handdator

Visa fullständig version : Kudde+öra=ajaj


Fed up
2007-10-11, 11:00
Jo, mina öron är sjukt känsliga, sover jag för länge på ena sidan så gör örat så ont så jag vaknar och sen kan jag inte sova på den sidan mer på hela natten. Det är alltså i själva örat det gör ont, den biten av örat som sticker ut från kroppen, så att säga.
Jag märker även det om jag har såna hörlurar som sitter utanpå öronen en längre stund, då blir öronen alldeles sjukt ömma och kinkiga.

Min fråga är alltså, är det nån mer än jag som har såhär knäppa öron? Några tips?

Frida.B
2007-10-11, 11:19
+1 på den.

lectris
2007-10-11, 11:21
Jag har också det problemet.. dessutom har jag headset hela dagen på jobbet *gah!* jag får byta öra då och då för att jag får så ont.. men det går inte så bra att ha den på vänsterörat eftersom miccen blir bakvänd. kass!

Snafu
2007-10-11, 11:25
Verkar ju vara nå brudproblem helt enkelt. Är det för att ni har piercade öron kanske?

Frida.B
2007-10-11, 11:26
Verkar ju vara nå brudproblem helt enkelt. Är det för att ni har piercade öron kanske?

Killar är för fega för att medge det bara. :smash:
Nej jag får ont i den broskiga delen av örat och har aldrig örhängen. Så din, maybe, teori stämmer inte tyvärr.

mela
2007-10-11, 11:27
Verkar ju vara nå brudproblem helt enkelt. Är det för att ni har piercade öron kanske?

Jag är brud och har lite alla möjliga piercingar i öronen men aldrig upplevt problemet som Fed Up nämner.

Kanske kan ha med blodkärl eller något att göra. Att era ligger ytligare eller stryps åt lättare. *dålig teori*

regus
2007-10-11, 11:28
Ni har brottats för lite.

Fed up
2007-10-11, 11:30
Åh, skönt att höra att det inte bara är jag som har detta problem då, iallafall. Kanske är det en tjejgrej, vi är kanske som prinsessan på ärten, ni vet. :D

Har inget med hål i öronen att göra för det är bara ett par år sen jag tog hål i mina, detta fanns innan det också.

Frida.B
2007-10-11, 11:30
Det kanske har att göra med hur mkt man rör på sig när man sover. Jag vet att jag rör mig väldigt lite, ibland vänder jag bara på mig då jag vaknar till och kan därför ligga jätte länge i en ställning på en sida, vilket gör att jag blir helt bortdomnad

Fed up
2007-10-11, 11:32
Det kanske har att göra med hur mkt man rör på sig när man sover. Jag vet att jag rör mig väldigt lite, ibland vänder jag bara på mig då jag vaknar till och kan därför ligga jätte länge i en ställning på en sida, vilket gör att jag blir helt bortdomnad

Nej, men det funkar inte heller, för jag snor runt mycket när jag sover medan min sambo alltid ligger i exakt samma ställning hela natten och han få aldrig ont (han säger att jag bara inbillar mig och sånt förstående) medan jag får ont ofta.

Frida.B
2007-10-11, 11:33
Vi kanske har känsliga öron? Gjorde det ont på dig när du tog hål i öronen? När jag tog mitt andra hål i ena örat höll ja på att svimma.

shut teh face
2007-10-11, 11:34
Ni är för beniga :D

Fed up
2007-10-11, 11:35
Vi kanske har känsliga öron? Gjorde det ont på dig när du tog hål i öronen? När jag tog mitt andra hål i ena örat höll ja på att svimma.

Ja jätteont! När jag tog hål i näsan (septum/mitt i alltså) så gjorde det inte alls ont, men när jag tog hål i öronen började jag nästan lipa och då är det bara såna vanliga hål därnere alltså. Jag tänkte det var värre för att det var sån äcklig pickadoll de tog med då, istället för riktig nål.

Pingu
2007-10-11, 17:13
Får ni ont av att ligga på örat så skulle ni testa brottning ...

Blomkålsöron åt folket *gah!*

RTB
2007-10-11, 17:22
Det är inte så att ni liksom böjjer örat(haha varför lät d kul), då får tillomed jag ont!:D

Pingu
2007-10-11, 17:29
Det är inte så att ni liksom böjjer örat(haha varför lät d kul), då får tillomed jag ont!:D

Förstår inte hur det kan göra ont, sitter nu och tok klämmer på mina öron och det känns nada *gah!*

Fed up
2007-10-11, 17:31
Det är inte så att ni liksom böjjer örat(haha varför lät d kul), då får tillomed jag ont!:D

Du menar viker det liksom? Nej, inte jag iallafall, det är bara trycket som uppstår när örat mosas mellan huvud och kudde liksom.

Absinteh
2007-10-11, 17:52
Vilken tur att ni inte brottas :D
Ni gnäller över ömma öron av kuddar, tillåt mig skratta!

Fed up
2007-10-11, 18:05
Vilken tur att ni inte brottas :D
Ni gnäller över ömma öron av kuddar, tillåt mig skratta!

Nu är det tre som nämnt detta med brottning. Ja detta är inget gentemot brottning, men kan ju vara störande ändå.

Stoltz
2007-10-11, 18:11
Jag har börjat uppleva detsamma nu den senaste månaden faktiskt. Jävla otyg. Mer störande än brottningen. Där går jag och är beredd på lite smärta. När jag sover ska det vara jävligt lungt :D

Fed up
2007-10-11, 18:19
Jag har börjat uppleva detsamma nu den senaste månaden faktiskt. Jävla otyg. Mer störande än brottningen. Där går jag och är beredd på lite smärta. När jag sover ska det vara jävligt lungt :D

Tack för den. Precis som om jag går på kicboxning är jag beredd på en spark i magen, och tycker det är helt ok, men skulle tycka det var sjukt jobbigt om jag flera gånger per natt vaknade av lätta smärtor i magen. Ehm. Dålig liknelse kanske, men det stora problemet är ju inte att öronen gör ont, för det gör förvisso rätt mycket ont men inte värre än mycket annat, men det jobbigaste är ju sömnen blir störd.

RTB
2007-10-11, 18:19
Du menar viker det liksom? Nej, inte jag iallafall, det är bara trycket som uppstår när örat mosas mellan huvud och kudde liksom.

mm viker.. när jag somnar i soffan och hasar ner brukar örat vikas och mosas på alla möjliga konstiga sätt då blir det jobbigt att sova i uppemot en vecka. däremot gör det ju inte ont att bara vika örat sittandes rätt upponer här o nu, det måste vara långvarigt tryck också, så löl på dig Pingu;)

Känsliga öron + tryck = :cryout:

Eller så kanske det är huvet som är för tungt:D

Fed up
2007-10-11, 18:21
mm viker.. när jag somnar i soffan och hasar ner brukar örat vikas och mosas på alla möjliga konstiga sätt då blir det jobbigt att sova i uppemot en vecka. däremot gör det ju inte ont att bara vika örat sittandes rätt upponer här o nu, det måste vara långvarigt tryck också, så löl på dig Pingu;)

Känsliga öron + tryck = :cryout:

Eller så kanske det är huvet som är för tungt:D

Nej, det brukar inte hända mig, men låter jobbigt.

Det är nog mitt huvud som är så sjukt fullt med kunskap och klokheter så örat inte pallar trycket. Det låter ändå mest rimligt. :D

Stumpis
2007-10-11, 19:05
Jag har precis samma problem. Trodde själv att jag var ensam om det. Får ligga med handen kupad "runt" örat så jag inte har direktkontakt med kudden, men då blir följdproblemet att händer eller armar domnar... *screwy*

Men det är inte alla nätter jag får det såhär, ibland kan det gå flera nätter utan att det gör ont i öronen, kanske det beror på hur tungt man sover?

Fed up
2007-10-11, 19:07
Jag har precis samma problem. Trodde själv att jag var ensam om det. Får ligga med handen kupad "runt" örat så jag inte har direktkontakt med kudden, men då blir följdproblemet att händer eller armar domnar... *screwy*

Men det är inte alla nätter jag får det såhär, ibland kan det gå flera nätter utan att det gör ont i öronen, kanske det beror på hur tungt man sover?

Så gör jag också ibland, ofta lägger jag armen så huvudet vilar på den och örat kommer precis där jag böjer armen, alltså där det är tomrum liksom, men då får jag lite ont i nacken istället. Försöker sova på rygg.

Absinteh
2007-10-11, 19:11
Damn, jag chansade på att vara först och vara dryg.

stargate
2007-10-11, 19:14
Jag sover alltid med öronproppar, sånna gula. Har aldrig ont i öronen. Har ni provat att köpa mjukare kuddar?

Eller sova på rygg tills ni somnar?:D

Fed up
2007-10-11, 19:18
Jag sover alltid med öronproppar, sånna gula. Har aldrig ont i öronen. Har ni provat att köpa mjukare kuddar?

Eller sova på rygg tills ni somnar?:D

Vad har öronproppar med detta att göra? Jag har testat mjukare kuddar, det brukar hjälpa, men nu har jag köpt en ergonomisk kudde som är mycket bättre på alla andra sätt så öronen får bita ihop antar jag.

Jag försöker sova på rygg men sen snurrar jag i sömnen och så vaknar jag och har ont.

stargate
2007-10-11, 19:29
Vad har öronproppar med detta att göra? Jag har testat mjukare kuddar, det brukar hjälpa, men nu har jag köpt en ergonomisk kudde som är mycket bättre på alla andra sätt så öronen får bita ihop antar jag.

Jag försöker sova på rygg men sen snurrar jag i sömnen och så vaknar jag och har ont.

Jag ville bara skryta om att jag har tåliga öron:) Folk brukar få skav av öronproppar.

Om du inte köper en mjukare kudde så finner jag ingen lösning på ditt problem. Det enda jag kan komma på är att du köper många kuddar och "bullar" upp mot väggen så att du halvligger på ryggen mot kuddarna, då brukar man inte rulla runt i sömnen.

TcAnders
2007-10-11, 20:04
Jag har samma problem när det gäller headset.. Litegranna när jag sover också faktiskt, men såfort jag har ett headset som nuddar själva örat så gör det riktigt ont efter ett litet tag..

Därför har jag nu ett som går runt öronen och inte nuddar.. Tummen upp!

// Anders

sissa
2007-10-11, 20:51
Jag har precis samma problem. Trodde själv att jag var ensam om det. Får ligga med handen kupad "runt" örat så jag inte har direktkontakt med kudden, men då blir följdproblemet att händer eller armar domnar... *screwy*



ha,ha precis likadant här. får också skitont i örat ibland på nätterna och får vända mig så jag ligger med det andra örat mot kudden.

jag har dock fått för mig att det är en liten bit inne i örat på mig, att det är nån slags finne eller liknande, men det kanske det inte är då

Snafu
2007-10-12, 00:44
Btw, har ni problem med svanskotorna? (jag läste nåt om svanskoteproblem och känsliga öron på internet så det måste ju vara relevant...)

Tricklev
2007-10-12, 01:00
Jag får det när jag har på mig hörlurar, som Lectris beskriver, men aldrig när jag sover.

Krampus
2007-10-12, 01:35
jag har dock fått för mig att det är en liten bit inne i örat på mig, att det är nån slags finne eller liknande, men det kanske det inte är då

Det är din hjärna som åker omkring. :)

The_RobRoy
2007-10-12, 06:50
Ni kanske ska prova en annan kudde som minskar besvären..

Doctor Snuggles
2007-10-12, 07:00
ha,ha precis likadant här. får också skitont i örat ibland på nätterna och får vända mig så jag ligger med det andra örat mot kudden.

jag har dock fått för mig att det är en liten bit inne i örat på mig, att det är nån slags finne eller liknande, men det kanske det inte är då

Hm, jag får ibland typ vakumsug i örat. Typ som ett smärtsamt lock för örat. Får det alltid då jag legat med örat hårt intryck i en platt kudde. Blir liksom ömt och pulserar och värker och har sig inuti. Blir ibland skraj att jag pajat trumhinnan. Inte det mest behagliga mao. :D

Ivar_Lo-J
2007-10-12, 07:15
Jag får det när jag har på mig hörlurar, som Lectris beskriver, men aldrig när jag sover.

Samma här.

Cilia
2007-10-12, 07:32
Vad har öronproppar med detta att göra? Jag har testat mjukare kuddar, det brukar hjälpa, men nu har jag köpt en ergonomisk kudde som är mycket bättre på alla andra sätt så öronen får bita ihop antar jag.

Ni kanske ska prova en annan kudde som minskar besvären..

Jag får likadant om jag har "hårdare" kuddar. Jag är extremt kuddkänslig. Brukar ha med mig egen kudde när jag reser. Jag måste ha en mjuk dunkudde och det blir skönt för nacken med. Gillar inte för höga kuddar.

Kuddbyte är lösningen

Stoltz
2007-10-12, 07:37
Yay, jag hade inte ont i örat när jag vaknade!

Vinter
2007-10-12, 07:44
Hade problem förut men nuförtiden sover jag ganska lugnt på rygg hela natten. Istället har jag ibland vaknat med en av armarna konstigt under kroppen så att man tappat känseln i armen, sjukt obehagligt.

lectris
2007-10-12, 07:58
Istället har jag ibland vaknat med en av armarna konstigt under kroppen så att man tappat känseln i armen, sjukt obehagligt.

det är skitäckligt :D Känns som om man har nån annans döda arm på sig, haha! brukar få det ett par gånger i veckan åtminstonne, inte sällan båda armarna samtidigt. blir skitjobbigt när man ska försöka vända sig om för att då tillbaka styrseln, och inte har något "verktyg" att vända sig med :P

undra vad är det som händer igentligen, har man bara blockerat en nerv eller blodflödet också? jag tappar alltid både känseln och styrseln, blir helt förlamad.

Vinter
2007-10-12, 08:06
det är skitäckligt :D Känns som om man har nån annans döda arm på sig, haha! brukar få det ett par gånger i veckan åtminstonne, inte sällan båda armarna samtidigt. blir skitjobbigt när man ska försöka vända sig om för att då tillbaka styrseln, och inte har något "verktyg" att vända sig med :P

undra vad är det som händer igentligen, har man bara blockerat en nerv eller blodflödet också? jag tappar alltid både känseln och styrseln, blir helt förlamad.

Troligtvis är det blodflödet som stryps av fast jag är inte helt hundra. Det sjukaste är när känseln kommer tillbaka och det börjar sticka i armen, sen blir den hyperkänslig i någon minut. Grymt obehagligt att vakna så, precis som om armen dött ja. *gah!*