handdator

Visa fullständig version : Jag 23 hon 15/16 är det ok?


Sidor : [1] 2

hemlis
2007-10-11, 14:53
Hej bullen

Jag gjorde slut med min flickvän för 3 vekckor sen. Nu har jag träffat och är intresserad av en annan tjej som är 15 eller 16. Den här tjejen är bra mycket mer mogen än min förra tjej som är 19. Smart också, hon tänker liksom sunt och moget. jag gillar verkligen henne. Tycker ni det är för stor skillnad för oss om vi tycker om varandra?

PS. Jag vill helst inte prata med någon vuxen om det här DS.
Karaktärerna i filmen har ingenting med brevet att göra, osv.

Sheogorath
2007-10-11, 14:54
Det är på gränsen. Riktigt mycket. Det är ett så kallat svårt gränsfall.

Hjälpte det? :confused:

(men palla tänka: blir du kär så KOMMER du träffa henne igen, lide orka bullen-bryderier. det är våra hjärtan/könsorgan som leder oss (in) i slutändan.

lectris
2007-10-11, 14:56
Om vi säger såhär.. om min framtida 15 åriga dotter skulle vilja bli tillsammans med en 23årig kille så skulle jag vara sjukt tveksam. ;) För det första så befinner man sig i helt olika stadier i livet när man är 15 respektive 23, så risken finns ju att det kommer krocka förr eller senare. Men allt beror ju på hur ni fungerar och hur era liv ser ut.

Tåls att tänkas på dock.

Mpet
2007-10-11, 14:57
Jag var i samma situation för något år sedan men d var bara en tillfällig grej o detta var vi båda med på.. allt var öppet o inget smygande med något... visst vissa sa massa skit men d är dom som har problem inte personen dom säger till.. "go for it" om d känns bra!!! va beredd på skitsnack bara men ta inte åt dig! nu är jag ihop med en tjej som är 4 år äldre istället... o allt funkar skitbra!!!:thumbup:

Tjuckot
2007-10-11, 14:58
Känns som man är på lite väl olika nivåer när det är så stora skillnader. Personligen skulle jag aldrig involvera mig med någon som är så mycket yngre.

mini
2007-10-11, 14:59
Nja. I mina ögon är du vuxen och hon barn.

Mpet
2007-10-11, 14:59
hon va äldre än d som nämnes ovan så ingen häxjakt efter mig tack :)

Angel
2007-10-11, 15:00
Nja. I mina ögon är du vuxen och hon barn.

Håller med Mini här.

Bolio
2007-10-11, 15:02
hon va äldre än d som nämnes ovan så ingen häxjakt efter mig tack :)

:)

Varför vill du vara med ett barn? Vad driver dig till det? Vad har hon som en snygg och smart tjej i din egen ålder inte kan erbjuda? Är det känslan av makt? Att du är överlägsen?

Tjuckot
2007-10-11, 15:04
hon va äldre än d som nämnes ovan så ingen häxjakt efter mig tack :)

Det brukar kännas så i början, men efter ett tag så märker man mer och mer skillnader .. efter mina erfarenheter med 3-4 år yngre brudar. Så lär vara mer när det är såpass långt ner.

Bara menar att det brukar komma fram en del när man träffats ett tag..

hemlis
2007-10-11, 15:10
:)

Varför vill du vara med ett barn? Vad driver dig till det? Vad har hon som en snygg och smart tjej i din egen ålder inte kan erbjuda? Är det känslan av makt? Att du är överlägsen?

Nej, inget sånt naturligtvis. Jag vill vara med henne för att jag tycker om henne. Det är sällan jag träffar en tjej som tänker som jag, är snäll, snygg, har liknande intressen, och som dessutom är intresserad av en själv. För mig har det hänt att jag träffat sådana tjejer 2-3 ggr i mitt liv.

Jag är medveten om att ålderskillnaden kan göra sig märkt senare. Är det fel att ta reda på det? Jag är ingen peddo eller maktmissbrukare, jag är faktiskt rätt så snäll :em:

Frida.B
2007-10-11, 15:11
Jag har den fördomen att folk som involverar sig i och tycker att de har såpass mycket gemensamt med någon som är såpass mkt yngre än den själv inte är särskilt mogen. Varför skulle man annars ens tänka tanken att bli kär i någon som är såpass mycket yngre? (Ja man kan välja att bli kär eller inte, kär blir man inte bara poff efter första träffen). Jag tycker nog att du mer skall se till dig själv, vad det är som gör att du attraheras av en såpass mycket yngre tjej. Som folk skrivit ovan, är man på helt olika nivåer i livet när man är 15 resp 23. Det du skall se till också är varför tjejen är attraherad av dig. Nu menar jag inte att du är ful och barnslig så ingen borde kunna attraheras av dig, men, det är ett faktum att unga tjejer som söker sig till äldre killar kan ha ett stort bekräftelsebehov från äldre män. När jag var 15 hade jag aldrig involverat mig i en 23 åring likaså mina tjejkompisar.

Snafu
2007-10-11, 15:11
Hur hamnar man ens i sitsen att man börjar umgås med någon så pass mycket yngre? Småstadsfenomen?

Bolio
2007-10-11, 15:12
Nej, inget sånt naturligtvis. Jag vill vara med henne för att jag tycker om henne. Det är sällan jag träffar en tjej som tänker som jag, är snäll, snygg, har liknande intressen, och som dessutom är intresserad av en själv. För mig har det hänt att jag träffat sådana tjejer 2-3 ggr i mitt liv.

Jag är medveten om att ålderskillnaden kan göra sig märkt senare. Är det fel att ta reda på det? Jag är ingen peddo eller maktmissbrukare, jag är faktiskt rätt så snäll :em:

Vet du vad? Go for it.

Mago
2007-10-11, 15:13
Kör på.

lectris
2007-10-11, 15:13
Hur hamnar man ens i sitsen att man börjar umgås med någon så pass mycket yngre?

+1

lunarstorms chatt kanske? ;)

stargate
2007-10-11, 15:14
äh det är väl bara att köra på. Skit i vad folk här säger det är ju du och hon som bestämmer.

Bolio
2007-10-11, 15:17
Jag har den fördomen att folk som involverar sig i och tycker att de har såpass mycket gemensamt med någon som är såpass mkt yngre än den själv inte är särskilt mogen. Varför skulle man annars ens tänka tanken att bli kär i någon som är såpass mycket yngre? (Ja man kan välja att bli kär eller inte, kär blir man inte bara poff efter första träffen). Jag tycker nog att du mer skall se till dig själv, vad det är som gör att du attraheras av en såpass mycket yngre tjej. Som folk skrivit ovan, är man på helt olika nivåer i livet när man är 15 resp 23. Det du skall se till också är varför tjejen är attraherad av dig. Nu menar jag inte att du är ful och barnslig så ingen borde kunna attraheras av dig, men, det är ett faktum att unga tjejer som söker sig till äldre killar kan ha ett stort bekräftelsebehov från äldre män. När jag var 15 hade jag aldrig involverat mig i en 23 åring likaså mina tjejkompisar.

När jag var 15 så befann jag mig på samma eller högre nivå som många här som är 23. Det finns undantag...

Baan
2007-10-11, 15:18
Det är rätt stor skillnad på mognadsgrad men det är nog en av grejerna man behöver uppleva själv. Go for it.

manko
2007-10-11, 15:18
Varför bry sig vad andra tycker? Om du tycker det är värt så satsa på det.

Frida.B
2007-10-11, 15:19
När jag var 15 så befann jag mig på samma eller högre nivå som många här som är 23. Det finns undantag...

När du var 15 gick du fortfarande i skolan. Det är skillnad på att vara på samma nivå intellektuellt och på att vara på samma nivå i livet.

hemlis
2007-10-11, 15:20
Hur hamnar man ens i sitsen att man börjar umgås med någon så pass mycket yngre? Småstadsfenomen?

Jag extraknäcker på samma ställe som henne. Vi är 3 som jobbar med det jobbet.

T-train
2007-10-11, 15:21
Nja. I mina ögon är du vuxen och hon barn.

+1000 på det..

Laijza
2007-10-11, 15:21
jag ser inget fel i det. kanske fö ratt jag själv brukar falla för rätt mycket äldre killar.

Ålderskillanden låter rätt mycket nu men när ni är äldre kommer 7 år inte kännas lika mycket.
Mellan mina föräldrar är det 10 år å dom har vart gifta i mer än 20 år. Iof är pappa otroligt omogen så kanske därför det gått så bra.
Så är du lite omogen eller kanske rentav efterbliven ska det nog inte vara ngt problem :)

Bolio
2007-10-11, 15:22
När du var 15 gick du fortfarande i skolan. Det är skillnad på att vara på samma nivå intellektuellt och på att vara på samma nivå i livet.

När jag var 17 slutade jag gå i skolan och började med att röka hasch i stället. Jag hade då kompisar som var 25 och som gick i skolan.

Logik och Frida har inte legat med varandra idag tyvärr.

lectris
2007-10-11, 15:23
Så är du lite omogen eller kanske rentav efterbliven ska det nog inte vara ngt problem :)

:laugh:

bra det lät. :thumbup:

hemlis
2007-10-11, 15:23
Varför bry sig vad andra tycker? Om du tycker det är värt så satsa på det.

Oavsett vad andra tycker, kommer jag att gå efter vad som känns rätt för mig.

Jag är osäker på hur folk ställer sig till detta bara.
Jag vill veta om folk kommer att se ner på mig.

Jompan
2007-10-11, 15:24
Min mamma var 16 när hon träffa min pappa som då var 24!

Jag ser inga problem med att träffa nån som är 7-8 år yngre än en själv. Tänk om du träffat henne när hon var 20 istället och du 27/28? Tror inte folk hade reagerat lika mkt då.

T-train
2007-10-11, 15:25
Jag vill veta om folk kommer att se ner på mig.


eh..det finns nog en risk att folk ställer sig frågan "varför raggar han på skolflickor"

hemlis
2007-10-11, 15:25
Nu försvinner jag ett par timmar, så jag kommer inte att kunna svara så alla vet.

Cilia
2007-10-11, 15:26
jag ser inget fel i det. kanske fö ratt jag själv brukar falla för rätt mycket äldre killar.

Ålderskillanden låter rätt mycket nu men när ni är äldre kommer 7 år inte kännas lika mycket.
Mellan mina föräldrar är det 10 år å dom har vart gifta i mer än 20 år. Iof är pappa otroligt omogen så kanske därför det gått så bra.
Så är du lite omogen eller kanske rentav efterbliven ska det nog inte vara ngt problem :)
man kan inte jämföra åldersskillnad och åldersskillnad.
10 år är olika stort beroende på var du är i livet.
För att göra ett tydligt exempel så är det inte samma sak att en 20-åring är med en 10-åring som att en 30-åring är med en 20-åring. Nu är hon precis byxmyndig så det gör det lite annorlunda men jag håller med mini. Hon är ett barn.

Bolios exempel är dåligt, eller nej det är bra.
Det visar på hur fel det är för en 16-åring att hänga med dom som är 23 år

Baan
2007-10-11, 15:26
eh..det finns nog en risk att folk ställer sig frågan "varför raggar han på skolflickor"

Ja, men han lär inte behöva svara på den frågan, det är ju Sverige. Man hör ju inte saker som sägs bakom ens rygg ;)

Jacksatan
2007-10-11, 15:26
När jag var 15 så befann jag mig på samma eller högre nivå som många här som är 23. Det finns undantag...

Problemet är ju just att ifall man nu är på samma nivå som en 23åring så kommer man definitivt vara på en högre nivå när man själv är 23år. Det innebär ju att förhållandet är dömt på förhand att inte hålla långsiktigt.

Cilia
2007-10-11, 15:26
Nu försvinner jag ett par timmar, så jag kommer inte att kunna svara så alla vet.
kommer du då tillbaka som hemlis eller ditt ordinarie nick?

manko
2007-10-11, 15:27
Oavsett vad andra tycker, kommer jag att gå efter vad som känns rätt för mig.

Jag är osäker på hur folk ställer sig till detta bara.
Jag vill veta om folk kommer att se ner på mig.


Är du kortare än 180 så kommer jag se ner på dig ;)

Nämen, skulle man bry sig vad alla tyckte skulle man ju inte orka se någonting i livet. Se bara till att berätta sen hur allt slutade :D

tossefar
2007-10-11, 15:27
Vad kan du möjligtvis ha gemensamt med ett barn? Finns det inga vuxna människor? Varför vill en normalt funtad femtonåring vara med en 23-årig man?

Klart att folk kommer att se ned på dig. En vuxen man i ett förhållande med ett barn.

Jag är blott tjugotvå fyllda men jag skulle aldrig kunna tända på en femtonåring.

Handcuff
2007-10-11, 15:27
För tusan..hon är i högstadieålder. Inte en chans i världen att det är ok, inte ens tveksamt. *mini*

Sheogorath
2007-10-11, 15:27
Problemet är ju just att ifall man nu är på samma nivå som en 23åring så kommer man definitivt vara på en högre nivå när man själv är 23år. Det innebär ju att förhållandet är dömt på förhand att inte hålla långsiktigt.

Öhm. Båda parterna blir äldre?

Frida.B
2007-10-11, 15:27
Oavsett vad andra tycker, kommer jag att gå efter vad som känns rätt för mig.

Jag är osäker på hur folk ställer sig till detta bara.
Jag vill veta om folk kommer att se ner på mig.

Förmodligen kommer folk se ner på dig. Folk kommer undra vad det är för psykiskt fel på dig som vill vara ihop med en 15 åring. Får de lära känna dig och dina tjej och det visar sig att ni båda är mogna så kan de ändra åsikt. Men första tanken hos folk kommer ändå vara vad fan ni håller på med. Men det får du ju ta och då är det säkert värt det.

Cilia
2007-10-11, 15:28
Problemet är ju just att ifall man nu är på samma nivå som en 23åring så kommer man definitivt vara på en högre nivå när man själv är 23år. Det innebär ju att förhållandet är dömt på förhand att inte hålla långsiktigt.
håller med, en kompis bror är oerhört omogen.
Han får hela tiden söka sig till yngre och yngre flickvänner för dom går om honom mentalt.
Nu är han 30+ då börjar det bli problem

Bolio
2007-10-11, 15:28
Problemet är ju just att ifall man nu är på samma nivå som en 23åring så kommer man definitivt vara på en högre nivå när man själv är 23år. Det innebär ju att förhållandet är dömt på förhand att inte hålla långsiktigt.

Du har givetvis rätt. I mitt fall blev jag dock bara barnsligare och mer omogen ju fler år som gick. En sorglustig historia egentligen. Droger och steroider, ingen bra kombination. Hihi. :MrT:

addicted
2007-10-11, 15:30
Vågar knappt skriva mina synpunkter med tanke på hur hårda vissa är, men jag kör.

Jag är 24 och min sambo är 34, inga som helst problem. Men det beror på var man är i livet och mognad givetvis. För oss funkar det bra eftersom vi är på liknande nivå och mognadsnivån ligger bra i förhållande till varandra.

Känns det rätt så kör på. :)

regus
2007-10-11, 15:30
15 år.. Då går man i nian va?
dom ser jag (är 19 btw) som barn, liksom ställ dig framför en högstadieskola och kolla...
Katastrof.

mangemani
2007-10-11, 15:32
skit i vad vi och alla andra i din omgivning tycker och gör det du vill.
är du intresserad,go for it,om inte,skit i det,enklare än så är det ej.

Cilia
2007-10-11, 15:32
Vågar knappt skriva mina synpunkter med tanke på hur hårda vissa är, men jag kör.

Jag är 24 och min sambo är 34, inga som helst problem. Men det beror på var man är i livet och mognad givetvis. För oss funkar det bra eftersom vi är på liknande nivå och mognadsnivån ligger bra i förhållande till varandra.

Känns det rätt så kör på. :)
skillnaden är att ni båda är vuxna (iaf nu)
Ni kan båda leva vuxna liv med jobb och bostad. Det är skillnad mot att få veckopeng och bo hos mamma
när träffades ni?

lectris
2007-10-11, 15:33
dom ser jag (är 19 btw) som barn, liksom ställ dig framför en högstadieskola och kolla...
Katastrof.

verkligen.. allt som kretsar runt i random 15årigs huvud (ja.. undantag finns.) är supa, fest, pengar, röka, folk av motsatt kön och hur man får tag i detta. ;p

ZHTOHELLAS
2007-10-11, 15:33
När du var i hennes ålder var hon 8år gammal, säger inte det allt?

Hon är bara 15år, går 9:an? och du vuxen man på 23år, sånt är inte ok.

Spiffy
2007-10-11, 15:33
För tusan..hon är i högstadieålder. Inte en chans i världen att det är ok, inte ens tveksamt. *mini*

+1

Racso
2007-10-11, 15:35
Jag skiter fullständigt i vad folk tycker är okej eller inte.

...men en så ung tjej skulle fan driva mig till vansinne, orka med en lite fjortis. *whatever*

Spiffy
2007-10-11, 15:35
Vågar knappt skriva mina synpunkter med tanke på hur hårda vissa är, men jag kör.

Jag är 24 och min sambo är 34, inga som helst problem. Men det beror på var man är i livet och mognad givetvis. För oss funkar det bra eftersom vi är på liknande nivå och mognadsnivån ligger bra i förhållande till varandra.

Känns det rätt så kör på. :)

När träffades ni?
lite skillnad om ni träffades när du var 14, eller när du var 24.

addicted
2007-10-11, 15:36
skillnaden är att ni båda är vuxna (iaf nu)
Ni kan båda leva vuxna liv med jobb och bostad. Det är skillnad mot att få veckopeng och bo hos mamma
när träffades ni?


Sant, men om man backar några år så var han 11 och gick i skolan när jag fyllde 1.. *screwy*

Vi har varit tillsammans i drygt 2,5 år.

regus
2007-10-11, 15:36
verkligen.. allt som kretsar runt i random 15årigs huvud (ja.. undantag finns.) är supa, fest, pengar, röka, folk av motsatt kön och hur man får tag i detta. ;p

Inte för det är så stor skillnad på mig... :D ´

Hi hi.. Bara skojja.
Nästan

Edit: Om man ska vara alvarlig. Jag har inte sett en enda femtonåring som jag inte tycker ser ut som ett barn. Nu alltså.

Jacksatan
2007-10-11, 15:37
Öhm. Båda parterna blir äldre?

Tänk lite. Du utvecklas ju inte nära lika mkt från 23 -31års ålder jämfört med 15-23 mognadsmässigt.

addicted
2007-10-11, 15:38
När träffades ni?
lite skillnad om ni träffades när du var 14, eller när du var 24.

Träffade när jag var 21 och han 31

tano
2007-10-11, 15:38
Jag har den fördomen att folk som involverar sig i och tycker att de har såpass mycket gemensamt med någon som är såpass mkt yngre än den själv inte är särskilt mogen. Varför skulle man annars ens tänka tanken att bli kär i någon som är såpass mycket yngre? (Ja man kan välja att bli kär eller inte, kär blir man inte bara poff efter första träffen). Jag tycker nog att du mer skall se till dig själv, vad det är som gör att du attraheras av en såpass mycket yngre tjej. Som folk skrivit ovan, är man på helt olika nivåer i livet när man är 15 resp 23. Det du skall se till också är varför tjejen är attraherad av dig. Nu menar jag inte att du är ful och barnslig så ingen borde kunna attraheras av dig, men, det är ett faktum att unga tjejer som söker sig till äldre killar kan ha ett stort bekräftelsebehov från äldre män. När jag var 15 hade jag aldrig involverat mig i en 23 åring likaså mina tjejkompisar.

+100 på den....

Frida.B
2007-10-11, 15:38
Man får väl inte se förbi att hemlis måste vara omogen och 15 åringen mogen och därför möts på mitten. Men jag tycker att du Hemlis skall kolla med 15 åringens mamma först och se om det är okej, för det är ändå mamman som har ansvar för sin dotter. (och säger inte det dig en del så vette fan)

Cilia
2007-10-11, 15:40
Man får väl inte se förbi att hemlis måste vara omogen och 15 åringen mogen och därför möts på mitten. Men jag tycker att du Hemlis skall kolla med 15 åringens mamma först och se om det är okej, för det är ändå mamman som har ansvar för sin dotter. (och säger inte det dig en del så vette fan)

vad hände med pappan?

Frida.B
2007-10-11, 15:43
vad hände med pappan?

han är troligen inte närvarande

Jense
2007-10-11, 15:43
usch nej förfan, skärp dig. det finns ingen chans what so ever att hon är på samma våglängd eller ens i närheten som dig. det fins inte, vänta inte och tro att allt är frid och fröjd, en dag märker du att hon är som vilken snorunge som helst. där är en stor skillnad på att spela mogen och att vara mogen.


dessutom är hon 8 år yngre än dig, 8(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) år, skärp dig, dumpa henne och leta efter en i din ålder

joriice
2007-10-11, 15:43
Jag har full förståelse för att du vill ha lite lammkött.

Hade du varit runt 19-20 så hade det varit mer förståeligt, men såvida du fortfarande är barnslig (som jag) så är det inget som behöver stoppa dig.

tano
2007-10-11, 15:43
Tänk lite. Du utvecklas ju inte nära lika mkt från 23 -31års ålder jämfört med 15-23 mognadsmässigt.

Precis så, oavsett hur mogen man kan verka som 15 åring så är man inte mogen nog. Att din 19 åriga ex-flickvän (enligt din åsikt) inte var mer mogen säger väl mer om henne än om den 15 åriga tjejen. Dessutom om du nu skulle bli ihop med henne och eventuellt flytta ihop, så skulle du märka saker du inte sett ännu.

Det är så uttjatat att alla skulle vara vuxna vid 15. På internet verkar det som var och varannan människa blir vuxen vid 15 år.

Handcuff
2007-10-11, 15:46
Jag har full förståelse för att du vill ha lite lammkött.

Hade du varit runt 19-20 så hade det varit mer förståeligt, men såvida du fortfarande är barnslig (som jag) så är det inget som behöver stoppa dig.

Vänta nu lite....ett barn är inte "lammkött". För knappt mer än ett år sedan hade det vart våldtäkt om de hade haft umgänge....oavsett om hon hade vart med på det.

Bolio
2007-10-11, 15:47
Vänta nu lite....ett barn är inte "lammkött". För knappt mer än ett år sedan hade det vart våldtäkt om de hade haft umgänge....oavsett om hon hade vart med på det.

Men inte nu längre! :Virro

Mago
2007-10-11, 15:52
Inte samma våglängd osv. Det märker de väl?
Tycker man inte det är äckligt så ser jag ingen anledning till varför man inte skulle tycka det är ok.

tano
2007-10-11, 15:52
När jag var 15 så befann jag mig på samma eller högre nivå som många här som är 23. Det finns undantag...

om du sedan blev omognare och omognare aknske du itne var så mogen som du trodde då du var 15 (eller som du tror du var). Minnet verkar ha en förhärlig förkärlek av att bedra en själv.

Baan
2007-10-11, 15:52
Vänta nu lite....ett barn är inte "lammkött". För knappt mer än ett år sedan hade det vart våldtäkt om de hade haft umgänge....oavsett om hon hade vart med på det.

Inte våldtäkt ffs, sex med minderårig eller något sånt.

Bolio
2007-10-11, 15:53
om du sedan blev omognare och omognare aknske du itne var så mogen som du trodde då du var 15 (eller som du tror du var). Minnet verkar ha en förhärlig förkärlek av att bedra en själv.

Jag skojade. Jag är sjukt mogen, typ övermogen som en god soltorkad tomat.

Jense
2007-10-11, 15:54
Jag skojade. Jag är sjukt mogen, typ övermogen som en god soltorkad tomat.

eller som ett gott vin i en kall källare på franska kusten. ler

Bolio
2007-10-11, 15:55
eller som ett gott vin i en kall källare på franska kusten. ler

:em:

Frida.B
2007-10-11, 15:56
Det dröjer 3 år innan Hemlis och 15 åringen får ta ett glas vin tillsammans.

Handcuff
2007-10-11, 15:56
Inte våldtäkt ffs, sex med minderårig eller något sånt.

Sex med minderåriga (under 15år) anses som övergrepp iom den nya sexaulbrottslagen.

Eddie Vedder
2007-10-11, 15:57
Jag är alltid tveksam till när en nykär person pratar om "vi är så oerhört lika och vi tänker på samma sätt", "vi har så oerhört mycket gemensamt" o.s.v. Blir man kär i någon tror jag det mesta uppfattas så.

Man ser och hör det man vill se och höra helt enkelt. Det här menar jag alltså angående förhållanden rent allmänt, ännu mer tveksamt blir det ju med den här stora åldersskillnaden.

Att som nykär prata om att en 8 år yngre tjej tänker precis likadant o.s.v. får mig att känna en viss skepsis. Visst kan det vara så, inget ska uteslutas. Men hursomhelst ska man inte dra för stora växlar av "hur gjorda man är för varandra" precis i början innan nykärleken lagt sig.

Baan
2007-10-11, 15:59
Det dröjer 3 år innan Hemlis och 15 åringen får ta ett glas vin tillsammans.

Du väntade tills du var 18?

Sex med minderåriga (under 15år) anses som övergrepp iom den nya sexaulbrottslagen.

Ja det sa jag inte mot, men man kan ha lite fler nivåer än bara våldtäkt. Det är jag ganska säker på att dte är här, mao inte lika illa att ha sex med en 14.8-åring som en 3.8-åring.

Handcuff
2007-10-11, 16:00
Du väntade tills du var 18?



Ja det sa jag inte mot, men man kan ha lite fler nivåer än bara våldtäkt. Det är jag ganska säker på att dte är här, mao inte lika illa att ha sex med en 14.8-åring som en 3.8-åring.

Nej för då är det pedofili. Men att tvinga en 21åringa att ha sex är (inför lagen) samma som att ha sex med en frivillig 14 åring.

Frida.B
2007-10-11, 16:03
Varför kan de som av lagen anses vara vuxna inte ta sitt ansvar och bete sig som en vuxen!

Baan
2007-10-11, 16:04
Nej för då är det pedofili. Men att tvinga en 21åringa att ha sex är (inför lagen) samma som att ha sex med en frivillig 14 åring.

Menar du våldtäkt nu eller något ovanligare som framtvingat sex (men inte våldtäkt.. om dte nu finns)? Det är mer tänkbart då lagen ser minderåriga som intelligensbefriade och i fallet med sex så när dom är under 15 så är allt påtvingat. Som jag uppfattat lagarna du snackar om iaf..

Handcuff
2007-10-11, 16:04
Nej för då är det pedofili. Men att tvinga en 21åringa att ha sex är (inför lagen) samma som att ha sex med en frivillig 14 åring.

Våldtäkt var förresten att ta i. Det ska vara sexuellt utnyttjande såklart.

EDIT: Blir så upprörd av sådant här...

panzerpig
2007-10-11, 16:16
såhär ser jag på det: du är vuxen (över 18), det är inte hon (hon är inte 18..).
du får göra precis vad du vill, inte hon. (köpa alkohol, gå på krogen, rösta, försvara ditt land (lumpen) osv osv..)
vuxna och umgdomar ska inte ha förhållanden, hur lockande det än är. punkt.

Mago
2007-10-11, 16:22
såhär ser jag på det: du är vuxen (över 18), det är inte hon (hon är inte 18..).
du får göra precis vad du vill, inte hon. (köpa alkohol, gå på krogen, rösta, försvara ditt land (lumpen) osv osv..)
vuxna och umgdomar ska inte ha förhållanden, hur lockande det än är. punkt.

Med det resonemanget så är det inte ok med en 18-åring som är tillsammans med en 17-åring. Låter skumt.

RassK
2007-10-11, 16:23
I mina ögon: Ja
I allmänhetens ögon: Troligen inte

Tycker fortfarande inte du bör göra det, vänta några år och testa då..

panzerpig
2007-10-11, 16:25
en 18-åring och en 17-åring är bättre än en 20+ och en 15. men fortfarande på fel sida gränsen :)
ja, jag är sträng :)

till stor del beror det nog på att jag arbetar som högstadielärare, jobbar med 13-16-åriga tjejer varje dag, har sett alldeles för många som far/farit illa av dåliga pojkvänner..

Snabel
2007-10-11, 16:31
Otäckt!

Frantic
2007-10-11, 16:39
23/2+7 = 18,5. Som du ser så är det inte ok.

Är hon intresserad av dig?

regus
2007-10-11, 16:40
Appropå lärare och elever. Jag hade en lärare som blev tillsammans med en i parallelklassen.. På högstadiet.

Det var lite.. "roligt".

Baha
2007-10-11, 16:54
givesvis går det inte för är du tjej i sverige och bara 15 år är du helt livegen, du kan inte själv tänka, du kan vara världens mest förnuftiga människa men du vet ändå inte vad som är bäst för dig etc etc etc

hultman
2007-10-11, 16:59
Nej, det är inte ok.

hultman
2007-10-11, 17:01
såhär ser jag på det: du är vuxen (över 18), det är inte hon (hon är inte 18..).
du får göra precis vad du vill, inte hon. (köpa alkohol, gå på krogen, rösta, försvara ditt land (lumpen) osv osv..)
vuxna och umgdomar ska inte ha förhållanden, hur lockande det än är. punkt.

Det var nog bland det löjligaste jag hört. Vuxen när man är 18? Ja, tjena.

Baan
2007-10-11, 17:05
Det var nog bland det löjligaste jag hört. Vuxen när man är 18? Ja, tjena.

Ja, inte fan har vi märkt någon skillnad på dig från 04-07 ;)

Pingu
2007-10-11, 17:06
Tycker inte det är ok.

Skulle det gälla min dotter så, ja han skulle aldrig våga sig in genom min dörr

L-Sami
2007-10-11, 17:10
Se hur det utvecklas helt enkelt. Om det är okej, vet du väl själv bäst. Jag skulle nog inte röra så unga flickor, men det är då jag.

Noodles
2007-10-11, 17:12
Att som nykär prata om att en 8 år yngre tjej tänker precis likadant o.s.v. får mig att känna en viss skepsis. Visst kan det vara så, inget ska uteslutas. Men hursomhelst ska man inte dra för stora växlar av "hur gjorda man är för varandra" precis i början innan nykärleken lagt sig.

Jag håller med. Det är många gånger man hör om hur mogen personen är för sin ålder. När jag gick i högstadiet och tjejerna i klassen var tillsammans med killar som var 19-20 verkade det jättehäftigt. De tjejerna ansåg sig självklart mycket mogna för sin ålder. När jag själv blev 19-20 insåg jag hur omogna de killarna var.

En så pass stor åldersskillnad kan fungera när båda är äldre. Under nuvarande förutsättningar får ni antagligen växla mellan att vara i din lägenhet eller på hennes rum. Ni är helt enkelt i totalt olika faser av livet.

En bekant har en gammal barndomskompis som är 25 och nu har blivit tillsammans med en 15-åring. I deras umgängeskrets skämtas det tydligen rätt friskt om det och det finns en stor skepsis. Det känns kanske inte rättvist att det är så, men omgivningen kommer döma dig.

Osten80
2007-10-11, 17:13
Man får nog betraktas som en hyfsat mentalt efterbliven 23-åring om man lyckas med att få något utbyte av en 15-åring.

von huff
2007-10-11, 17:17
själv troor jag att man skulle känna sig lite dum att hänga md 15-16åringar när man är 23:)

Petf
2007-10-11, 17:26
Näää inte okej , 8 års skillnad i den åldern är alldelles förmycket .. enligt mig då

Cerberus
2007-10-11, 17:28
jag dejtade en 15-åring för några år sen, jag va väl 19-20. Jag tyckte det va ganska rejäl åldersskillnad(hon ljög om sin ålder också, sa att hon va äldre).

Sen hörde jag att hon dejtade en norsk på mitt gym, som är typ 41. Det sistnämnda tyckte ju inte jag va så ok...pedofil typ.

Och så har han en dotter på 12 år då(ja nu e hon väl äldre).


Personligen tycker jag du kan go for it om det nu känns rätt.

St0ned
2007-10-11, 17:33
Min personliga åsikt är att det inte är okej med en sån skillnad.. 8 års skillnad är väldigt mycket, i det fallet..

Har haft en del "förhållanden" med stor åldersskillnad, men jag var inte så ung som 15-16..

Du får gå på krogen, och hon på ungdomsgården, rimmar rätt illa i min bok..

psirus
2007-10-11, 17:39
Inte okej

Eddie Vedder
2007-10-11, 17:44
Specifika fall kan alltid vara undantag, Jompans föräldrar t.ex.

Men i dom flesta fallen får man som 8 år äldre kille troligtvis räkna med att i bästa fall ses som patetisk och i värsta fall få rena pedofilryktet om sig.:(

Även ryktet för 15-åriga tjejer som dejtar så gamla killar brukar inte bli så fördelaktigt.

Trance
2007-10-11, 17:53
Nej för då är det pedofili. Men att tvinga en 21åringa att ha sex är (inför lagen) samma som att ha sex med en frivillig 14 åring.

Nej, det är inte pedofili. Hyfsat säker på att en 14-årig tjej är i puberteten.

Hur som helst, kör på tycker jag. Människor är inte gjorda av glas och jag ser inte hur ett ärligt förhållande med en äldre skulle på något sätt skada 15-åringen. Skit i olika levnadsstadier, det märks väl i förhållandet och bör ju inte vara något fog för fördömande.

Trance
2007-10-11, 17:55
Specifika fall kan alltid vara undantag, Jompans föräldrar t.ex.

Men i dom flesta fallen får man som 8 år äldre kille troligtvis räkna med att i bästa fall ses som patetisk och i värsta fall få rena pedofilryktet om sig.:(

Även ryktet för 15-åriga tjejer som dejtar så gamla killar brukar inte bli så fördelaktigt.

Sant. Samma gäller tjejer som dejtar invandrare eller har ett aktivt sexliv. Vilket man självklart bör undvika.

Handcuff
2007-10-11, 17:55
Nej, det är inte pedofili. Hyfsat säker på att en 14-årig tjej är i puberteten.

Hur som helst, kör på tycker jag. Människor är inte gjorda av glas och jag ser inte hur ett ärligt förhållande med en äldre skulle på något sätt skada 15-åringen. Skit i olika levnadsstadier, det märks väl i förhållandet och bör ju inte vara något fog för fördömande.

:confused:

Ja det sa jag inte mot, men man kan ha lite fler nivåer än bara våldtäkt. Det är jag ganska säker på att dte är här, mao inte lika illa att ha sex med en 14.8-åring som en 3.8-åring.

Det ÄR pedofili och det som jag svarade på.

PopEye2
2007-10-11, 17:56
Är hon 16 och jätte mogen och du är 23 tjaa är väll inget fel då men det är gränsfall många grabbar som absolut inte tycker det är ok och vill ge nån sorts intryck här på tråden skulle nog ändå stå givakt me batongen :D

Trance
2007-10-11, 17:57
:confused:



Det ÄR pedofili och det som jag svarade på.

Ah, du menar att jag skall läsa det jag svarar på. Känns begränsande på något sätt.

Baan
2007-10-11, 18:00
fuck it tänkte fel, vi är överens

Brooklyn
2007-10-11, 18:04
hell no!
*spy*

Zerom
2007-10-11, 18:07
Om det fungerar så är det ok :)

Loke
2007-10-11, 18:17
Hur hamnar man ens i sitsen att man börjar umgås med någon så pass mycket yngre? Småstadsfenomen?

Så tragisk attityd. Umgås du bara med människor som är som du? Samma ursprung, samma inkomst, samma bostadsort, samma ålder?

Nitrometan
2007-10-11, 18:23
Jag gjorde slut med min flickvän för 3 vekckor sen. Nu har jag träffat och är intresserad av en annan tjej som är 15 eller 16. Den här tjejen är bra mycket mer mogen än min förra tjej som är 19. Smart också, hon tänker liksom sunt och moget. jag gillar verkligen henne. Tycker ni det är för stor skillnad för oss om vi tycker om varandra?
Åldersskillnaden i sig är inget problem.

Hon är under 18 så du ska inte tafsa på henne. Det är olagligt.

Stoltz
2007-10-11, 18:25
Att du ens frågar ger dig ju svaret eller hur?
Är du osäker på om det är okej eller inte så tror jag inte att ert nuvarande band är särskilt allvarligt.

Upp till dig.

Lycka till.

Baan
2007-10-11, 18:25
Åldersskillnaden i sig är inget problem.

Hon är under 18 så du ska inte tafsa på henne. Det är olagligt.

15 är det väl?

Nitrometan
2007-10-11, 18:32
15 är det väl?
15 är den legala gränsen om båda är under 18.

Nu var han inte det och då är gränsen 18.

Sexuellt utnyttjande av minderårig klassas det som.

panzerpig
2007-10-11, 18:36
Det var nog bland det löjligaste jag hört. Vuxen när man är 18? Ja, tjena.

vuxen=myndig. inte samma sak som mogen :)
men du är juridiskt sett en vuxen människa :)

panzerpig
2007-10-11, 18:41
Sant. Samma gäller tjejer som dejtar invandrare eller har ett aktivt sexliv. Vilket man självklart bör undvika.

Vad ska man undvika? att dejta invandrare eller ha ett aktivt sexliv?

blasr
2007-10-11, 18:46
15 är den legala gränsen om båda är under 18.

Nu var han inte det och då är gränsen 18.

Sexuellt utnyttjande av minderårig klassas det som.

Nej, enda gången åldersgränsen är 18 är när personen befinner sig i beroendeställning (t.ex lärare).

Baan
2007-10-11, 18:48
15 är den legala gränsen om båda är under 18.

Nu var han inte det och då är gränsen 18.

Sexuellt utnyttjande av minderårig klassas det som.

Fet déjà vu på den här diskussionen, jag har för mig du påstod samma sak innan och jag tvärtom. Jag hade nog förmodligen rätt, som vanligt :D

Nej, jag tror inte det är några undantagsfall hur gammal den andra parten är ifall man är byxmyndig

stargate
2007-10-11, 18:49
Om båda två är kära i varandra och om det är lagligt, varför tycker vissa här att det inte är ok då?

Trance
2007-10-11, 18:51
Enligt wikipedia, vilket är 2000-talets Gud:

"The age of consent in Sweden is 15, as specified by the Swedish Penal Code, Chapter 6 (On Sexual Crimes). The age of fifteen is referred to several times, for example in Section 4, which reads: "A person who has sexual intercourse with a child under fifteen years of age or who with such a child carries out another sexual act that, having regard to the nature of the violation and the circumstances in general, is comparable to sexual intercourse, shall be sentenced for rape of a child to imprisonment for at least two and at most six years."

There is a position of trust rule in which the age of consent is raised to 18. The section mentioned above continues:"The same applies to the person who carries out an act referred to in the first paragraph to a child more than fifteen years of age but less than eighteen years of age and who is offspring to the perpetrator or in the perpetrator's care or in a similar relationship to the perpetrator, or for whose care or guardianship the perpetrator is responsible due to the decision of a government agency."

There is also a close in age exception (Chapter 6, Section 14) "...not sentenced if it is obvious that the act is no violation of the child considered the small difference in age between the person who carries out the act and the child and other circumstances." In a verdict of March 30, 2007, the Supreme Court found that a 17 year old boy had not committed a criminal act by having sexual intercourse with a girl 14 years and 7 months old. (Case B 415-07)"

Nitrometan
2007-10-11, 18:54
Fet déjà vu på den här diskussionen, jag har för mig du påstod samma sak innan och jag tvärtom. Jag hade nog förmodligen rätt, som vanligt :D
Självklart. Ville bara se om du var med. :)

Bra där.

kspr
2007-10-11, 18:59
Ja det är okej!

hemlis
2007-10-11, 19:11
Okej, nu är jag tillbaka och har läst igenom tråden.

Låt mig säga såhär, om hennes föräldrar vid något tillfälle skulle säga nej, så respekterar jag det självklart. Jag hoppas bara att jag åtminstonde umgås med henne eftersom jag tycker det är en toppentjej.

Ja, jag är rätt säker på att hon tycker om mig. Så säker man kan bli, hon frågade mig om jag var ihop med någon efter jag bjöd på en chokladbit, och sen har det växt lite sen dess.
Appropå krogen och så, jag dricker på sin höjd ett par glas rött till maten emellanåt. Krogen intresserar mig inte. Om jag får gissa, så är inte hon fest-typen. Om hon trots min förmodan är det, tror jag inte det skulle funka mellan oss.

Jag tar det lite försiktigt, känner efter lite hur hon känner, och om det vill sig väl vad hennes föräldrar säger. Kanske visar det sig på ett tidigt stadium att jag har fel, att hon är för omogen eller olik mig eller att något annat inte stämmer. Jag vill i alla fall lära känna henne bättre.

Ang. min mognad, (eller saknaden av den) vet jag inte vad jag ska svara. Jag känner mig hyffsat mogen på vissa sätt, andra inte.

Det är lätt att säga "nej för fan hon är ju bara barnet" osv, det skulle jag kanske också säga om det inte gällde mig. Men ha i åtanke det jag sa, hon är en av de få som jag stött på som jag verkligen känner för, och det beror inte på att hon är ung, det beror på att hon är som hon är.

Trance
2007-10-11, 19:13
Vad ska man undvika? att dejta invandrare eller ha ett aktivt sexliv?

Båda är lika illa.

Eddie Vedder
2007-10-11, 19:15
Du får inte ta saker för personligt, tänk på att du för oss andra bara är en person som kallar sig hemlis på ett träningsforum.

Så diskussioner angående din mognad är ju inte egentligen DIN mognad utan allas våra olika subjektiva uppfattningar om 23-åringars mognad och 15-åringars.

Kan vara värt att tänka på när du läser såna här diskussioner, för dig kanske det känns som det handlar mer om just DIG fast det i själva verket bara handlar om principen 15-åringen och 23-åring rent generellt.:)

Fatalist
2007-10-11, 19:27
LAMMKÖTT!! Njut av livets goda medan det vara (d v s några år till!) :D

LadyG
2007-10-11, 19:34
Om någon i den åldern, strax över de tjugo, skulle dejta min dotter som är ungefär i den omnämda tjejens ålder skulle jag bli mycket misstänksam och förmodligen upprörd. Det kan lugna en misstänksam förälder att få träffa pojkvänsmaterialet i fråga och få prata med honom, om det är rätt person och personkemin klaffar.

Tjejer kan verka mogna, mycket mer mogna än de är. Fysiskt kanske de redan ser ut som fullvuxna kvinnor men innerst inne är de inte det, oavsett vad de själva tror. Bli inte förvånad om hon visar sig vara mer omogen än du tror.

Är hon den rätta för dig lär du inte ha några problem att hålla det platoniskt och vänta på att hon ska känna sig redo. Ta inte första steget och försök inte stressa henne eller tjata, låt henne bestämma sig själv när det är dags. Kan du inte vänta så dra en handtralla eller två, men försök inte övertala henne att göra något hon innerst inne kanske inte vill.

Trance
2007-10-11, 19:40
Om någon i den åldern, strax över de tjugo, skulle dejta min dotter som är ungefär i den omnämda tjejens ålder skulle jag bli mycket misstänksam och förmodligen upprörd. Det kan lugna en misstänksam förälder att få träffa pojkvänsmaterialet i fråga och få prata med honom, om det är rätt person och personkemin klaffar.

Tjejer kan verka mogna, mycket mer mogna än de är. Fysiskt kanske de redan ser ut som fullvuxna kvinnor men innerst inne är de inte det, oavsett vad de själva tror. Bli inte förvånad om hon visar sig vara mer omogen än du tror.

Är hon den rätta för dig lär du inte ha några problem att hålla det platoniskt och vänta på att hon ska känna sig redo. Ta inte första steget och försök inte stressa henne eller tjata, låt henne bestämma sig själv när det är dags. Kan du inte vänta så dra en handtralla eller två, men försök inte övertala henne att göra något hon innerst inne kanske inte vill.

Exakt. Eller lura henne i säng genom att köpa ut cider till henne. Båda funkar lika bra. Lite potato potato över det hela.

hemlis
2007-10-11, 19:40
Du får inte ta saker för personligt, tänk på att du för oss andra bara är en person som kallar sig hemlis på ett träningsforum.

Så diskussioner angående din mognad är ju inte egentligen DIN mognad utan allas våra olika subjektiva uppfattningar om 23-åringars mognad och 15-åringars.

Kan vara värt att tänka på när du läser såna här diskussioner, för dig kanske det känns som det handlar mer om just DIG fast det i själva verket bara handlar om principen 15-åringen och 23-åring rent generellt.:)

Du har rätt.
Jag är lite uppe i varv.

LadyG
2007-10-11, 19:52
Exakt. Eller lura henne i säng genom att köpa ut cider till henne. Båda funkar lika bra. Lite potato potato över det hela.

Tycker du? Du får gärna motivera.

egge
2007-10-11, 19:58
Är hon 16 och jätte mogen och du är 23 tjaa är väll inget fel då men det är gränsfall många grabbar som absolut inte tycker det är ok och vill ge nån sorts intryck här på tråden skulle nog ändå stå givakt me batongen :D

Skillnad på att sätta på och att ha ett förhållande med. OH NO HE DIDN'T!?!

Trance
2007-10-11, 19:59
Tycker du? Du får gärna motivera.

Förlåt, det var ett skämt. Du skrev ett bra inlägg. Även om jag självklart vill att folk skall moralisera mindre.

LadyG
2007-10-11, 20:09
Förlåt, det var ett skämt. Du skrev ett bra inlägg. Även om jag självklart vill att folk skall moralisera mindre.

Ah, jag var lite orolig där ett tag :)

Tja, som förälder vill jag ju helst inte erkänna att min tonåriga dotter har ett sexliv, men det vore korkat att förbjuda henne från att ha sex och ännu mer korkat att inte informera henne om vilka val och möjligheter hon har.

Att försöka hindra tonåringar från att ha sex känns som ett lönlöst projekt, så varför inte försöka få dem att ha sex med lite vett och förnuft (och kondom)? :)

Ush, det låter som att jag är världens mest lösaktiga morsa men det är inte så jag menar, jag vill bara att alla inblandade ska vara med på det och att alla har skydd. Jag är inte redo att bli kallad mormor riktigt än!!! *mini*

panzerpig
2007-10-11, 20:14
Båda är lika illa.

på humorhumör idag verkar det som? :)
hoppas jag iaf

lectris
2007-10-11, 20:25
Ush, det låter som att jag är världens mest lösaktiga morsa men det är inte så jag menar, jag vill bara att alla inblandade ska vara med på det och att alla har skydd. Jag är inte redo att bli kallad mormor riktigt än!!! *mini*

trams!!

tycker du verkar vara en helskön morsa med rätt inställning :D skulle gärna se att fler föräldrar vågar prata om sex med sina barn och liksom putta in dem i rätt riktning. Jag har jobbat på en mödrarvårdscentral och det är rätt ofta man får in 14-15 åriga höggravida tjejer som "nyss fått reda på" att de är gravida. Kommer och vill göra abort i 25e veckan liksom.. inte så troligt. Bara att tacka och ta emot ungen liksom.. inte sällan de har en skrikandes och rödgråten mamma i hasorna heller :( lite lätt sorgligt sådär.

TCOG
2007-10-11, 21:29
Båda är lika illa.

Du får gärna utveckla vad du menar? Förstår ej

Cilia
2007-10-11, 21:30
Du får gärna utveckla vad du menar? Förstår ej

han är ett troll!

Trance
2007-10-11, 21:34
Du får gärna utveckla vad du menar? Förstår ej

Jag menade mer att de är lika "illa" som att dejta en äldre. Det är annorlunda och folk kommer ha fördomar mot dig. Vad jag menar är att man skall skita fullständigt vad andra tycker om det och låta de två själva faktiskt märka om de kommer överrens.

hultman
2007-10-11, 21:36
Ja, inte fan har vi märkt någon skillnad på dig från 04-07 ;)

Gyllene cheap-shot :D:laugh: :thumbup:

Pepz
2007-10-11, 21:38
Jag ser ner på killar som har så unga tjejer.

hon har inte levt de viktigaste åren i puberteten/ungdomen än. och detta kommer att förändra henne och få henne att växa upp. Det har du förhoppningsvis redan gjort. så om du tycker att ni passar ihop på alla sätt och vis så säger det mer om dig än om henne..

Vinter
2007-10-11, 21:41
Vafan, tom lyssna på tjejerna i den åldern på t-banan är ju avtändande :D
Det kanske är ok för andra men känns lite olustigt för mig, vet inte vad det är.
Har mycket med personlig mognat att göra imo.

Cilia
2007-10-11, 21:43
Jag ser ner på killar som har så unga tjejer.

hon har inte levt de viktigaste åren i puberteten/ungdomen än. och detta kommer att förändra henne och få henne att växa upp. Det har du förhoppningsvis redan gjort. så om du tycker att ni passar ihop på alla sätt och vis så säger det mer om dig än om henne..
Jag ser det lite som att han söker trygghet.
Det är delvis mindre komplicerat med unga, han behöver inte gå in i vuxenlivet

Trance
2007-10-11, 21:45
han är ett troll!

Nej, jag uttalar mig provocerande men det finns ju en tanke bakom. Varför sitta och snacka skit om personen som inte skadar någon och vill inleda en frivillig relation med en annan person. En person som faktiskt inte är gjord av glas och i den åldern är en hel del ute själva om nätterna och super skallen av sig.

Det är som att fördöma en relation med en invandrare för att omgivningen kanske ogillar det och att de är så olika, han kanske till och med är...muslim! Låt de själva räkna ut om de passar ihop istället.

Trance
2007-10-11, 21:46
Jag ser det lite som att han söker trygghet.
Det är delvis mindre komplicerat med unga, han behöver inte gå in i vuxenlivet

Fyfan vad svinig du är Cilia. Jäkla låga personangrepp på en person du inte har en aning om i en situation som du inte har en aning om. Lite samma amatöranalys som att alla tjejer som vill ha muskler i hemlighet önskar att de vore killar.

Cilia
2007-10-11, 21:49
Jag anser att man inte är vuxen när man är 16 år. Man har en ganska lång väg att vandra innan man är mogen att kalla sig vuxen. Att då inleda en sexuell relation med en person som har varit vuxen ett antal år anser jag vara felaktigt. För mig handlar det om att vi måste låta barn få vara barn och det har inget med moral att göra.

Hon är inte gjord av glas men hon är skörare än en vuxen person särskilt i det sexuella.

hultman
2007-10-11, 21:52
Jag anser att man inte är vuxen när man är 16 år. Man har en ganska lång väg att vandra innan man är mogen att kalla sig vuxen. Att då inleda en sexuell relation med en person som har varit vuxen ett antal år anser jag vara felaktigt. För mig handlar det om att vi måste låta barn få vara barn och det har inget med moral att göra.

Hon är inte gjord av glas men hon är skörare än en vuxen person särskilt i det sexuella.

En 23 år gammal nisse som är av åsikten "festande är ingenting för mig" löper stor risk för att vara omogen. Oavsett vilket så sticker han ut från mängden på fler sätt än att vilja inleda ett förhållande med en liten fjortis :D

Trance
2007-10-11, 21:54
Jag anser att man inte är vuxen när man är 16 år. Man har en ganska lång väg att vandra innan man är mogen att kalla sig vuxen. Att då inleda en sexuell relation med en person som har varit vuxen ett antal år anser jag vara felaktigt. För mig handlar det om att vi måste låta barn få vara barn och det har inget med moral att göra.

Hon är inte gjord av glas men hon är skörare än en vuxen person särskilt i det sexuella.

Ja, därför är du intolerant mot det och trycker ner killen. Du har inte en aning hur hon är eller hur han är. Du vet inte vilken erfarenhet någon av dem har eller hur mogna de är utan du fördömer av princip. Finns ju bra mycket värre misshandel av barn som är lagligt, typ att trycka på dem en religion.

Cilia
2007-10-11, 21:56
Fyfan vad svinig du är Cilia. Jäkla låga personangrepp på en person du inte har en aning om i en situation som du inte har en aning om. Lite samma amatöranalys som att alla tjejer som vill ha muskler i hemlighet önskar att de vore killar.
må så vara att jag är
men det är ganska jobbigt att växa upp och har man just gjort slut med tjejen och är lite vilsen så träffar man en urgullig tjej som få en att minnas hur enkelt det var att vara 16 så är det lätt att förvillas in i tron att hon är den rätta.

Men visst det kan vara rätt.
Ibland så förvånar verkligheten oss.
Dom kanske blir djupt kära och lever lyckliga alla sina dagar

mini
2007-10-11, 21:56
Finns ju bra mycket värre misshandel av barn som är lagligt, typ att trycka på dem en religion.

Jaha, men du vet att det där är ett argument som är helt irrelevant här.

Cilia
2007-10-11, 21:58
Ja, därför är du intolerant mot det och trycker ner killen. Du har inte en aning hur hon är eller hur han är. Du vet inte vilken erfarenhet någon av dem har eller hur mogna de är utan du fördömer av princip. Finns ju bra mycket värre misshandel av barn som är lagligt, typ att trycka på dem en religion.
Skriver man om sina problem på ett forum så vet man att man lägger ut sig för analys av sin situation. Det är inget nytt. Killen har ju hängt här länge. För det är ingen slump att han är reggad i okt och har 0 post och kallar sig hemlig.

Trance
2007-10-11, 22:03
Jaha, men du vet att det där är ett argument som är helt irrelevant här.

Ja, det är sant. Den diskussionen kan man ta en annan gång.

Men hur som helst så ser jag inte denna dramatiseringen av ett ärligt sexuellt förhållande och att barn måste vara barn. Vilka 15,16-åringar känner ni egentligen? Mindre styrd sexualmoral i samhället och låt de lagliga hitta sina egna vägar till sina relationer.

Jag är så djup efter öl.

Handcuff
2007-10-11, 22:07
Ja, det är sant. Den diskussionen kan man ta en annan gång.

Men hur som helst så ser jag inte denna dramatiseringen av ett ärligt sexuellt förhållande och att barn måste vara barn. Vilka 15,16-åringar känner ni egentligen? Mindre styrd sexualmoral i samhället och låt de lagliga hitta sina egna vägar till sina relationer.

Jag är så djup efter öl.

Ja 15. 16åringar är barn. Vart går gränsen för att ett "ärligt sexuellt förhållande" skall anses ok? 14år? 13år?

Trance
2007-10-11, 22:08
Ja 15. 16åringar är barn. Vart går gränsen för att ett "ärligt sexuellt förhållande" skall anses ok? 14år? 13år?

14 år och 7 månader.

mini
2007-10-11, 22:12
Mindre styrd sexualmoral i samhället och låt de lagliga hitta sina egna vägar till sina relationer.


Tillsammans med andra på ungefär samma mentala utvecklingsnivå ja. Det handlar (för mig) inte så mycket om det sexuella. Har någon här sat att 15-åringar inte ska få ligga? Jag har mer fattat det som att vuxna inte ska ligga med barn.

Taisho
2007-10-11, 22:15
Skulle vara intressant att ha den här diskussionen om/när ni har egna barn som är 15. Jag kan ju säga att om vår 15-åring kom hem och sa att hon var ihop med en 23-åring så skulle det bli allvarliga samtal.

Coldsmith
2007-10-11, 22:17
Vill ni båda det så.
Mitt ex var 16 och jag 25. Bästa tiden i mitt liv.
Sen blev jag dumpad, misshandlad osv så då var det inte så kul. Men när vi var ihop var det toppen :). Tyckte han också.

Men visst är det så att man är olika skeden i livet. Men inte så säkert. Båda kanske pluggar och har ungefär lika länge kvar på utbildningen. vem vet.

Sen är jag ju både barnslig, gubbsjuk och snuskgubbe så det kan ju förklara varför det funkade så bra :D

Balken
2007-10-11, 22:19
nej det e bara inte okey.

Coldsmith
2007-10-11, 22:19
nej det e bara inte okey.

Varför inte?

Timme
2007-10-11, 22:24
Nej. Inte okej.

Coldsmith
2007-10-11, 22:25
Nej. Inte okej.

Varför inte?

blekfet2
2007-10-11, 22:28
nej usch, vidrigt! 15, 16 är bara barn, är man 23 år och ens funderar på tanken så bör man ta en tur förbi veterinären för direkt avlivning.

Coldsmith
2007-10-11, 22:29
nej usch, vidrigt! 15,16 är bara barn, är man 23år och ens funderar på tanken så bör man ta en tur förbi veterinären för direkt avlivning.

Du har inte träffat rätt 16åring helt enkelt.....

blekfet2
2007-10-11, 22:30
Du har inte träffat rätt 16åring helt enkelt.....

Jo, när jag själv var ett barn.

Trance
2007-10-11, 22:31
Tillsammans med andra på ungefär samma mentala utvecklingsnivå ja. Det handlar (för mig) inte så mycket om det sexuella. Har någon här sat att 15-åringar inte ska få ligga? Jag har mer fattat det som att vuxna inte ska ligga med barn.

Kan inte 15,16-åringen få bestämma själv?

Vinter
2007-10-11, 22:31
Du har inte träffat rätt 16åring helt enkelt.....

Bör jag bege mig till närmaste högstadium och leta? ;)

Coldsmith
2007-10-11, 22:32
Bör jag bege mig till närmaste högstadium och leta? ;)

Japp, jag har en lista här på högstadier du kan besöka ;)

blekfet2
2007-10-11, 22:33
Kan inte 15,16-åringen få bestämma själv?

Vissa beslut ska fattas av dom med rösträtt, så är det.

Vinter
2007-10-11, 22:35
Kan inte 15,16-åringen få bestämma själv?

Det finns ju en anledning till att man blir myndig vid 18, identitetsökning är ingen bra grej att blanda in med seriösa förhållanden i de flesta fall.

Trance
2007-10-11, 22:36
Vissa beslut ska fattas av dom med rösträtt, så är det.

Coolt, jag skall peka ut vilka mitt framtida barn skall ligga med då. Hur skall jag göra om barnet trilskas?

Trance
2007-10-11, 22:36
Det finns ju en anledning till att man blir myndig vid 18, identitetsökning är ingen bra grej att blanda in med seriösa förhållanden i de flesta fall.

Varför inte?

Coldsmith
2007-10-11, 22:37
Coolt, jag skall peka ut vilka mitt framtida barn skall ligga med då. Hur skall jag göra om barnet trilskas?

Du håller en votering. Om ungen vägrar så.... får vi rösta om saken.

Kanske går att bura in? Eller kyskhetsbälte

tano
2007-10-11, 22:38
Sant. Samma gäller tjejer som dejtar invandrare eller har ett aktivt sexliv. Vilket man självklart bör undvika.

Och sedan så har vi den gigantiska ökning av sexualsjukdomar i samhället. I vissa fall kanske det tål att tänkas på omvärldens reaktioner, dem är inte alltid helt fel och man måste inte alltid gå stick i stäv.

Frågan är om ungdomar verkligen är redo för aktiva sexliv med flera partners, det verkar som att användandet av preventivmedel lätt kan glömmas bort. Vilket ju inte alltid är så positivt...

Troll
2007-10-11, 22:40
Personligen så förstår jag inte dom som kollar in så pass unga tjejer, inte ens när jag var 18 kollade jag åt tjejer på 15år.
Hon är ju bara barnet!

Om det skulle röra sig om en 28 årig man/kvinna som träffar en 36 årig man/kvinna så är det en annan femma.

Så jag säger håll på dig.:thumbup:

blekfet2
2007-10-11, 22:40
Coolt, jag skall peka ut vilka mitt framtida barn skall ligga med då. Hur skall jag göra om barnet trilskas?

Kommer barnet inte att göra då du visar upp nakenbilder på Maud Olofsson.

Trance
2007-10-11, 22:41
Och sedan så har vi den gigantiska ökning av sexualsjukdomar i samhället. I vissa fall kanske det tål att tänkas på omvärldens reaktioner, dem är inte alltid helt fel och man måste inte alltid gå stick i stäv.

Frågan är om ungdomar verkligen är redo för aktiva sexliv med flera partners, det verkar som att användandet av preventivmedel lätt kan glömmas bort. Vilket ju inte alltid är så positivt...

Ändras verkligen det när man blir äldre?

Vinter
2007-10-11, 22:41
Varför inte?

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15412882.asp

Maria ungdoms motagning är ingen vacker syn på helgerna, och då handlar det mer om alkohol och andra droger, plus andra inte drogrelaterade problem.

Coldsmith
2007-10-11, 22:42
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15412882.asp

Maria ungdoms motagning är ingen vacker syn på helgerna, och då handlar det mer om alkohol och andra droger, plus andra inte drogrelaterade problem.

Perfekt med en äldre kille då som lärt sig använda kondom :)

mela
2007-10-11, 22:42
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15412882.asp

Maria ungdoms motagning är ingen vacker syn på helgerna, och då handlar det mer om alkohol och andra droger, plus andra inte drogrelaterade problem.

Vad har aborter med en förhållande mellan en 23åring och en 16åring att göra?

mini
2007-10-11, 22:43
Kan inte 15,16-åringen få bestämma själv?

Jo, självklart. Inget ansvar för att begränsa relationen ligger på 15-16-åringen. Däremot ligger det ett ansvar på den vuxna delen av historien.

Trance
2007-10-11, 22:44
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15412882.asp

Maria ungdoms motagning är ingen vacker syn på helgerna, och då handlar det mer om alkohol och andra droger, plus andra inte drogrelaterade problem.

Så igen, det handlar om att du inte vill att 15-åringar skall ha sex och inte om att den ena är äldre? Känns ju som det är mindre chans till en oplanerad graviditet om ena partnern är äldre.

Troll
2007-10-11, 22:45
Vad har aborter med en förhållande mellan en 23åring och en 16åring att göra?

Syrran hade ett förhållande med en 21 åring när hon var 15 , det slutade med abort.

Trance
2007-10-11, 22:45
Jo, självklart. Inget ansvar för att begränsa relationen ligger på 15-16-åringen. Däremot ligger det ett ansvar på den vuxna delen av historien.

Ok. Att inte skada 15-åringen? Vad baserar vi detta på. Handlar det om moral eller om att vi faktiskt vet att en 15-åring tar skada av en sådan relation det handlar om?

Vinter
2007-10-11, 22:46
Vad har aborter med en förhållande mellan en 23åring och en 16åring att göra?

Personer i vissa stadier i tonåren har ofta ett större behov av identitetsökning och bekräftelse något som äldre killar lätt kan utnyttja.
Vem får ta ansvar för eventuella problem? Oftast tjejen.

kspr
2007-10-11, 22:46
Ehuru

Det är inte så att man är barn barn barn barn barn barn vuxen som det verkar låta här. 15åringen är kanske 50% barn 50% vuxen medan 23åringen då kanske är 25% barn, 74% vuxen och 1% åldring.
En viss skillnad i mognadsnivå är väl skit samma man anpassar sig ju lite till varandra också, går det inte så går det inte det vet man om man provar.

Coldsmith
2007-10-11, 22:46
Syrran hade ett förhållande med en 21 åring när hon var 15 , det slutade med abort.

Jag blev antastad av en massör, innebär det att antastning och massörer hör ihop?

Troll
2007-10-11, 22:49
Jag blev antastad av en massör, innebär det att antastning och massörer hör ihop?

Nej, men råkar du ut för fel massör så blir du antastad.

mini
2007-10-11, 22:50
Ok. Att inte skada 15-åringen? Vad baserar vi detta på. Handlar det om moral eller om att vi faktiskt vet att en 15-åring tar skada av en sådan relation det handlar om?

Klart vi inte vet, liksom vi inte vet att man gör någon skada om man kör full eller om man drar en lina koks på krogen. Att en femtonåring generellt inte är på samma mentala stadie som en 23-åring generellt är nog ingen vågad gissning.
Så, Trance, vars går din gräns då? 14 och 25? 12 och 30? En könsmogen tioåring?

kspr
2007-10-11, 22:50
Personligen så förstår jag inte dom som kollar in så pass unga tjejer, inte ens när jag var 18 kollade jag åt tjejer på 15år.
Hon är ju bara barnet!

Om det skulle röra sig om en 28 årig man/kvinna som träffar en 36 årig man/kvinna så är det en annan femma.

Så jag säger håll på dig.:thumbup:

Ja han kan ju hålla sig tills hon är 18 om 2 år och blivit en Vuxen.

Tricklev
2007-10-11, 22:51
Vad har tonårsaborter med frågan att göra, ni tror inte att det är vanligare att två fumliga 16åringar lyckas klämma till en graviditet, än en 23åring och 16åring tillsammans?

Det är ju inte som om man får sämre kunskap om preventivmedel och ansvar desto äldre man blir.

joriice
2007-10-11, 22:51
Handlar inte allt detta om mognadsnivå egentligen?

En tjej jag känner kom in i sin pubertet (eller vad man vill kalla det) i ca. 7 års ålder. Det är säkert ett extrem fall, men jag jämför med mig själv som kom in i puberteten för ca 6 år sedan.... Alltså, 6 år sedan, det låter så löjligt.

Jag är väl nu så gott som "vuxen" i kroppen. Men defenitivt inte i själen, ´
Jag vet flera personer som är 5 år yngre än mig och upplevt saker som jag inte ens skulle kunna fantisera om, för jag känner mig inte "mogen".
Jag är alltså, 19 år och är övertygad om att massvis med 15åringar skulle slå mig i mental "mognad"

Mental mognad har ingen speciell gräns, den är defenitivt inte just vid 18 års ålder.

Varför skulle en 15 åring få "MEN" för livet, om hon var med en äldre kille? Är det någon sorts vetenskaplig beräkning eller?
Men jag antar att hon kan vänta tre år, för då kan hon göra vad tusan hon vill... Och hon skall dessutom ta ansvar för det! O_O

panzerpig
2007-10-11, 22:54
Ja, det är sant. Den diskussionen kan man ta en annan gång.

Men hur som helst så ser jag inte denna dramatiseringen av ett ärligt sexuellt förhållande och att barn måste vara barn. Vilka 15,16-åringar känner ni egentligen? Mindre styrd sexualmoral i samhället och låt de lagliga hitta sina egna vägar till sina relationer.

Jag är så djup efter öl.

Som sagt, jag arbetar som lärare och jag "känner" (arbetar med) väldigt många tonårstjejer. Det är rent ut sagt skrämmande hur många tjejer som far illa idag (dåligt självförtroende och självkänsla är vanligt).
För något år sedan hade jag en otroligt duktig tjej som plötsligt började skolka och missköta skolan. de dagar hon dök upp så var hon annorlunda, trött, tyst, såg sliten ut. Betygen gick från VG-MVG till IG eller G på en termin..
Det visade sig att hon skaffat en äldre kille (18-19 har jag för mig, hon var 15), han dök upp hos henne på nätterna, bara för att ha sex med henne, det var bara då dom "umgicks". Han förbjöd henne att gå ut, förbjöd henne att prata med andra killar, osv osv.
när vi pratade med henne så sa hon bara "han är snäll ibland, jag är så kär i honom"...
Denna tjej lyckades vi efter många om och men hjälpa och stötta så hon tog sig ur denna relation.

Jag har varit med om alltför många liknande fall så jag är väldigt skeptisk till dom killar som "jagar" yngre tjejer (menar inte trådskaparen, utan rent allmänt).
De killar som hänger kvar och umgås med högstadietjejer när dom börjat gymnasiet eller tom är ändå äldre har oftast en speciell stil (enligt MIN erfarenhet), killar som helt enkelt inte kan få tjejer i sin ålder, försöker ist impa på "småbrudar".
Nu pratar jag som sagt om min erfarenhet, inte om trådskaparen, självklart finns det undantag, man kan träffas på ett annat sätt än fjortisfester, kanske är med i samma förening, bor nära varandra, bygger upp en relation på ett annat sätt först.
Men min erfarenhet gör mig skeptisk till denna typ av förhållanden.

mela
2007-10-11, 22:55
Syrran hade ett förhållande med en 21 åring när hon var 15 , det slutade med abort.
Det är 13åringar som gör abort där killen är 13år också.
Personer i vissa stadier i tonåren har ofta ett större behov av identitetsökning och bekräftelse något som äldre killar lätt kan utnyttja.
Vem får ta ansvar för eventuella problem? Oftast tjejen.

Så länge du inte kan visa statistik på hur gammal pappan är vid alla aborttillfällen är det ett dåligt argument.

tntballe
2007-10-11, 22:57
Det är lagligt och båda vill vara med varandra, vad är problemet?

Om han sen skulle dumpa henne, skulle det ha varit bättre om han var lika ung?
Håller relationer verkligen så mycket längre om båda är 16?

Trance
2007-10-11, 22:58
Klart vi inte vet, liksom vi inte vet att man gör någon skada om man kör full eller om man drar en lina koks på krogen. Att en femtonåring generellt inte är på samma mentala stadie som en 23-åring generellt är nog ingen vågad gissning.
Så, Trance, vars går din gräns då? 14 och 25? 12 och 30? En könsmogen tioåring?

Vi har tydliga kopplingar till att köra full ökar risken att skada sig/andra. Att dra en ensam lina är väl kanske inte överdrivet studerat men risk för överdos finns och det är ju väl dokumenterat. Däremot det vi pratar om har jag ingen aning om det skulle vara värre på något sätt än en relation med jämnåriga, fast jag har ju inte läst på direkt. Nu försöker inte jag göra detta till en "källa på det"-diskussion utan vill bara undersöka om den första reaktionen man har till det är vettig. Det är ju samma reaktion som väldigt många fortfarande har när det gäller homosexualitet, det anses bara...fel.

Jag har en gräns som jag tycker är rimlig. Vid 15 års ålder är man mogen nog att ha sexuella relationer, gränsen kommer alltid vara godtycklig och självklart finns det undantag men generellt så tycker jag det är rimligt. Detta medför att man faktiskt respekterar dem personerna nog och inser att de faktiskt är redo i samhällets ögon och inte behöver beskyddas med fördömanden. Så varför inte bara respektera det.

MacGyver
2007-10-11, 22:59
Ni är kära - du är myndig och hon är byxmyndig. Kör på och skit i vad andra tycker så länge allt sker lagligt. Jag tror ni båda kan gynnas av DEN JÄTTESTORA ÅLDERSSKILLNADEN!!!1111!!1 då hon säkerligen får ut mer av att vara ihop med dig än någon jämnårig blöjknutte.

Timme
2007-10-11, 23:02
Varför inte?

Vuxen har sex med barn. Jag säger inte mer......

Självklart sjukt vidrigt.

Vinter
2007-10-11, 23:03
Vad har tonårsaborter med frågan att göra, ni tror inte att det är vanligare att två fumliga 16åringar lyckas klämma till en graviditet, än en 23åring och 16åring tillsammans?

Det är ju inte som om man får sämre kunskap om preventivmedel och ansvar desto äldre man blir.

Det är väll just det där med ansvar som ofta brister om tjejen är 15-16.

Istället får man erfarenhet, mognat och större chans att stå emot emotionell press från partnern med ålder/mognad. Chansen är däremot större att hon blir utnyttjad för en onenightstand när hon trott att det handlar om andra signaler när hon är yngre.

Men egentligen finns det inget fel om båda är mogna individer med bra koll.

Vinter
2007-10-11, 23:06
Så länge du inte kan visa statistik på hur gammal pappan är vid alla aborttillfällen är det ett dåligt argument.

Handlar mer om psykist skada än fysisk, men det jag pratar om handlar mer om äldre killar som speciellt söker sig till yngre tjejer. Brukar inte vara några gentlemen.

mela
2007-10-11, 23:07
Handlar mer om psykist skada än fysisk, men det jag pratar om handlar mer om äldre killar som speciellt söker sig till yngre tjejer. Brukar inte vara några gentlemen.

Du har stor erfarenhet utav detta?
Visst finns det många svin men långt ifrån alla är svin.

Big_Vik
2007-10-11, 23:10
Varför tror ni att man satt byxmyndighetsåldern vid 15 då? Om min 15åriga dotter vill bli hårt påsatt av en betydligt äldre man och få men för resten av livet är det självklart hennes eget frivilliga val.

MacGyver
2007-10-11, 23:11
Vuxen har sex med barn. Jag säger inte mer......

Självklart sjukt vidrigt.

Nu är hon snarare en ung kvinna än ett barn och har rätt att vara ihop med vem hon vill.

tano
2007-10-11, 23:12
Ändras verkligen det när man blir äldre?

Förhoppningsvis, hursomhelst är det ett val gjort av en vuxen, inte ett barn. Ett barn är mer lättpåverkad, sämre analysförmåga etc, det finns ena nledning till att man först kallas vuxen efter man fyllt 18 år. Men det är klart att många äldre beter sig ansvarslöst. Utvecklingen för ungdomar, mer sex, våld etc, känns ändå onödig.

Trance
2007-10-11, 23:12
Vuxen har sex med barn. Jag säger inte mer......

Självklart sjukt vidrigt.

Barn som har sex med barn då?

mini
2007-10-11, 23:14
Bara för att det är lagligt betyder det inte att det nödvändigtvis är lämpligt. Godtyckligt kommer det alltid att vara, men att du tar just lagen som råmärke är ganska olikt dig Trance.
Nä, några källor sitter jag inte på just nu, mer än att jag varit tonåring och haft mycket med tonårstjejer att göra. (Oh noes, anekdotiska bevis!) Det fanns jättemånga av dem som var mogna och sunda och absolut hanterade relationer på bra sätt. Det fanns också de som var osäkra och otrygga och, ja, tonåringar. Jag tror att chansen till en jämlik relation är större i en åldersjämn dito, och tvärt om, en relation med stor åldersskillnad är mer troligt en relation med ojämn maktbalans. Därför, om man nu ska uttala sig om ett fall via internet där man får utgå från någon form av generalisering tycker jag att det kan finnas anledning att påpeka att det (av olika anledningar) krävs både en och tre funderare innan man ger sig in i ett förhållande som det som trådskaparen frågade om.

Vinter
2007-10-11, 23:15
Du har stor erfarenhet utav detta?
Visst finns det många svin men långt ifrån alla är svin.

Jag praktiserade ett tag på undomsmottagning, det är ingen rolig verklighet vården går igenom varje vecka. Tonåringars största problem är att de tror att de är odödliga och alltid vet vad dom håller på med. Det gäller inte alla, men tillräckligt många för att det ska vara lite skrämmande.

Trance
2007-10-11, 23:15
Förhoppningsvis, hursomhelst är det ett val gjort av en vuxen, inte ett barn. Ett barn är mer lättpåverkad, sämre analysförmåga etc, det finns ena nledning till att man först kallas vuxen efter man fyllt 18 år. Men det är klart att många äldre beter sig ansvarslöst. Utvecklingen för ungdomar, mer sex, våld etc, känns ändå onödig.

Men det du pratar om handlar inte om denna relationen utan om hur ungdomar idag har det generellt. Jag ser en avveckling av den kristna sexualmoralen som en positiv sak och ett viktigt steg i kvinnors frihet. För vad man än säger så handlar detta jäkligt mycket om att det är en tjej för de flesta. En 16-årig kille som sätter en 23-åring brukar det ju faktiskt inte vara lika synd om.

joriice
2007-10-11, 23:18
Men det du pratar om handlar inte om denna relationen utan om hur ungdomar idag har det generellt. Jag ser en avveckling av den kristna sexualmoralen som en positiv sak och ett viktigt steg i kvinnors frihet. För vad man än säger så handlar detta jäkligt mycket om att det är en tjej för de flesta. En 16-årig kille som sätter en 23-åring brukar det ju faktiskt inte vara lika synd om.

+1

Finns mycket att ifrågasätta gällande denna "fråga"

Big_Vik
2007-10-11, 23:21
mini: Om du ska kräva att få styra vem din femtonåriga dotter får bli påsatt av och inte varför inte välja gymnasieinriktning åt honom/henne när du ändå är i farten? En 15åring är ju så ung och omogen och vet varken vet ut eller in vad som är bra för honom/henne?

Trance
2007-10-11, 23:21
Bara för att det är lagligt betyder det inte att det nödvändigtvis är lämpligt. Godtyckligt kommer det alltid att vara, men att du tar just lagen som råmärke är ganska olikt dig Trance.
Nä, några källor sitter jag inte på just nu, mer än att jag varit tonåring och haft mycket med tonårstjejer att göra. (Oh noes, anekdotiska bevis!) Det fanns jättemånga av dem som var mogna och sunda och absolut hanterade relationer på bra sätt. Det fanns också de som var osäkra och otrygga och, ja, tonåringar. Jag tror att chansen till en jämlik relation är större i en åldersjämn dito, och tvärt om, en relation med stor åldersskillnad är mer troligt en relation med ojämn maktbalans. Därför, om man nu ska uttala sig om ett fall via internet där man får utgå från någon form av generalisering tycker jag att det kan finnas anledning att påpeka att det (av olika anledningar) krävs både en och tre funderare innan man ger sig in i ett förhållande som det som trådskaparen frågade om.

Nja, anledningen att jag tar lagen som riktmärke är ju att den är rätt inpräntad i samhället och eftersom den måste dras någonstans så ser jag ingen anledning att ändra på den.

Jag ser helt enkelt ingen anledning att döma ett förhållande baserat hur lyckliga sådana förhållanden har varit innan, speciellt inte när vi faktiskt inte vet hur det är i verkligheten. Vem vet, tjejer med stabila äldre pojkvänner kanske mår bättre än andra.

panzerpig
2007-10-11, 23:21
En 16-årig kille som sätter en 23-åring brukar det ju faktiskt inte vara lika synd om.

Jo, det hoppas jag faktiskt att folk tycker. Samma sak som om det är omvänt.

joriice
2007-10-11, 23:24
Jo, det hoppas jag faktiskt att folk tycker. Samma sak som om det är omvänt.

Hoppas kan man ju alltid. *rolleyes*

Tricklev
2007-10-11, 23:26
Jo, det hoppas jag faktiskt att folk tycker. Samma sak som om det är omvänt.

Har du sett trådar, och diskussioner där en tonårskille haft sex med sin lärare?

95% av alla killar skriker "Min dröm ffs!" eller "Varför hände det där aldrig mig? *cry* "

Så du kan räkna med att majoriteten av killar i denna tråd som dömmer det som idioti/äckligt, inte hade gjort så om det vore en äldre kvinna.

mini
2007-10-11, 23:27
mini: Om du ska kräva att få styra vem din femtonåriga dotter får bli påsatt av och inte varför inte välja gymnasieinriktning åt honom/henne när du ändå är i farten? En 15åring är ju så ung och omogen och vet varken vet ut eller in vad som är bra för honom/henne?
Nej, jag kräver inte att få styra det, var har jag sagt det?

panzerpig
2007-10-11, 23:31
Har du sett trådar, och diskussioner där en tonårskille haft sex med sin lärare?

95% av alla killar skriker "Min dröm ffs!" eller "Varför hände det där aldrig mig? *cry* "

Så du kan räkna med att majoriteten av killar i denna tråd som dömmer det som idioti/äckligt, inte hade gjort så om det vore en äldre kvinna.

mm, dubbelmoral. som sagt jag hoppas/tycker/vill att folk ska se det på samma sätt. Men vi har en bra bit kvar tills dess..
99% av dom killarna har kanske haft den sexuella fantasin, ett fåtal har varit med om det på RIKTIGT, vilket är en helt annan sak..

mini
2007-10-11, 23:31
Nja, anledningen att jag tar lagen som riktmärke är ju att den är rätt inpräntad i samhället och eftersom den måste dras någonstans så ser jag ingen anledning att ändra på den.

Jag ser helt enkelt ingen anledning att döma ett förhållande baserat hur lyckliga sådana förhållanden har varit innan, speciellt inte när vi faktiskt inte vet hur det är i verkligheten. Vem vet, tjejer med stabila äldre pojkvänner kanske mår bättre än andra.

Men om du nu tycker att det är att moralisera att anse att en 15-åring är ett barn som inte ska ligga med en vuxen, varför inte gå ett steg längre på samma spår och ifrågasätta lagstiftningen? Du har ju enligt egen utsago inte läst så mycket fakta eller forskning, men om det är moralism att en person fördömer sexuell relation mellan 15-åring och vuxen så är det inte helt långsökt att tänka sig att lagen bygger på någon slags moral/värdering. Varför blir du lat i din argumentation?

Nä, att dra lärdom av tidigare erfarenheter vore ju bara dumt...

XroW
2007-10-11, 23:34
mm, dubbelmoral. som sagt jag hoppas/tycker/vill att folk ska se det på samma sätt. Men vi har en bra bit kvar tills dess..
99% av dom killarna har kanske haft den sexuella fantasin, ett fåtal har varit med om det på RIKTIGT, vilket är en helt annan sak..

99% har drömt det.
Så borde det inte vara ett säkert kort för en lärarina att ****** på elever?
ingen kille skulle gnälla på det.

Men är det rätt för det? *popcorn*

Tricklev
2007-10-11, 23:39
99% har drömt det.
Så borde det inte vara ett säkert kort för en lärarina att ****** på elever?
ingen kille skulle gnälla på det.

Men är det rätt för det? *popcorn*

Ta den diskussion i nästa tråd istället, var 3 månad är det någon lärare som åker fast för att antasta sina elever, vänta tills dess. *popcorn*

Big_Vik
2007-10-11, 23:40
Nej, jag kräver inte att få styra det, var har jag sagt det?

My bad. Utgick från min egen åsikt där och tänkte att din var den rakt motsatta (som det brukar vara :D ). Jag måste ha läst någon annans inlägg.

mm, dubbelmoral. som sagt jag hoppas/tycker/vill att folk ska se det på samma sätt. Men vi har en bra bit kvar tills dess..
99% av dom killarna har kanske haft den sexuella fantasin, ett fåtal har varit med om det på RIKTIGT, vilket är en helt annan sak..

Och 0% av alla tjejer har haft sexfantasier om äldre män? :D


Men hur kan man som förälder få styra valet av sexpartner men inte utbildning? Är inte utbildning en viktigare del av livet än vem man knullar?

XroW
2007-10-11, 23:45
Ta den diskussion i nästa tråd istället, var 3 månad är det någon lärare som åker fast för att antasta sina elever, vänta tills dess. *popcorn*

Kom på mig själv efteråt att det kanske skulle bli lite fel.

Tycker inte om hela idé med att en 23åring skulle vara i ett förhållande med en 15åring, killen borde ju iaf inse att tjejen kommer växa upp och förändras väldigt mycket de närmaste åren, då kommer hon mest troligt dumpa honom.

Om dom nu inte gör som en del unga par och börjar leva i någon sorts symbiosförhållande där dom enbart är med varandra och stänger ute om världen. Ingen hit någon av alternativen.

panzerpig
2007-10-11, 23:55
Men hur kan man som förälder få styra valet av sexpartner men inte utbildning? Är inte utbildning en viktigare del av livet än vem man knullar?

Alla föräldrar har olika inflytande över sina barn, vissa styr dom hårt, vissa styr dom inte alls. Det är inte (enligt vad jag upplevt i skolvärlden) ovanligt att föräldrar väljer vad deras barn ska skaffa för utbildning (gymnasieval). Har haft elever som inte fått/kunnat välja PRAOplats utan att fråga mamma och pappa först.

muddler
2007-10-12, 00:07
funkar och funkar beror som sagt på personen är hon 15 är läget lite sådär... jag hängde rätt mycket med en 16 taggare när jag var runt 22, funkade kanon!

Jag röstade således "ja" :)

Fjod0r
2007-10-12, 00:46
17-18hmm ok. 15-16, hon är faktiskt för ung. Lägg ner

tonedef
2007-10-12, 01:00
Ja! "tillsammans" behöver väl ni inte kalla er, men mognadsmässigt kan ni ha en jävligt bra relation

denpa
2007-10-12, 07:09
Tycker inte att du ska vara med en 15 åring (barn).
Roligt att du gör en Poll av detta. Kommer den att vara styrande inför ditt partnerval? Om ja! Så ändrar jag mig och tycker att ni är lika mogna (barn)

Spawn
2007-10-12, 07:15
Klart du ska köra på det. Om tjejen är så mogen och ni tycker att det inte känns fel så kör på. FÖrstår egentligen inte varför du frågar oss här på kolo du borde fråga dig själv för det är bara vad du och hon tycker som räknas. Det är ju lagligt.

blekfet2
2007-10-12, 08:06
Så vad säger trådskaparen?

Gonna go the pedoway or the right way?

Handcuff
2007-10-12, 08:12
Klart du ska köra på det. Om tjejen är så mogen och ni tycker att det inte känns fel så kör på. FÖrstår egentligen inte varför du frågar oss här på kolo du borde fråga dig själv för det är bara vad du och hon tycker som räknas. Det är ju lagligt.

Det är lagligt att vara 58år gubbe och 15år barn också...men inte är det fräscht för det. Hur "kära" dom än är.

Det är uppenbart att det finns många som tänder på hebefili/pedofili *spy*

Och nej. Men är inte mogen i 9:an....även om hon verkar jätte jättemogen och annorlunda på msn och lunarstorm.

Trance
2007-10-12, 08:19
Men om du nu tycker att det är att moralisera att anse att en 15-åring är ett barn som inte ska ligga med en vuxen, varför inte gå ett steg längre på samma spår och ifrågasätta lagstiftningen? Du har ju enligt egen utsago inte läst så mycket fakta eller forskning, men om det är moralism att en person fördömer sexuell relation mellan 15-åring och vuxen så är det inte helt långsökt att tänka sig att lagen bygger på någon slags moral/värdering. Varför blir du lat i din argumentation?

Varför måste jag ifrågasätta lagstiftningen? Jag säger ju att det är en godtycklig linje som måste dras någonstans och jag det inte som nödvändigt att ändra den, enligt ja min moral. Samma med körkort, att rösta osv.

Men jag ser inte hur om man nu accepterar att 15 är en lämplig ålder att ha sex behöver manipulera vem de skall ha sex med för att skydda dem. Eller vill ni höja åldersgränsen?


Nä, att dra lärdom av tidigare erfarenheter vore ju bara dumt...

Förstår inte argumentationen.

Trance
2007-10-12, 08:23
Det är lagligt att vara 58år gubbe och 15år barn också...men inte är det fräscht för det. Hur "kära" dom än är.

Det är uppenbart att det finns många som tänder på hebefili/pedofili *spy*

Och nej. Men är inte mogen i 9:an....även om hon verkar jätte jättemogen och annorlunda på msn och lunarstorm.

Själv stödjer jag att folk skall få bestämma själva över sitt sexliv och inte massa andra jäklar som lägger sig. Det är ungefär så enkelt. Lite som jag stödjer Coldsmith i att han får göra vad han vill utan att vilja att han skall hångla upp mig mot väggen, även om han är rätt snygg.

hemlis
2007-10-12, 09:11
Tycker inte att du ska vara med en 15 åring (barn).
Roligt att du gör en Poll av detta. Kommer den att vara styrande inför ditt partnerval? Om ja! Så ändrar jag mig och tycker att ni är lika mogna (barn)

Som jag sagt tidigare kommer det inte vara styrande. Pollen/tråden har jag skapat för att se hur folk ser på saken, det är intressant.

hemlis
2007-10-12, 09:13
Så vad säger trådskaparen?

Gonna go the pedoway or the right way?

Jag går alltid the right way oavsett vad det betyder :)

Ignatius72
2007-10-12, 09:14
Är man 15 så bor man hemma och får veckopeng, måste fråga mamma hur länge man får vara ute och vilken tid man måste gå och lägga sig. Man spelar helt enkelt i helt olika divisioner. Förutsatt att du inte bor hemma, får veckopeng och frågar mamma när du ska gå och lägga dig.

mela
2007-10-12, 10:10
Är man 15 så bor man hemma och får veckopeng, måste fråga mamma hur länge man får vara ute och vilken tid man måste gå och lägga sig. Man spelar helt enkelt i helt olika divisioner. Förutsatt att du inte bor hemma, får veckopeng och frågar mamma när du ska gå och lägga dig.

Haha du skojar va? :laugh:

Så är det när man är typ 11. Vid 15 har man ett relativt fritt liv. Iaf häromkring.

Cilia
2007-10-12, 10:12
Haha du skojar va? :laugh:

Så är det när man är typ 11. Vid 15 har man ett relativt fritt liv. Iaf häromkring.
jag tror inte han skojar
ibland måste man överdriva lite för att påvisa hur knasigt det är.
Även om det inte är så i detalj så är det så i princip.
Är du 15 så har dina föräldrar rätt att styra ditt liv vilket dom inte borde ha vid 23

mela
2007-10-12, 10:16
jag tror inte han skojar
ibland måste man överdriva lite för att påvisa hur knasigt det är.
Även om det inte är så i detalj så är det så i princip.
Är du 15 så har dina föräldrar rätt att styra ditt liv vilket dom inte borde ha vid 23

Ja, men det är väldigt sällan det är så kontrollerat.

Jag tycker också att trådskaparen ska tänka efter en gång till. Deras liv är alldeles för annorlunda socialt och jag tvivlar på att ett förhållande kommer att fungera under en längre period om inte hennes föräldrar låter henne vara vart som helst dygnet runt.

mini
2007-10-12, 10:17
Menar Mela att det är ovanligt att 15-åringar får veckopeng (vilket kan heta månadspeng eller barnbidrag eller whatever, men kan sammanfattas med att föräldrar ger sina barn fickpengar)? Menar Mela att det är ovanligt att föräldrar ger sina femtonåringar en tidsgräns för hur länge de får drälla på stan? Jag tror att Mela har fel.

mela
2007-10-12, 10:20
Menar Mela att det är ovanligt att 15-åringar får veckopeng (vilket kan heta månadspeng eller barnbidrag eller whatever, men kan sammanfattas med att föräldrar ger sina barn fickpengar)? Menar Mela att det är ovanligt att föräldrar ger sina femtonåringar en tidsgräns för hur länge de får drälla på stan? Jag tror att Mela har fel.

När man är 15-16 börjar man på gymnasiet, då får man sitt studiebidrag själv. Det går inte genom föräldrarna om man ger CSN ett bankkontonummer.

Jag vet bara hur 15åringar häromkring har det. Jag var extremt kontrollerad som 15åring. "överbeskyddad" kallade jag det eftersom jag alltid var tvungen att ringa hem och säga vart jag var. Men då hade mina föräldrar bättre koll på mig än på andra som var lika gamla som jag.

Cilia
2007-10-12, 10:22
Jag håller med mini.
Om föräldrarna inte har maxtid då man får vara ute för sina barn så är det inte så konstigt att det händer saker. Vi får det samhälle vi förtjänar. Så lätt att skylla på skolan men mig veterligen är det inte skola på nätterna.

Jag hoppas att majoriteten har en utegångstid.
Kalla det studiebidrag eller fickpengar, det är samma sak

machine gun
2007-10-12, 10:24
Långt ifrån alla jag känner fick sitt studiebidrag själva när de gick i gymnasiet. Men det är inte det viktiga, det är mer principen att föräldrarna måste godkänna allt man gör när man är under 18. Dvs, du måste ha målsmans underskrift för att ens öppna ett bankkonto och du får inte fatta några juridiska beslut på egen hand. Innan jag var 18 var jag även tvungen att berätta var jag skulle och dividera med min mamma om hur länge jag fick vara ute. Jag betvivlar att detta är ett ovanligt fenomen.

Trance
2007-10-12, 10:26
Varför gäller den nuvarande argumentationen enbart i detta förhållandet och inte mellan två 15-åringar?

Cilia
2007-10-12, 10:29
Varför gäller den nuvarande argumentationen enbart i detta förhållandet och inte mellan två 15-åringar?
skillnaden är för att påvisa att dom har olika förutsättningar i hur deras liv ser ut

Trance
2007-10-12, 10:32
skillnaden är för att påvisa att dom har olika förutsättningar i hur deras liv ser ut

Ja. Som om jag skulle bli ihop med en muslimsk tjej vid 15-års ålder. Total olika bakgrund, säkert lite retningar av kompisar som är väl som alla andra unga i den åldern och eventuellt fördömande från hennes familj. Ett sådant förhållande spricker nog rätt ofta också då man har nog rätt olika prioritet på saker och ting. Men jag anser att det skulle vara upp till mig och tjejen att räkna ut det.

mini
2007-10-12, 10:33
Varför gäller den nuvarande argumentationen enbart i detta förhållandet och inte mellan två 15-åringar?

Varför är det fel för en lärare att ha en relation med en elev?

Fatalist
2007-10-12, 10:34
Varför är det fel för en lärare att ha en relation med en elev?

Eleven är i beroendeposition i det fall att läraren har eleven som elev, det kan sätta en stor press på eleven att tillfredställa lärarens krav. (fniss)

Trance
2007-10-12, 10:35
Varför är det fel för en lärare att ha en relation med en elev?

Är det?

Ignatius72
2007-10-12, 10:49
När man är 15-16 börjar man på gymnasiet, då får man sitt studiebidrag själv. Det går inte genom föräldrarna om man ger CSN ett bankkontonummer.

.
Nej, föräldrarna bestämmer om det tills man är 18. Jag träffar väldigt många 15 åringar och självklart har de tider som de ska följa av sina föräldarar. De som inte har de brukar ha en del problem med rättvisan osv. Finns ju många exempel på det i dagarna.
En del vill dock göra sken av att de har större friheter än vad de har. Men det är en annan sak. Springa omkring själv när man är 11? Ingen bra idé.

Bronkitkorv
2007-10-12, 11:50
15... inte ok ... 16 på väg mot 17... ok

Arf Pingvin
2007-10-12, 12:22
Min brorsa träffade sin fru när hon var 16 han 21 tror jag. Varit gifta ett drygt decennium nu. Principiellt är det väl exakt samma sak som i den här tråden. Ser inte att det skulle vara fel.

panzerpig
2007-10-12, 13:13
Är det?

det är inte fel. det är olagligt.
tror till och med att du postade en länk om det tidigare?

"Om personen står under den andra partens fostran eller ett liknande förhållande råder, gäller den högre gränsen 18 år. Brott mot denna lagstiftning rubriceras som våldtäkt mot barn, eller i mindre allvarliga fall, sexuellt utnyttjande av barn."

liknande förhållande= lärare har en maktposition
detta gäller så länge eleven är under 18. antar att när man är myndig så gäller det inte längre.

Handcuff
2007-10-12, 13:16
Varför vågar inte hemlis stå för sin dragning till mycket unga flickor? Kan det vara så att han innerst inne vet att det är "fult"?

Nä avslöja nu vem du är och ta det som en man :thumbup: *nyfiken*

egge
2007-10-12, 13:19
Varför vågar inte hemlis stå för sin dragning till mycket unga flickor? Kan det vara så att han innerst inne vet att det är "fult"?

Nä avslöja nu vem du är och ta det som en man :thumbup: *nyfiken*

Schysst mörkning, nu misstänker ingen att det är du som är hemlis. *rolleyes*

XroW
2007-10-12, 13:19
Schysst mörkning, nu misstänker ingen att det är du som är hemlis. *rolleyes*

Medans du kör på dubbelbluffen... hemlis(?)

Trance
2007-10-12, 13:20
det är inte fel. det är olagligt.
tror till och med att du postade en länk om det tidigare?

"Om personen står under den andra partens fostran eller ett liknande förhållande råder, gäller den högre gränsen 18 år. Brott mot denna lagstiftning rubriceras som våldtäkt mot barn, eller i mindre allvarliga fall, sexuellt utnyttjande av barn."

liknande förhållande= lärare har en maktposition
detta gäller så länge eleven är under 18. antar att när man är myndig så gäller det inte längre.

Ja, jag pratade generellt. Om eleven är under 18 år och elev till läraren så är det ju olagligt ja. Detta kan jag se som rimligt eftersom det är ett påtvingat förhållande.

Varför vågar inte hemlis stå för sin dragning till mycket unga flickor? Kan det vara så att han innerst inne vet att det är "fult"?

Nä avslöja nu vem du är och ta det som en man :thumbup: *nyfiken*

Som homosexualitet. Mest är det förmodligen för denna idiotiska pöbelmentalitet som folk har, detta gör väl kanske att personen vill gömma sig.