handdator

Visa fullständig version : Ta jobbet eller ej?


Jiggen
2007-10-11, 12:02
Nu är det så här, jag fick ett jobb som säljare i spanien idag och är såååå förvirrad:confused:
och hoppas på några visdomsord härifrån. mitt läge är nu sähär:

Har ett fast jobb som företagsäljare men det går inget vidare, men är trots allt ett fast jobb med 14.000 i grund + provision
Har en lägenhet som jag ej har tänkt att säja upp men tänkt att hyra ut den i andra hand.
Får normalt ut 10700-12000 en normal månad

Detta får jag i spanien:

835euro i grundlön, + provision på första säljet. (skatten är på ca 7%)
Flygbiljetten ner får jag betala själv, men får tillbaka den efter 3mån om jag stannar kvar.
Får ta in på ett typ vandrarhem dom första dagarna (20 euro natt) sen sa dom att det finns 100st som jobbar där så kan med säkerhet "få ihop det med någon/några" och dela med dom


Gör jag bort mig att säja upp mig på ett fast jobb och sticka ner med lite osäkra utgifter, har ju även CSN lån här hemma....

Nåja några visa ord skulle uppskattas....måste bestämma mig till måndag:confused: *mini*

Snafu
2007-10-11, 12:06
Låter ju kanske...inte så bra att göra. Provision på första säljet, que va. Är det mobilabbonemang du ska sälja btw?

Snafu
2007-10-11, 12:06
Det där med att du har CSN lån hemma är ju ytterligare en anledning till att inte ta ett mindre betalt jobb.

Jiggen
2007-10-11, 12:10
Låter ju kanske...inte så bra att göra. Provision på första säljet, que va. Är det mobilabbonemang du ska sälja btw?


På jobbet jag har nu så måste jag sälja för 20.000 före jag får provision där nere får jag det från första säljet så kan bli bättre betalt än jag har nu...jo bland annat hemtelefoni, mobiler, osv...har jobbat på tre förut så vet att jag kan sälja och var en av dom bättre när jag sålde på 3

Jarod
2007-10-11, 12:13
Låter som ett säljarjobb för "en känd svensk teleoperatör". Har flera kompisar som jobbat där och dom flesta fick flytta hem eftersom det var så dyrt att bo där. Andra hade lite problem med att hantera alkoholen.

=)

Frida.B
2007-10-11, 12:13
Du blir brun och slipper sveriges slask :D Om du tar det kan du ju se det som ett äventyr, något att berätta för barnbarnen...

lectris
2007-10-11, 12:19
Du blir brun och slipper sveriges slask :D Om du tar det kan du ju se det som ett äventyr, något att berätta för barnbarnen...

+1

take the chance, i'll say :D om du känner dig bekväm med språket och om du litar på dina säljarkunskaper, kör hårt.

Krille 87
2007-10-11, 12:22
Antar att det är Telemarketing? Barcelona? Málaga?

Jiggen
2007-10-11, 12:28
Låter som ett säljarjobb för "en känd svensk teleoperatör". Har flera kompisar som jobbat där och dom flesta fick flytta hem eftersom det var så dyrt att bo där. Andra hade lite problem med att hantera alkoholen.

=)

haha alkoholen kan jag hantera *spy*
Nja det är ju b.la tele 2 företaget heter tranzcom men har massan andra prylar att sälja med men ska sälja telefoni

Du blir brun och slipper sveriges slask :D Om du tar det kan du ju se det som ett äventyr, något att berätta för barnbarnen...
jo det är ju saken, dom hade 28grader där idag *whistle*

+1

take the chance, i'll say :D om du känner dig bekväm med språket och om du litar på dina säljarkunskaper, kör hårt.
Jo lutar åt det....men lite osäker är man ju endå

Antar att det är Telemarketing? Barcelona? Málaga?

jupp barcelona/tranzcom...vet du något om det?

Krille 87
2007-10-11, 12:32
Jo lutar åt det....men lite osäker är man ju endå



jupp barcelona/tranzcom...vet du något om det?


Absolut. Jag har gamla kollegor som har dragit ner och har även haft kontakt med en TL på Transcom, Hassan.
Men enligt mina kollegors uppfattningar ska företaget Multipartner vara ett schysstare företag. Det ligger också i Barcelona och säljer liknande produkter.

Transcom kör fortfarande tele2:s kampanjer?

Jiggen
2007-10-11, 12:34
Absolut. Jag har gamla kollegor som har dragit ner och har även haft kontakt med en TL på Transcom, Hazzan.
Men enligt mina kollegors uppfattningar ska företaget Multipartner vara ett schysstare företag. Det ligger också i Barcelona och säljer liknande produkter.

Transcom kör fortfarande tele2:s kampanjer?


haha det var hazzan jag pratade med i måndags med sen ringde någon annan idag och sa att jag är välkommen ner.....haka på då så åker vi ner o jobbar gärnet och bygger oss enorma...hehe*flex*

o ja det värkar dom köra på ja...

Jarod
2007-10-11, 14:11
Sist jag hörde var en polare till mig TL där nere, Tobbe heter han. Helt utan skrupler och hade gärna sålt gångstavar till lama om han hade fått. =D

Och det var Transcom jag syftade på.

Jiggen
2007-10-11, 14:13
Sist jag hörde var en polare till mig TL där nere, Tobbe heter han. Helt utan skrupler och hade gärna sålt gångstavar till lama om han hade fått. =D

Och det var Transcom jag syftade på.


haha....*whistle*
men för övrigt om att vissa super som djur, hur kan man lyckas där om man är en bra säljare?

MB2005
2007-10-11, 14:17
Jag hade stannat på hemmaplan tills något bättre och mer säkert dök upp. Med tanke på att du inte är tvärsäker så hade jag inte dragit. Det finns bolag i Sverige som behöver säljare, var så säker.

egge
2007-10-11, 14:18
Ofta man litar på en kille som heter Hassan när man pratar i telefon:D

Palm
2007-10-11, 14:20
Klart du ska ta det. Du kommer bara ångra dig annars. Det är skönt att komma från Sverige ett tag och börja om på noll nånstans.

Jiggen
2007-10-11, 14:20
Jag hade stannat på hemmaplan tills något bättre och mer säkert dök upp. Med tanke på att du inte är tvärsäker så hade jag inte dragit. Det finns bolag i Sverige som behöver säljare, var så säker.
Är inte för den saken, sugen på att göra något nytt och inte bara stampa kvar på samma ställe hela tiden....men men får se, hade grundlönen varit bättre så....men företaget finns i sverige också så känner till dom lite

Ofta man litar på en kille som heter Hassan när man pratar i telefon:D
haha finns ju in chans att jag åker ner :smash: *flex*

Noobe
2007-10-11, 14:20
Ofta man litar på en kille som heter Hassan när man pratar i telefon:D

rasist!!!111*mini*

Snafu
2007-10-11, 14:22
rasist!!!111*mini*

Minns du radioprogrammen där nån busringde som fan, kallade sig för Hassan väl va?

Palm
2007-10-11, 14:23
rasist!!!111*mini*

Hassan (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hassan_%28radioprogram%29)

Noobe
2007-10-11, 14:24
rasister !1111111 *mini* :D

Mental
2007-10-11, 14:25
KAn du inte ta tjänstledigt från ditt nuvarande jobb? så kan du återvända om det inte passade i spain

Jiggen
2007-10-11, 14:28
KAn du inte ta tjänstledigt från ditt nuvarande jobb? så kan du återvända om det inte passade i spain
om det hade varit så lätt, har bara jobbat här i 6mån så det funkar tyvärr inte

Snafu
2007-10-11, 14:30
835 euro är ju sunkigt som fasen i månaden. Vad sa företaget att du bör hamna på? Om dom ens kunde säga nåt sånt?

PowPow
2007-10-11, 14:32
OM jag inte minns fel (från någon annan tråd) så var det barcelona du kanske skulle till, va? Jag har bott där, och mötte en jäkla massa svenskar som var där och arbetade som säljare. Transcom var ett av de vanligaste orden i den staden, kändes det som /= . Men av de jag pratat med så var det ingen som hade åkt ner för att arbeta som säljare. De jobbade helt enkelt som säljare för att kunna bo där (om du förstår skillnaden). Men om man är ambitiös så kan man säkert göra sig en karriär där, även fast det är en stad det är ganska svårt att vara ambitiös i. Det finns ju så mycket annat man kan vara.

Lönen var väl inte någon höjdare, men man får väl ha i åtanke att spanjorerna tjänar betydligt mindre än svenskar över lag, så lönerna där nere är väl satta därefter. Sen går det, om viljan finns, att leva ganska billigt i barcelona. Speciellt om man fixar boende som inte ruinerar en (vilket kan vara svårt om man inte har kontakter, eller om man har något emot att dela lägenhet med en massa andra människor).

Edit: om du söker en stid i vilken du kan "komma bort lite". Då borde du åka. Sjukt bra stad, när man väl fäktat sig förbi alla turistfällorna.

Jiggen
2007-10-11, 14:33
835 euro är ju sunkigt som fasen i månaden. Vad sa företaget att du bör hamna på? Om dom ens kunde säga nåt sånt?

I aug så var bästa säljaren på 900euro och sämsta 80...bör hammna på toppen isf...så får jag ut samma som här hemma ungefär så är det okej, är ute efter att komma bort lite, vill jag bara käna pengar så finns ju norge...

Jiggen
2007-10-11, 14:36
OM jag inte minns fel (från någon annan tråd) så var det barcelona du kanske skulle till, va? Jag har bott där, och mötte en jäkla massa svenskar som var där och arbetade som säljare. Transcom var ett av de vanligaste orden i den staden, kändes det som /= . Men av de jag pratat med så var det ingen som hade åkt ner för att arbeta som säljare. De jobbade helt enkelt som säljare för att kunna bo där (om du förstår skillnaden). Men om man är ambitiös så kan man säkert göra sig en karriär där, även fast det är en stad det är ganska svårt att vara ambitiös i. Det finns ju så mycket annat man kan vara.

Lönen var väl inte någon höjdare, men man får väl ha i åtanke att spanjorerna tjänar betydligt mindre än svenskar över lag, så lönerna där nere är väl satta därefter. Sen går det, om viljan finns, att leva ganska billigt i barcelona. Speciellt om man fixar boende som inte ruinerar en (vilket kan vara svårt om man inte har kontakter, eller om man har något emot att dela lägenhet med en massa andra människor).


jo är som säljare, och målet är isf att sälja några mån sen bli teamcoach eller något annars så får det vara isf, kommer bo på vandrarhem första dagarna isf sen försöka bo med några andra arbetare för att få ner kostnaden...men visst hänger med på vad du menar, men vill fortfarande inte leva snålt utan att kunna ha en okej lön som man kan leva på

Snafu
2007-10-11, 14:36
I aug så var bästa säljaren på 900euro och sämsta 80...bör hammna på toppen isf...så får jag ut samma som här hemma ungefär så är det okej, är ute efter att komma bort lite, vill jag bara käna pengar så finns ju norge...

Jag hoppas du menar 835+900 i provision va? Realistiskt hamnar du väl nånstans i mitten åtminstone antar jag.

Lelle Pelle
2007-10-11, 14:38
Jag hade stannat hemma, utan att tveka. "Dont gör it, it's not värt it."

Jiggen
2007-10-11, 14:44
Jag hoppas du menar 835+900 i provision va? Realistiskt hamnar du väl nånstans i mitten åtminstone antar jag.

jupp 835 i grund och 900 i provision ja....så jag säj ca 1500i mån bör man skrapa ihop om man är en bra säljare då -7%skatt =ca 13000kr, då är det ju okej om jag kan hålla mig kring det

Snafu
2007-10-11, 15:03
jupp 835 i grund och 900 i provision ja....så jag säj ca 1500i mån bör man skrapa ihop om man är en bra säljare då -7%skatt =ca 13000kr, då är det ju okej om jag kan hålla mig kring det

Jag har svårt för tanken att byta jobb och riskera mindre betalt, särskilt eftersom det andra jobbet verkar vara oerhört likt det du redan gör så du breddar inte din erfarenhet nämnvärt liksom. Visst är det kul som fan att flytta utomlands och ha sig, men man får ändå väga det mot fördelarna (ekonomiska, utbildning, privatliv etc).

I det här fallet skulle jag vilja säga ett "mmmnnnnnnjaaaaa".

Jiggen
2007-10-11, 15:07
Jag har svårt för tanken att byta jobb och riskera mindre betalt, särskilt eftersom det andra jobbet verkar vara oerhört likt det du redan gör så du breddar inte din erfarenhet nämnvärt liksom. Visst är det kul som fan att flytta utomlands och ha sig, men man får ändå väga det mot fördelarna (ekonomiska, utbildning, privatliv etc).

I det här fallet skulle jag vilja säga ett "mmmnnnnnnjaaaaa".

Men det där hjälper ju inget, mmmmmmnnnnnjjjaaaa säjer ju jag med*gah!* hehe
Kan ju säja att mitt jobb nu suger och är sjukt trött på detta och det driver mig även till att tänka i "nya" baner och kanske vara i spanien under vintern och sen komma tillbaka...men men får nog ta en grogg imorgon kv och fundera lite

Snafu
2007-10-11, 15:09
Men det där hjälper ju inget, mmmmmmnnnnnjjjaaaa säjer ju jag med*gah!* hehe
Kan ju säja att mitt jobb nu suger och är sjukt trött på detta och det driver mig även till att tänka i "nya" baner och kanske vara i spanien under vintern och sen komma tillbaka...men men får nog ta en grogg imorgon kv och fundera lite

Do it then.

Baan
2007-10-11, 15:09
För solen skulle jag inte åka, så jävla varmt är det inte i Spanien nu och kommer inte direkt bli varmare dte närmaste. Visst, du slipper regn och skit och du kommer inte frysa särskilt mycket men sola ihjäl lär du inte göra heller. Förutom det bättre vädret så känns det ju lite slöseri med tid, men klart ska du ha liknande jobb i Sverige så kan det vara roligare jobba med det utomlands i ett varmare land om du kan få ekonomin att gå ihop.

HoppeR
2007-10-11, 15:10
Go for it!

Går det åt helvete så kan man bara skylla på att man var ung. :D Bättre att göra misstagen tidigt i livet än att ångra sig som gammal o göra misstagen senare. ( eller något ) :thumbup:

Cilia
2007-10-11, 15:31
Det är ju inte så att du har så mycket att förlora.
Vill du ändå har säljarerfarenhet så kan du lika gärna skaffa dig det i Spanien som här plus språkkunskaper.
Själv är jag impad över att ngn vill jobba som säljare.

Men tänk på att det är vardag även där.
Det är lätt att glömma.

Men du gillade ju inte jobbet här hemma så det ska du ändå inte stanna kvar på.

manko
2007-10-11, 15:33
Flytta!! Trivs man inte på jobbet så är det ju ingen idé att vara kvar där om man får chans på andra ställen. Men finns det inga andra jobb än säljare där? :P

Jiggen
2007-10-11, 15:59
föredrar som säljare för att jag ska kunna börja arbeta direkt.

Sen vet jag att det är kallt där på vintern, men är mest för att det är en annan kultur som gör det spännande.....
nåja lite klokare är jag no, men blir nog en grogg imorgon kv endå:em:
käkade taco till lunch idag, så ingen ide att dieta om jag ska åka endå*popcorn*

Krille 87
2007-10-11, 16:45
haha det var hazzan jag pratade med i måndags med sen ringde någon annan idag och sa att jag är välkommen ner.....haka på då så åker vi ner o jobbar gärnet och bygger oss enorma...hehe*flex*

o ja det värkar dom köra på ja...

Hehe, han sökte jobb hos mig när jag jobbade på tele2. Han "lovade" att han skulle komma hem till Sverige inom en månad. Detta var i mars typ :D

Nja, har precis fått nytt jobb här så de kan bli lite tajt att pendla :Virro

OT: Jag säger så här: Vad har du att förlora? Flygbiljetten kostar knappt någonting. Skulle du mot all förmodan inte trivas så är det bara att dra hem igen. Säljarjobbet du har idag lär finnas kvar men nu när du vantrivs så finns det massa andra säljjobb.
Sedan ser det alltid bra ut att ha varit utomlands och jobbat när du söker framtida jobb.

Barcelona är en av världens bästa feststäder så att bedriva seriös försäljning försvåras en del ;) . Det finns massvis med svenskar där nere.

Du e väl 24-25 år såg jag någonstans? Har du inte rest än så är det på tiden, om du har behovet vill säga :thumbup:

Arnesson
2007-10-11, 16:49
Jag hade inte åkt, men jag är tråkig och bekväm av mig. Men om du känner att det känns lockande tycker jag att du ska åka, annars är ju risken extremt stor att du ångrar dig.

Så, åk!

MB2005
2007-10-11, 17:18
Jag hade aldrig åkt ner till den lönen. Att börja räkna på provisionen är farligt då du inte riktigt vet vad det är för tomtar du kommer att sälja till. Då hade jag hellre sökt till något annat bolag där du är garanterad högre fast lön. Kolla också upp andra förmåner, försäkringar osv då du kommer att bo där ett tag.

Yes
2007-10-11, 20:49
Själv hade jag aldrig åkt. Förmodligen är det ett riktigt skitjobb som inte är i närheten av så bra som det låter(och då låter det redan tveksamt från början, så du kan väl tänka dig hur illa det är i verkligheten). Vill du satsa på säljjobb tycker jag du ska lägga all energi på att hitta ett bra säljjobb istället. Det är i varje fall vad jag hade gjort...

Cilia
2007-10-11, 20:53
Jag hade åkt om jag hade kunnat tänka mig jobba som säljare.
Men det skiljer sig ju inte för att det är i Spanien.

När jag var i hans ålder och i hans situation så tog jag alla chanser och tycker han ska göra det.
Om några år är det svårare då är han mer bekväm.

Han trivs inte på det jobb han har nu så han måste ändå söka sig vidare, varför då inte ta en tid utomlands och sen söka nytt

Ignatius72
2007-10-11, 20:58
åk, du tjänar inga våldsamma pengar här hemma, du kommer att få ett äventyr och när du återvänder så finns det hur många säljjobb som helst. Det ser inte ut som om du har så mycekt att förlora.

Yes
2007-10-11, 21:01
Själv jobbar jag väldigt gärna som säljare. Tycker det kan vara både kul och givande. Jag har dock utvecklat en extremt hög grad av cynism för den branschen. Min gissning är att de matar honom med bajs för att få ned honom till Spanien, där de kan knula honom stjärten... om ni ursäktar den grova liknelsen...

För egen del hade jag hellre siktat in mig på jobben som är betydligt svårare att få. Jag tror man tjänar mycket mer på det. I längden. Om man vill jobba som säljare.

Cilia
2007-10-11, 21:04
Jag tror också att dom lovar honom mer än vad det eg är.
Men i mina ögon är det inget större prolem.
Det är ett litet äventyr och det kan vara värt det, bara han inte tror att han ska åka ner och göra jättekarriären.

Se det för var det är och bygg inte upp stora förväntningar

Yes
2007-10-11, 21:16
Jo, det är klart man kan åka ned utan några större förväntningar. Kanske blir det stundtals rentav kul. För egen del hade jag dock siktat in mig på bättre säljjobb, istället för att slösa tid på annat. Fast då börjar jag kanske känna mig lite gammal(fan, man är ju snart 50 ;) ) och lägger hellre den lilla tid jag har på att gå direkt på det jag vill ha... jag tror det ger mycket större utdelning att lägga energin på något bättre från början.

John M
2007-10-11, 21:21
Jag har jobbat på både Multipartner och Transcom. Ska du sälja på Transcom tjänar du mest på Optimal Telecom. Hassan är en bra TL, hälsade på han senast idag. Ska du ner till Barca måste du höra av dig, vet ett hyffsat gym för 34 euro i månaden du kan pumpa på. Kanske kan fixa ett rum i en lägenhet åt dig också.

Ta det lugnt med drogerna och alkoholen, går åt skogen för vissa som kommer ner hit. På Multipartner har du inte lika fräsh miljö som på Transcom med det är ett schysst gäng som jobbar där och du tjänar mera pengar om du är en duktig säljare.

Har funderat på att dra tillbaka till Multipartner. Vissa får ut 18-19.000 efter skatt. Du jobbar 6/timmar dag på båda ställena.

Skicka ett PM om det är något.

Cilia
2007-10-11, 21:22
Det roliga med att vara ung är ju att man inte behöver vara så fokuserad direkt.
Men ngra år senare så ändras fokus oftast.
Sen är ju frågan vad han är ute efter?
Är det en avstamp i säljkarriären eller att få en upplevelse?
Jag tror det är det senare då är det dä fokus bör läggas och inte att avvakta på att få det perfekta jobbet

Yes
2007-10-11, 21:24
Det roliga med att vara ung är ju att man inte behöver vara så fokuserad direkt.
Så har jag också resonerat, förr i tiden. Fyfan så bitter jag ångrar det...

Sen är ju frågan vad han är ute efter?
Är det en avstamp i säljkarriären eller att få en upplevelse?
Jag tror det är det senare då är det dä fokus bör läggas och inte att avvakta på att få det perfekta jobbet
Sant, det kan jag ju vara så att han mest är ute efter en upplevelse. Isåfall ska jag bara hålla tyst.

Cilia
2007-10-11, 21:29
Varför ångrar du det?
Jag ångrar inte en dag av mitt resande och "slöande"

hahavaffan
2007-10-11, 21:33
Ofta man litar på en kille som heter Hassan när man pratar i telefon:DHahaha jag ser bara ordet Soundboard framför mig :D

Yes
2007-10-11, 21:48
Varför ångrar du det?
Jag ångrar inte en dag av mitt resande och "slöande"
Därför att om jag varit mer fokuserad och vetat det jag vet idag, då hade jag utan tvekan kunnat leva mitt drömliv. Nu är det förstås inte så att möjligheterna sprungit iväg, men att slösa tid och fatta en del dumma beslut gör inte precis saken lättare, och det är inte direkt så att allt kämpa och slit blir roligare med tiden.

Om man bara varit mer fokuserad, tidigare... men det är förstås inget jag kan sitta och tjura över såhär...

Cilia
2007-10-11, 21:51
Om man bara varit mer fokuserad, tidigare... men det är förstås inget jag kan sitta och tjura över såhär...
men då hade du varit flera erfarenheter fattigare?
Det tog ju dig den här tiden att komma fram till ditt fokus och ditt engagemang.
Ta till vara på erfarenheterna istället och vårda dom

Snafu
2007-10-11, 22:37
Yes: du är 24 år enligt din profile. Det är ju knappast för sent för nånting. Jag flyttade utomlands när jag var 24. Nu är jag 28, och jag skulle möjligtvis kunna tänka mig en flytt till nåt annat land för rätt jobb. Nu kommer det nog vara svårt att hitta just det jobbet och jag har flickvän och bil men ....liksom..du är 24 - knappast för sent för att dra utomlands (om du nu vill göra det). Kan fixa kundtjänstjobb på känd biltillverkare senare i år om du viiiiiill samt bli alkoholiserad, om du vill dvs.

Yes
2007-10-12, 07:17
men då hade du varit flera erfarenheter fattigare?
Det tog ju dig den här tiden att komma fram till ditt fokus och ditt engagemang.
Ta till vara på erfarenheterna istället och vårda dom
Jo, absolut. Jag är också helt för att skaffa sig olika erfarenheter, så länge det också leder i rätt riktning. För egen del hade jag dock önskat att jag varit mer fokuserad, mycket tidigare, så att varje erfarenhet faktiskt lett dit jag velat.

Om jag t.ex. var intresserad av försäljning och att flytta utomlands hade jag istället siktat in mig på något större, internationellt, företag. Då kan man kanske börja här hemma i Sverige, utvecklas inom företaget(många större företag har t.ex. bra utbildningar) och sedan den vägen sett över möjligheterna att jobba i något annat land. Det tycker jag är en bättre plan än att supa skallen i bitar under ett par år i Spanien, eller något åt det hållet. Fast det är förstås svårare också.

Yes: du är 24 år enligt din profile. Det är ju knappast för sent för nånting. Jag flyttade utomlands när jag var 24. Nu är jag 28, och jag skulle möjligtvis kunna tänka mig en flytt till nåt annat land för rätt jobb. Nu kommer det nog vara svårt att hitta just det jobbet och jag har flickvän och bil men ....liksom..du är 24 - knappast för sent för att dra utomlands (om du nu vill göra det). Kan fixa kundtjänstjobb på känd biltillverkare senare i år om du viiiiiill samt bli alkoholiserad, om du vill dvs.
Misstförstå mig inte. Jag är egentligen inte alls uppgiven och bitter. Eller... lite bitter kanske, över att jag fattat en del dumma beslut och inte insett vissa saker tidigare. Men, jag drivs av en stor optimism och tror inte alls att det är för sent för någonting. Jag tror jag är på rätt väg nu, men det hade liksom känts bättre om jag varit det tidigare. Om inte annat så för att allt hade varit så mycket lättare då...

Min poäng är hursomhelst att det är bättre att vara fokuserad redan från början, för tiden rinner lätt iväg snabbare än man tror.'

Verkar för övrigt som du gärna "pimpar ut" jobb här på Kolo, om jag inte missförstått tidigare inlägg. Det är ju så man blir lite nyfiken. Kan du inte skicka PM och berätta lite? :)

Tabbe
2007-10-12, 07:20
Skulle ha gjort det iaf testat ett halvår, gillar inte den svenska vintern och så hade spanien varit soft.

Massa nya möjligheter där nere.

Cilia
2007-10-12, 07:20
Jo, absolut. Jag är också helt för att skaffa sig olika erfarenheter, så länge det också leder i rätt riktning. För egen del hade jag dock önskat att jag varit mer fokuserad, mycket tidigare, så att varje erfarenhet faktiskt lett dit jag velat.
Du missar min poäng
Alla är inte fokuserade direkt, jag är modig nog att hävda att dom flesta inte är det. Det är en resa att komma fram till vad man vill och den resan måste man göra. Utan resan hade du inte kommit fram till där du är idag. Nu kan du säga att om jag bara hade varit mer fokuserad tidigare men då var du inte där du är idag och kunde inte vara här. Det är som att lägga ett pussel, det är inga raka linjer

Jiggen
2007-10-12, 08:26
Hehe, han sökte jobb hos mig när jag jobbade på tele2. Han "lovade" att han skulle komma hem till Sverige inom en månad. Detta var i mars typ

Nja, har precis fått nytt jobb här så de kan bli lite tajt att pendla :Virro

OT: Jag säger så här: Vad har du att förlora? Flygbiljetten kostar knappt någonting. Skulle du mot all förmodan inte trivas så är det bara att dra hem igen. Säljarjobbet du har idag lär finnas kvar men nu när du vantrivs så finns det massa andra säljjobb.
Sedan ser det alltid bra ut att ha varit utomlands och jobbat när du söker framtida jobb.

Barcelona är en av världens bästa feststäder så att bedriva seriös försäljning försvåras en del ;) . Det finns massvis med svenskar där nere.

Du e väl 24-25 år såg jag någonstans? Har du inte rest än så är det på tiden, om du har behovet vill säga :thumbup:

26är jag, min profil stämmer inte.....men är så jag ser på det, att kommer det inte funka som planerat så är dte bara att åka hem, bättre eller sämmre säljarjobb finns det ju alltid här hemma

Själv hade jag aldrig åkt. Förmodligen är det ett riktigt skitjobb som inte är i närheten av så bra som det låter(och då låter det redan tveksamt från början, så du kan väl tänka dig hur illa det är i verkligheten). Vill du satsa på säljjobb tycker jag du ska lägga all energi på att hitta ett bra säljjobb istället. Det är i varje fall vad jag hade gjort...

Grejen är ju att jag tror inte att det låter så himmla bra utan tycker det låter som att det är knappt okej, om man gämför med vad man kan tjäna här hemma...
Nu ser jag detta som en form av nytänding, åka ner och kanske jobba under 3-6mån, sen söka nytt jobb i sverige under tiden om jag inte känner att det funkar.....har jobbat som säljare många år och vet att jag inte kommer att åka ner dit för att bli rik, ser det som en upplevelse mera....

Jag hade åkt om jag hade kunnat tänka mig jobba som säljare.
Men det skiljer sig ju inte för att det är i Spanien.

När jag var i hans ålder och i hans situation så tog jag alla chanser och tycker han ska göra det.
Om några år är det svårare då är han mer bekväm.

Han trivs inte på det jobb han har nu så han måste ändå söka sig vidare, varför då inte ta en tid utomlands och sen söka nytt

jo 26är jag och känner nästan att det är nu eller aldrig som gäller för att göra en sån här sak, sen känns det som man kan hitta ett bättre och seriöst jobb, men då har man väl gjort det...har varit i usa endel och jobbat men aldrig inom europa och vill nog uppleva det med..

Jag har jobbat på både Multipartner och Transcom. Ska du sälja på Transcom tjänar du mest på Optimal Telecom. Hassan är en bra TL, hälsade på han senast idag. Ska du ner till Barca måste du höra av dig, vet ett hyffsat gym för 34 euro i månaden du kan pumpa på. Kanske kan fixa ett rum i en lägenhet åt dig också.

Ta det lugnt med drogerna och alkoholen, går åt skogen för vissa som kommer ner hit. På Multipartner har du inte lika fräsh miljö som på Transcom med det är ett schysst gäng som jobbar där och du tjänar mera pengar om du är en duktig säljare.

Har funderat på att dra tillbaka till Multipartner. Vissa får ut 18-19.000 efter skatt. Du jobbar 6/timmar dag på båda ställena.

Skicka ett PM om det är något.

Du har PM :)
tränar och tävlar ju så lever sunt, så har inte tänkt förstöra mig där nere ..=OP

Yes: du är 24 år enligt din profile. Det är ju knappast för sent för nånting. Jag flyttade utomlands när jag var 24. Nu är jag 28, och jag skulle möjligtvis kunna tänka mig en flytt till nåt annat land för rätt jobb. Nu kommer det nog vara svårt att hitta just det jobbet och jag har flickvän och bil men ....liksom..du är 24 - knappast för sent för att dra utomlands (om du nu vill göra det). Kan fixa kundtjänstjobb på känd biltillverkare senare i år om du viiiiiill samt bli alkoholiserad, om du vill dvs.

Jo som sagt så är det ingen på mitt jobb som tjänar mera än grundlönen så går inte bra för någon här så...kan ju tänka mig bara åka ner ett par mån för erfarenhetens skull, sen skulle det funka bra så vet man ju inte hur länge man stannar, i och med att jag inte är bunden eller så..
Jasså? vart då? haha måste man vara alkoholiserad för det ;)