handdator

Visa fullständig version : Ny underarmsövning


Johan86
2007-10-11, 21:20
Jag kom just på en "ny" underarmsövning. Tänk dig att du sitter och ska göra en omvända underarmscurl med högerhanden med hantel. Men istället så vrider du upp handflatan så att den pekar åt vänster. Och så curlar du upp handleden fram och tillbaka. Det blir väldigt korta repetitioner. Man borde kunna hantera skapliga vikter. Nå vad tror ni? Kan tänka mig att den kan bygga funktionell styrka u handleden samt göra handleden bredare

jeppe på berget
2007-10-11, 23:24
jag fattar inte, illustrera!

panzerpig
2007-10-11, 23:39
menar du att tummen och pekfingret hamnar överst (uppåt) och lillfingret ner?
samma fattning som i enhammer-curl?

RassK
2007-10-11, 23:47
Hammer-Underarmscurls med hantel?

pony
2007-10-12, 00:24
Jag tror att jag fattar. Effekten bör bli ungefär samma som av http://www.exrx.net/WeightExercises/WristExtensors/CBRollerWristExtention.html
Fast lite mer överkomlig eftersom det brukar vara svårt att hitta snören på gymmet.

Jag ska nog prova den nästa gång jag tränar underarmar. Min enda farhåga är att jag eventuellt kommer få dras med väldigt låga vikter (precis som i omvänd underarmscurl).

Johan86
2007-10-12, 08:03
menar du att tummen och pekfingret hamnar överst (uppåt) och lillfingret ner?
samma fattning som i enhammer-curl?


Exakt så menar jag

Handcuff
2007-10-12, 08:13
Exakt så menar jag

Du har uppfunnit hammercurl :confused: Eller vickar du bara på handleden?

obesogen
2007-10-12, 08:21
Exakt så menar jag

Nja...ny och ny övning. Det låter precis som en radialdeviation. Man brukar i handleden prata om dorsalflexion, palmarflexion, vissa använder sig av dorsalextension och palmarextension också men det är samma rörelser. Det finns också en mindre pro/supination men även en radialdeviation och en ulnardeviation. En RA patient brukar såsmåningom få en hand ställd ulnardeviation.

pragmatist
2007-10-12, 09:24
Övningen finns, men brukar inte göras med en vanlig hantel utan med t.ex. ett kvastskaft eller med en hantel med vikter bara i ena ändan. Jag har lite svårt att se poängen med den bara, hammercurls borde ju räcka tycker man.

Anders The Peak
2007-10-12, 09:38
http://i22.tinypic.com/2jdmce9.jpg
http://i24.tinypic.com/287npdl.jpg

panzerpig
2007-10-12, 13:16
den där övningen med modifierad hantel är riktigt jobbig och bra för handledsstyrka. testa ska ni se. riktiga hårdingar kör med en slägga :)

Frippe_L
2007-10-12, 13:30
den där övningen med modifierad hantel är riktigt jobbig och bra för handledsstyrka. testa ska ni se. riktiga hårdingar kör med en slägga :)

Blev mäkta imponerad av en polare som är tunnare än skaftet på en slägga men tydligen är han stark i handlederna/underarmen, vi var på ett byggvaruhus när han tog en stor slägga med långt skaft och gjorde nåt han kallade för "drängakyssen", tog tag längst ut i skaftet när släggan stod på golvet och lyfte upp den rakt upp med endast handleden och sen sakta bakåt mot huvet å pussade skallen på släggan sen vred tillbaks den ner till golvet.

Jag provade och fick inte ens upp den halvvägs mot huvet och hade säkert slått ut varenda tand om jag försökt mig på resten :cryout: