handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på deff mottages tacksamt


Claes
2003-04-21, 21:52
Hej!

Efter en lång tids förnekelse kom jag för tre månader sedan fram till att jag var i bedrövlig form. Jag tränade mycket när jag var yngre med mycket goda resultat (vägde 77kg (hård) när jag var 17 år) och på något sätt har den självbilden hängt med ända fram tills nyligen. Hursomhelst så har jag tränat hårt de sista tre månaderna och jag är mycket nöjd med min utveckling, vikten har visserligen legat konstant men jag kan se att jag har fått bättre definition och jag har ökat enormt mycket i styrka.

Men, jag har bestämt mig för en kort deff innan sommaren för att känna mig lite mer tillfreds med min kropp nu när det blir varmare ute och jag har läst allt jag har kunnat för att försöka göra det bästa upplägget som är möjligt för mig. Och eftersom jag är mycket imponerad över vissa personers kunskap på det här forumet tänkte jag visa er upplägget för att få era kommentarer och synpunkter.

Först lite om mig själv:
25 år
177 cm lång
81 kg
BF% = 14% (den här siffran litar jag inte ett smack på, jag mätte med en sån där impedans mätare (visserligen en proffesionell sådan, men det låter ändå på tok för lågt).

Jag har under två veckor ätit ungefär 2300-2400 kcal med fördelningen:
Kolhydrat: 45E%
Protein:30E%
Fett: 25E%

Tilläggas bör att jag försöker dra ner lite på kolhydraterna för att öka på fettet och proteinet, men på något sätt så slinker det ner lite för mycket kolhydrater. Jag har även anammat metoden att försöka trycka i sig sina kolhydrater tidigt på dagen för att sedan under eftermiddagen äta störst del protein och fett.

Jag tränar enligt en 5-dagars split, ungefär 4 gånger per vecka.
Promenerar ungefär 1h/dag, jag har även kastat in några morgonpromenader hittils under deffen men kommer nog att byta ut dessa mot mer högintensiv träning (HIIT).

Jag är väldigt stillasittande på dagarna!

Saken är den att hittils (12 dagar) har jag rasat i vikt, från 84-81kg, jag vet att en stor del av denna är vätska och (enligt spegeln) en bit fett också. Är den här minskningen normal, eller går det för snabbt?

Ojdå, det blev en jävla massa text men jag har egentligen inte sagt något.. Nåja, om någon har några frågor är det bara att ställa dom.

/Claes

Janna
2003-04-21, 22:08
det är helt normalt attman i början av dieten rasar ganska fort i vikt om man äter väldigt mkt renare än vanligt mkt beroende på som du skrev att man tappar vätska .. om du fortsätter rasa lika fort bör du nog höja kcal intaget något .. jag tycker du ligger aningens lågt på 2400-2600 för att va i början av dieten

testa att lägga dig på ett kcalintag på ca 36-34*kroppssvikten
dvs 81*36=2900 81*34=2750

testa det i några veckor .. det krävs iaf 3-4 veckor innan du kan utvärdera om du får i dig lagom med energi för att gå ner i lagom tempo

lagom tempo är ca 3-5 hekto i veckan i genomsnitt