handdator

Visa fullständig version : Couscous kokad eller inte?


krefre
2007-10-12, 17:20
Hejsan, använder couscousen till min sallad där jag bara strör över okokt couscous som fyllare i den tillsammans med lite olivolja. Sen till huvud kolhydrater har jag potatis/basmanti jasmin ris/ fullkornspasta. Så nu undrar jag om det är fel att bara använda okokt couscous går man miste om någon näring om man inte kokar den eller är det rentav så att näringen behålls bättre om man inte kokar den? Eller är jag dum i huvudet som inte använder det som substitut istället för potatis ris pasta? :smash:

Nilsjohan
2007-10-12, 17:34
nu har jag ingen aning om näringen kokt Vs okokt. Det klassiska sättet att laga couscous är att ångkoka det.

zeusden1
2007-10-12, 17:35
CousCous= :(
Bulgur= :):)

dessbee
2007-10-13, 00:53
Blir inte couscousen knastrig... som okokt spagetti.
Snacka om snabbmat *popcorn*
om du överhuvudtaget kan smälta couscousen så blir det ju lågt GI i alla fall *whistle*

krefre
2007-10-13, 15:51
Ja couscousen är knastrig i sej väldigt lik pastan.

Så ingen vet?

Eddie Vedder
2007-10-13, 15:55
Du kan äta den okokt.

Att byta ut mot pasta kan du ju göra om du tycker det smakar godare. Både couscous och pasta är ju bakat på mjöl från durumvete, bulgur också, så någon stor skillnad i näring lär det ju inte bli.;)

krefre
2007-10-13, 17:31
Tack grötätande monstret.

Emil_Larsson
2007-10-13, 18:05
På tal om Couscous.

Häromdagen kokade jag couscous, lät den stå framme, den blev kall, lade in den i kylskåpet några timmar, packade ner den i en låda, sen lade den i kylskåp igen, sen när jag skulle värma den så var det som ett tjockt vitt lager såg ut som gele typ :D någon som varit med om liknande?

Eddie Vedder
2007-10-13, 18:17
Låter som gelbildning av stärkelsen helt enkelt. Stärkelsen gelatiniseras vid upphettning då stärkelsekornen löses upp av det varma vattnet.

Möjligt att det är anledningen till gelén ovanpå couscousen?

Emil_Larsson
2007-10-13, 18:21
Låter som gelbildning av stärkelsen helt enkelt. Stärkelsen gelatiniseras vid upphettning då stärkelsekornen löses upp av det varma vattnet.

Möjligt att det är anledningen till gelén ovanpå couscousen?

Ok, ja det är det säkert :D

Gott var det iallafall, själva konsistensen blev helt annorlunda liksom. Kändes som ostkaka nästan.