handdator

Visa fullständig version : Inte gått upp i vikt.


Koloftw
2007-10-12, 15:16
Hej

Har ingen våg hemma för till fället, och har i 2 månader bulkat, vilket skulle ge mig +4kg (försöker ha ett överskott på 500 kcal/dag, är nybörjare), men nu visade vågen på exakt samma vikt som förut ... Wtf blev så jefla sur.

Väger 72.5kg ungefär, 181.5cm lång, 15 år, äter ca 3000-3200 kcal/dag! Och den enda träning jag utför förutom styrketräning är ingen, sitter mest i skolbänken, går hem o tillbaka, gfår runt lite med polarna osv. Men knappast 3200 kcal/dag *bs* ... Har varit fet förut så jag trodde minsann att jag skulle öka som en elefant - det gjorde jag iofs, på övningarna och vikterna i gymmet ... tycker även att jag ser lite grövre ut, men det är givetvis bara inbillning.

Kör visserligen IF just nu, men då skulle ju energiförbrukningen öka med ca 1-10% första dygnet, och inte med 50% till 3200 kcal.

Vad kan det bero på? Jag menar ... det är självklart att jag gjort av med all energi jag stoppat i mig ... men varför? Vilken är troligast av dessa:

1. Matvågen mäter fel.
2. Kroppsvågen mäter fel.
3. Jag har underskattat energiförbrukningen. (Överskattat intaget har jag med största sannolikhet inte gjort, då jag kan äta i princip hur mycket som helst, 40 pannkakor på raken igår exempelvis).

(Det var själva frågan, sen vill jag gärna ha tips på vad jag kan göra)

Jaha, då har man slösat bort en oändlighet, 2 månader ... fan fan fan. Är styrketräning värdelöst om man inte har gått upp i vikt?

Paltkoma
2007-10-12, 15:37
3 är troligast

Noctrl
2007-10-12, 15:37
life is a bitch..

pragmatist
2007-10-12, 15:40
Mitt tips är att sluta räkna kalorier och låt vågen och spegeln avgöra om du är på rätt väg. Det finns en miljon felkällor om man tror sig kunna räkna ut exakt hur mycket man ska äta för att gå upp i vikt, men vågen ljuger aldrig.

C.E.J.
2007-10-12, 16:09
Är styrketräning värdelöst om man inte har gått upp i vikt?

Givetvis inte. Du har säkert blivit starkare, fått starkare skelett, starkare leder, plus - du tycker väl att det är kul också? Ökade själv inte ett kilo under 2006, bittert förstås, men det var kul att träna.

Morty
2007-10-12, 16:51
Onödigt att gå emo. Du är bara 15, du växer fortfarande och det går nog åt en hel del energi till det. kommer själv ihåg när jag var i puberteten sådär jättemycket, när man var runt 15 år... Kunde ju lätt dra i sig 4000 kcal om dagen i en vecka och i alla fall stå stilla på vågen. Underlig tid som fan :D

Robban
2007-10-12, 17:14
Ät när du inte är mätt. Ät inte för nyttigt. Väg dig ofta och kolla så du äter tillräckligt.

Eddie Vedder
2007-10-12, 17:22
Och du ifrågasätter alltså fortfarande inte att ditt kostupplägg är så optimalt som du intalar dig?

Koloftw
2007-10-12, 18:18
Givetvis inte. Du har säkert blivit starkare, fått starkare skelett, starkare leder, plus - du tycker väl att det är kul också? Ökade själv inte ett kilo under 2006, bittert förstås, men det var kul att träna.
Ja iofs, det är ju positivt.


Onödigt att gå emo. Du är bara 15, du växer fortfarande och det går nog åt en hel del energi till det. kommer själv ihåg när jag var i puberteten sådär jättemycket, när man var runt 15 år... Kunde ju lätt dra i sig 4000 kcal om dagen i en vecka och i alla fall stå stilla på vågen. Underlig tid som fan :D
Hmm aa, kanske det.

Ät när du inte är mätt. Ät inte för nyttigt. Väg dig ofta och kolla så du äter tillräckligt. Då skulle jag äta ihjäl mig. Blir nämligen aldrig mätt eller hungrig. Men det är gott att äta.

Och du ifrågasätter alltså fortfarande inte att ditt kostupplägg är så optimalt som du intalar dig?
Nää, jag gillar det ju. Mentalt. Fysiologiskt vete*** däremot ...

Betar
2007-10-12, 19:00
Går du inte upp i vikt så äter du inte tillräckligt!

Kan säga att jag hade samma problem. Tyckte jag åt så mycket som de bara gick men sen när jag började med att äta vid fler tidpunkter så började jag gå upp i vikt. Även om jag inte äter större frukostar/middagar/luncher så ökar jag bara för att jag lagt till 2-3 "måltider" per dag. Det jag menar med målditer är oftast mackor och havregrynsgrötx2, ibland blir det pyttipanna/omelett istället för gröten.

Good luck! ;)

Haeffner
2007-10-12, 19:02
Fokusera på energitäta produkter med låg mättnad. Strunta i om det inte är det nyttigaste deffkäket just nu utan fokusera på att få i dig vad du "behöver".
Häll i en matsked eller två olivolja i de mål du kan. Hitta bra energitäta drycker, typ mjölk, olika safter, joser, pucko mm. Ät Nötter; energtätt som bara den :)

Strunta i att gå på nån IF diet (eller anan diet) om den gör det svårt för dig att få i dig energi.

Ska jag vara lite jävlig så ifrågasätter jag ändå om du verkligen får i dig 3200kcal/dag Varje dag. Det är mycket mat och det är lätt att överskatta sitt intag bara för att man nångång ibland typ trycker i sig 40pannkakor eller nåt annat hejdlöst mycket.

Annars har du antagligen en väldigt hög Basal ämnesomsättning och energiåtgång. Du är ju i en ålder där mycket händer i kroppen och mycket energi behövs så därav kan du också behöva utöka energiintagen än mer bnär du dessutom tränar med målet att lägga på dig vikt.

Koloftw
2007-10-12, 19:11
Fokusera på energitäta produkter med låg mättnad. Strunta i om det inte är det nyttigaste deffkäket just nu utan fokusera på att få i dig vad du "behöver".
Häll i en matsked eller två olivolja i de mål du kan. Hitta bra energitäta drycker, typ mjölk, olika safter, joser, pucko mm. Ät Nötter; energtätt som bara den :)

Strunta i att gå på nån IF diet (eller anan diet) om den gör det svårt för dig att få i dig energi.

Ska jag vara lite jävlig så ifrågasätter jag ändå om du verkligen får i dig 3200kcal/dag Varje dag. Det är mycket mat och det är lätt att överskatta sitt intag bara för att man nångång ibland typ trycker i sig 40pannkakor eller nåt annat hejdlöst mycket.

Annars har du antagligen en väldigt hög Basal ämnesomsättning och energiåtgång. Du är ju i en ålder där mycket händer i kroppen och mycket energi behövs så därav kan du också behöva utöka energiintagen än mer bnär du dessutom tränar med målet att lägga på dig vikt.

Nej, alltså du verkade missuppfattade. Jag har verkligen inte problem med att äta mycket, snarare motsatsen.

Men får väl möjligtvis höja intaget lite ...

fluff
2007-10-12, 19:27
Nej, alltså du verkade missuppfattade. Jag har verkligen inte problem med att äta mycket, snarare motsatsen.

Men får väl möjligtvis höja intaget lite ...

Möjligtvis? Går du inte upp så torde det väl vara den enda lösningen :)

Nitrometan
2007-10-12, 20:37
Nej, alltså du verkade missuppfattade. Jag har verkligen inte problem med att äta mycket, snarare motsatsen.

Inte?

Jag har läst flera av dina trådar och du har helt klart ett stört förhållande till mat.

Ät! Går du inte upp i vikt så äter du för lite. Ät mer!

HoppeR
2007-10-12, 20:39
3. Du är även ung och i puberteten vilket brukar kräva en hel del mer kcal in om jag inte minns fel? ( rätta mig om jag har fel )

tomccc
2007-10-12, 20:59
1. 40 pannkakor, tillåt mig att tveka. Det är nästan 3 kilo pannkakor och över 5000 kcal. Om du dessutom hade 1 msk grädde och 1 msk sylt på varje pannkaka är vi uppe i 8000 kcal. OM det här var en av dina ordinarie två måltider på en dag har vi 16000 kcal.

2. Om du inte går upp i vikt finns det tre saker du kan göra, antingen äter du mer, eller så rör du dig mindre, eller en kombination av dessa.

3. MEN orsaken till varför du inte går upp i vikt är tämligen ointressant, lösningen är densamma, ät mer.

Koloftw
2007-10-12, 21:01
1. 40 pannkakor, tillåt mig att tveka. Det är nästan 3 kilo pannkakor och över 5000 kcal. Om du dessutom hade 1 msk grädde och 1 msk sylt på varje pannkaka är vi uppe i 8000 kcal. OM det här var en av dina ordinarie två måltider på en dag har vi 16000 kcal.

2. Om du inte går upp i vikt finns det tre saker du kan göra, antingen äter du mer, eller så rör du dig mindre, eller en kombination av dessa.

3. MEN orsaken till varför du inte går upp i vikt är tämligen ointressant, lösningen är densamma, ät mer.

250g grahamsmjöl
1l minimjölk
200g äggvita
100g äggula
100g fiberhavregryn

40 pannkakor, inga 5000 kcal här inte ...

Äter för övrigt 2 stora måltider dag ... + 12g EAA innan träning.

3. Jo har förstått det nu :) Tack.

vaquin
2007-10-12, 23:48
Det kommer rätta ut sig nog ska du se :)

dessbee
2007-10-13, 00:45
life is a bitch..

+1 :thumbup:

dessbee
2007-10-13, 00:47
Mitt tips är att sluta räkna kalorier och låt vågen och spegeln avgöra om du är på rätt väg. Det finns en miljon felkällor om man tror sig kunna räkna ut exakt hur mycket man ska äta för att gå upp i vikt, men vågen ljuger aldrig.

Precis, livet blir enklare också *kissass*