handdator

Visa fullständig version : Tränings schema - Ändringar? Tips & Trix?


Seduced
2007-10-12, 14:26
Hejsan, håller på med ett tränings schema som jag vill finputtsa, här är först lite information om mig.

Vikt: ca 85kg
Längd: 180cm

Har inte tränat överdrivet mycket innan och så men jag är inte helt 100% otränad heller. Mina mål är att försöka bygga muskler samtidigt som jag går ner i vikt, vill inte vara stark men se ut som ett jordklot.
Jag vill inte heller träna uthålighet utan jag kör hellre en blandning utav styrka och volym (mest volym, ja jag är utseende fixerad) så jag behöver lite tips och så. Har hört att antalet repetitioner är olika för vilken typ av kropp man är ute efter, ge mig då tips ;) Här är mitt schema:

Varje pass består utav:
- 5min jogging (uppvärmning)
- Magövningar på storboll (efter styrka)
- Stretching (slutet av allt)
- 15min+ joggning (efter styrketräningen)

Dag 1 (Bröst + Triceps)

Bänkpress i smith 10x3
Hantelpress 10x3
Bröstpress i maskin 10x3

Stående tricepsextention i kabel (rep) (ovanför huvudet) 10x3
Stående tricepsextention i kabel (rep) (ner till magen) 10x3
Kickback 10x3

Dag 2 (Ben)

Benpress 10x3
Benspark 10x3
Liggande lårcurl 10x3
Vader 10x3
(mest för att hålla igång benen)

Dag 3 (Rygg + Biceps)

Smalt lastdrag 10x3
Sittande rodd 10x3
Hyperextensions 10x3
Ryggpress (armbågarna mellan 2 kuddar, pressa bakåt) 10x3

Hantelcurl 10x3
Hammercurl 10x3
Cablecurl 10x3

Dag 4 (Underarmar, Axlar)
Wristroller 1x3
Hantelpress 10x3
Hantellyft åt sidan 10x3
Axlar Maskin 10x3
+ Jogga 30min på maskin

Innan / efter träning
1x banan innan och efter
Whey protein shake + vitaminer (direkt efter träning)

Raggis
2007-10-12, 14:33
Kan nog bli svårt att bygga muskler, samtidigt som du går ner i vikt.

Seduced
2007-10-12, 14:34
Kan nog bli svårt att bygga muskler, samtidigt som du går ner i vikt.

Svårt eller omöjligt?

Raggis
2007-10-12, 14:40
Svårt eller omöjligt?

Mja, ska väl inte säga att det är omöjligt. Finns ju fler bitar som spelar stor roll, hormoner exempelvis. Hur gammal är du?

Seduced
2007-10-12, 14:43
Mja, ska väl inte säga att det är omöjligt. Finns ju fler bitar som spelar stor roll, hormoner exempelvis. Hur gammal är du?
17 snart 18, kanske är bäst att bulka vintern och börja bara springa etc efter vintern?

Raggis
2007-10-12, 14:44
17 snart 18, kanske är bäst att bulka vintern och börja bara springa etc efter vintern?

Ah. Mjo, helt klart att föredra, om du inte är rädd för att lägga på dig mer vikt vs., hehe. Är ju det upplägget dom flesta kör. Bulka på sig under vintertid, och deffa ner sig till sommarsäsongen.

Deceiver85
2007-10-12, 14:45
Om du vill bygga muskler, varför kör du mesövningar i kabel för triceps?

Seduced
2007-10-12, 14:47
Raggis: Det är just det, är lite rädd för det ^^

Deceiver85: Ge mig tips på andra tack ;)

Spawn
2007-10-12, 14:56
Jag kör samma övningar som du för triceps fast rep till magen ersätts med handtag istället och 1 arm i taget och jag har grymma triceps så ta inte åt dig :) Även om det ses som en "mesövning" så ger den ju"Im a living proof"

Raggis
2007-10-12, 15:05
Jag kör samma övningar som du för triceps fast rep till magen ersätts med handtag istället och 1 arm i taget och jag har grymma triceps så ta inte åt dig :) Även om det ses som en "mesövning" så ger den ju"Im a living proof"

*whistle*

Jag skulle köra:

Smal bänkpress
Liggande tricepsextension
avsluta med pushdowns.

Mourten
2007-10-12, 17:06
Tycker du för många reps om målet BARA är volym, 4-5 reps skulle jag nog välja sen tycker jag överlag du har "mes" övningar. TUNGA basövningar med få reps ger volym, inte nåt jävla fipplande med många reps.

Seduced
2007-10-12, 17:17
Tycker du för många reps om målet BARA är volym, 4-5 reps skulle jag nog välja sen tycker jag överlag du har "mes" övningar. TUNGA basövningar med få reps ger volym, inte nåt jävla fipplande med många reps.

Du får tänka på att jag inte har tränat så mycket innan, att gå på tunga övningar direkt skulle jag inte vilja eftersom man lätt blir skadad om man är oerfaren och inte så vältränad.

Får man mer volym med mindre reps, dvs om man kör tyngre då

Raggis
2007-10-12, 17:18
Därför börjar man köra basövningar med lätta vikter, för att få in tekniken :P Finns inga ursäkter!

Richyboy
2007-10-12, 18:50
Mina mål är att försöka bygga muskler samtidigt som jag går ner i vikt, vill inte vara stark men se ut som ett jordklot.

Vad jag vet så är det rent sagt omöjligt att bygga muskler och samtidigt gå ner i vikt :P

mastermungo
2007-10-13, 12:32
Du borde nog slänga till lite vettigare kolhydrater i samband med träningen. Bananas are for monkeys=)

vaquin
2007-10-13, 12:36
Jag var i usa nu i sommar och kom hem och vägde 95kg!, och jag tränar 5dar i veckan på gym har ungefär samma träningsschema som du har.
Jag gick ner på att bygga & äta bra med mat (ingen läsk,godis något sådant alls!)
Då gick jag ner 10kg och ligger nu på 189cm & 85kg.
dock så ökade jag i muskelmassa och fick mera muskler, men jag måste ha tappat muskler samtidigt som jag gick ner, men det var inte så att jag gick på någon diet utan jag åt bra mycket mat och inget söt + mycket träning.