handdator

Visa fullständig version : Grönsaker


interpx
2007-10-12, 15:06
Tror inte att det har kommit trådar om detta innan. Men nu är det såhär att jag kan äta allting FÖRRUTOM grönsaker & frukt. Och vad jag vet är det ett jävla handikapp egentligen. Folk säger "det smakar inte osv"

Men så fort jag tar en tugga av nånting vegetariskt så blir det direkt spyreflexer, Visst. Man kan bita ihop och äta ändå, Men varför tvinga sin kropp till nånting man inte gillar?

Inget jäkla moralprat nu "du är så töntig" har alltid varit såhär, Men frågan är!

HUR kan JAG ersätta det vegetariska i kosten, För att få "balans" i kroppen?
Kanske det är nån annan som har samma som jag?

Eddie Vedder
2007-10-12, 15:17
Jag gissar att du menar just frukt och grönsaker när du säger "det vegetariska i kosten"? Även bröd, potatis, baljväxter, havregryn o.s.v. är ju vegetariskt det också.

Det du främst går miste om när du inte käkar frukt och grönsaker är ju C-vitamin. Äter du potatis regelbundet så kanske det kan tänkas räcka. Vad tycker du om bär? Bär är ju annars supernyttigt och även det ett kanonsubstitut om du inte gillar frukt. Bär är alldeles kanon helt enkelt!:thumbup:

Om du nu är helt övertygad om att det ABSOLUT inte går att äta t.ex. en portion broccoli om dagen iaf, ja då ska jag väl inte tjata.;)

Koloftw
2007-10-12, 15:20
Hmm, ägg innehåller ungefär alla vitaminer förutom just C som Eddie skrev; så lite potatis verkar väl bra.

Du kan ju alltid blanda ner lite apelsin i kvargen tsammans med sötningsmedel eller liknande, skitgott.

Annars finns det ju tillskott med ca. 1600% av dagsbehovet av vitamin C.

Eddie Vedder
2007-10-12, 15:21
Annars finns det ju tillskott med ca. 1600% av dagsbehovet av vitamin C.

Och vad ska det vara bra för?

Koloftw
2007-10-12, 15:24
Ingen aning, men personen i fråga har tydligen brist på grönsaker/frukt. Och jag är rätt så säker (Du har sagt det, kollade det på fineli igår) att ägg/mjölk är ganska vitaminrikt så där kan man få i sig en hel del förutom just C som finns i frukt och grönt. Då kan det ju vara bra med apelsin, satsuma, potatis, whatever. Men tycker man att det smakar SKIT så finns det ju tabletter (jag har bara sett de morsan tog förut, det var 1600% i dem, 1g c vitamin/tablett).

:)

tobbo
2007-10-12, 15:25
Jag har liknande problem och jag vill verkligen kunna äta grönsaker men det går bara inte, isbergssallad går bra men inget annat.
Om man nästan "tvingar" i sig grönsaker ett tag kommer man att vänja sig? eller någon som har andra tips för att börja gilla det ?

Koloftw
2007-10-12, 15:27
Om man nästan "tvingar" i sig grönsaker ett tag kommer man att vänja sig? eller någon som har andra tips för att börja gilla det ?

Jag blir faktiskt galen :D. Hade jag råd med en massa grönsaker så skulle jag käka åtminstone 500g-1kg om dagen :D. Bara 2-300 kcal och en massa nyttigheter.

Blanda i lite rapsolja så kanske det smakar bättre? Eller purjolökssoppa, brocholli/bacon grattäng, tomat på hamburgare. Osv.

Eddie Vedder
2007-10-12, 15:31
Men tycker man att det smakar SKIT så finns det ju tabletter (jag har bara sett de morsan tog förut, det var 1600% i dem, 1g c vitamin/tablett).

Ja det finns tabletter, men varför nämna dom med extremt onödiga idiotdoseringar? Nu är ju inte C-vitamin toxiskt om man nu inte stoppar i sig direkt sinnessjuka mängder men att nämna tillskott med helt onödigt höga doseringar finns ju ingen anledning till.

interpx
2007-10-12, 15:42
Jag är jävligt övertygad, Ja. Drog väl allting över en kant där. Men potatis & ägg osv går ner. Men jag menar exakt frukt & grönsaker :)

Okej Okej, Vad är det VÄRSTA som kan hända om jag inte äter grönsaker & frukt? Tycker jag har klarat mig bra i flera år.

C.E.J.
2007-10-12, 16:15
Jag gissar att du menar just frukt och grönsaker när du säger "det vegetariska i kosten"? Även bröd, potatis, baljväxter, havregryn o.s.v. är ju vegetariskt det också.

Det du främst går miste om när du inte käkar frukt och grönsaker är ju C-vitamin. Äter du potatis regelbundet så kanske det kan tänkas räcka. Vad tycker du om bär? Bär är ju annars supernyttigt och även det ett kanonsubstitut om du inte gillar frukt. Bär är alldeles kanon helt enkelt!:thumbup:

Om du nu är helt övertygad om att det ABSOLUT inte går att äta t.ex. en portion broccoli om dagen iaf, ja då ska jag väl inte tjata.;)

Är inte alla växtkemikalierna viktigare saker man går miste om? Äter själv inte frukt och grönsaker så försöker hitta kosttillskott som har alla härliga bioflavonoider osv i sig, men har misslyckats och ska väl börja äta en jävla massa blåbär istället - yum!

Eddie Vedder
2007-10-12, 16:21
Är inte alla växtkemikalierna viktigare saker man går miste om?

Jo absolut, men det är ju trots allt inget som specifikt anses essentiellt. Av essentiella ämnen kan jag bara komma på C-vitamin som man mer eller mindre går miste om helt ifall all form av frukt och grönt utesluts.

Jag valde att inte gå in närmre på antioxidanter o.s.v. iom att det främst är C-vitaminintaget man bör försöka uppnå i en såhär bristfällig kost (för en totalt frukt-och gröntfri kost är en brustfällig kost). Det är ju dock baserat på vad vi vet idag, i framtiden kanske fler specifika ämnen anses vara essentiella och då får man ju ta hänsyn även till dessa.:)

interpx: Du har fortfarande inte svarat på min fråga om bär. Är det också uteslutet?

C.E.J.
2007-10-12, 16:27
Inte essentiella kanske, men coola effekter! *drool*

interpx
2007-10-12, 16:47
Förlåt Eddie att jag dissade dig på den frågan :) Bär går att svälja så.. hehe :)

Eddie Vedder
2007-10-12, 16:48
Förlåt Eddie att jag dissade dig på den frågan :) Bär går att svälja så.. hehe :)

Bra då ser du till att äta bär och potatis iaf.:thumbup:

Bättre än ingenting.:)

Crichton
2007-10-12, 17:24
Gillar du inte Juice??
De smakar ju nästan som saft och är fyllda med C-Vitamin ! ;)


///Crichton