handdator

Visa fullständig version : Några snabba frågor...


Twister22aa
2007-10-11, 18:58
Hej!

Har hängt här på forumet en kortare tid, men har först nu reggat mig. Det är några saker som jag undrar över och skulle vilja ha svar på. Tror säkert ni kan vara väl till hjälp.

Först lite information. Är 18 år, av medellängd och lite överviktig eftersom att jag inte tränar. Tidigare sportade jag en del, men har aldrig känt att jag behövt sätta mig in i hur kost och näringslära egentligen fungerar eller hur man på bästa sätt lägger upp sin träning – åtminstone inte på djupet.

Nu till frågorna.

1) Med tanke på min övervikt. Är det bättre att först göra sig av med överskottsfettet och gymma sedan, eller ska jag satsa på muskelbyggandet direkt? Vad blir skillnaden?

2) Om man äter och tränar rätt, hur lång tid brukar det ta innan man kommer i någorlunda form? Förstår att detta beror lite på hur situationen ser ut, men i runda slängar.

3) Tips vad gäller att lägga upp träningen någon?

Vill ni har någon mer information innan ni svarar, så säg till. Skriver tillbaka direkt.

Om det är fel forumsdel jag skrivit i, så får någon vänlig moderator flytta tråden.

Tack på förhand.

Nimille
2007-10-11, 19:17
1) Det väljer du själv.
Om du väljer att gå ner i vikt först resulterar det i att du förlorar några månaders byggtid, som du skulle kunna ha blivit grövre på. Om det inte är speciellt mycket så skippa det och bygg istället, du kommer se bättre ut i och med att du får muskler. Men om du tycker det är viktigt och du inte är nöjd med dig själv i nuläget kan det nog en liten deff vara på sin plats för ditt välmående.

2) Individuellt, omöjligt att svara på. Beror på vilka resultat du pratar om också, efter att man kört igenom kroppen första gången känner man sig redan större. Men det är som sagt bara en själv som känner det ;) Ett halvår till ett år börjar kanske folk omkring en se någon skillnad.

3) Kör vettigt, kontinuerligt och efter ett bra program, till exempel det här (http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454)

Lycka till! :)

mangs
2007-10-11, 19:27
1. Om du är i början av din karriär så tycker jag du skall göra det du mår bäst av. Känner du dig överviktig kan det bli en kick att gå ner lite i vikt. Dock tycker jag inte du skall satsa på att bulka/deffa utan istället träna på och äta bra mat i lagom mängd. Är din kropp ovan vid träning kommer du kunna bygga muskler/öka i styrka och samtidigt bli mer fit till en viss nivå utan att satsa varken på det ena eller det andra.

2. Hur långt är ett snöre? Hur fort det går är oerhört individuellt och att definiera vad i form är är olika för alla människor. Dock går det för många ganska fort i början för att tempot sedan sjunker med tiden. Jag själv däremot fick inga direkt synliga resultat de första året-åren och folk såg ut såhär::confused: om jag någon gång ens nämnde att jag tränade. Efter något år kom det dock igång. Det jag vill ha sagt är att du inte skall ge upp om du inte får snabba resultat utan kör bara på så kommer reusultaten. Sedan en sak till. Jämför inte dig själv med andra eftersom alla har olika förutsättningar.

3. Z-bumbis program som redan länkats till är bra och kan vara grunden för de första årens träning. Lycka till!

Twister22aa
2007-10-11, 23:02
Tack för svaren! De klargjorde en hel del, faktiskt.

Har precis införskaffat gymkort (helår) på ett ställe i närheten. Jag har bara hört bra saker angående det gymmet och hoppas på att börja träna så fort som möjligt.

En snabb fråga till, bara.

Om jag nu väljer att köra på med träningen utan att deffa först... det är inte så att musklerna lägger sig under överskottsfettet, utan att bli synliga?

Jo, jag är väl medveten om att fett omvandlas till muskler vid styrketräning, men har ändå hört om fenomenet förut. Lite därför jag undrar, känns som det kan vara bra att veta, innan jag bestämmer mig för hur jag ska lägga upp allt med träning och kosthållning och sådant.

Ursäkta om jag låter lite korkad, det får ni leva med.

God natt.

Olsson
2007-10-11, 23:21
Tack för svaren! De klargjorde en hel del, faktiskt.

Har precis införskaffat gymkort (helår) på ett ställe i närheten. Jag har bara hört bra saker angående det gymmet och hoppas på att börja träna så fort som möjligt.

En snabb fråga till, bara.

Om jag nu väljer att köra på med träningen utan att deffa först... det är inte så att musklerna lägger sig under överskottsfettet, utan att bli synliga?

Jo, jag är väl medveten om att fett omvandlas till muskler vid styrketräning, men har ändå hört om fenomenet förut. Lite därför jag undrar, känns som det kan vara bra att veta, innan jag bestämmer mig för hur jag ska lägga upp allt med träning och kosthållning och sådant.

Ursäkta om jag låter lite korkad, det får ni leva med.

God natt.

Kort svar. Jo musklerna kommer att ligga under fettet och kommer inte synas annat än att du växer på de ställena där musklerna växer. Fett kan aldrig omvandlas till muskler. Man kan förbränna fett och man kan bygga muskler men det är två helt fristående processer.

mellankrigarn
2007-10-11, 23:38
Har precis införskaffat gymkort (helår) på ett ställe i närheten. Jag har bara hört bra saker angående det gymmet och hoppas på att börja träna så fort som möjligt.

En snabb fråga till, bara.

Om jag nu väljer att köra på med träningen utan att deffa först... det är inte så att musklerna lägger sig under överskottsfettet, utan att bli synliga?

Jo, jag är väl medveten om att fett omvandlas till muskler vid styrketräning, men har ändå hört om fenomenet förut. Lite därför jag undrar, känns som det kan vara bra att veta, innan jag bestämmer mig för hur jag ska lägga upp allt med träning och kosthållning och sådant.

Ursäkta om jag låter lite korkad, det får ni leva med.

God natt.

Jag skulle rekommendera att du kör väldigt lätt ibörjan så att du får in tekniken, helt enkelt många reps på låg vikt så att du får in snittsen :D samtidigt som du kör en hel del konditionsträning eller dylikt så att du tappar de onödiga kilona medan du lär dig att få in tekniken på övningarna.

Twister22aa
2007-10-12, 00:03
Fett kan aldrig omvandlas till muskler. Man kan förbränna fett och man kan bygga muskler men det är två helt fristående processer.

Hmm, där ser man. Lång- och seglivad myt, kanske? I vilket fall spelar det ingen större roll, då det jag menade egentligen var att jag genom träning skulle bli av med det där lilla "extra".

I övrigt vill jag återigen bara tacka de som tagit sig tid att svara på mina frågor. Sannerligen uppskattat. :)

mangs
2007-10-13, 10:40
En liten sanning som kan vara intresant att påpeka här är att du kommer gå upp i vikt (muskler + fett) om du äter mer än du gör av med och detsamma gäller även omvänt. Dvs du går ner i vikt (fett+muskler) om du gör av med mer kalorier än du tillför i form av mat.

Genom att träna styrketräning kommer andelen muskler du lägger på dig i uppgång vara större och i nedgång mindre eller typ ingen alls.

Tycker dock inte du skall snöa in dig på sådant i början utan se bara till att träna och tyck det är roligt så kommer resultaten komma. Med tiden kommer du känna om du vill satsa mer på att gå upp eller ner i vikt.