handdator

Visa fullständig version : Proteinsyntesen


Martinl
2007-10-13, 10:36
Sökte men hittade inget "vettigt". Hör folk på forumet prata ständigt om proteinsyntesen, hur den bäst stimuleras, när ska man ta kosttilskottet osv. Men vad är proteinsyntesen för något egentligen? Någon som kan förklara konkret? :)

King Grub
2007-10-13, 10:36
Nybildningen av protein. I sammanhanget avses oftast muskelprotein.

Martinl
2007-10-13, 10:58
Okej, för jag tyckte jag läst att proteinsyntesen är som stört 48 timmar efter träningspasset eller något sådant. Betyder det att man bygger muskler (förnyelse av muskelprotein) så kort som 48 timmar efter träningspasset? Eller syftas det endast på återbyggnaden utav det man brutit ned under passet?

Handcuff
2007-10-13, 10:59
Okej, för jag tyckte jag läst att proteinsyntesen är som stört 48 timmar efter träningspasset eller något sådant. Betyder det att man bygger muskler (förnyelse av muskelprotein) så kort som 48 timmar efter träningspasset? Eller syftas det endast på återbyggnaden utav det man brutit ned under passet?

Proteinsyntesen äro förhöjd i upp till 48 timmar efter ett träningspass...

Koloftw
2007-10-13, 11:16
Okej, för jag tyckte jag läst att proteinsyntesen är som stört 48 timmar efter träningspasset eller något sådant. Betyder det att man bygger muskler (förnyelse av muskelprotein) så kort som 48 timmar efter träningspasset? Eller syftas det endast på återbyggnaden utav det man brutit ned under passet?

Börja resa sig några timmar efter passet, peakar på ~24h efter, tillbaka till baslinjer vid 36~ efter-

Lyle

Sniggel
2007-10-13, 12:52
Okej, för jag tyckte jag läst att proteinsyntesen är som stört 48 timmar efter träningspasset eller något sådant. Betyder det att man bygger muskler (förnyelse av muskelprotein) så kort som 48 timmar efter träningspasset? Eller syftas det endast på återbyggnaden utav det man brutit ned under passet?

Proteinsyntesen är alltid igång, oavsett om man tränar eller inte, sover eller äter.
En annan sak som alltid är igång är proteinnedbrytningen. Vad händer om båda är lika stora sett över 2 dagar? Just det, lika mycket muskler byggs upp som bryts ner, alltså ingen förändring.
Om proteinsyntesen är förhöjd upp till 48 timmar efter ett styrketräningspass, innebär det då att man bygger muskler under den tiden? Inte nödvändigtvis, det beror på hur stor nedbrytningen är förstås. Äter man mat minskar oftast proteinnedbrytningen vilket kan innebära att proteinsyntesen blir högre än nedbrytningen, då bygger man muskler. Men det gäller förstås att man äter tillräckligt med mat annars blir det svårt för proteinsyntesen att i snitt ligga över proteinnedbrytningen.

Endura
2007-10-14, 00:02
Det var bra uttryckt Sniggel!

+1 för den :thumbup: