handdator

Visa fullständig version : Utfall mördar knä...


spinkoo
2002-05-04, 12:43
Ska jag träna ben imorrn. Har precis börjat träna mer "effektivt" och lyckades givetvis göra fel i utfallen. Fick ont i knät och har haft lite små ont sen i måndags. Nu nalkas ben igen och det är inte mycket smärta, gör lite ont när jag sträcker (ibland) och så. Ska jag träna bort det eller vila?!

MVH/spinkoo :confused:

cjs
2002-05-04, 12:52
Det där måste du känna bäst själv. Rent instinktivt utan att vara insatt tycker jag att du borde vila om det känns lite läskigt.

Men om du vilar och det ändå inte går bort kan du ju börja försöka träna och se hur det känns. Men att köra på bara för att det är bendag på schemat känns lite onödigt.

Viveqa
2002-05-04, 13:06
Jag tycker att du ska gå dit och träna lite lätt benträning, ett rent genomblödningspass.

Ökad blodgenomströmning förbättrar läkningprocessen och du fär samtidigt en möjlighet att nöta in tekninken bättre (under förutsättning att du vet hur givetvis).

spinkoo
2002-05-04, 14:13
OK, tack för svaren. Det lutar åt ett genomblödar pass :) med slipning på tekninken. Halvera vikterna typ och lägga dit ett par rep. Läskigt det här...nu ska jag brotta ner bänkpressen...

Hare/spinkoo :cool:

Supermicke
2012-12-27, 23:57
har läst i någon journal för ett tag sedan att utfall sas vara dåligt för knäna. Jämför man det med en hacklyft maskin blir det väl lite liknande krafter för frambenet, iaf då man försöker ha överkroppen så rak som möjligt.

Tankar?

Latissimus Dorsi
2012-12-27, 23:58
har läst i någon journal för ett tag sedan att utfall sas vara dåligt för knäna. Jämför man det med en hacklyft maskin blir det väl lite liknande krafter för frambenet, iaf då man försöker ha överkroppen så rak som möjligt.

Tankar?

Jupp utfall är stygga mot knäna.

Supermicke
2012-12-28, 00:03
av den anledningen jag nämnde, lr varför? :P

pezrulezhaakon
2012-12-28, 00:21
Utfall behöver inte alls vara stygga mot knäna. De kan tom göras skonsamma.

Utförandet avgör hur styggt det blir. Det finns ett otal sätt man kan plåga knäna med i den övningen. Olyckligtvis är det oftast någon av de varianterna man ser göras.

Latissimus Dorsi
2012-12-28, 00:23
Utfall behöver inte alls vara stygga mot knäna. De kan tom göras skonsamma.

Utförandet avgör hur styggt det blir. Det finns ett otal sätt man kan plåga knäna med i den övningen. Olyckligtvis är det oftast någon av de varianterna man ser göras.

Coolt, tips på bra utförande?

Scratch89
2012-12-28, 07:33
Coolt, tips på bra utförande?

Stillastående variant. Stå normalt med fötterna ihop. Sen blir utgångsställningen att du backar ett steg, och således har det arbetande benet framför dig. Jag tycker att utfallsgång är rätt så kasst, då det blir ett stort moment över knäna, och om man har en dålig stabilitet kommer den inte direkt bli bättre när man vobblar runt när man börjar bli trött.

Jag gillar också nån form av stepup på bänk.