handdator

Visa fullständig version : Kreatin ja? nej?


vaquin
2007-10-12, 23:01
Tjenna nu är det såhär att jag har funderat kring att börja använda kreatin...

Mitt träningsschema ser ut såhär just nu:

Måndag - Bröst & Biceps
Tisdag - Rygg & Axlar
Onsdag - Mage
Torsdag - Ben + vader
Fredag - Biceps & triceps
Lördag - Inget
Söndag - Inget

Är 189cm lång och väger 86kg

Jag har aldrig tidigare använt mig av kreatin och jag har gymmat i snart 2 år.
Vad tycker ni?

Jag tar protein o så, whey80, Esapro... men hur mycket hjälper det med kreatin?
Går man upp i vikt av kreatin?

bänkpress
2007-10-12, 23:04
ja du kan gå upp endel i vätska beroende på hur känslig din kropp är mot kreatin.
jag äter det med jämna mellanrum, tillsammans med gainer efter träning. mycket pra krejer.
märket spelar ingen större roll, testa monohydrate.

vaquin
2007-10-12, 23:12
okej och det är?, gör? :)

bänkpress
2007-10-12, 23:21
okej och det är?, gör? :)

Kreatin är ett populärt kosttillskott som används för att öka styrka och muskelvolym...
...Effekterna av kreatintillskott är främst ökad explosivitet i musklerna, vilket ger fördelar vid styrkelyft, sprinterlöpning, hopp- och kastgrenar. En viss vätskeansamling inuti musklerna kan också märkas, vilket ger extra "pump" i muskeln - något som kroppsbyggare uppskattar. En vanlig uppfattning är att man kan göra några extra repetitioner per set med fulla kreatindepåer i musklerna.

*flex*

Edit: Det heter alltså Kreatin Monohydrate, om jag var otydlig!

vaquin
2007-10-12, 23:29
tack ;) nu förstår jag.

Men hur mycket ökar det prestationsförmågan?

Viktor_Balck
2007-10-13, 00:45
tack ;) nu förstår jag.

Men hur mycket ökar det prestationsförmågan?

Det är ganska individuellt, testa så får du se.

Stoltz
2007-10-13, 07:44
tack ;) nu förstår jag.

Men hur mycket ökar det prestationsförmågan?

Det är som sagt individuellt - Jag personligen får ett jävla tryck av det.

Sverker
2007-10-13, 07:54
tack ;) nu förstår jag.

Men hur mycket ökar det prestationsförmågan?

Ska vi gissa ett rep här och ett rep där. Ser du på det över hela träningpasset och över en vecka eller så, blir det rätt bra resultat.

Handcuff
2007-10-13, 08:11
Ska vi gissa ett rep här och ett rep där. Ser du på det över hela träningpasset och över en vecka eller så, blir det rätt bra resultat.

Precis. Och är man i början av sin träningskarriär kan det ju vara svårt att veta om den där extra repetitionen i tisdags berodde på kreatinet eller på den stadiga frukosten osv. :)

vaquin
2007-10-13, 11:08
jo det är sant, men jag får prova det då :) se hur det känns

insolation
2007-10-13, 11:22
kreatin är definitivt värt att testa i vilket fall som helst.

jag svarade iaf bra på kreatin, och har ännu inte hittat nån bra anledning att sluta köra på med kreatin.

jag citerar en kille jag har väldigt stort förtroende till inom träning kost osv.Den egna kreatinproduktionen hämmas kraftigt av kreatintillskott redan någon vecka som du använder det. Det spelar dock ingen roll eftersom man tillför dietärt kreatin varje dag ändå. Dessutom kommer egenproduktionen snabbt igång när du väl slutar använda tillskottet. Detta med att egenproduktionen hämmas av kreatintillskott är faktiskt en bra sak till skillnad mot vad man kan tro. Du får ursäkta mig om jag drar in några svårfattade termer nu, men det är svårt att förklara enklare.

Ett steg i kreatinsyntesen involverar S-Adenosylmetionin (SAM) vilket är den vanligaste metyldonatorn i hela kroppen. Guanidinoacetats metylation till kreatin använder faktiskt mer av SAM än alla andra processer som är beroende av metylation tillsammans. Genom att använda kreatintillskott hoppar man över mellandelen där kreatin syntetiseras och får istället direkt fram komplett kreatin, vilket sparar kroppens egna resurser till andra saker. Detta leder förstås till att metylationen i kroppen nästan garanterat blir riktigt bra vilket får intressanta hälsofördelar. Bland annat hjälper en god metylation att få våra gener att inte muteras samtidigt som den verkar uppbyggande på cellväxt, där ingår även muskler. Annars fungerar även en bra metylationsstatus i kroppen till att bekämpa en mängd olika sjukdomar och hålla homocysteinnivåerna normala. Tillskott av kreatin visat sig kunna sänka homocysteinnivåerna i kroppen.

Jag ligger på kreatin nästan hela året. Det enda som man tappar är känslan att man blir starkare eftersom man ligger på samma dos hela tiden och därigenom går man aldrig tillbaka till sin ursprungliga styrka som man hade före kreatinet.

nån kunnig som har nånting att säga om detta?

nu till en fråga när vi ändå pratar om kreatin.


det ryktas ju om att man ej kan lägga på sig mer än 2 kg muskler per år, jag vet inte hur pass stor sanningen i det är men min fråga lyder. borde man i så fall inte kunna öka mer än 2 kg med ett kreatin tillskott??

vaquin
2007-10-13, 12:31
jag är iaf inte rätt person att fråga angående den frågan ;)
men det låter konstigt om man inte skulle kunna lägga på sig mera när man kan lägga på sig 2kg muskler utan kreatin

Mourten
2007-10-13, 14:31
varför kör du en sån fjuttig muskel som biceps 2 ggr i veckan?
Men för att vara OnTopic så tycker jag att kreatin funkar som redan nämnt bra att köra konstant.

tp_88
2007-10-13, 15:01
det ryktas ju om att man ej kan lägga på sig mer än 2 kg muskler per år, jag vet inte hur pass stor sanningen i det är men min fråga lyder. borde man i så fall inte kunna öka mer än 2 kg med ett kreatin tillskott??
Det där är ju bara löjligt...

vaquin
2007-10-14, 11:16
är star nutration creatine något bra val? :) och en annan fråga är ska jag köra med det i 3-4 veckor och sedan utan i 3-4 veckor? eller hur tycker ni jag ska lägga upp det.

Stoltz
2007-10-14, 11:38
är star nutration creatine något bra val? :) och en annan fråga är ska jag köra med det i 3-4 veckor och sedan utan i 3-4 veckor? eller hur tycker ni jag ska lägga upp det.

Avbrotten behövs egentligen inte. Man får en större känsla av en "boost" när man kommer tillbaka från ett kort avbrott, men jag tycker personligen att resultaten blir bättre om man helt enkelt kör det kontinuerligt.

Xealswe
2007-10-16, 23:15
Allt kreatin är kreatin, den enda skillnaden är att man ibland "spetsat" det med div bärare o grejer för att det ska ge några extra procent skillnad. Men då till ett extremt högre pris

Kreatinmonohydrat är den välkända standarden, sedan är det upp till dig om du vill ha det som kapslar ( rekommenderas endast om du har lätt för att svälja stolpiller) eller i pulverform. Vet ej om det finns som brustabletter än t.ex

ChrisDEFC
2007-10-17, 16:17
varför kör du en sån fjuttig muskel som biceps 2 ggr i veckan?
Men för att vara OnTopic så tycker jag att kreatin funkar som redan nämnt bra att köra konstant.

håller fullständigt med, skippa biceps på måndag och flytta magträningen till den dagen och vila på onsdag istället. Min personliga gissning är att du kommer få bättre resultat med det upplägget och kan dessutom ge mer när du väl tränar.
Ang kreatin så är det bara att testa. funkar fruktansvärt bra på mig men det slår lite fel ibland, är jag inte laddad och känner mig 100%frisk när jag börjar har det istället fått negativ effekt, tror det kan ha att göra med att jag tar i mer än vanligt och då är det lättare för virus i kroppen att bryta ut el nått sånt men över lag så har det funkat riktigt bra och framför allt känner jag att jag kan köra på hårt hela träningspasset och blir inte helt slut om jag lyfter tung första övningarna. börja käka och ta en paus när du känner för det och flyter det på är det väl bara att fortsätta käka!
Kör hårt!

agazza
2007-10-17, 16:24
kolos egna har jag just köpt och jag känner av det lika bra som alla andra märken, och 99 kr är ju underbart :) rekommenderas

Kollar du på min graf på sista sidan i min tråd så är den senaste veckan kreatin uppladningsveckan. Att viktuppgången är den dubbla tror jag inte beror på kreatinet men en liten del är det säkert.

lycka till med träningen