handdator

Visa fullständig version : Dagsbehovet under vilodag?


jojjep91
2007-10-12, 20:37
Hur mycket ligger dagsbehovet på under vilodag?

För att man ska öka i volym då.

Om mitt dagsbehov är 3500kcal under träningsdag, är det som sagt högre elr lägre under vilo dag?

King Grub
2007-10-12, 20:49
Normalt sett brukar energibehovet öka av aktivitet, inte tvärtom...

Crichton
2007-10-13, 08:20
Om du tränar mycke
borde du äta lika mycket på vilodagen som alla andra dagar.
Speciellt om du stryketränar *flex*

/////Crichton

Stoltz
2007-10-13, 08:27
Enkel formel:

Desto mer aktivitet , desto mer energi krävs det.

Du bör dock ligga på ett överskott varje dag, och inte bara de dagarna du tränar.
Det totala energiintaget blir ändå mindre på en vilodag, men det ska inte vara precis på gränsen till ditt dagliga behov.

Morty
2007-10-13, 11:52
Normalt sett brukar energibehovet öka av aktivitet, inte tvärtom...

Tror att han menar på att man har ju högre förbränning efter styrkepasset...

King Grub
2007-10-13, 12:29
Hur menar du då? Att EPOC överstiger energiförbrukningen under träning?

jojjep91
2007-10-13, 16:05
Tror att han menar på att man har ju högre förbränning efter styrkepasset...

aaa, det var det jag menade.

Man borde väl ha större energibehov, då musklerna tar lång tid på sig att byggas upp?

King Grub
2007-10-13, 16:06
Proteinnedbrytning och proteinsyntes är två separata processer som båda pågår samtidigt. Uppbyggnaden är inte kopplad till nedbrytningens storlek.

jojjep91
2007-10-13, 16:44
Uppbyggnaden är inte kopplad till nedbrytningens storlek.

Hmm, vad menar du?

Att uppbyggningen inte alls är lika stor som nedbrytningen?

Koloftw
2007-10-13, 16:47
Han sa väl vad han menade:

Om nedbrytningen är på 50% eller 150% spelar ingen roll; uppbyggnaden är inte kopplad till nedbrytningens storlek. Uppbyggnaden kör sitt race, och nedbrytningen sitt.

Det är inte själva nedbrytningen i styrketräning som stimulerar uppbyggnaden, utan det är träning stimulerar uppbyggnaden.

jojjep91
2007-10-13, 17:18
Han sa väl vad han menade:

Om nedbrytningen är på 50% eller 150% spelar ingen roll; uppbyggnaden är inte kopplad till nedbrytningens storlek. Uppbyggnaden kör sitt race, och nedbrytningen sitt.

Det är inte själva nedbrytningen i styrketräning som stimulerar uppbyggnaden, utan det är träning stimulerar uppbyggnaden.

aah! okej, det var lite bättre förklarat. Då förstår jag. Thankx!

kolozzeum is the shit :thumbup:

Lundvall
2007-10-15, 17:27
Proteinnedbrytning och proteinsyntes är två separata processer som båda pågår samtidigt. Uppbyggnaden är inte kopplad till nedbrytningens storlek.


Sant, sant...

Vid styrketräning bryts kroppen ner och byggs därefter upp lite, lite mer. Förutsatt att man stoppar i sig mer än vad man gör av med i näringsväg. I teorin är man lite starkare för varje pass, förutsatt att man varierar sina övningar så att inte musklerna lär sig hur dom ska arbeta.

Jag kan rita ett mycket enkelt diagram om någon inte förstår vad jag menar...


Hur som helst. Trådskaparens fråga va ju dagsbehovet under en vilodag. Och här kommer svaret:

Det handlar om din BMR (basalmetabolism. eng: basal metabolic rate)

Vi antar att du är mellan 18-30 år. För att du då ska få fram din BMR tar du 15,3x(din vikt) + 679. Där har du din BMR. Denna BMR motsvarar dom kcal som går åt om du bara ligger i sängen en hel dag utan att göra någonting över huvudtaget.


Om du är man ska du gångra din BMR med 1,55 om du anstränger dig lätt under en dag. Dvs en helt vanlig dag utan träning. Då får du fram antal kcal som du gör av med.

Om du är man och anstränger dig medelhårt, dvs: går på gymmet och kör ett skapligt hårt pass eller har ett jobb där du går eller springer väldigt mycket, ska du gångra din BMR med 1,78 för att få fram dina kcal som du gör av med på en dag.

Om du är man och anstränger dig redigt hårt, dvs: träning på elitnivå/elitidrottare, ska du gångra din BMR med med 2,10 för att få fram dina kcal som du gör av med.

Jag antar att ganska många här när dom går på gymmet inte tränar som en elitidrottare och inte som "medelhårt", utan nånting mittimellan.

(källa: Shils et al: Modern nutrition i health and disease, 8th ed)


Om ni vill veta hur ni räknar ut BMR om ni är äldre män eller kvinnor så skriv igen så kan jag lägga till det också i min post.


Det blev lite mer fakta än vad jag hade tänkt mig.. :) Tack för mig i alla fall!

Lundvall
2007-10-15, 17:30
Edit: kom ju på en grej... vi säger att du gymmar 4 pass i veckan och bedömmer att du är mellan medelhård och elitnivå och får fram dina kcal som du ska få i dig under en träningsdag... Dom kcal kan ju även va bra att få i sig under vilodagarna för att bygga på sig lite extra :)

jojjep91
2007-10-16, 09:06
ah okej! lundvall thankz för svaret ;)