handdator

Visa fullständig version : Ska köpa hemmagym, räcker dessa?


Coldsmith
2007-10-12, 22:46
Ska köpa lägenhet snart. Tänkte slänga på ett hemmagym då också.

Frågan är om dessa produkter duger? Vill inte att det ska kännas som att man kör med skolvikter typ (jäkla rangel).

Så detta är planerat:

http://www.bodypowerequipment.se/res/Default/komplettskivstang140kg.jpg

Int. Tränings set 140kg järn
Innehåller:
2st 20kg, 2st 15kg
2st 10kg, 2st 5kg
4st 2,5kg, 4st 1,25kg
2st klovar
(ska slänga på ett antal 5kgs till där och några 20kgs)

http://www.bodypowerequipment.se/res/Ben/glph1100.jpg

Body Solid benpress

http://www.bodypowerequipment.se/res/Ryggmage/gvkr82.jpg

För chins och dips och mage

http://www.bodypowerequipment.se/res/Rack/gpr370.jpg

För benböj och bänkpress

http://www.bodypowerequipment.se/res/Bank/gfid71.jpg

...Självförklarande

Sen ska EZ-stång till också och två hantlar internationell.

Nåt mer jag behöver som jag missat? Tror ni body solid-produkter är nog stabila för att utvecklas med?

joriice
2007-10-12, 22:52
Jag tycker Body Solid Benpress verkar lite överkurs, såvida du inte har några problem med att köra knäböj.

Hade inte ett multigym+bänk+ställning varit att föredra annars? :)


Någon får gärna fylla på...

Deceiver85
2007-10-12, 22:53
Ett powerrack, en bänk och stång och vikter upp mot 140kg klarar nog de flesta sig väldigt långt på.

nr16
2007-10-12, 22:54
Skippa de du köpte till dips och chins och köp en chinsstång oc dips kan du göra mot en bänk, tänker bara på din ekonomi.

Coldsmith
2007-10-12, 22:54
Jag tycker Body Solid Benpress verkar lite överkurs, såvida du inte har några problem med att köra knäböj.

Hade inte ett multigym+bänk+ställning varit att föredra annars? :)


Någon får gärna fylla på...

Multigym? Men urk på burk! :P
Nä inget sånt. Friavikter ska det vara. Tycker maskiner och sånt i den formen ger så väldigt skumma motstånd.

Och ja, har vissa knäproblem. Kör visserligen lite benböj med benpressen är ovärderlig för mig känns det som.

Zakath
2007-10-12, 23:00
Skippa benpressen tycker jag också. Ifall du ska köra seriöst tycker jag också att du ska satsa på en stång av bättre kvalitet, eleiko, leoko och york är några av de bästa märkena (men det finns säkert billigare märken som nästan är lika bra).

Gummimattor på golvet kan nog också behövas, antar att du har ganska mycket utrymme med tanke på allt du tänkte köpa.

Men först tycker jag faktiskt att du bara ska köpa en eller två grejer, bara för att känna hur det är att träna hemma och om du kan köra det seriöst. För mig funkade det aldrig riktigt, jag blev för bekväm.

Coldsmith
2007-10-12, 23:01
Skippa benpressen tycker jag också. Ifall du ska köra seriöst tycker jag också att du ska satsa på en stång av bättre kvalitet, eleiko, leoko och york är några av de bästa märkena (men det finns säkert billigare märken som nästan är lika bra).

Gummimattor på golvet kan nog också behövas, antar att du har ganska mycket utrymme med tanke på allt du tänkte köpa.

Men först tycker jag faktiskt att du bara ska köpa en eller två grejer, bara för att känna hur det är att träna hemma och om du kan köra det seriöst. För mig funkade det aldrig riktigt, jag blev för bekväm.

haft hemmagym tidigare. Funkade fint. Problemet var att kvaliten var så dålig att jag gick till gym istället.

Gummimattor ja! Som tur är är lägenheten på bottenvåningen också.

Vad för skillnad på stängerna är det? Stadgan eller?

Zakath
2007-10-12, 23:04
Vad för skillnad på stängerna är det? Stadgan eller?

Jag vet faktiskt inte, har alltid fått köra med skitstänger, men om jag skulle köpa ett hemmagym som jag skulle kunna ha hela livet så skulle jag nog vilja ha riktigt bra grejer. :) Fast om du inte tränar för styrka så kanske inte det är någon jättegrej.

pilt77
2007-10-12, 23:07
Stackars dina grannar

Coldsmith
2007-10-12, 23:08
Jag vet faktiskt inte, har alltid fått köra med skitstänger, men om jag skulle köpa ett hemmagym som jag skulle kunna ha hela livet så skulle jag nog vilja ha riktigt bra grejer. :) Fast om du inte tränar för styrka så kanske inte det är någon jättegrej.

Styrka och massa tränar jag för :).

Klart jag vill ha hållbara grejjer. Därför jag frågar här :D.
Vad går en "bättre" skivstång lös på tro?

Coldsmith
2007-10-12, 23:09
Stackars dina grannar

Att dom får se en sån snygg karl som jag i trappuppgången menar du? ;).

Eller att jag kommer leva om? Brukar inte leva om när jag tränar och slamra med vikter faktiskt. Kommer ha gummimatta. Och lägenheten är på bottenvåningen som sagt.

Zakath
2007-10-12, 23:11
Styrka och massa tränar jag för :).

Klart jag vill ha hållbara grejjer. Därför jag frågar här :D.
Vad går en "bättre" skivstång lös på tro?

Billig skivstång ~ 1000-2000kr (allt billigare är ren skit om det inte är begagnat)
Skivstång av kvalitetsmärke ~ 4000-8000
Tävlingsgodkänd skivstång = jättemycket

Men det var ganska länge sen jag kollade på det här, så jag kan komma ihåg fel. Finns säkert någon annan här som har bättre koll. :)

Coldsmith
2007-10-12, 23:14
Billig skivstång ~ 1000-2000kr (allt billigare är ren skit om det inte är begagnat)
Skivstång av kvalitetsmärke ~ 4000-8000
Tävlingsgodkänd skivstång = jättemycket

Men det var ganska länge sen jag kollade på det här, så jag kan komma ihåg fel. Finns säkert någon annan här som har bättre koll. :)

Den som såldes där var 220cm och gick på 900kr. En extra stabil för 680kg gick på 2400. Men det dröjer nog innan jag behöver lasta på 680kg :D.

Men rent hanteringsmässigt, vad är skillnaden? Greppet? Stabilitet?

Slartibartfast
2007-10-12, 23:14
Hur jävla stor lägenhet tänker du köpa?? *popcorn*

Coldsmith
2007-10-12, 23:23
Hur jävla stor lägenhet tänker du köpa?? *popcorn*

Hyffsat stor tvåa, sovrummet blir träningslokal :D

joriice
2007-10-12, 23:45
sovrummet blir träningslokal :D

Passion.

Deceiver85
2007-10-12, 23:53
En spontan tanke, är inte bodysolid-bänken lite onödigt stor?

tp_88
2007-10-13, 00:00
Billig skivstång ~ 1000-2000kr (allt billigare är ren skit om det inte är begagnat)
Skivstång av kvalitetsmärke ~ 4000-8000
Tävlingsgodkänd skivstång = jättemycket

Men det var ganska länge sen jag kollade på det här, så jag kan komma ihåg fel. Finns säkert någon annan här som har bättre koll. :)
Ja, du har inte helt rätt. Eleiko tävlingsstång SL kostar 6000 ungefär, tyngdlyftnings dito ungefär 1000kr till. Leoko vill jag minnas är något billigare än så t.o.m. (SL)

Så länge man inte ska träna OL eller SL klarar man sig alldeles utmärkt med en billig stång. T.ex. det paketet som länkades till i början. Jag körde själv hemma med en likvärdig stång under större delen av den tiden jag tävlade i SL/BP.

EDIT: Jag skulle gärna se ett riktigt powerrack istället för den ställningen du länkade till dock...

EDIT 2: Body-Solids variant:
http://webshop.kiprod.com/images/produktbilder/bilde2_8042.jpg

Coldsmith
2007-10-13, 01:20
Ja, du har inte helt rätt. Eleiko tävlingsstång SL kostar 6000 ungefär, tyngdlyftnings dito ungefär 1000kr till. Leoko vill jag minnas är något billigare än så t.o.m. (SL)

Så länge man inte ska träna OL eller SL klarar man sig alldeles utmärkt med en billig stång. T.ex. det paketet som länkades till i början. Jag körde själv hemma med en likvärdig stång under större delen av den tiden jag tävlade i SL/BP.

EDIT: Jag skulle gärna se ett riktigt powerrack istället för den ställningen du länkade till dock...

EDIT 2: Body-Solids variant:
http://webshop.kiprod.com/images/produktbilder/bilde2_8042.jpg

Verkar vettigt! Kan man köpa till latsdrag om man känner för det.
Kan bli nåt sånt :).

nboi
2007-10-13, 01:39
Kolla på sportsmaster ..se och .no. Dom har bra grunkor ..prismässigt sett.

kharon
2007-10-13, 09:12
Powerrack el. ställning, bänk, chinsräcke, skivstång och en massa vikter räcker hur bra som helst. :thumbup:

Yankeee
2007-10-13, 09:17
Power rack, vettig stång och en bänk skulle jag börja med. Bättre lägga pengarna på få vettiga saker istället för flera av tveksam kvalitet.

Koettman
2007-10-13, 14:56
Vad är det för kvm på sovrummet?

Erik__
2007-10-13, 15:03
vi har en såndär "ställning" på gymmet, jag avskyr den men andra verkar inte ha så stora problem, när jag ksa lyfta av i böj blir det"upp 2cm, bak 5cm, lyfta upp 5cm.

z_bumbi
2007-10-14, 14:51
JJ på forumet har den stången så du kan ju fråga vad han tycker om den.
Jag tror att de flesta större märkena inklusive casall (som jag iofs aldrig skulle köpa) duger för hemmabruk men jag har inte sett något som kan konkurera med Kiprod när det gäller priset. Märker man sen att man får behov av en stadigare stång så kan man köpa till det efteråt och vips så kan fler träna på gymet samtidigt.

burre
2007-10-14, 15:01
Skillnaden i hyra för din 2a jämfört med en etta kommer ju vida överstiga månadskostnaden för ett gym. Därpå läggs säg 5 000kr utrustning, om man räknar på att du säljer allt när du är klar.
Ska du sova i sovrummet/gymmet?
Är det hela en genomtänkt idé? Coolt visst, men i o m att du köper en 2a gissar jag på att din ekonomi inte är obegränsad...

Coldsmith
2007-10-14, 18:08
Skillnaden i hyra för din 2a jämfört med en etta kommer ju vida överstiga månadskostnaden för ett gym. Därpå läggs säg 5 000kr utrustning, om man räknar på att du säljer allt när du är klar.
Ska du sova i sovrummet/gymmet?
Är det hela en genomtänkt idé? Coolt visst, men i o m att du köper en 2a gissar jag på att din ekonomi inte är obegränsad...

Dra bort 4000 för träningskort och sen ytterligare 5000 för busskortet som jag inte behöver dit jag flyttar. 9000 per år mindre. Så man får se det så också.
Visst kommer det kosta lite mer. Å andra sidan kommer inte snö och lathet eller liknande att hindra min träning :).

Coldsmith
2007-10-15, 18:57
Så. KOntrakt skrivs imorn. Lägger beställning snart. Inflyttning om nån vecka eller så. Blir kalas.

Blir nog ett powerrack och det andra som jag tog upp. Möjligen skippar jag benpress och köper nån form av vad-maskin istället. Tror inte sovrummet rymmer allt. Blir att göra om matplatsen till träningplats också :D

mangemani
2007-10-15, 19:00
skulle inkludera kabel maskinen om jag vore du,mycket nyttiga övningar kan göras med den.

shadowfire
2011-06-20, 12:18
Bumpar denna goa gamla tråd lite.

Är sjukt sugen på att göra mitt garage till en träningslokal då jag mest har bilen i carporten. Funderar på att köpa

- powerrack med möjlighet att koppla på/till en hiss längre fram
- gärna ett rack med chinsstång upptill
- lämplig stång för minst 250-260 kg
- någon form av uppsättning hantlar, antingen ett par i fasta vikter eller med möjlighet att skifta vikter
- curlstång för 50mm

Sedan ska jag klura ut någon form av dipsräcke. Då borde jag kunna köra stångrodd, marklyft, militärpress, hantelpress, hantelrodd, stångrodd, kronlyft, knäböj och gudars vet allt.

Något jag saknat eller bör tänka på?
Någon som av egen erfarenhet kan tipsa om märke på stång/rack osv, typ body solids?

Inte ute efter eleiko eller tävlingsutrustning, är smalfet så det räcker gott o väl med budgetprylar, dock lite bättre än tv-shop osv. ;)

tntballe
2011-06-20, 12:52
Saknar powerracket chinsstång så är det bara att lägga skivstången ovanpå räcket till det.
Vad du än har för powerrack så denna lösning på dipsräcke enkel och billig.
http://i593.photobucket.com/albums/tt12/tntballe/PICT3348.jpg

Minimjölk
2011-06-20, 12:56
Bumpar denna goa gamla tråd lite.

Är sjukt sugen på att göra mitt garage till en träningslokal då jag mest har bilen i carporten. Funderar på att köpa

- powerrack med möjlighet att koppla på/till en hiss längre fram
- gärna ett rack med chinsstång upptill
- lämplig stång för minst 250-260 kg
- någon form av uppsättning hantlar, antingen ett par i fasta vikter eller med möjlighet att skifta vikter
- curlstång för 50mm

Sedan ska jag klura ut någon form av dipsräcke. Då borde jag kunna köra stångrodd, marklyft, militärpress, hantelpress, hantelrodd, stångrodd, kronlyft, knäböj och gudars vet allt.

Något jag saknat eller bör tänka på?
Någon som av egen erfarenhet kan tipsa om märke på stång/rack osv, typ body solids?

Inte ute efter eleiko eller tävlingsutrustning, är smalfet så det räcker gott o väl med budgetprylar, dock lite bättre än tv-shop osv. ;)

Sorry, jag hade allt det du nämner mer eller mindre till salu tidigare och det gick i ett nafs. Så mitt tips är att kolla begagnatsidor likt blocket och vara snabb. Ett annat tips om du är händig är att bygga ihop Power-rack Dipsrack etc själv. Kanske inte så mycket billigare men definitivt kul att ha gjort det själv samt att man då kan anpassa mått mm efter ens egna behov och lokal. :) Vill även tipsa om möjligheten till att byta vikter på hantlarna, trots detat bör du ha 2-3 uppsättningar hantlar så att du snabbt kan byta mellan övrningar som kräver olika vikter. jag hade tre uppsättningar (dvs 6 hantlar) vilket gjorde att jag väldigt sällan behövde byta vikter under passet. Stor skillnad jämfört med att bara ha en uppsättning och då behöva byta mellan varje övning med olika vikter.

shadowfire
2011-06-23, 08:52
Kostar inte så blodigt ändå med ett powerrack som man kan koppla på rodd och latsdrag till (hiss). Ett sådant powerrack får man ju för under 5 lakan. Så runt 10 papp så får man en grundutrustning och på med 2 tkr till så får man ju latsdrag/rodd också.

rooz
2011-06-23, 09:07
Skugglo, finns en bra butik i götet som har poweracks med latsdrag och chinsstång för runt 5-6K.

mikaelj
2011-06-23, 09:09
Västsvenska träningsprodukter skaffade jag mina grejer från, som vi pratade om igår. Det verkar vara billigt. De har även Eleikoprylar om man kollar med dem separat. Jag använder förvisso deras svarta stång och för vad jag skall ha den till räcker det utmärkt.

kohai
2011-06-23, 09:17
KVD brukar sälja ibland, annars har ju Gymleco set för inte alltför mycket...

http://gymleco.se/traning-hemma.php

thomast
2011-06-23, 09:22
Jag kan varmt rekommendera västsvenska, snabb leverans och mycket snabb serivce. Powerracket som levererades hade en skadad del och några dagar senare hade jag en ny i handen. Jag har förövrigt en tråd i SL-delen om att bygga hemmagym där jag visar upp mitt, om du vill se det i användning är det bara bland journalerna för tävlande.