handdator

Visa fullständig version : Bra/dåligt för mig att stretcha vristerna?


Johan86
2007-10-11, 10:08
Jag har haft problem med benhinnorna. Och har fått tips att stretcha vristerna. Alltså man sitter tex i en säng med smalbenen mot madrassen och lutar sig bakåt så att det känns i smalbenen samt vristerna. Jag upplever att det är bra för benhinnorna, har jag rätt? Jag är ganska rörlig i mina ledband i foten så jag har lätt för att stuka fötterna. Är det då dåligt att göra denna vriststretch då?

LadyG
2007-10-11, 11:02
Det du stretchar med den övningen (http://www.exrx.net/Stretches/TibialisAnterior/Kneeling.html) är inte benhinnorna eller vristerna utan tibialis anterior:
http://www.exrx.net/Graphics/TibialisAnterior.gif

Tror inte du har benhinneproblem, däremot har du säkert lite känningar från den berömda Tibialis Anterior (en muskel alla löpare får ont i om de går ut för hårt).

LadyG
2007-10-11, 11:08
Har du problem med stukningar kanske du borde bygga upp styrkan i fotlederna med t ex balansplatta för att minska besvären? Har du pratat med någon sjukgymnast/naprapat/kiropraktor om saken?

Johan86
2007-10-11, 11:09
Exakt det är smalbenen som gör ont. Den övningen är underbar. Smärtan släpper ganska snart efter den stretchen . Hur som helst, den övningen som du visar, ökar den rörligheten vid ledbanden i foten? För ökar rörlighet i fötterna är det sista jag behvöve enligt sjukgymansten;)

Guddi
2007-10-11, 11:36
Stretchen tar även på extensor digitorum longus vilket kan ses som vristen då det är där senorna till denna muskel går.

Du kan köra den stretchen hur mycket du vill utan att skada dina fötter Johan86, så länge som du inte går längre än att vristerna är parallella med underbenet, dvs du sitter på underbenen med utsträckta vrister. Du känner dessutom var stretchen tar, om det börjar göra ont runt ligamenten och smärtan blir värre istället för mindre om du håller foten i samma läge så är du på ligament och ledkapsel. Är det muskel minskar smärtan när du håller kvar stretchen, precis som vid stretch av alla andra muskler.

LadyG
2007-10-11, 11:36
Tibialis Anterior styr fotens rörelse uppåt/nedåt, den gör på sin sida benet vad vaden gör på andra sidan s a s. Ledbanden i fotleden ska inte påverkas av den övningen om man inte gör den fel.

Dubbelkollade i "Stretching med kvalité" för säkerhets skull, men där använder de en helt annan övning. Principen var den samma, fast du skulle sitta med foten i knäet och töja TA med handkraft genom att sträcka ut foten och böja ner tårna ordentligt. Inte lika effektiv som den övning du redan gör, imho.

heffa
2007-10-11, 12:04
Var rädd om den! Den är bra att ha. Själv har jag tagit bort den på höger vilket medför en hel del besvär.

machine gun
2007-10-11, 19:13
Skaffa en balansplatta om du inte redan har en och gör tåhävningar, balansövningar och andra övningar för fotstyrka så ofta du kommer på. Jag har själv överrörliga fotleder och har stukat mig otaliga ggr, vilket lett till mkt strul med obalans mellan muskler i underbenen. Många tolkar symtomen felaktigt som benhinneinflammation, när det egentligen är muskulära problem.