handdator

Visa fullständig version : Onyttig mat


kalle437
2007-10-13, 13:06
Halloj!
Jag tänkte börja trycka i mig lite mer mat än vanligt för att öka min vikt. Funderar på o kröka lite coca-cola flaskor, käka bacon, mycke godis etc. När folk säger att sådan mat är onyttig, menar de att det är dåligt på något annat sätt än att man går upp i vikt av det?

jwzrd
2007-10-13, 13:07
Näringsfattig kost. Ät mer vanligt käk. Större och fler portioner, oftare.

kalle437
2007-10-13, 13:19
Näringsfattig kost. Ät mer vanligt käk. Större och fler portioner, oftare.

Men om jag äter lika mycket, eller mer, vanlig mat som jag gör nu kan det väll inte spela så stor roll om jag plus detta trycker i mig näringsfattig kost?

Handcuff
2007-10-13, 13:21
Men om jag äter lika mycket, eller mer, vanlig mat som jag gör nu kan det väll inte spela så stor roll om jag plus detta trycker i mig näringsfattig kost?

Nej spelar nog inte så stor roll. Men gör som jwrzd sa ät mer av det du redan äter. Du behöver då i alla fall inte få i dig skräpet som godis och cola innehåller - sen så är det onödigt dyrt dessutom :thumbup: Förvirrande att du har en annans (före detta) avatar.

Eddie Vedder
2007-10-13, 13:22
Men om jag äter lika mycket, eller mer, vanlig mat som jag gör nu kan det väll inte spela så stor roll om jag plus detta trycker i mig näringsfattig kost?

Det handlar förstås om omfattning, men lite godis och glass dör du förstås inte av. Men har du ett dagsbehov av 3000kcal ska du ju inte låta 1000kcal utgöras av godis, glass och kakor förstås.

Men som "toppen på isberget" kan du såklart unna dig lite extra godsaker om du tillgodosett dig ditt näringsbehov från bra mat redan.:thumbup:

iwytd
2007-10-13, 13:53
Well, han kommer väl ändå att gå upp i vikt ifall han sitter och trycker bacon, chips och dipp osv utan att röra sig? :D

Dock om du tränar är det såklart en annan sak. Bara du får i dig mer Kcal än du gör dig av med under en dag så ska du få se på viktskillnader.

kalle437
2007-10-13, 14:07
Nej spelar nog inte så stor roll. Men gör som jwrzd sa ät mer av det du redan äter. Du behöver då i alla fall inte få i dig skräpet som godis och cola innehåller - sen så är det onödigt dyrt dessutom :thumbup: Förvirrande att du har en annans (före detta) avatar.

Hade jag ingen aning om *whistle* får ta o byta den när jag har ork ;)

kalle437
2007-10-13, 14:18
Glömde svara på vad jag egentligen frågade efter ;)

Jag tänkte egentligen pressa min vikt ganska hårt nu, funderar på att hålla mig äckligt mätt så mycket jag kan. Men då måste jag äta en stor frukost, mellanmål, mycke lunch, mellanmål, middag och typ kvälls mat och på detta häva i mig diverse godsaker. Kanske tillochmed nån slags gainer. Tänkte börja med någon slags träningsjournal som är ganska fokuserad på min vikt, där jag skriver träning / matintag varje dag och sedan under slutet av varje vecka väger jag mig.

Kan det vara farligt att trycka i sig för mycket kalorier eller kommer kroppen att säga till på nått sätt?

jwzrd
2007-10-13, 14:23
Men om jag äter lika mycket, eller mer, vanlig mat som jag gör nu kan det väll inte spela så stor roll om jag plus detta trycker i mig näringsfattig kost?

Onyttigheten ligger i att det är energi som inte tillför dig någon särskilld näring. Colan är socker med färg- och smakämnen. Bacon är det iofs inget fel på. Ett smakrikt sätt att höja energin i maträtter.

Eddie Vedder
2007-10-13, 14:25
Kan det vara farligt att trycka i sig för mycket kalorier eller kommer kroppen att säga till på nått sätt?

Att öka snabbt och mycket i vikt är inte hälsosamt nej. Kvittar om kosten är superduper nyttig, att öka i vikt är aldrig hälsosamt för en frisk individ (med "frisk individ" menar jag i det här fallet en person som inte lider av undervikt, då är förstås viktuppgång direkt nödvändig för hälsan).

Att dessutom öka jättemycket och snabbt är förstås inte särskilt bra. Så ta det lugnt säger jag. Har du planerat att äta dig kanonmätt hela dagarna tror jag inte du "behöver" det där extra snasket.
Att äta det då och då för njutningens skull är ju en sak, det ska du förstås fortsätta med om du vill det. Men att se det som det enda sättet att fylla kcalbehovet tror jag inte behövs om du tänker äta som en häst av vanlig mat.

Så mitt tips är att inte se godis, kakor, snabbmat etc. som en viktig del i din viktuppgång utan snarare som något gott som du unnar dig och njuter av när lusten faller på.:thumbup:

kalle437
2007-10-13, 14:32
Att öka snabbt och mycket i vikt är inte hälsosamt nej. Kvittar om kosten är superduper nyttig, att öka i vikt är aldrig hälsosamt för en frisk individ (med "frisk individ" menar jag i det här fallet en person som inte lider av undervikt, då är förstås viktuppgång direkt nödvändig för hälsan).

Att dessutom öka jättemycket och snabbt är förstås inte särskilt bra. Så ta det lugnt säger jag. Har du planerat att äta dig kanonmätt hela dagarna tror jag inte du "behöver" det där extra snasket.
Att äta det då och då för njutningens skull är ju en sak, det ska du förstås fortsätta med om du vill det. Men att se det som det enda sättet att fylla kcalbehovet tror jag inte behövs om du tänker äta som en häst av vanlig mat.

Så mitt tips är att inte se godis, kakor, snabbmat etc. som en viktig del i din viktuppgång utan snarare som något gott som du unnar dig och njuter av när lusten faller på.:thumbup:

Jag har ett BMI på 19, vilket verkar räknas som undervikt. Hur ska jag göra då? Äta som en hest som jag skrivit ovan eller är det bara ta det lugnt och ligga lite över mitt kcal behov?

Eddie Vedder
2007-10-13, 14:38
Jag har ett BMI på 19, vilket verkar räknas som undervikt. Hur ska jag göra då? Äta som en hest som jag skrivit ovan eller är det bara ta det lugnt och ligga lite över mitt kcal behov?

Ja är du underviktig är det ju lämpligt att gå upp i vikt. Men fortfarande är jag tveksam till valet att hetsäta upp sig jättemycket i vikt. Det känns helt enkelt inte sunt.

Missförstå mig inte nu, jag tycker du gör rätt i att gå upp i vikt. HELT RÄTT. Men jag tror fortfarande inte en "trycka-i-mig-allt-jag-kommer-över-och-allt-jag-ser"-metod lär vara så bra.

Ät rejält helt enkelt, din viktuppgång lär följa därefter. Och om du inte går upp, ja då får du försöka höja kcalintaget ytterligare.
Ingen mat är som sagt förbjuden, allt kan utan problem ingå i en balanserad kosthållning där basen består av nyttig mat. Jag ställer mig bara tveksam till ett upplägg där så många kilon på så kort tid som möjligt är vad som gäller.

Känns som någon sorts omvänd hetsbantning.

kalle437
2007-10-13, 14:52
Ja är du underviktig är det ju lämpligt att gå upp i vikt. Men fortfarande är jag tveksam till valet att hetsäta upp sig jättemycket i vikt. Det känns helt enkelt inte sunt.

Missförstå mig inte nu, jag tycker du gör rätt i att gå upp i vikt. HELT RÄTT. Men jag tror fortfarande inte en "trycka-i-mig-allt-jag-kommer-över-och-allt-jag-ser"-metod lär vara så bra.

Ät rejält helt enkelt, din viktuppgång lär följa därefter. Och om du inte går upp, ja då får du försöka höja kcalintaget ytterligare.
Ingen mat är som sagt förbjuden, allt kan utan problem ingå i en balanserad kosthållning där basen består av nyttig mat. Jag ställer mig bara tveksam till ett upplägg där så många kilon på så kort tid som möjligt är vad som gäller.

Känns som någon sorts omvänd hetsbantning.

Hmm okej, kommer inte palla hålla mig proppmätt hela tiden ändå ^^ Men jag ska försöka äta mer än jag gör i dagsläget iaf.