handdator

Visa fullständig version : Ännu en "Vart är världen på väg?"-tråd


mela
2007-10-12, 22:20
Ännu en "Vart är världen på väg?"-tråd.
Men inte på det viset att folk blir misshandlade/våldtagna/mördade.
Utan en tråd om hur man misshandlar sig själv.

På ett sätt är det ironiskt, när man tänker till hur många i Västvärlden det är som lider utav fetma. Men även ätstörningarna blir allt vanligare.

Vad beror på det på? Ökade krav på ungdomar? Ändrade ideal?

En stark film:
l7G0ENIwIpg

sissa
2007-10-12, 22:28
Det första jag tänker är att det finns ett samband mellan ätstörningar och välstånd. Alltså att vi får det allt bättre. Bra ekonomi osv

Jag vet inte och har inga belägg för detta, men det känns rimligt att det är så.

nr16
2007-10-12, 22:30
Sjuk film. Men man måste börja prata om kosten i skolan, redan i 6an-7an...

mela
2007-10-12, 22:31
Sjuk film. Men man måste börja prata om kosten i skolan, redan i 6an-7an...

Jag tror inte att det har med kosten att göra. En ätstörning är psykiskt och det handlar inte alls om mat. Det sitter så mycket djupare än så.

joriice
2007-10-12, 22:36
En äcklig video.

Personen i reklamen som jag antar skall representera väldigt många tjejer har extremt dålig självbild.

Hon har inget fett... men tar i det ändå? Jag kan iallfall inte sätta mig in i hur denna "formel" går till, att se något i spegeln när det inte är såpass i verkligheten.

Jag förstår verkligen inte vad detta "ideeal" kommer ifrån... O_O
Hon hade inte sett så fruktansvärd ut om hon hade haft mer muskler under huden.

mela
2007-10-12, 22:38
En äcklig video.

Personen i reklamen som jag antar skall representera väldigt många tjejer har extremt dålig självbild.

Hon har inget fett... men tar i det ändå? Jag kan iallfall inte sätta mig in i hur denna "formel" går till, att se något i spegeln när det inte är såpass i verkligheten.

Jag förstår verkligen inte vad detta "ideeal" kommer ifrån... O_O
Hon hade inte sett så fruktansvärd ut om hon hade haft mer muskler under huden.

Du har en skev självbild. Du ser dig verkligen som mullig eller vad tjejen i spegeln nu är. Det är så som du ser ut när du ser på dig själv och det är ingen överdrift.

Det går inte att förklara logiskt. Kan sägas som att man har glasögon på sig som lägger på en massa fett. Vi ser tjejen som står framför spegeln, hon ser tjejen i spegeln.

nr16
2007-10-12, 22:39
Jag tror inte att det har med kosten att göra. En ätstörning är psykiskt och det handlar inte alls om mat. Det sitter så mycket djupare än så.

Jo men är man tjock så kanske man kan få hjälp med att hitta bättre och nyttigare mat så man kan gå ner på de viset än att sluta äta helt och sen ha skitsvårt för att börja äta igen. Så fortsätter det så och slutar som med tjejen på filmen...

mela
2007-10-12, 22:41
Jo men är man tjock så kanske man kan få hjälp med att hitta bättre och nyttigare mat så man kan gå ner på de viset än att sluta äta helt och sen ha skitsvårt för att börja äta igen. Så fortsätter det så och slutar som med tjejen på filmen...

Det handlar fortfarande inte om kosten. Det är självbilden det är fel på.

De flesta anorektiker vet sjukt mycket om kost och näringslära.

Fed up
2007-10-12, 22:43
Jag tror inte att det har med kosten att göra. En ätstörning är psykiskt och det handlar inte alls om mat. Det sitter så mycket djupare än så.

Jo jag tror det har med kosten att göra för kidsen vet inget om hur man kan påverka sin kropp med kost osv. Alltså, när jag är på högstadieskolan ser jag tjejer som är lite smårunda och som skippat frukost för att inte bli tjocka, sen köper godis i kiosken för att de blir så sjukt sugna när de är hungriga såklart, sen bara äter typ en knäckemacka till lunch och sen kan jag tänka mig att de går hem, snorhungriga, och klämmer typ tio rostmackor med nutella+oboy till och sen en någorlunda vanlig kvällsmat. Alltså, jag vet inget om deras matvanor hemma, men jag ser att de redan fått en osund hållning till mat och sina kroppar. Jag tror det vore bättre att lära ungdomar att gå ner/upp i vikt på ett vettigt sätt, typ stryka godis och äta mer regelbundet osv. Inte för att jag vill att de ska banta, men för att de gör det oavsett vad och då är det bättre att de gör det på ett vettigt sätt. Och vem är jag att dömma, jag bantar fan själv ibland. Visst är det sorgligt att 15åriga tjejer ska känna att de behöver banta, jag är glad att jag inte börjat med sånt förrän jag är vuxen, det har gett mig ett mycket sundare förhållande till det, men å andra sidan tror jag det främst beror på att jag alltid varit naturligt smal tidigare.

Jag tycker som sagt inte det är bra att tjejerna bantar, men samtidigt känns det som att alla tycker det är så jäkla mycket bättre att tjejerna är mulliga. Typ många i min omgivning reagerade negativt när jag gick från going-on-småmullig till så som jag ser ut nu, de verkar tro att mullighet är svaret på ätstörningar. Jag menar att det är vettigare att försöka hitta en livsstil där man kan hålla den vikt man vill ha och må bra utan att tänka allt för mycket på det, och att överföra detta till de unga i samhället, snarare än att "man måste ju få unna sig nåt gott ibland (fem gånger om dagen)".

Sen tror jag att man borde prata mer om sånt här i skolan. Det kommer iallafall jag göra när jag är färdig lärare.

Sissa: Klart det är ett ilandsproblem. et är ju bara när man har det löjligt bra ställt (som alla i sverige i stort sett har det om man jämför med många andra länder) som man har tid att tänka på sånt som att se perfekt ut osv. Folk som lever i en verklighet där man inte vet om man får mat på bordet varje dag svälter sig knappast frivilligt för att se heta ut.

Ursäkta lång pladdrig post, men wtf.

sissa
2007-10-12, 22:47
Det handlar fortfarande inte om kosten. Det är självbilden det är fel på.

De flesta anorektiker vet sjukt mycket om kost och näringslära.


Men det kan ju vara så att om man är tjock ( inte för att man måste vara det för att hamna i en ätstörning förstås) så kan en osund viktnedgång leda till att man hamnar i en ätstörning. Menar att man behöver ju inte bli sjuk pang bom utan det ena leder till det andra som leder till det fjärde. Kanske hade en hjälp till en sund och vettig viktnedgång kunnat göra att man inte hamnade i en ätstörning. Förvisso hade en kombo med annat än enbart kostlära varit på sin plats många ggr.

Men visst är det förhållandet till mat som är grejen, inte maten i sig, men indirekt så kan det ju handla om maten ändå. En del i ledet.

nr16
2007-10-12, 22:51
Det handlar fortfarande inte om kosten. Det är självbilden det är fel på.

De flesta anorektiker vet sjukt mycket om kost och näringslära.


Hur vet du det? känner du någon som är anorektiker? Är/har du själv varit det?

Om dom nu vet så sjukt mycket om kost och näring, varför inte använda den kunskapen då? eftersom då borde man veta hur farligt det är att sluta äta helt.

mela
2007-10-12, 22:53
Hur vet du det? känner du någon som är anorektiker? Är/har du själv varit det?

Om dom nu vet så sjukt mycket om kost och näring, varför inte använda den kunskapen då? eftersom då borde man veta hur farligt det är att sluta äta helt.

Har själv varit både anorektiker och bulimiker.

Man vet vad det finns näring i. Hur många kcal det är i alltihop. Just för att kunna gå ner så mycket i vikt som möjligt, vad man ska äta. Anledningen till att jag började träna är för att de på BUP tvingade mig att äta.

Var på föreläsning med en kille som va gravt anorektiskt. Han höll på och dö och hamnade på sjukhus med dropp. Drog dock ur droppen hela tiden eftersom "De onda läkarna ville trycka i honom en massa näring"

nr16
2007-10-12, 22:57
Ja men om man nu vet så mycket om kost och näring, varför använder man sig inte av den kunskapen?

mela
2007-10-12, 23:00
Ja men om man nu vet så mycket om kost och näring, varför använder man sig inte av den kunskapen?

Det gör man ju. Men inte på det sättet som en person som vill bygga muskler använder den.

nr16
2007-10-12, 23:02
Men uppenbarligen vet man inte så mkt eftersom om man visste det så skulle man sluppit gå igenom anorexian?

mela
2007-10-12, 23:05
Men uppenbarligen vet man inte så mkt eftersom om man visste det så skulle man sluppit gå igenom anorexian?

Som jag sagt tidigare så ligger det så mycket djupare. Det är en sjukdom och ingenting man väljer själv.

sissa
2007-10-12, 23:05
Ja men om man nu vet så mycket om kost och näring, varför använder man sig inte av den kunskapen?

Vilken kunskap? Kunskap om hur man får ett vettigt förhållande till mat, sin kropp och sig själv finns nog inte i en kost/näringslära bok. Om vi nu snackar om när man redan blivit sjuk.

joriice
2007-10-12, 23:06
Det gör man ju. Men inte på det sättet som en person som vill bygga muskler använder den.

Mela, du som ändå är insatt inom området, skulle du säga att det finns något "belöningsystem" när man lider av anorexi, alltså, typ när man har "skippat den där bullen" eller vad det nu kan vara, eller är drivkraften ren avsky och ovilja att vilja bli större? :confused:

mela
2007-10-12, 23:11
Mela, du som ändå är insatt inom området, skulle du säga att det finns något "belöningsystem" när man lider av anorexi, alltså, typ när man har "skippat den där bullen" eller vad det nu kan vara, eller är drivkraften ren avsky och ovilja att vilja bli större? :confused:

Att inte ha ätit på 3-4 dagar är ett lyckorus. Man känner sig ren och fri. Mat är "ont" och att äta gör att man känner sig äcklig och tjock. Det frambringar en otrolig ångest, ibland panikångest och ibland dödsångest. Mat kan aldrig tillföra någonting positivt. Att vara hungrig är liksom underbart, den bästa känslan som finns. När man känner hur magsäcken riktigt krampar. Varje mål man står över är en seger. Och man kan testa sig själv. Jag bakade/lagade mat ofta för att se andra äta och det var en seger varje gång man hade lyckats stå emot.

Det slutade dock med att jag fick bulimi istället, eftersom det var lättare att dölja. Jag åt lunch i skolan, sedan spydde jag. Jag åt middag hemma, sedan spydde jag. Vissa kvällar hetsåt jag också määäängder med mat, lätt 2liter glass, 1 påse chips, 1kg kakor, en massa bullar, nudlar.. ja you name it. Och sedan spyr man tills man svimmar i princip.

egge
2007-10-12, 23:14
Men uppenbarligen vet man inte så mkt eftersom om man visste det så skulle man sluppit gå igenom anorexian?

Men *gah!*

Dom använder ju det dom kan om mat för att svälta sig själva. De vill gå ner i vikt, inte alla som kan det. Det är självbilden det är fel på.

ManuelIT
2007-10-12, 23:28
stark video

Racso
2007-10-13, 02:20
Men uppenbarligen vet man inte så mkt eftersom om man visste det så skulle man sluppit gå igenom anorexian?

Orsaken är ju inte att de som har anorexi äter för energifattig mat eller att de inte vet vad de ska äta för att rasa i vikt... Tvärtom vet de flesta anorektiker bättre än Svensson vad som fungerar för att bli ett skelett.

Poängen är att de känner sig feta trots att de väger 40kg. Typ som om Cutler skulle känna sig tanig.

Det är som i filmen, de ser en fet person i spegeln, men är skinn och ben.


Bra film.

Eddie Vedder
2007-10-13, 09:42
Ja men om man nu vet så mycket om kost och näring, varför använder man sig inte av den kunskapen?

Det är ju precis det man gör. Men att använda sig av kunskap innebär inte per automatik att denna kunskap används till något konstruktivt.

Kunskap kan vara väldigt väldigt destruktivt, vetskap om näringsinnehåll i allting, hur mycket den och den aktiviteten förbrukar etc. etc. är väldigt "värdefull" kunskap för en anorektiker som vill ha total kontroll över sitt ätande (eller sin svält om du så vill).

Men uppenbarligen vet man inte så mkt eftersom om man visste det så skulle man sluppit gå igenom anorexian?

Det är en psykisk sjukdom vi pratar om. Inte en person som genomgår en hälsokontroll och upptäcker att kolesterolvärdena visst är dåliga och blodtrycket alldeles för högt. DET är sånt man kan slippa om man har lite mer kunskap, att lida psykiskt går inte att skylla på dåliga faktakunskaper.

Stoltz
2007-10-13, 10:21
Men uppenbarligen vet man inte så mkt eftersom om man visste det så skulle man sluppit gå igenom anorexian?

Så du menar att kunskapens innehav i sig eliminerar varje tänkbar möjlighet att den används till något som är destruktivt, även om personen i fråga inte själv märker det på grund av pyskiska men så som förvriden självbild?

Angående videon - Jag klarar nog inte av att se den. Har sett tre personer i min närhet som stod mig nära genomlida anorexi. Jag vet precis hur det ter sig, både uppbyggnaden, genomlidandet, omvandlandet och återhämtningen :(

Scratch89
2007-10-13, 10:46
Om man inte har haft någon form av ätstörning så är det svårt för personen att förstå vad det handlar om. Det är tvångsbeteende, och det är väldigt svårt att komma ur. Man blir lite halvt som halvt schitzofren, där den ena vill ta sig ur sjukdomen och den andra vill fortsätta. Oftast blir det en kamp emellan de båda, och det är en anledning till att många växlar mellan bulimi och anorexi.