handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass, erfarna kommentera gärna.


Gentelman
2007-10-11, 12:51
Som jag sagt förr tränar jag ofta Muay Thai.
3, 4 - spitt är inte lika effektiva längre p.g.a jag behöver något mer tidbesparande.
Jag gjorde ett helkroppspass som jag ska dela med er, jag kommer förmodligen köra den oavsätt vad folk säger, men alla vet ju att människor alltid vill ha bekreftelse, precis som jag.
Hursomhelst, nog med filosofin, här är det:

1.
Knäböj
#1.Rakbänkpress [#1,2,1 - #2,1,2 o.s.v]
Sittandemilitärpress
#1.Sittanderodd [#1,2,1 - #2,1,2 o.s.v]

Konsentrationscurl
Pushdowns
Ståendevadpress


2.
Marklyft
#2.Snebänkpress [#1,2,1 - #2,1,2 o.s.v]
Hantelpress
#2.Latsdrag [#1,2,1 - #2,1,2 o.s.v]

Rakskivstångscurl
Smal bänkpress
Ståendevadpress



3.
Benpress
#1.Rakbänkpress [#1,2,1 - #2,1,2 o.s.v]
Sittandemilitärpress
#1.Sittanderodd [#1,2,1 - #2,1,2 o.s.v]

Hantelcurl
Skullcrusher
Ståendevadpress

3 - 4 set's (Beror på ork eller hur många lowkicks jag smakat på mina lår, hehe)
6 - 8 rep's (6 reps TUNGT, sen ska jag träna upp den vikten till 7 rep's, sen 8 rep's och så börjar jag om med TYNGRE vikt på 6 rep's o.s.v)

Jag har nummer på sidan om vissa träningar, det innebär att nästa vecka börjar jag med #2 t.ex:
Pass 1: Rakbänkpress. Pass 2: Snebänkpress. Pass 3: Rakbänkpress.
...men nästa vecka blir det, Pass 1: Snebänkpress. Pass 2: Rakbänkpress. Pass 3: Snebänkpress. Sen tillbaka...
Varför jag gjort såhär istället för att ha valt en annan övning, t.ex. hantelpressar är för att bänkpressen är en BRA basövning som funkar bäst för just MIG.

Jag vill också att ni ska veta att övningarna jag valt är övningar som gett mig bäst resultat från mina split program jag kört i några år...
Som ni ser så tränar jag hela kroppen, med övningar som tar på mer än endast en muskel.
Kommentera gärna, man vet aldrig, kanske något går att göra bättre.
Men ha i huvudet också att jag tränar mycket kampsport och ni som tränar kampsport vet hur det sliter på kroppen, speciellt sparring.

Tack allihop!

Gentelman
2007-10-11, 12:51
En efterfråga för dem som kört helkroppspass några år, är det möjligt att kunna bygga mycket massa (Pratar inte om bodybuilder-typ.) Utan atletisk, med endast 2 helkroppspass i veckan?

1.
Knäböj
Marklyft
Rakbänkpress
Sittandemilitärpress
Chins
& biceps, triceps, vader.
4 sets x 8 - 10 reps.

2.
Benpress
Marklyft
Snebänkpress
Sittandehantelpress
Sittanderodd
& biceps, triceps, vader.
4 sets x 8 - 10 reps.

Whistler
2007-10-11, 13:02
Kolla min träningsjournal så får du lite tips om hur det kan se ut.

Ditt sista schema ser bra ut, men varför marklyft två gånger i veckan?

Gentelman
2007-10-11, 13:08
Om jag ska köra 2 helkroppspass i veckan så vill jag ha med 2 marklyft, det är en så bra övning som tar på så mycket muskelgrupper samtidigt.

sleep is the enemy
2007-10-12, 10:48
Ditt sista schema ser bra ut, men varför marklyft två gånger i veckan?

Varför inte?

lungan
2007-11-15, 16:20
Har en liten fråga angående schemat där, det är tex en form av bänk varje dag, hur många set kan man köra innan det blir för mkt? tex 10set mark uppdelat på 2pass dvs 5set 2ggr i veckan, är det för mycket? om man kör så tex jämn vecka och sedan ojämn kör man bara ett pass med 5set?