handdator

Visa fullständig version : förbränning när man tänker


Spud
2003-04-21, 17:37
jag har märkt att då jag koncentrerar mig, eller sitter och klurar i allmänhet ett längre tag så blir jag ashungrig.
någon annan som också har lagt märke till det?

Är det som så att hjärnan slukar mer energi om man sitter och tänker en massa?

det skulle ju vara ett väldigt bra sätt att kunna öka sin förbränning på i sånna fall
:)

Vänskap
2003-04-21, 17:39
Men när man tänker stänger man samtidigt av andra delar av sitt "system" - du vet: att vara tankspridd.

mangemani
2003-04-21, 17:46
du kanske tänker på mat?:D

Pecca
2003-04-21, 17:58
Hjärnan jobbar lika hårt vid tungt tänkande som vid sömn.

PlutonB
2003-04-21, 18:18
Originally posted by Pecca
Hjärnan jobbar lika hårt vid tungt tänkande som vid sömn.

Nej, inte under djupsömnen i alla fall. Då är hjärnan rätt så passiv. Vid REM-sömnen är det dock full aktivitet i delar av hjärnan.

Bubba
2003-04-21, 18:44
Det kanske därför det är svårt att tänka när man är kåt. Resurserna försvinner till andra ställen :) :kinky:

Pecca
2003-04-21, 21:26
Det är ALLTID full aktivitet i hjärnan. Den behöver skicka ut lika många signaler när du sover som när du sitter o skriver ett svårt prov.

PlutonB
2003-04-21, 22:10
Nej, jag kan inte hålla med. Aktiviteten i hjärnan skiljer sig mellan olika medvetandegrader, vilket utläses genom EEG. Förenklat så registreras vid avslappnad vakenhet alpha vågor, vid koncentration beta vågor (som har högre frekvens), vid djup sömn delta vågor (lågfrekventa, synkroniserade vågor), vid REM sömn betaliknande vågor osv. Det finns vidare en generell korrelation mellan frekvensen på hjärnvågorna och graden av hjärnaktivitet.

Detta ämne är ju föga träningsrelaterat, men det har ju i alla fall med fysiologi att göra..

puppas
2003-04-21, 22:33
Alla vetenskapliga rapporter om forskning inom detta område visar att det är endast på gymmet som en hjärna kan arbeta i 100% och verkligen koncentrera sig på vad som skall utföras.:bpump:


:cool:

Sverker
2003-04-22, 06:31
Efter en salsskrivningen eller en tentamen är man helt slut så vi studenter ( för länge sedan:em: ) satt ned med föreläsaren i näringslära och diskuterade detta på en rast.


Nej ! Hjärnan använder inte mer energi oavsett hur mycket den arbetar. Det finns folk som studerat detta utan att finna skillnader.

Vad som händer under skrivningen är att kroppen reagerar med stress. Stresshormonen frisätter en massa glukos från levern och blodsockret stiger och en massa fett lämnar fettreserverna och börjar cirkulera i blodet.
Dock förbränns inte denna energi så efter skrivningen när man lugnat ner sig så lagras energin in igen i levern och fettdepåerna:cryout:

PlutonB
2003-04-22, 06:51
Då måste jag börja garpa om källor. Jag ser att du hänvisar till en föreläsare i näringslära, vilket ju är bra, men vet du om detta finns på pränt så man kan läsa om det?

Eftersom jag nu garper om källor så får jag ju redovisa några själv. Dels "Guyton - Medical Physiology" som skriver om det jag skrev i förra inlägget, om hjärnvågsfrekvenser och aktivitet vid olika medvetandetillstånd i hjärnan.

Det finns vidare en teknik som heter fMRI (Funtional Magnetic Resonance Imaging) som används för att mäta aktivitet i olika delar av hjärnan. Den baserar sig på att oxyhemoglobin har annan resonans än deoxyhemoglobin och att hjärnområden som är mer aktiva använder mer syre. Och syre behövs i högre grad i vävnaden eftersom mer energi används. Källa till detta är t.ex. "Purves - Neuroscience" men fMRI bör man kunna läsa om i vilken neurologibok som helst.

Patte
2003-04-22, 06:52
Så ett pass HIIT kanske skulle sitta bra efter tentan? :cool:

Sverker
2003-04-22, 07:27
Nej PlutonB. Hade jag haft några referenser så hade jag inte berättat om en vild diskussion över en kopp kaffe.




:em:

Spud
2003-04-22, 09:12
Jag tänkte mest på grund av att hungern måste komma från någonstans, och då man inte har ansträngt sig fysiskt utan suttit och koncentrerat sig och tänkt psykiskt och då blivit hungrig så tänkte jag att det kanske skulle ha ett samband.


PlutonB: vad har man kunnat komma fram till genom dessa tekniker? att hjärnan använder olika mycket energi beroende på medvetandegrad?

PlutonB
2003-04-22, 16:40
Spud: EEG används inom sjukvården t.ex. för att utreda sömnproblem och sjukdomar kopplade till detta.

fMRI används t.ex. för att se vilken del av hjärnan som är aktiv vid en viss stimuli, för att funktionellt kartlägga hjärnan helt enkelt. Jag har en rätt schysst länk som skriver om detta, om någon nu överhuvudtaget är intresserad... Vet att jag länkat en PDF innan som ingen kunde komma åt, så om det inte skulle funka så kan ju den som eventuellt vill läsa få göra det på något, just nu oklart sätt.

http://www.academicpress.com/companions/0126603030/pdf/fn2e-13.pdf

På sidan 4 står det om kopplingen mellan neuronaktivitet, blodflöde och energimetabolism, och på sidan 5 finns en bra beskrivning av fMRI (och PET på köpet).