsra!

Ja det skulle vara därför isåfall. Men har lite svårt för de 16 åringar som går runt och säljer tubsockor och kokosbollar.

Majblommor och jultidningar skulle jag kunna tänka mig att sponsra sen när man fått fast jobb

egge
2007-10-14, 23:20
Nej. Enda gången jag ger pengar för tidningar är när jag blir erbjuden vakna eller vakttornet (jag tar dock endast vakna), kalle anka som jag får varje vecka försöker jag dryga ut över hela veckan så jag klarar mig allt utan något jultidningsköp.

Skickligt om du lyckas men det stod det ju iofs inte att du gjorde. :D

kharon
2007-10-15, 05:28
Dom brukar ha Kalle Ankas Julpocket och lite Kalle Anka strips och sånt som mamma har köpt åt mig i 30 års tid. Jag blir sur och kinkig på julafton om jag inte får dom. I något skede måste jag väl börja köpa dom själv, men servicen har fungerat bra hittills med några få missar.

Jag köper alltså inte själv, men konsumerar.

daja
2007-10-15, 07:34
Nej det gör jag inte, köper kanske max en tidning/magasin om året (om man bortser från dagstidningar) så är ingen storkonsument. Letar jag bil/båt blir det desto fler kanske men det är endast av den anledningen och då ger inte jultidningar mig något, när dottern blir äldre lär man väl däremot sitta där med en rejäl hög inköpta tidningar som bara staplas.

Vinter
2007-10-15, 07:36
Som tur är behöver man portkod för att ta sig in till min lägenhet och knacka på :)

olle lindblad
2007-10-15, 07:40
Har inte sett en jultidningsförsäljare på åratal, så jag har sluppit neka dem. Däremot sålde jag själv som en blådåre när det begav sig.

JJ
2007-10-15, 08:22
Nej, men tjejen köpte däremot en tårtspade i formen av en delfin av en liten pöjk. Hon tyckte att han var så grymt duktig på att sälja så hon ville stödja honom. Wtf?

Bolio
2007-10-15, 08:30
Nopes, inte vad jag minns.

Krokodil
2007-10-15, 09:01
Jag vill kryssa i "NEJ" men varje år sitter vi där med jultidningar som grannungarna lurat på oss.

Juliette
2007-10-15, 09:13
nej, en av fördelarna med att bo i stan med portkod.
dom kommer inte in

Det stoppar dem inte från att plinga på hos mig. Jag brukar dock ljuga och säga att jag redan köpt av sonen (vilket som sagt är en lögn, men det vet ju inte dom).

När sonen var yngre så sålde han några år, men det var aldrig nån (förutom släkten) som köpte, så jag köpte massa skräp (typ redan lästa rocky-strippar), men då kom han iallafall upp till första bonusnivån. Så han fick en discolampa som inte blinkade och jag fick lite mer att slänga i pappersinsamlingen.

lectris
2007-10-15, 09:45
Jag har inte sålt jultidningar, men jag sålde för WWF när jag var liten. :D det var ganska uppskattat och folk brukade köpa rätt ordentligt. jag tror jag fick en handduk med pingviner på eller nåt. tråkigt som fan var det kommer jag ihåg, men jag och min "bästis" tävlade om vem som kunde sälja mest.. så då blev det väl lite intressant kanske ;p

Eldhroka
2007-10-15, 09:47
Fan, jag klickade feeeel.

jag köper INTE jultidningar...

Lillgrabben
2007-10-15, 12:08
Vi brukar köpa av våra egna barn, om det är ngt i katalogen som vi vill ha.

jwzrd
2007-10-15, 12:13
Nej, men tjejen köpte däremot en tårtspade i formen av en delfin av en liten pöjk. Hon tyckte att han var så grymt duktig på att sälja så hon ville stödja honom. Wtf?

Den pöjken kommer och hämtar din tjej om några år :D

JJ
2007-10-15, 12:44
Den pöjken kommer och hämtar din tjej om några år :D

MEN DÅ SKA JAG FAN FÅ BEHÅLLA TÅRTSPADEN!!!!

jwzrd
2007-10-15, 12:48
MEN DÅ SKA JAG FAN FÅ BEHÅLLA TÅRTSPADEN!!!!

HHaagaghagagarara.


YUCKO: HÖRDE DU DET?22

Eddie Vedder
2007-10-15, 12:51
Inte längre. När jag bodde hemma hos morsan och farsan köpte jag alltid någon av grannpöjken som sålde.

Nu är det dock slut och aldrig mer lär jag inhandla en jultidning före dess att det finns någon ny liten unge som jag köper av för att vara schysst.

Lasse Kongo
2007-10-15, 14:37
Röstade ja, för när det är jul köper jag till 100% någon tidning, alltså köper jag en jultidning.