handdator

Visa fullständig version : Strömsnålare dator?


kharon
2007-10-13, 08:33
Hej på er!
Sitter och funderar lite på datorer och elförbrukning. Min dator (stationär) står på så gott som hela tiden dygnet runt. Är det någon stor skillnad i hur mycket ström en bärbar dator förbrukar i jämförelse med en stationär? Förnuftet säger ju att en laptop är designad att dra lite ström.

så småningom börjar det vara dags för lite upgradering eller nyköp så kanske jag borde köpa en bärbar dator i stället?

Därtill har jag en stor klumpig gammal skärm och funderar på att skaffa en smal TFT skärm, men drar dessa mer eller mindre ström?

hahavaffan
2007-10-13, 09:49
En modern TFT drar jäkligt mycket mindre än en gammal CRT. Dom ligger väl mellan 1-70W medans en CRT med ett par år på nacken kanske närmre 200?

kharon
2007-10-13, 10:04
En modern TFT drar jäkligt mycket mindre än en gammal CRT. Dom ligger väl mellan 1-70W medans en CRT med ett par år på nacken kanske närmre 200?

OK, jag skulle ha gissat tvärtom, då jag hört att de tunna TV-apparater förbrukar betydligt mer ström än gamla, men det kanske är olika tekniker, är inte så insatt i det.

Låter som om TFT är något att satsa på då. :D

hahavaffan
2007-10-13, 10:10
En plasma slukar ström som inget annat, men LCD är snålare än CRT har jag fått för mig.

Yes
2007-10-13, 10:37
LCD ska vara strömsnålare än CRT, men sen beror det på vad man jämför också. Många byter ju till större skärmar när de går från CRT till LCD. Jämför man en liten 17-19" CRT med, säg, 24"+ LCD där man också kör med tokhög ljusstyrka(vilket verkar vara populärt idag), då kan man säkert få en skärm som drar mer ström än gamla CRT;n.

Beträffande bärbara datorer drar de förstås mindre ström än en stationär. En dator som bara står på utan att den används till mycket drar dock inte så värst mycket ström. Det är en annan sak om man sitter och spelar på sin dundervärstingburk med dubbla grafikkort.

KniveN
2007-10-13, 13:49
En plasma slukar ström som inget annat, men LCD är snålare än CRT har jag fått för mig.

Vart har du fått den infon ifrån? En plasma kostar ca 60-90$ och en LCD kostar 60-75$ om året i strömförbrukning så de är inte så stor skillnad.

En plasma drar olika mycket ström beroende på vad den visar.

hahavaffan
2007-10-13, 14:08
Vart har du fått den infon ifrån? En plasma kostar ca 60-90$ och en LCD kostar 60-75$ om året i strömförbrukning så de är inte så stor skillnad.

En plasma drar olika mycket ström beroende på vad den visar.Läst på diverse forum och testsidor. En plasma kan sluka 300watt utan problem vid filmvisning. Jag vet inte vad en LCD ligger på, men okej, det kanske är så att en LCD är lika strömkrävande? Men vad jag hört o läst så är LCD bäst, sen CRT och sist plasma. Men jag har som sagt inget korrekt utfört experiment att backa upp mina påståenden med :D

KniveN
2007-10-13, 14:21
http://reviews.cnet.com/4520-6475_7-6400401-3.html

Lord_Real
2007-10-13, 15:46
Uh? Om strömsnålet är viktigt för dig så stäng av skärm + högtalare när du inte sitter vid datorn. Det sparar episkt mycket om du låter datorn vara på dygnet runt.

Annars är det som de säger och plattskärmar drar mycket mindre än gamla monitors. Stirra dig inte blind på effekten på ditt nätaggregat heller (lätt miss om man letar strömsnålt). Effekten på ens nätagg visar hur högt det KAN gå. Det ger bara så mycket som din dator behöver. Så om du har ett gamer grafikkort kan du byta det mot ett kontorsgrafikkort för att dra ner strömförbrukningen i burken massor. En bra tumregel är att om saker behöver kylning så drar de mer ström än saker som inte behöver kylning (nu är det inte så egentligen men det är en bra tumregel när du tittar på nya grejjer).

Om datorkraften inte är det viktigaste så kan du nedklocka din dator med. Då går den stabilare och strömsnålare (men långsammare). Kika på sweclockers hemsida om du vill ha tips på nedklockning.

mangs
2007-10-13, 19:22
Hmm,

Jag har både LCD, plasma och projektor. Projektorn drar överlägset mest men är ju också roligast. LCDn drar en konstant medelhög belastning och Plasman drar olika mycket på visat material. Ljusa bilder drar betydligt mer en helt svart. jag skulle nog säga att en plasma i samma storlek och med vettiga ljus-inställningar drar mindre än en motsvarande LCD.

kharon
2007-10-14, 07:42
Uh? Om strömsnålet är viktigt för dig så stäng av skärm + högtalare när du inte sitter vid datorn. Det sparar episkt mycket om du låter datorn vara på dygnet runt.

Annars är det som de säger och plattskärmar drar mycket mindre än gamla monitors. Stirra dig inte blind på effekten på ditt nätaggregat heller (lätt miss om man letar strömsnålt). Effekten på ens nätagg visar hur högt det KAN gå. Det ger bara så mycket som din dator behöver. Så om du har ett gamer grafikkort kan du byta det mot ett kontorsgrafikkort för att dra ner strömförbrukningen i burken massor. En bra tumregel är att om saker behöver kylning så drar de mer ström än saker som inte behöver kylning (nu är det inte så egentligen men det är en bra tumregel när du tittar på nya grejjer).

Om datorkraften inte är det viktigaste så kan du nedklocka din dator med. Då går den stabilare och strömsnålare (men långsammare). Kika på sweclockers hemsida om du vill ha tips på nedklockning.

Jepp, skärmen och högtalare är avstängda då jag inte sitter och jobbar!

Yes
2007-10-14, 08:10
Uh? Om strömsnålet är viktigt för dig så stäng av skärm + högtalare när du inte sitter vid datorn. Det sparar episkt mycket om du låter datorn vara på dygnet runt.

Annars är det som de säger och plattskärmar drar mycket mindre än gamla monitors. Stirra dig inte blind på effekten på ditt nätaggregat heller (lätt miss om man letar strömsnålt). Effekten på ens nätagg visar hur högt det KAN gå. Det ger bara så mycket som din dator behöver. Så om du har ett gamer grafikkort kan du byta det mot ett kontorsgrafikkort för att dra ner strömförbrukningen i burken massor. En bra tumregel är att om saker behöver kylning så drar de mer ström än saker som inte behöver kylning (nu är det inte så egentligen men det är en bra tumregel när du tittar på nya grejjer).

Om datorkraften inte är det viktigaste så kan du nedklocka din dator med. Då går den stabilare och strömsnålare (men långsammare). Kika på sweclockers hemsida om du vill ha tips på nedklockning.
Frågan är väl egentligen bara varför man vill gå så långt för att minska strömförbrukningen? Sådär mellan tumme och pekfinger blir det kanske att han sparar runt 50Kr per månad.

kharon
2007-10-14, 10:50
Frågan är väl egentligen bara varför man vill gå så långt för att minska strömförbrukningen? Sådär mellan tumme och pekfinger blir det kanske att han sparar runt 50Kr per månad.

Orsaken är främst att frugan är på mig hela tiden om att datorn står på... *gah!*

Tänkte att om jag köper ny dator + skärm med snål förbrukning så skulle jag få vara ifred och slippa allt tjafs... :D

hahavaffan
2007-10-14, 10:56
Orsaken är främst att frugan är på mig hela tiden om att datorn står på... *gah!*

Tänkte att om jag köper ny dator + skärm med snål förbrukning så skulle jag få vara ifred och slippa allt tjafs... :DAnnars bara slå näven i bordet, och fråga vad hennes hårfön och platt-tång drar.

kharon
2007-10-14, 11:01
Annars bara slå näven i bordet, och fråga vad hennes hårfön och platt-tång drar.

Ja, det är plan-B! :laugh:

Jarod
2007-10-14, 11:23
Annars bara slå näven i bordet, och fråga vad hennes hårfön och platt-tång drar.

:hbang:

Annars kan du köpa en elmätare ( http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251496&_path=251882;251433;251150;251496 ) och koppla in till era prylar. Alltid roligt att se vad saker kostar att driva. :cool:

Yes
2007-10-14, 11:28
Orsaken är främst att frugan är på mig hela tiden om att datorn står på... *gah!*

Tänkte att om jag köper ny dator + skärm med snål förbrukning så skulle jag få vara ifred och slippa allt tjafs... :D
Förklara då för henne att kostnaden för en dator som står på dygnet runt inte är särskilt stor, och om hon fortsätter tjata så blir det inget mer sex!

Yes
2007-10-14, 11:35
Räknat med att datorn drar 200W blir månadskostnaden kanske 80-90Kr. Högt räknat, om den är lite hungrig av sig, kanske det blir 100-120Kr/mån. Det går ju defintivt att få ned om man anstränger sig och skaffar strömsnåla komponenter, men det finns ju inte utrymme att spara några stora summor.

kharon
2007-10-14, 11:46
:hbang:

Annars kan du köpa en elmätare ( http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251496&_path=251882;251433;251150;251496 ) och koppla in till era prylar. Alltid roligt att se vad saker kostar att driva. :cool:

Bra tips, tackar! :thumbup: