handdator

Visa fullständig version : Kreatin


kurwa
2007-10-13, 19:28
Hej!

Har sökt efter svar på mina frågor men icke funnit några. Till att börja med undrar jag lite över kreatin och dess effekt. Vad förbättrar det i mitt gymmande och vad finns det för kreatin som fungerar bra? Har hört något om Monohydrat, är det att föredra?

Sen undrar jag även över dess biverkningar så att säga. Jag har hört något om att man blir dålig i magen utav det men aldrig fått det bekräftat. Vad finns det för biverkningar överhuvudtaget gällande kreatin.

;)

King Grub
2007-10-13, 19:29
Har sökt efter svar på mina frågor men icke funnit några.

Har du sökt i tråden som heter "Frågor och svar - Kreatin" och ligger som sticky här i Kosttillskottsforumet...?

kurwa
2007-10-13, 19:36
Har du sökt i tråden som heter "Frågor och svar - Kreatin" och ligger som sticky här i Kosttillskottsforumet...?

Japp, dock tycker jag mig inte fått ett tydligt svar på alla frågor. Exempelvis bieffekter. Visst magont, men tänkte om det fanns fler bieffekter. Och även gällande Monohydrat.

Hur som helst, ett direkt svar på mina frågor skulle uppskattas.

olsson15
2007-10-14, 15:06
Japp, dock tycker jag mig inte fått ett tydligt svar på alla frågor. Exempelvis bieffekter. Visst magont, men tänkte om det fanns fler bieffekter. Och även gällande Monohydrat.

Hur som helst, ett direkt svar på mina frågor skulle uppskattas.


Google?! ALLA svar finns om du söker!

kurwa
2007-10-14, 18:41
Google?! ALLA svar finns om du söker!

Du menar alltså att man överhuvudtaget inte skall fråga om något på detta forum utan enbart söka sig till det på google?

Har du inget vettigt att komma med så skriv överhuvudtaget inte. Allt jag söker är ett svar från någon eller några som är pålästa inom dessa områden, no more or less.

TACK

Fredriiik
2007-10-14, 18:51
Du menar alltså att man överhuvudtaget inte skall fråga om något på detta forum utan enbart söka sig till det på google?

Har du inget vettigt att komma med så skriv överhuvudtaget inte. Allt jag söker är ett svar från någon eller några som är pålästa inom dessa områden, no more or less.

TACK

man kanske inte tar dig så seriöst heller när du heter som du gör i ditt namn :P

kolla i frågor och svar om kreatin. den som söker där må finna :)

kurwa
2007-10-14, 19:05
man kanske inte tar dig så seriöst heller när du heter som du gör i ditt namn :P

kolla i frågor och svar om kreatin. den som söker där må finna :)

Exakt vad förstod du inte med mitt förra inlägg? Jag struntar fullständigt i om du inte tar mig seriöst för mitt namn, jag vill fortfarande ha svar på mina frågor. Kan du inte svara på mina frågor, skriv inget.

ViktorLindstrom
2007-10-14, 19:13
Ska se om jag kan svara någonting på ditt inlägg...
Jag har själv aldrig kört med kreatin, så jag har inga konkreta svar till dig ledsamt nog. Dock läst en del om det.

Kreatin kan ge mindre magbesvär ja, om så är fallet kan du testa att dela portionerna och ta dom med någon timmas mellanrum.
Har även hört att njurarna kan ta stryk av det, men det verkar som att det bara är ett rykte eller om du tar för stor dos. Så överdosera är ingen bra idé, det är det aldrig. Ta de försiktigt med de i början i alla fall. Har även hört att för höga doser av kreatin ger sämre effekt.

Kreatin är ett väldigt populärt kosttillskott, och det finns mängder med studier om det. Googlar du lite så lär du märka vad jag menar. Men det finns inte speciellt många som säjer att det skulle vara farligt, dock är det så att de är ofta över kortare perioder pga pengar. Men iom att det är så pass många som använder det och har använt de över lång tid, så ska det inte vara någon fara.

Ta kreatinet efter träningen tillsammans med snabba kolhydrater. Det ska vara det bästa. Och försök att skippa koffeintillskott innan, det finns någon studie som säjer att kreatinets effekter (nästan?) försvinner helt. Jag skulle testa utan koffein föst, och se så att man inte är en "non-responder".

Undrar du något mer så är det bara att fråga :) det är som sagt ett diskussions forum och inget annat. Kolla igenom den stora tråden om kreatin först bara så slipper vi samma fråga varje dag, men det tror jag att du gjort.

MVH Viktor.

olsson15
2007-10-14, 22:50
Du menar alltså att man överhuvudtaget inte skall fråga om något på detta forum utan enbart söka sig till det på google?

Har du inget vettigt att komma med så skriv överhuvudtaget inte. Allt jag söker är ett svar från någon eller några som är pålästa inom dessa områden, no more or less.

TACK

Jo visst ska man fråga om man inte Hittar något svar på frågan man söker! Men först måste man leta lite också!

Vafan det är väl bara köpa kreatin och kolla hur det funkar på dig! Olika för alla, Vissa får skit bra effekt av det å andra får ingen alls. Vissa binder det vatten på och andra inte!

köp den billigaste varianten som är monohydrat. Sen står det på burken/påsen hur du ska dosera.. Får du magproblem eller nått så är det ju bara sluta med det. Finns dom som skiter i uppladningsfasen och kör på i några månader och det finns dom som kör uppladningsfasen och sen tar kreatinet i 3-4 veckor och sen har ett uppehåll och börjar om på ruta ett efter några veckor.

Det man missar om man tar det hela tiden utan att ha några uppehåll är ju "kicken" men får. Känner att man orkar ta lite mer och tyngre när man börjat med kreatinet.. Även fast det ligger där hela tiden när man käkar utan uppehåll. Men det har ju samma effekt, bara att man vänjer sig vid den..

Själv är jag inne på 6 veckan på min kreatinkur. Tänkte köra tills burken är slut, sen ta ett uppehåll och börja med nån form av kreatin igen. då jag tycker det funkar bra. Men äter man inte rätt och sover bra så är det bara bortkastade pengar. Och tro inte att det är något mirakelmedel som får musklerna att ploppa fram av sig själva. Såna medel finns inte. (som är lagliga iaf) :Virro

Aja nu lär du ju fått svar på dina frågor!

kurwa
2007-10-15, 01:04
Tackar för härliga svar. Skälet till att jag frågar om biverkningar är att jag från någonstans hörde att kreatin på något sätt skadar hjärnan. Finns detta dokumenterat eller är det enbart skitsnack?

ViktorLindstrom
2007-10-15, 07:29
Det enda jag kan komma på som är något i den stilen är ALS. Det finns någon studie som dom gjorde på råttor som visar att du får ökad risk för ALS. Men studien är gjord på råttor. Och det är som jag sa förut, det är ett väldigt vanligt kosstillskott och det finns inget riktigt som pekar mot att det skulle vara farligt på något sätt...

MVH Viktor.

Xealswe
2007-10-16, 23:11
Om du är rädd för biverkningar kring lågprismonohydrat som finns på marknaden, pröva isåfall creapure