handdator

Visa fullständig version : Dörrvakt på krog


manko
2007-10-13, 14:31
Vad ska man gå för utbildning eller något sånt för att jobba lite extra på helger som dörrvakt eller så?

Googlat lite, men det verkar ju finnas en hel del att kolla på. :)

Corpobal
2007-10-13, 14:34
Du bör vara tjockskallig och ha ett behov av att agera auktoritetsperson i ett mindre sammanhang, eventuellt för att kompensera för andra tillkortakommanden. Som att vara moderator på kolozzeum ungefär, har du dessa egenskaper kan du nog få in en fot i dörren.

ManuelIT
2007-10-13, 14:35
Du bör vara tjockskallig och ha ett behov av att agera auktoritetsperson i ett mindre sammanhang, eventuellt för att kompensera för andra tillkortakommanden. Som att vara moderator på kolozzeum ungefär, har du dessa egenskaper kan du nog få in en fot i dörren.

:laugh: :laugh: :laugh:

Handcuff
2007-10-13, 14:36
Vad ska man gå för utbildning eller något sånt för att jobba lite extra på helger som dörrvakt eller så?

Googlat lite, men det verkar ju finnas en hel del att kolla på. :)

Entrévärd anställd av krogen = ej utbildning. Dessa omtalas ofta som "kriminella dörrvakter!!!"

Ordningsvakt(OV) = Har ett förordnande utskrivet av polismyndigheten (mao godkända av polisen). Kort utbildning.

manko
2007-10-13, 14:40
Entrévärd anställd av krogen = ej utbildning. Dessa omtalas ofta som "kriminella dörrvakter!!!"

Ordningsvakt(OV) = Har ett förordnande utskrivet av polismyndigheten (mao godkända av polisen). Kort utbildning.

Okay. Så då är det polisen man ska ta kontakt med för att få bli ordningsvakt. När man väl är en ordningsvakt vad kan man göra för olika arbeten?

Handcuff
2007-10-13, 14:47
Okay. Så då är det polisen man ska ta kontakt med för att få bli ordningsvakt. När man väl är en ordningsvakt vad kan man göra för olika arbeten?

Då kan man vara allt från ordningsvakt till.....ordningsvakt. :D

Ordingsvakt - polis.se (http://www.polisen.se/inter/nodeid=8937&pageversion=1.jsp)

Inavel
2007-10-13, 14:53
Du behöver ingen utbildning, vanligtvis, och det får jag fram då jag frågar farsgubben som via sin bifvighet blev tillfrågad om han ville börja jobba som dörrvakt/utkastare på en krogkedja med ställen i s-tälje & sthlm, han är från början "utbildad" bilmek.

(Dock så slutade han när han fick se hur det övervåld från de andra vakternas sida sågs mellan fingrarna på av arbetsgivare m.m)

Ungefär samma sak när jag snackade med gympaläraren i gymnasiet, han var inte utbildad för att vara dörris men han blev tillfrågad iom att han var välbyggd, boxare osv. Även han slutade pga AAS-tryckandet hos kollegor som resulterade i div slagsmål.

Bli biff! :Virro

Degpekka
2007-10-13, 14:54
Du kan ju även jobba som anställd hos olika bevakningsföretag på div. allmänna platser i samhället, tex köpcentrum, tågstationer m.m
Så inte bara krogen alltså.

machine gun
2007-10-13, 15:04
Du kan ju även jobba som anställd hos olika bevakningsföretag på div. allmänna platser i samhället, tex köpcentrum, tågstationer m.m
Så inte bara krogen alltså.

Ja, det är en klar fördel om man vill jobba för ett bevakningsföretag att redan ha ett förordnande, så att företaget slipper betala för den ubildningen. Dock lär de vilja att man går VU1 (väktarutbildning) innan man börjar jobba för dem, men det brukar de stå för när man väl blivit anställd.

manko
2007-10-13, 15:09
men jag vill ej vara fulltids anställd. Typ kanske kvällar eller nån helg då och då skulle passa mig. Då jag har redan har ett bra jobb. Men skulle vara kul att jobba lite extra nångång :D

machine gun
2007-10-13, 15:13
men jag vill ej vara fulltids anställd. Typ kanske kvällar eller nån helg då och då skulle passa mig. Då jag har redan har ett bra jobb. Men skulle vara kul att jobba lite extra nångång :D

Krogdörr känns som ett ganska typiskt extraknäck, iaf för flertalet OV.

Jag jobbar för ett bevakningsföretag som behovsanställd och väljer själv hur mkt jag vill jobba. Jag är dock inte OV, "bara" väktare.

tjabon
2007-10-13, 15:39
Vad ska man gå för utbildning eller något sånt för att jobba lite extra på helger som dörrvakt eller så?

Googlat lite, men det verkar ju finnas en hel del att kolla på. :)

Du tar det speciella "dörrvaktstestet" som består av två moment:
1) ta emot 10 käftsmällar utan att däcka
2) göra ett skriftligt prov som visar att du har en IQ under 75





:D

Pudzianovski
2007-10-13, 16:05
Du bör vara tjockskallig och ha ett behov av att agera auktoritetsperson i ett mindre sammanhang, eventuellt för att kompensera för andra tillkortakommanden. Som att vara moderator på kolozzeum ungefär, har du dessa egenskaper kan du nog få in en fot i dörren.

:D

Wintermute
2007-10-13, 16:38
http://www.polisen.se/inter/nodeid=8937&pageversion=1.jsp

Där finns nog allt du behöver veta, samt ansökningspapper.

Ansökan ska sedan kompletteras, sen kallas du till svenskaprov. Klara du Svenskaprovet går du vidare till en interjuv för att bestämma lämplighet. Anses du lämplig är det bara hosta upp pengarna och gå utbildningen.

I simpla drag vad som skall göras.

TommyBoy
2007-10-13, 17:10
Ordningsvaktskurs hos polisen. För att komma in krävs: (kan variera mellan olika polisdistrikt)
Minst 20 år gammal, konditionstest, intervju, skriftligt svenskatest.
Ofta krävs också att du har skriftliga referenser om lämplighet och garanterad anställning efter genomgången kurs. Kursavgiften ligger runt 8000:-

Det är brist på ordningsvakter så jobb finns alltid efter kursslut.
Lönen ligger runt 200:-/h brutto.

Jag har ett bevakningsföretag och mina krav för anställning är god social kompetens och en förmåga att behålla lugnet i stressiga eller våldsamma situationer.
Att vara fördomsfri är också en god egenskap, inte fördomsfull som vissa idioter i denna tråd...

Snafu
2007-10-13, 18:35
Dörrvakter i England är riktigt trevliga. Skillnaden i England är typ att krogerna/klubbarna faktiskt vill ha in dig, till skillnad från i Sverige. För lite konkurrens? Mer klubbar kanske skulle lösa problemet.

Allan
2007-10-13, 19:30
Dörrvakter i England är riktigt trevliga. Skillnaden i England är typ att krogerna/klubbarna faktiskt vill ha in dig, till skillnad från i Sverige. För lite konkurrens? Mer klubbar kanske skulle lösa problemet.


Funkar det verkligen så? Jag har inte jobbat utomlands men jag känner rätt många som gjort det, bl a i England. Det brukar finnas inkastare, som ska få in folk, och sen har man hårdingar som tar hand om jobbiga situationer. De är inte uniformerade, och det ställs tydligen inga som helst krav på deras kompetens.
Och de är sällan samma killar som står i dörren och hälsar gästerna välkomna

Bolio
2007-10-13, 19:40
Funkar det verkligen så? Jag har inte jobbat utomlands men jag känner rätt många som gjort det, bl a i England. Det brukar finnas inkastare, som ska få in folk, och sen har man hårdingar som tar hand om jobbiga situationer. De är inte uniformerade, och det ställs tydligen inga som helst krav på deras kompetens.
Och de är sällan samma killar som står i dörren och hälsar gästerna välkomna

Exakt så är det i England och även Frankrike. Men till skillnad från i Sverige så vill klubbarna ha in dig. Diskriminering i krogkön är också betydligt mer sällsynt i andra europeiska länder. I USA existerar knappt någon diskriminering heller. Förutom på Manhattan. Där sker det helt öppet. Där säger vakterna rakt ut ifall du inte är tillräckligt rik, känd, snygg eller har tillräckligt många snygga tjejer med dig.

Shajjn
2007-10-13, 19:48
Du skall absolut inte ha ett fläckfritt förflutet - helst skall du ha åkt fast för rån, misshandel, dråp eller liknande, faktiskt. Enda sättet att hålla styr på vilka som ska få och inte få komma in är att anställa en krogvakt som ger ett farligt intryck, enligt krogägarna.

Pudzianovski
2007-10-13, 20:02
Dörrvakter är lätta att provocera ?

Se Filmklipp (http://91.121.72.41/macho/bouncer1.wmv)

:Virro :D

Snafu
2007-10-13, 20:50
Funkar det verkligen så? Jag har inte jobbat utomlands men jag känner rätt många som gjort det, bl a i England. Det brukar finnas inkastare, som ska få in folk, och sen har man hårdingar som tar hand om jobbiga situationer. De är inte uniformerade, och det ställs tydligen inga som helst krav på deras kompetens.
Och de är sällan samma killar som står i dörren och hälsar gästerna välkomna

Dom agerar alltså inte inkastare men dom drygar sig aldrig och håller på - är du full som ägg kommer du in ändå. Okey om du inte kan stå upp och inte kan prata.

Dörrvakterna är knappast guds bästa barn på något sätt. Dom är oftast uniformerade (typ kostym) och bra ställen har typ brickor runt halsen där det står något om vem dom är, typ. Nu brukar jag iofs vara lullig när jag väl ser en vakt, men nån slags id brukar dom ha iaf.

Nu talar jag iofs enbart för Newcastle vilket är en riktig partystad, London kan vara annorlunda men där har jag inte, de få gånger jag varit där, inte upplevt något liknande Sverige-situationen heller.

tjabon
2007-10-13, 21:26
Dörrvakter i England är riktigt trevliga. Skillnaden i England är typ att krogerna/klubbarna faktiskt vill ha in dig, till skillnad från i Sverige. För lite konkurrens? Mer klubbar kanske skulle lösa problemet.

Jo, i Jönköping är dom faktiskt väldigt lugna och trevliga.
Nästan lite sävliga faktiskt.
Stan är ju liten och man har inte råd med ett dåligt rykte.
Jag känner faktiskt en dörrvakt som slutade, för att han var
less på alla provokationer från överförfriskade ungdomar.

grisbil3n
2007-10-14, 03:05
Dörrvakter är lätta att provocera ?

Se Filmklipp (http://91.121.72.41/macho/bouncer1.wmv)

:Virro :D

Det där är väl en livs levande tysk pimp, ingen dörrvakt.

Prankie
2007-10-14, 09:39
Tycker vakterna är ganska trevliga. Iofs verkar det som 9 av 10 vakt kör nån slags kampsport, och Renyi klubben har de flesta muai thai och shoot i Umeå.

Igår var det allafall en kille som provocerade mot en vakt. Tog inte ens 5 sekunder så hoppade 4 andra vakter på han. Inget slag utan bara nertagning så det var faktist ganska imponerande att se de i action. De var ordningsvakt som har utbildning. En av de har fet nunchaku skills. :D

greken
2007-10-14, 11:29
Tycker vakterna är ganska trevliga. Iofs verkar det som 9 av 10 vakt kör nån slags kampsport, och Renyi klubben har de flesta muai thai och shoot i Umeå.

Igår var det allafall en kille som provocerade mot en vakt. Tog inte ens 5 sekunder så hoppade 4 andra vakter på han. Inget slag utan bara nertagning så det var faktist ganska imponerande att se de i action. De var ordningsvakt som har utbildning. En av de har fet nunchaku skills. :D

vilken krog var detta på?

klingen
2007-10-14, 12:34
Tycker vakterna är ganska trevliga. Iofs verkar det som 9 av 10 vakt kör nån slags kampsport, och Renyi klubben har de flesta muai thai och shoot i Umeå.

Igår var det allafall en kille som provocerade mot en vakt. Tog inte ens 5 sekunder så hoppade 4 andra vakter på han. Inget slag utan bara nertagning så det var faktist ganska imponerande att se de i action. De var ordningsvakt som har utbildning. En av de har fet nunchaku skills. :D

Så nu är det ok att bunta ihop nån som är "provocerande".
Härligt, vilken kärlek. *screwy*

Cilia
2007-10-14, 12:38
Så nu är det ok att bunta ihop nån som är "provocerande".
Härligt, vilken kärlek. *screwy*

om dom inte gör illa ngn kan det ju vara ok
alternativet att vänta kan innebära att det blir värre

sen har väl ingen pratat om kärlek?

Body Guard
2007-10-14, 14:23
Tycker vakterna är ganska trevliga. Iofs verkar det som 9 av 10 vakt kör nån slags kampsport, och Renyi klubben har de flesta muai thai och shoot i Umeå.

Igår var det allafall en kille som provocerade mot en vakt. Tog inte ens 5 sekunder så hoppade 4 andra vakter på han. Inget slag utan bara nertagning så det var faktist ganska imponerande att se de i action. De var ordningsvakt som har utbildning. En av de har fet nunchaku skills. :D

Kan de möjligen varit ClubCorona i lördags?

Prankie
2007-10-14, 14:30
Kan de möjligen varit ClubCorona i lördags?

Jajamen!

Prankie
2007-10-14, 14:32
Så nu är det ok att bunta ihop nån som är "provocerande".
Härligt, vilken kärlek. *screwy*

Han slog ju mot en vakt, då är det okej att bunta ihop han. Det var ju inte direkt att fem vakter slog honom tills han låg på marken.

Bolio
2007-10-14, 15:14
Kan de möjligen varit ClubCorona i lördags?

Tur att du var i Stockholm då, snubben skulle spöat dig annars. ;)

Dina vaktpolare? :)

Handcuff
2007-10-14, 15:18
Han slog ju mot en vakt, då är det okej att bunta ihop han. Det var ju inte direkt att fem vakter slog honom tills han låg på marken.

Det finns aldrig anledning till att någon annan person, myndighet eller övriga ska tala om eller tvinga mig att avstå från en handling. Det inskränker ju på min fria vilja och förmåga att fatta beslut!

Cilia
2007-10-14, 15:20
Det finns aldrig anledning till att någon annan person, myndighet eller övriga ska tala om eller tvinga mig att avstå från en handling. Det inskränker ju på min fria vilja och förmåga att fatta beslut!

vad menar du?

Tricklev
2007-10-14, 15:22
vad menar du?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Skulle jag gissa på.

Edit: Resten av inlägget var för en annan tråd. ;)

Absinteh
2007-10-14, 17:59
Tycker vakterna är ganska trevliga. Iofs verkar det som 9 av 10 vakt kör nån slags kampsport, och Renyi klubben har de flesta muai thai och shoot i Umeå.

Igår var det allafall en kille som provocerade mot en vakt. Tog inte ens 5 sekunder så hoppade 4 andra vakter på han. Inget slag utan bara nertagning så det var faktist ganska imponerande att se de i action. De var ordningsvakt som har utbildning. En av de har fet nunchaku skills. :D

Jag kommer snart bli entrevärd representin' renyi
:)

Pepparkakssmurfen
2007-10-14, 18:05
Du mäste lära dig följande meningar när det kommer icke etniska svenskar:

"Tyvärr,medlemskväll ikväll"
"Ledsen men det är fullt"
"Du har druckit för mycket"
"Du har sneakers"



:)

Absinteh
2007-10-14, 18:09
40+ ikväll, sorry...
Vadå 40!?!?!
40cm-armar-kväll, ledsen.

Body Guard
2007-10-14, 19:37
Jag kommer snart bli entrevärd representin' renyi
:)

jasså där ser man, vad kör du på renyi shoot eller thai?

Bolio -> Klart de sket sig när jag väl inte jobbar där den helgen så passar buset på. Och jo de är mina vaktpolare som tog hand om killen.

Bolio
2007-10-14, 19:38
Förstår det. :)

Är det tyngdlyftarna? *flex*

Absinteh
2007-10-14, 19:38
Mest shoot.

Body Guard
2007-10-14, 19:45
Mest shoot.

vilken nivå?

Absinteh
2007-10-14, 20:34
Kan ju inte röja min identitet ;)

Bönne
2007-10-14, 21:20
Dörrvakter är lätta att provocera ?

Se Filmklipp (http://91.121.72.41/macho/bouncer1.wmv)

:Virro :DHaha, den är så jävla skön!

Avesta
2007-10-14, 21:49
Endast om du jobbar tillsammans med rätt folk kan jobbet utanför dörren vara värt mödan. Annars är det bara huvudbry, det finns enklare sett att få tag i pengarna och slippa allt skit. Så ska du stå, stå med rätt folk, speciellt om du står med bricka.

Body Guard
2007-10-14, 22:35
Kan ju inte röja min identitet ;)

hehe sant, dock blir du röjd när du väl börjar jobbba =)

Timmi
2007-10-14, 23:50
Kan de möjligen varit ClubCorona i lördags?

Så det är dig bland andra jag ska bli kompis med då ;)
Världen är allt bra liten.

Bolio
2007-10-14, 23:55
Så det är dig bland andra jag ska bli kompis med då ;)
Världen är allt bra liten.

Jag är redan kompis med BodyGuard. Han är egentligen från Stockholm och en mycket farlig man. He got gunz n shit. När jag och han tränade ihop för några år sedan så brukade han alltid spöa skiten ur mig efter passen för att försäkra sig om att jag inte skulle bli starkare än honom. Helt galen snubbe.

Timmi
2007-10-15, 00:01
Jag är redan kompis med BodyGuard. Han är egentligen från Stockholm och en mycket farlig man. He got gunz n shit. När jag och han tränade ihop för några år sedan så brukade han alltid spöa skiten ur mig efter passen för att försäkra sig om att jag inte skulle bli starkare än honom. Helt galen snubbe.

Låter som en oerhört trevlig människa, jag är också från stockholm, kommer han slå mig också? För då ska jag helt klart bli bundis med honom.

Bolio
2007-10-15, 00:02
Låter som en oerhört trevlig människa, jag är också från stockholm, kommer han slå mig också? För då ska jag helt klart bli bundis med honom.

Skojar lite. Han är tvärtom en mycket trevlig människa. Var i Stockholm är du ifrån?

Timmi
2007-10-15, 00:08
Skojar lite. Han är tvärtom en mycket trevlig människa. Var i Stockholm är du ifrån?

Menar du det. Är från Sollentuna men håller till här uppe för att plugga nu.

Bolio
2007-10-15, 00:09
Menar du det. Är från Sollentuna men håller till här uppe för att plugga nu.

Ja, lovar. Sollentuna är typ på andra sidan för oss. Vi är från söderort.

Body Guard
2007-10-15, 12:22
Timme du e välkommen att bli kompis med mig , och bolio min bäste vän när ska du komma upp så jag får visa dig denna underbara stad?

Snafu
2007-10-15, 12:26
Timme du e välkommen att bli kompis med mig , och bolio min bäste vän när ska du komma upp så jag får visa dig denna underbara stad?

Är du seriös om Umeå som underbar stad?

Timmi
2007-10-15, 12:30
Timme du e välkommen att bli kompis med mig , och bolio min bäste vän när ska du komma upp så jag får visa dig denna underbara stad?

Då får jag ta och gissa mig till vilken vakt som är du då ;)

Bolio
2007-10-15, 12:31
Timme du e välkommen att bli kompis med mig , och bolio min bäste vän när ska du komma upp så jag får visa dig denna underbara stad?

Faktiskt snart. Helt seriöst. Bara din flickvän kan sova på soffan så jag kan dela säng med dig. *cupid*

heartfailure07
2007-10-15, 13:08
På ett lugnt och skönt ställe är det värt pengarna, annars inte.

mange_
2007-10-15, 13:13
ähh jag tycker det är fett soft å jobba som entrevärd bara man inte behöver stå i dörren hela tiden det tar lite väl mycket på psyket efter ngåra helger. Men stå inne på stället är hur soft som helst plus att man får fett med brudar..

Body Guard
2007-10-15, 13:23
Är du seriös om Umeå som underbar stad?

Ja som student är det kanon, gångavstånd till allting, iksu är bra och billigt ca 30% av befolkningen är studenter. Visst de är kallt och mörkt, men orka bry sig, föredrar ume framför sthlm.


Då får jag ta och gissa mig till vilken vakt som är du då ;)

Bara fråga om de är body guard till den du tror jag är =)

Faktiskt snart. Helt seriöst. Bara din flickvän kan sova på soffan så jag kan dela säng med dig. *cupid*

det e ju givet.

Whistler
2007-10-15, 13:25
ähh jag tycker det är fett soft å jobba som entrevärd bara man inte behöver stå i dörren hela tiden det tar lite väl mycket på psyket efter ngåra helger. Men stå inne på stället är hur soft som helst plus att man får fett med brudar..

Har de entré inomhus på stället du jobbar på? För det hörs ju på namnet att en entrévärd jobba i entrén.

En entrévärd är som tidigare konstaterat en vanlig anställd utan några som helst befogenheter. Att sätta dig inomhus är med andra ord ganska meningslöst, eftersom det enda du skulle kunna göra är att springa ut till dörren och hämta en ordningsvakt om något hände.

En av anledningarna att man använder entrévärdar är just för att de får ingå avtal med gästerna, t ex att kolla igenom en väska efter alkohol eller att kolla legitimation. Visst tummar många ordningsvakter på detta, det må vara hänt (även om jag inte gillar det). Men att låta en entrévärd göra en ordningsvakts jobb är helt uppåt väggarna. Det är som att sätta en bartender på att plocka ut överserverade gäster istället för att stå i baren.

Utöver detta skriver du att du får "fett med brudar". Jag kan inte förstå hur detta går till. Nog för att man får en lapp med ett telefonnummer på någon gång när någon går förbi, men på dig låter det som att du raggar på jobbet. Hur kan du göra ditt jobb om du står och raggar? Hur kan du ha uppsikt över en lokal om du ska koncentrera dig på vad en tjej står och pratar om? Pinsamt...

Timmi
2007-10-15, 13:30
Bara fråga om de är body guard till den du tror jag är =)



Bara om du lovar att hindra dina kollegor från att puckla på mig om jag frågar fel person ;)

Body Guard
2007-10-15, 13:36
Bara om du lovar att hindra dina kollegor från att puckla på mig om jag frågar fel person ;)

klart, bara snälla vakter som jobbar där, tips är att jag inte är svensk, borde göra det lite lättare.

mange_
2007-10-15, 13:39
Har de entré inomhus på stället du jobbar på? För det hörs ju på namnet att en entrévärd jobba i entrén.

En entrévärd är som tidigare konstaterat en vanlig anställd utan några som helst befogenheter. Att sätta dig inomhus är med andra ord ganska meningslöst, eftersom det enda du skulle kunna göra är att springa ut till dörren och hämta en ordningsvakt om något hände.

En av anledningarna att man använder entrévärdar är just för att de får ingå avtal med gästerna, t ex att kolla igenom en väska efter alkohol eller att kolla legitimation. Visst tummar många ordningsvakter på detta, det må vara hänt (även om jag inte gillar det). Men att låta en entrévärd göra en ordningsvakts jobb är helt uppåt väggarna. Det är som att sätta en bartender på att plocka ut överserverade gäster istället för att stå i baren.

Utöver detta skriver du att du får "fett med brudar". Jag kan inte förstå hur detta går till. Nog för att man får en lapp med ett telefonnummer på någon gång när någon går förbi, men på dig låter det som att du raggar på jobbet. Hur kan du göra ditt jobb om du står och raggar? Hur kan du ha uppsikt över en lokal om du ska koncentrera dig på vad en tjej står och pratar om? Pinsamt...

raggar å raggar är ju det man inte behöver när man jobbar. Å sedan vad du tycker om vårt upplägg struntar jag i för vi kör med entrevärdar inne på stället. Vilket många klubbar gör. Vi är totalt 9 vakter 4 med bricka 5 utan så står en uppe i dörren å 4 rör sig inne.

Bolio
2007-10-15, 13:44
klart, bara snälla vakter som jobbar där, tips är att jag inte är svensk, borde göra det lite lättare.

Du ser mer svensk ut än de flesta av mina svenska kollegor på jobbet. Försök inte!

Absinteh
2007-10-16, 19:53
Body guard, tränar du på renyi eller?!
Ifall, så har du snart PM!

Whistler
2007-10-16, 19:57
raggar å raggar är ju det man inte behöver när man jobbar. Å sedan vad du tycker om vårt upplägg struntar jag i för vi kör med entrevärdar inne på stället. Vilket många klubbar gör. Vi är totalt 9 vakter 4 med bricka 5 utan så står en uppe i dörren å 4 rör sig inne.

Vad jag tycker har inte så mycket med saken att göra. Det handlar mer om svensk lagstiftning. En entrévärd har inte ett skit att komma med utöver nödvärnslagen om det skulle skita sig. Och det är bra mycket mer än nödvärn som faller inom en ordningsvakts uppgifter.

Entrévärdar är skitbra att ha just för att de kompletterar OV i dörren, att sätta en EV inne är rätt meningslöst.

Body Guard
2007-10-17, 10:00
Body guard, tränar du på renyi eller?!
Ifall, så har du snart PM!

jo brukar vara där och kramas lite.*whistle*

Absinteh
2007-10-17, 22:10
jo brukar vara där och kramas lite.*whistle*

Aja, det är Alexander i avancerade om det säger dig något :)

heartfailure07
2007-10-19, 06:13
Vad jag tycker har inte så mycket med saken att göra. Det handlar mer om svensk lagstiftning. En entrévärd har inte ett skit att komma med utöver nödvärnslagen om det skulle skita sig. Och det är bra mycket mer än nödvärn som faller inom en ordningsvakts uppgifter.

Entrévärdar är skitbra att ha just för att de kompletterar OV i dörren, att sätta en EV inne är rätt meningslöst.

Men verkligheten är ofta helt annorlunda än lagstiftningen. Man kan ju även börja rabbla vad en OV INTE får lov att göra, och helt plötsligt går det inte att jobba alls.

J.Saarela
2007-10-19, 07:01
Du bör vara tjockskallig och ha ett behov av att agera auktoritetsperson i ett mindre sammanhang, eventuellt för att kompensera för andra tillkortakommanden. Som att vara moderator på kolozzeum ungefär, har du dessa egenskaper kan du nog få in en fot i dörren.




:thumbup:

Whistler
2007-10-19, 12:49
Men verkligheten är ofta helt annorlunda än lagstiftningen. Man kan ju även börja rabbla vad en OV INTE får lov att göra, och helt plötsligt går det inte att jobba alls.

Den enda lagstiftning som går emot de uppgifter man har som ordningsvakt är som sagt att kolla legitimation (vilket jag tycker är försumbart, då t o m polis och övrigt rättsväsende förväntar sig att OV ska göra det) samt att söka igenom väskor vid entré. Det senare tycker jag inte är lika försumbart, då det är lite allvarligare och bör ses hårdare på.

Du får gärna fylla på med vad du anser dig kunna "rabbla vad en OV INTE får lova att göra", för jag kan inte komma på något mer än de två punkterna ovan, framför allt inte om kravet är att OV:n inte ska kunna sköta sitt arbete utan dem. Det här är inte ett försök till trollning, utan jag är uppriktigt nyfiken på vad det kan vara.