handdator

Visa fullständig version : Ryggtrötthet


Pretender
2007-10-12, 11:38
Vissa dagar är jag på fötterna hela dagen i t.ex. jobbet, och varje gång blir jag helt slut i ryggen. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men det känns som om hela övre delen av ryggen är slutkörd och en molande, intensiv smärta uppstår, som inte upphör förrän jag suttit ned (eller legat ned) under en längre period. Ländryggen är inte drabbad öht.

Jag är ganska lång, strax över 1,90, vilket kanske kan vara en bidragande orsak (?). Har pratat med andra längre kompisar, och vissa säger att de också är helt slut i ryggen vissa dagar då de står upp mycket.

Känner någon igen sig? Kan man göra något för att motverka det? Jag tränar ryggen hårt och försöker bibehålla en god hållning, kan inte komma på så mycket annat.

/P

Åse Columbus
2007-10-12, 14:54
ofta är det magmusklerna...eller rättare sagt ...saknaden av starka magmuskler som är boven i detta drama.....och då menar jag HELA magmuskulaturen...inte bara den stora raka muskeln..utan de där mindre och de som är tvärmuskler....

lär dig att spänna an magen...så hjälper den ryggen att vara stark!

andas oxå med magen...då får den lite gratis motion....och du lär dig att andas korrekt på köpet oxå.....

Nimille
2007-10-12, 15:26
Jag känner igen mig, när jag inte får sitta/ligga och får stå mycket får jag smärtor i både övre rygg och axlar. Kan tillägga att jag är 190+ med.
Men jag har dålig hållning tror jag (men håller på och arbetar emot det nu)

Pretender
2007-10-12, 17:02
Åse Columbus, tack för ditt svar. Får se över magträningen en aning, tränar f n bara raka bukmuskulaturen. Inte så smart när man tänker på det, men undvikit att träna sneda bukmusklerna pga. att jag inte vill få en bredare midja än vad jag redan har.

Nimille: har också lite dålig hållning. Den har dock förbättrats avsevärt under åren jag styrketränat, så det kan ju vara ytterliggare en anledning att träna regelbundet.

/P

Åse Columbus
2007-10-14, 11:35
pretender.....om ditt gym har en stor boll så använd den i dina magövningar...den kommer åt alla de små muskelr o obliquerna o transversus på ett sätt som du inte kan få om du ligger på golvet...

www.balansboll.nu

kolla under bålstabilitet

TcAnders
2007-10-21, 19:15
ofta är det magmusklerna...eller rättare sagt ...saknaden av starka magmuskler som är boven i detta drama.....och då menar jag HELA magmuskulaturen...inte bara den stora raka muskeln..utan de där mindre och de som är tvärmuskler....

lär dig att spänna an magen...så hjälper den ryggen att vara stark!

andas oxå med magen...då får den lite gratis motion....och du lär dig att andas korrekt på köpet oxå.....

Nu måste jag passa på att fråga, du säger att man SKA andas med magen om jag förstått det rätt..
Jag har fått inpräntat i mitt huvud att det inte är så..

Hur är det nu?

// Anders

Åse Columbus
2007-10-22, 17:50
Nu måste jag passa på att fråga, du säger att man SKA andas med magen om jag förstått det rätt..
Jag har fått inpräntat i mitt huvud att det inte är så..

Hur är det nu?

// Anders

man ska andas så man använder diafragman....den ligger under lungorna..om man tar med den i andningen så får man ett djupare andetag.

detta innebär att musklerna utanpå får motion ...om du förstår vad ja menar...

googla lite så får du mer svar än du kan läsa...*ler*