handdator

Visa fullständig version : Myten om fettsnål diet?


Fat tony
2007-10-14, 20:10
Kan någon förklara det, finns dessa två huvud argument(säkert flera)

Fettsnål diet
De som är för argumenterar. lite fett intag ger lite kroppsfett?

De som är mot argumentrar. Kroppen bränner lite av det den inte får och att den lilla fettmängden du får i dig blir svår att bränna, äter du fett,bränner du fett?

vilken va dessa stämmer.
själv väljer jag att äta fett i runda slänga 30% *bs* , helst bra fetter. Jag unviker inte fett, bara anaimaliska fetter o mättade fetter.

Eddie Vedder
2007-10-14, 20:18
Fettsnål diet
De som är för argumenterar. lite fett intag ger lite kroppsfett?

Argumentet är nog främst att fett är så mycket mer energirikt, då ser många det som en enkel genväg att käka oerhört fettsnålt för att kunna äta hyfsat stora men ändå relativt energisnåla måltider.

Fungerar nog för många men kan väldigt lätt "slå tillbaka" och göra en väldigt hungrig istället.

De som är mot argumentrar. Kroppen bränner lite av det den inte får och att den lilla fettmängden du får i dig blir svår att
bränna, äter du fett,bränner du fett?

Det där är ett resonemang som både stämmer och inte stämmer. Att kroppen inte skulle kunna förlora kroppsfett utan intag av dietärt är ju inte sant. Oavsett om int ett gram fett finns i kosten kommer kroppen ta från fettlagren vid underskott

Men att kroppen utnyttjar mer fett som energikälla om kosten är mer fettrik är ju sant. Samtidigt ökar ju självklart inlagringen av fett om mer fett finns i kosten. Mer eller mindre +-0 vid samma energimängd alltså.

Slutsats: jag skulle inte på stå att någon stämmer, båda uppläggen kan leda till viktminskning och fettförluster. Båda kan också gå helt galet. Olika personer reagerar olika på diverse kostupplägg. Att gå alldeles för långt åt det ena eller det andra hållet tycker jag personligen aldrig är bra.

själv väljer jag att äta fett i runda slänga 30% *bs* , helst bra fetter. Jag unviker inte fett, bara anaimaliska fetter o mättade fetter.

Finns ingen anledning att undvika det, att ha mättat fett-skräck är också att ha fettskräck. Det är inte farligt i sig, balansen mellan fettsyror är det väsentliga. Ett jätteintag av fleromättat fett är definitivt inte hälsosamt det heller.

King Grub
2007-10-14, 20:25
Ett högt fettintag är en betydande faktor när det gäller att orsaka övervikt, vid överätning och fritt ätande, men vid energiunderskott, diet i viktminskningssyfte, är det mycket mindre påverkande och för dom flesta spelar det ingen signfikant roll hur dom fördelar fett- och kolhydratenergin, vid ett fixerat protein- och kaloriintag, vid en diet som syftar till viktminskning.

Fat tony
2007-10-14, 20:38
Argumentet är nog främst att fett är så mycket mer energirikt, då ser många det som en enkel genväg att käka oerhört fettsnålt för att kunna äta hyfsat stora men ändå relativt energisnåla måltider.

Fungerar nog för många men kan väldigt lätt "slå tillbaka" och göra en väldigt hungrig istället.



Det där är ett resonemang som både stämmer och inte stämmer. Att kroppen inte skulle kunna förlora kroppsfett utan intag av dietärt är ju inte sant. Oavsett om int ett gram fett finns i kosten kommer kroppen ta från fettlagren vid underskott

Men att kroppen utnyttjar mer fett som energikälla om kosten är mer fettrik är ju sant. Samtidigt ökar ju självklart inlagringen av fett om mer fett finns i kosten. Mer eller mindre +-0 vid samma energimängd alltså.

Slutsats: jag skulle inte på stå att någon stämmer, båda uppläggen kan leda till viktminskning och fettförluster. Båda kan också gå helt galet. Olika personer reagerar olika på diverse kostupplägg. Att gå alldeles för långt åt det ena eller det andra hållet tycker jag personligen aldrig är bra.



Finns ingen anledning att undvika det, att ha mättat fett-skräck är också att ha fettskräck. Det är inte farligt i sig, balansen mellan fettsyror är det väsentliga. Ett jätteintag av fleromättat fett är definitivt inte hälsosamt det heller.

så hur väljer du? äter du allt i din väg eller håller du det till en viss gräns. Måste bara hålla med dig om att det är dumt att jag undviker omättade och animaliska fetter. det är ju klart det ska finnas en balans. De e ju logiskt tänkande :smash:

Eddie Vedder
2007-10-14, 20:44
så hur väljer du? äter du allt i din väg eller håller du det till en viss gräns.

Förstår inte riktigt vad du menar med "gräns". Givetvis äter jag till en viss gräns iom att jag vill vara viktstabil. Men då pratar vi ju om totalt energiintag.

Om du sedan menar huruvida jag väljer bort vissa saker, fördelar mina makronutrienter på ett visst sätt etc. så gör jag väl det till viss del, ja. Äter en relativt kolhydratrik kost, proteinet ligger väl kanske på ca.100g per dag och mitt fett kommer främst från havregryn, fet fisk, ägg, linfröolja, sojabönor och rapsolja skulle jag tro. I nämnd ordning alltså. Det blir väldigt mycket omättat vilket jag är medveten om, det försöker jag rätta till genom att då och då köpa fet yoghurt, fet ost o.s.v.

Men en fördelning på 50-55E% kolhydrater, typ 25E% protein och resten fett känns inte otänkbart. Men jag funderar inte så noga utan håller mig mer eller mindre till tallriksmodellen och försöker ha en någorlunda varierad kosthållning.:)

Koloftw
2007-10-14, 21:03
Ett högt fettintag är en betydande faktor när det gäller att orsaka övervikt, vid överätning och fritt ätande, men vid energiunderskott, diet i viktminskningssyfte, är det mycket mindre påverkande och för dom flesta spelar det ingen signfikant roll hur dom fördelar fett- och kolhydratenergin, vid ett fixerat protein- och kaloriintag, vid en diet som syftar till viktminskning.

Vadå ... så under bulk/överätning ändras kroppsmassan olika om man äter kolhydrat eller fett?



Varför just fixerat proteinintag? Är protein minst lipogent per kalori?

King Grub
2007-10-14, 21:07
1. "Fritt ätande", alltså ingen kaloriräkning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15968579&ordinalpos=118&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=10889789&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

2. Ja.

Koloftw
2007-10-14, 21:11
Oki, tack. Men du skrev "överätning" också så blev lite fundersam.

Ontopic (menas alltså inte som ett svar till Grub): Fick idag höra av nån LCHF tomte att hon åt 4000 kcal per dag och gick ner i vikt, jag vet inte om det stämmer, men tror det knappast. Hon åt, 70% fett, 30% protein o minimalt med kolh. Fast Grub sitter nog inne med någon studie som säger att det är energibalansen och inte makrofördelningen som avgör ... men iaf jag blir misstänkssam när folk räknar kcal och får det till 3000-4000 och ändå går ner i vikt (de som äter LCHF är oftast inte särskilt aktiva av sig).

King Grub
2007-10-14, 21:12
Möjligen om hon äter någon fettblockerare samtidigt (överviktsmedicin).

King Grub
2007-10-14, 21:13
Men du skrev "överätning" också så blev lite fundersam.

Ja, annars går man väl inte upp i vikt eller lägger på sig fett?

Fat tony
2007-10-15, 06:53
1. "Fritt ätande", alltså ingen kaloriräkning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15968579&ordinalpos=118&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=10889789&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

2. Ja.

på vilket sätt ändras kropps massan? blir man fettar/smallare eller är det densiteten som ändras.

Vad jag undrar hur ni äter under diet, vissa unviker det, andra kör tallriks modellen. Jag undrar om fettsnåldiet hämnar kroppen

Eddie Vedder
2007-10-15, 06:59
Jag undrar om fettsnåldiet hämnar kroppen

Det beror på hur du definierar "fettsnål". Att ligga relativt lågt på fett men ändå se till att det ingår lite i varje måltid och att du får i dig essentiella fettsyror lär inte inverka negativt på hälsan.

Men en nästintill fettfri kost är definitivt inte nyttig, låt säga att du i stort sett lever på torsk och potatis.

Annars tror jag som sagt att den största risken med att sänka fettet alldeles för lågt är att det helt enkelt slår tillbaka och ger ett ohämmat sug.
Utan att kunna backa upp med referenser o.s.v. vågar jag påstå att det är vanligt förekommande att folk sänker fettet väldigt lågt med resonemanget "mindre fett i kosten tillåter mer mat på tallriken". Och visst kanske magen blir full men ingen särskilt ihållande mättnad. Det resonemanget har säkert sabbat många dietförsök.

Men för att slippa negativa hälsokonsekvenser kan du säkert ligga ganska lågt.

Paltkoma
2007-10-15, 07:52
Oki, tack. Men du skrev "överätning" också så blev lite fundersam.

Ontopic (menas alltså inte som ett svar till Grub): Fick idag höra av nån LCHF tomte att hon åt 4000 kcal per dag och gick ner i vikt, jag vet inte om det stämmer, men tror det knappast. Hon åt, 70% fett, 30% protein o minimalt med kolh. Fast Grub sitter nog inne med någon studie som säger att det är energibalansen och inte makrofördelningen som avgör ... men iaf jag blir misstänkssam när folk räknar kcal och får det till 3000-4000 och ändå går ner i vikt (de som äter LCHF är oftast inte särskilt aktiva av sig).

En riktig LCHF-klassiker. ;) De tror att de ökar förbränningen, medan det i själva verket är så att en närmast kolhydratfri kost gör att folk får sämre aptit och spontant äter för lite.

Fat tony
2007-10-15, 15:14
Det beror på hur du definierar "fettsnål". Att ligga relativt lågt på fett men ändå se till att det ingår lite i varje måltid och att du får i dig essentiella fettsyror lär inte inverka negativt på hälsan.

Men en nästintill fettfri kost är definitivt inte nyttig, låt säga att du i stort sett lever på torsk och potatis.

Annars tror jag som sagt att den största risken med att sänka fettet alldeles för lågt är att det helt enkelt slår tillbaka och ger ett ohämmat sug.
Utan att kunna backa upp med referenser o.s.v. vågar jag påstå att det är vanligt förekommande att folk sänker fettet väldigt lågt med resonemanget "mindre fett i kosten tillåter mer mat på tallriken". Och visst kanske magen blir full men ingen särskilt ihållande mättnad. Det resonemanget har säkert sabbat många dietförsök.

Men för att slippa negativa hälsokonsekvenser kan du säkert ligga ganska lågt.

jo, jag håller med dig, talriksmodelen for life. men mycket fett ger upphov till fett, och lite fett ger hälsakonsekvenser? rätta mig om jag har fel

Eddie Vedder
2007-10-15, 15:20
jo, jag håller med dig, talriksmodelen for life. men mycket fett ger upphov till fett, och lite fett ger hälsakonsekvenser? rätta mig om jag har fel

För lite fett är hälsoskadligt, ja. För mycket fett gör dig fet, men dock som en del i ett kostintag som totalt sett överstiger din energiförbrukning.

Så fett kan aldrig ensam ses som boven i en viktuppgång eftersom allt du äter spelar in. Så en fettrik kost innebär absolut inte viktökning per automatik, det handlar ju om förbrukning och/eller att andra makronutrienter ersätts med samma energimängd fett.

Det där styr man ju efter eget behag, vad man håller sig mätt på, vad man känner sig pigg av, hur t.ex. magen mår, vilken kost som ger en bra prestationsförmåga i träningen, vilken mat som man tycker smakar gott o.s.v.:)

Men hursomhelst har man en viss mängd essentiella fettsyror (EFA) och essentiella aminosyror (EAA) som måste tillföras i tillräcklig mängd. Är det fixat kan man exprimentera efter behag om nu behovet av exprimenterande finns.:)

Klein
2007-10-15, 17:18
Jag har fått uppfattningen att den fettsnåla dieten spreds från steroidbrukande falanger inom idrotten under sent 70-tal / tidigt 80-tal. Vad det sedan finns för rationale bakom det kan man fundera kring. En ofta nämnd hälsoaspekt är reducerad risk för åderförkalkning vid bruk av steroider. Huruvida det stämmer eller inte kan jag dock inte uttala mig om.