handdator

Visa fullständig version : Har du läst något av Doris Lessing??


Allan
2007-10-11, 20:13
Doris Lessing (http://sv.wikipedia.org/wiki/Doris_Lessing) fick nobelpriset i litteratur.

Har du läst nåt av henne, och vad i såna fall?

Allan
2007-10-11, 20:15
Jag har läst Våra ord blåser bort med vinden och Under My Skin - memoarer

Greg
2007-10-11, 20:18
Sorgligt nog har jag det inte.

Vilken rekommenderar du Allan?

Shajjn
2007-10-11, 20:21
Nej, men vill läsa något, och skall försöka göra det snart.

mini
2007-10-11, 20:21
Ja. Det femte barnet för länge sedan. Tyckte mycket om den.

coxie
2007-10-11, 20:27
Läst ett gäng av hennes böcker, favoriten är nog Det femte barnet. Kul att hon äntligen fick priset, varit tal om det i närmare 30 år nu. Lika kul är det att det är en känd författare som många kan ta till sitt hjärta.

Kanske lite väl elitistiskt men läste en kommentar på Expressen som fick mig att ta mig för pannan.

"Totalt ointressant. Visar bara ur långt från verkligheten finlirarna i nobelstiftelsen är. Horace Engdahl är han från 1800-talet? I mina ögon är den självklara vinnaren Stieg Larsson tyvärr postumt men ändå vilka böcker...Nä skit ner dig Horace så ses vi nästa år som Robban ala Tony Rickardsson sa...haha....doris vem?"

coxie
2007-10-11, 20:39
Är förövrigt väldigt glad över att Coelho inte fick priset. Känns som att om han är värd priset kan det likväl gå till JK Rowling eller Liza Marklund.

Alkemisten måste vara en av världens mest överskattade böcker.

Allan
2007-10-11, 20:42
Alkemisten måste vara en av världens mest överskattade böcker.

Skönt att nån annan också tycker det!!! :thumbup:

Trance
2007-10-11, 20:42
JK Rowling borde få priset.

Ignatius72
2007-10-11, 20:45
kan itne minnas att jag läst något och jag tror inte ens jag har någon bok av henne. Men det får väl bli ändring på det.

Allan
2007-10-11, 20:45
JK Rowling borde få priset.

Eller Margit Sandemo kanske

Ignatius72
2007-10-11, 20:52
Eller Margit Sandemo kanske

:D

Trance
2007-10-11, 20:54
Eller Margit Sandemo kanske

Nah. Donald Knuth däremot. Där har du böcker.

jwzrd
2007-10-11, 21:01
Nah. Donald Knuth däremot. Där har du böcker.

Du får ligga när du ger Donald Knuth-referenser, det vet du va?

Alan Turing kanske?

Allan
2007-10-11, 21:03
Delar de ut Nobelpris i Nörderi?

Nitrometan
2007-10-11, 21:04
Ja. Shikasta och Martha på svenska.

Men jag vill gärna läsa henne i original.

Trance
2007-10-11, 21:08
Delar de ut Nobelpris i Nörderi?

Det är typ..hela poängen med Nobel-prisen.

Lite OT. Skall inte störa mer. Myckte JK Rowling borde få det, för skojs skull.

wintersnowdrift
2007-10-11, 21:19
Ja, faktiskt. "Rufus" tror jag att boken hette, och handlade om Doris egen katt. Jag var kanske tio år när jag läste den så jag har inte handlingen i färskt minne, men jag minns att jag tyckte mycket om den.

//Kristin

Yes
2007-10-11, 21:22
Av beskrivningarna jag läst verkar Doris Lessing som en rätt ointressant författare. Det kan förstås vara en felaktigt uppfattning, men jag lägger hellre tid på något som verkar bra.

Timme
2007-10-11, 22:05
JK Rowling borde få priset.

Tycker jag också. Har man lyckats skriva en bok som endast har överträffats av bibeln vad det gäller översättningar och sålda ex så måste man ha gjort något bra.

Förövrigt så är böckerna om Harry Potter grymt bra. Det är tack vare dem som jag öht läser något.

tjabon
2007-10-11, 22:06
jag gillar hennes attityd i TV-intervjuerna......:D
"åååh, jaha, jasså.....ännu ett pris (suck). Jodå det är väl kul..."

Kommer definitivt att läsa något!!!

jwzrd
2007-10-11, 22:07
Delar de ut Nobelpris i Nörderi?

Tja, han är bara fadern till typ all programmering. Inte så viktigt i dagens läge :)

Trance
2007-10-11, 22:23
Tja, han är bara fadern till typ all programmering. Inte så viktigt i dagens läge :)

Alan Turing är en av de mest underskattade vetenskapsmännen någonsin samt ett tecken på hur jäkla hårt intolerans har straffat människor som viker från normen.

Vad han gjorde:
" Alan Turing was a brilliant original thinker - the mathematician and logician who studied and wrote on a whole spectrum of subjects, from philosophy and psychology through to physics, chemistry and biology. The word repeatedly used is 'genius'. In the 1930's he conceived of a 'universal machine' which might carry out processes similar to thought processes using numbers, and suggested that such a machine should be called an electronic computer.
During Hitler's war, working at the Bletchley Park, his 'Bombe' device allowed German wartime codes to be cracked and laid the foundations for the first electronic machines. He probably had a deeper understanding of the digital world and its future potential than anyone else. In Manchester he contributed to building and programming the first all-electronic computer, and began the study of artificial intelligence."

"In December 1940, Turing solved the naval Enigma indicator system, which was more complex than the indicator systems used by the other services. Turing also invented a Bayesian statistical technique termed "Banburismus" to assist in breaking Naval Enigma. Banburismus could rule out certain orders of the Enigma rotors, reducing time needed to test settings on the bombes."

Vad samhället gjorde:
"Turing was homosexual[3] in a period when homosexual acts were illegal in Britain and homosexuality was regarded as a mental illness and subject to criminal sanctions. In 1952, Arnold Murray, a 19-year-old recent acquaintance of his,[22] helped an accomplice to break into Turing's house, and Turing went to the police to report the crime. As a result of the police investigation, Turing acknowledged a sexual relationship with Murray, and a crime having been identified and settled, they were charged with gross indecency under Section 11 of the Criminal Law Amendment Act of 1885. Turing was unrepentant and was convicted. He was given the choice between imprisonment and probation, conditional on his undergoing hormonal treatment designed to reduce libido. In order to avoid going to jail, he accepted the oestrogen hormone injections, which lasted for a year, with side effects including gynecomastia (breast enlargement). His conviction led to a removal of his security clearance and prevented him from continuing consultancy for GCHQ on cryptographic matters.

On 8 June 1954, his cleaner found him dead; the previous day, he had died of cyanide poisoning, apparently from a cyanide-laced apple he left half-eaten beside his bed. The apple itself was never tested for contamination with cyanide, and cyanide poisoning as a cause of death was established by a post-mortem. Most believe that his death was intentional, and the death was ruled a suicide."

..samt idag minns vi honom:
"With Sir Derek Jacobi (seen here as Turing contemplating the apple in Hugh Whitmore's play Breaking The Code) as its patron the Alan Turing Memorial Fund began in 1996 to raise the funds to construct a memorial to Turing. The task was difficult- It is fittingly ironic that not one single major computing company was willing to support this project, nor was a single penny contributed by national or local government. Under the tireless leadership of Richard Humphry, Micheal French and Micheal Rawlinson the fund had, by the end of 2000, collected some £15,000. Despite generous assistance from British Society for the History of Mathematics and a many modest donations from ordinary people, this was far short of the £50,000 required. The decision was therefore made to have the statue cast by the Tianjin Focus Company in China, at a fraction of the cost of using a British foundry. With some 5000 years of bronze casting experience, the result is the excellent statue you can now see in Manchester."


http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Turing
http://www.btinternet.com/~glynhughes/sculpture/turing.htm
http://www.turing.org.uk/turing/

Så ja, de borde fan ha ett Nobel-pris i "nörderi" för många av de riktigt stora som gett mänskligheten mer än några noveller har gått helt obemärkt förbi av allmänheten.

Doctor Snuggles
2007-10-11, 22:25
Är förövrigt väldigt glad över att Coelho inte fick priset. Känns som att om han är värd priset kan det likväl gå till JK Rowling eller Liza Marklund.

Alkemisten måste vara en av världens mest överskattade böcker.

Yes! Men å andra sidan är den väl inte överskattad hos litteraturkritiker, utan bara hos bokpöbeln. Han har mig veterligen fått mycket kritik för onyanserat språk o dyl. Vilket jag håller med om fullt ut. Hans böcker är lite som barnböcker, fast för vuxna.
Läste två kapitel av Alkemisten, och det var allt jag kunde läsa av skräpet.

Vinter
2007-10-11, 22:28
Delar de ut Nobelpris i Nörderi?

Elfriede Jelnike?

Doctor Snuggles
2007-10-11, 22:30
Apropå Turing: Har också haft stor påverkan på medvetandeforskning, rörande artificiell intelligens. Det sk turingtestet har varit mycket omdiskuterat (vilket i enkla ordalag går ut på att om man kan skapa en dator som kan lura en människa att det är en annan människa som talar, t.ex. i ett chattprogram, så måste man säga att datorn besitter medvetande).

panzerpig
2007-10-11, 22:33
min mamma läste det femte barnet när jag var barn :) minns att hon tyckte den var riktigt bra, det är det närmaste jag kommit till Lessing

stahlberg
2007-10-12, 07:48
Jag har läst flera böcker av Lessing. Men jag minns inte vad de hette eller vad de handlade om. Om en bok inte handlar om idrott (helst styrketräning) så kommer jag ihåg vad den heter eller handlar om i max en vecka efter att jag läst den. (Så jag är ganska säker på att Lessing inte skrivit facklitterattur om styrketräning, då hade jag kommit ihåg det).

Spawn
2007-10-12, 07:49
Böcker är överskattade

jwzrd
2007-10-12, 08:40
Så ja, de borde fan ha ett Nobel-pris i "nörderi" för många av de riktigt stora som gett mänskligheten mer än några noveller har gått helt obemärkt förbi av allmänheten.

Ehuru, detta är sant.

Semiramis
2007-10-12, 09:47
Ja, läste hela Martha Quest-serien för dryga 30 år sedan, försökte läsa om den i modern tid men tyckte att den politiska retoriken var ganska svårsmält då. Läst ett antal andra böcker under åren som jag tyckte var mycket läsvärda, kan rekommendera The Good Terrorist.

Snafu
2007-10-12, 11:02
Jag tycker för övrigt att Nobels fredspris är ett skämt.

Jag har inte läst något av litteraturprisvinnaren.

Fed up
2007-10-12, 11:19
Hur skriver hon, alltså, ja, hur är hennes böcker? Alltid kul att läsa en nobelpristagare, men ett flertal gånger när jag gett mig på det så har jag somnat halvvägs. Har fortfarande inte riktigt börjat på förra årets, trots att jag fick en bok av honom, har halvt undermedvetet tråkstämplat den på förhand just därför att han vann...:em:

Frippe_L
2007-10-12, 11:28
Nej

Senaste boken (och den enda på ca 6-7 år) är 120 dagar i Sodom av Marquis De Sade och den platsar nog inte i Nobels finrum? *whistle*

coxie
2007-10-12, 11:39
Hur skriver hon, alltså, ja, hur är hennes böcker? Alltid kul att läsa en nobelpristagare, men ett flertal gånger när jag gett mig på det så har jag somnat halvvägs. Har fortfarande inte riktigt börjat på förra årets, trots att jag fick en bok av honom, har halvt undermedvetet tråkstämplat den på förhand just därför att han vann...:em:

Tycker att de är väldigt lätta att ta till sig om man jämför med många andra författare i klassen nobelpristagare. Hennes böcker präglas mest av kommunism, psykologi, feminism och Sci-fi.

Språkmässigt tycker jag hon är rätt ojämn, vissa verk har ett språk som skiljer sig rejält från varandra.

Fed up
2007-10-12, 11:42
Tycker att de är väldigt lätta att ta till sig om man jämför med många andra författare i klassen nobelpristagare. Hennes böcker präglas mest av kommunism, psykologi, feminism och Sci-fi.

Språkmässigt tycker jag hon är rätt ojämn, vissa verk har ett språk som skiljer sig rejält från varandra.

Låter lovande (bortsett från sci-fi, ett ord som automatiskt får mig skeptisk). Jag ska ge henne en chans, vilken bok rekomenderas? Jag gillar ett snyggt, lättsamt språk typ John Irving.

Arf Pingvin
2007-10-12, 12:26
Donald Knuth:hbang: