handdator

Visa fullständig version : Kost för att undvika att bli sjuk.


Stoltz
2007-10-11, 14:01
På senaste har jag lyckats bli sjuk lite väl tätt (det senaste året dvs) och jag kan inte räkna ut varför.
Mitt schema är lungt och smidigt eftersom jag hade ett uppehåll från träningen på ett år och det bestod av ca 12 set, med ca 8-10 reps totalt per träningspass. (3-4 muskelgrupper per pass).

Så jag tänkte att det måste vara kosten, så jag började äta mer grönsaker och vitaminer genom kosttillskott och juice, men nu sitter jag igen med halsfluss.

Finns det något särskilt inom kosten som jag bör tänka på för att stärka och sedan upprätthålla immunförsvaret?

jwzrd
2007-10-11, 14:02
Hygien, tvätta händerna, slicka inte på andra (när de är sjuka).

Eddie Vedder
2007-10-11, 14:05
Det är precis som jwzrd säger, hygienen är viktig och för att undvika att bli sjuk ska man undvika att bli smittad helt enkelt.

Så i ditt fall får du nog flytta till en ny korridor.:D
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102182

Stoltz
2007-10-11, 14:08
Hygien, tvätta händerna, slicka inte på andra (när de är sjuka).
Det är inga problem, jag tvättar händerna och allt innan jag äter varje måltid (Med mina 8 måltider om dagen så blir det en jävla konsumtion av handkräm efteråt :D)

Det är precis som jwzrd säger, hygienen är viktig och för att undvika att bli sjuk ska man undvika att bli smittad helt enkelt.

Så i ditt fall får du nog flytta till en ny korridor.:D
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102182

:laugh: Kanske där problemet ligger!

Scratch89
2007-10-11, 14:11
Jag håller med Eddie. Hygien är verkligen A och O. Även fast du sköter din så har du ändå ett dussin andra snoriga studenter som kan bete sig som de vill utan att du kan skydda dig mot dem. Jag läste även din tråd om han som diskade sitt duschbrunnslock. Finns det något som är så fullt med bakterier som ett duschbrunnslock? Ett alternativ är väl att prata med alla som bor i din korridor om hur det ska skötas, för man kan inte vara för petig med hygienen. Om det inte efterföljs och det fortfarande bildas bakteriehärdar för att folk vill hälla ut sina döda hudceller i slasken så kontakta kåren.

Kurash
2007-10-11, 14:20
För att inte snacka om alla snoriga tanter som grisar ner maskinerna med baciller på Friskishuset!!

Paltkoma
2007-10-11, 14:24
Här kommer ett råd som alla på kolo kommer att älska: Pressa inte kroppen med högintensiv träning. ;) Ett till: Deffa inte utan ge kroppen energi. ;)

Stoltz
2007-10-11, 14:30
Jag håller med Eddie. Hygien är verkligen A och O. Även fast du sköter din så har du ändå ett dussin andra snoriga studenter som kan bete sig som de vill utan att du kan skydda dig mot dem. Jag läste även din tråd om han som diskade sitt duschbrunnslock. Finns det något som är så fullt med bakterier som ett duschbrunnslock? Ett alternativ är väl att prata med alla som bor i din korridor om hur det ska skötas, för man kan inte vara för petig med hygienen. Om det inte efterföljs och det fortfarande bildas bakteriehärdar för att folk vill hälla ut sina döda hudceller i slasken så kontakta kåren.
Jo, jag har ju som sagt pratat med just honom om just det han gjorde. Men det ska tydligen tas upp nu på söndagsmötet - Word on the street.

För att inte snacka om alla snoriga tanter som grisar ner maskinerna med baciller på Friskishuset!!
Jag har börjat fundera på att lämna faktiskt - Hur är smithen på Gerda? Skulle någon som är 205-207 cm få plats stående i deras? Jag har nu insett att jag inte kan träna vaderna i Friskis smith :D

Här kommer ett råd som alla på kolo kommer att älska: Pressa inte kroppen med högintensiv träning. ;) Ett till: Deffa inte utan ge kroppen energi. ;)

Jo, absolut, fast det är inget problem för mig personligen.

Såg precis vågen, är nere på 103 kilo. Det svider och måste fixas. Undrar om korridoren godkänner det som anledning till att skärpa hygienen :D

Eddie Vedder
2007-10-11, 14:52
Kanske bör nämna att det ju knappast är så att vad man äter är oväsentligt, självklart påverkar kosten hur bra ens immunförsvar fungerar.

Men för att det ska ha någon egentlig betydelse krävs nog en dålig kost från början. Alltså, att gå från en väldigt dålig kosthållning till en bra kan säkert vara positivt. Men att att gå från en redan bra kost till en "lite bättre" lär inte göra så stor skillnad.
Samma sak som att hälsovinsten i att gå från totalt stillasittande till 40 minuters promenad fem dagar i veckan är jättestor men inte att gå från 5 intensiva konditonspass till 7 intensiva konditonspass. Hälsovinsten i det senare är betydligt mindre i förhållande även om dosen träning må vara större.

Kurash
2007-10-11, 15:09
Jag har börjat fundera på att lämna faktiskt - Hur är smithen på Gerda? Skulle någon som är 205-207 cm få plats stående i deras? Jag har nu insett att jag inte kan träna vaderna i Friskis smith :D



Jag är inte kvar på Gerda längre, men antar att smitharna är som alla andra smithar. Smittorna däremot... med alla dom studenterna och övervintrade kraftsportare måste det vara baciller överallt. På LTK dör all ohyra i magnesiumdammet.

stargate
2007-10-11, 15:47
jag läste i tidningen om en kille som badade året runt, han har inte varit förkyld sedan han började med detta.
Har även läst en artikel om detta i Fightermag. Jag funderar faktiskt på att börja med detta.

Man ska egentligen börja på sommaren så att kroppen gradvis vänjer sig vid det kalla vattnet.

Nelo322
2007-10-11, 21:23
jag läste i tidningen om en kille som badade året runt, han har inte varit förkyld sedan han började med detta.
Har även läst en artikel om detta i Fightermag. Jag funderar faktiskt på att börja med detta.

Man ska egentligen börja på sommaren så att kroppen gradvis vänjer sig vid det kalla vattnet.


Man blir inte sjuk av att bli nerkyld.... en gammal myt som verkar vara svår att bli av med.
Man blir sjuk av virus! och det har inget med kyla att göra.

wildie123
2007-10-11, 21:29
Jag äter omega-3 varje dag och det ger en väldigt positiv effekt på mig. Jag blir i princip aldrig förkyld eller sjuk. Kan vara värt att testa. Annars är det ju viktigt med bra sömn och god hygien som någon har nämnt tidigare.