handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott som förebygger och motverkar förkylning


Paltkoma
2007-10-11, 09:05
Jag har försökt hitta pålitlig info om vilka kosttillskott som det finns BEVIS för att de fungerar, antingen a) för att förebygga, eller b) för att motverka förkylningar.

Heta kandidater verkar vara c-vitamin, Echinacea/Röd solhatt, vitlök, kamomillte samt ingefära. Men alla verkar omstridda.

Jag vet att det är helt andra saker än kosttillskott som hjälper bäst (sova, inte träna för hårt, inte under-äta, hygien, inte stressa, inte vidröra förkylda människor, äta näringsriktigt), men kosttillskott är ju ändå intressant.

SweLabs
2007-10-11, 09:15
Jag citerar en av mina tidigare poster:

Quercitin verkar vara kanon för att skydda sig mot förskylningar.



Quercetin Reduces Illness but Not Immune Perturbations after Intensive Exercise.

BASIC SCIENCES

Medicine & Science in Sports & Exercise. 39(9):1561-1569, September 2007.
NIEMAN, DAVID C. 1; HENSON, DRU A. 1; GROSS, SARAH J. 1; JENKINS, DAVID P. 1; DAVIS, J. MARK 2; MURPHY, E. ANGELA 2; CARMICHAEL, MARTIN D. 2; DUMKE, CHARLES L. 1; UTTER, ALAN C. 1; MCANULTY, STEVEN R. 1; MCANULTY, LISA S. 1; MAYER, EUGENE P. 2
Abstract:
Purpose: To investigate the effects of quercetin supplementation on incidence of upper respiratory tract infections (URTI) and exercise-induced changes in immune function.

Methods: Trained male cyclists (N = 40) were randomized to quercetin (N = 20) or placebo (N = 20) groups and, under double-blind procedures, received 3 wk quercetin (1000 mg[middle dot]d-1) or placebo before, during, and for 2 wk after a 3-d period in which subjects cycled for 3 h[middle dot]d-1 at approximately 57% Wmax. Blood and saliva samples were collected before and after each of the three exercise sessions and assayed for natural killer cell activity (NKCA), PHA-stimulated lymphocyte proliferation (PHA-LP), polymorphonuclear oxidative-burst activity (POBA), and salivary IgA output (sIgA).

Results: Pre- to postexercise changes in NKCA, PHA-LP, POBA, and sIgA did not differ significantly between quercetin and placebo groups. URTI incidence during the 2-wk postexercise period differed significantly between groups (quercetin = 1/20 vs placebo = 9/20, Kaplan-Meier analysis statistic = 8.31, P = 0.004).

Conclusion: Quercetin versus placebo ingestion did not alter exercise-induced changes in several measures of immune function, but it significantly reduced URTI incidence in cyclists during the 2-wk period after intensified exercise.
(C)2007The American College of Sports Medicine

Ivantheman
2007-10-11, 13:38
l-glutamin är ju omstritt även det men sägs kunna skydda mot träningsinducerade förkylningar.

hade själv massa problem tidigare med att jag åkte på en förkylning om jag tränade för många dagar i rad. Har börjat köra en egen stack av c-vitamin och l-glutamin direkt efter träning och har sedan dess inte drabbats av förkylning. Om det beror på min stack eller inte är ju omöjligt att säga men jag vågar inte sluta med den nu iaf =)

Paltkoma
2007-10-11, 14:33
"Evaluation of echinacea for the prevention and treatment of the common cold: a meta-analysis."
The Lancet Infectious Diseases 2007; 7:473-480
DOI:10.1016/S1473-3099(07)70160-3
Sachin A Shah, Stephen Sander, C Michael White, Mike Rinaldi, and Craig I Coleman.

Enligt denna metastudie fungerar C-vitamin + Echinacae. Jag skulle tro att denna kombo har hyfsat starkt vetenskapligt stöd.

Finns det mycket gjort på Quercitin och l-glutamin eller bara enstaka studier?

stargate
2007-10-11, 14:44
jag vete fasen men ända sedan jag börjat med omega-3 så har jag aldrig haft nån riktig dunderförkylning

Eddie Vedder
2007-10-11, 16:10
Finns det mycket gjort på Quercitin och l-glutamin eller bara enstaka studier?

King Grub har postat hur mycket som helst om Glutamin. Om du läser det så gissar jag att du inte längre är intresserad.;)

Flexor
2007-10-11, 16:52
Varje gång jag känner att jag börjar bli förkyld så drar jag i mig ca 20-30 gram L-Glutamin och ökar dosen av C-Vitamin och Omega-3. Var väldigt många år sedan som jag var förkyld senast nu, blir alltid av med symptomen snabbt när jag supplementerar på detta viset. Även vitlökstillskott kan vara bra har jag hört, aldrig själv provat i det syftet.

Grub kan presentera alla studier han vill om Glutaminet, så länge som jag lyckas undvika att bli sjuk så fortsätter jag med det.

Mvh
Robert Lilja

Handcuff
2007-10-11, 17:10
Varje gång jag känner att jag börjar bli förkyld så drar jag i mig ca 20-30 gram L-Glutamin och ökar dosen av C-Vitamin och Omega-3. Var väldigt många år sedan som jag var förkyld senast nu, blir alltid av med symptomen snabbt när jag supplementerar på detta viset. Även vitlökstillskott kan vara bra har jag hört, aldrig själv provat i det syftet.

Grub kan presentera alla studier han vill om Glutaminet, så länge som jag lyckas undvika att bli sjuk så fortsätter jag med det.

Mvh
Robert Lilja

En studie kan se ut så här: 50 personer får ett tillskott av glutamin, 50 får det inte och 50 får placebo. 1 år senare utvärderas och sammanfattas studien. Detta expriment återupprepas med nya personer och nu har man en studie. En studie är ingen simulering i en dator eller ett expriment i hjärnkontoret. En studie är verkligheten.

EDIT: Hur kan du tillskriva glutaminet positiva egenskaper då du samtidigt tar andra tillskott? Kanske är dom som hjälper...

Flexor
2007-10-11, 17:35
EDIT: Hur kan du tillskriva glutaminet positiva egenskaper då du samtidigt tar andra tillskott? Kanske är dom som hjälper...

Det kan det säkert vara, fast innan jag ens hade hört talas om Glutamin så brukade jag använda mig av C-Vitamin och Omega-3, verkade som att jag blev mindre sjuk då än tidigare, men jag blev trots det förkyld någon gång per år.

När jag började käka Glutamin ihop med C-Vitamin och Omega-3 så har jag inte blivit förkyld en enda gång. Måhända att det är placebo, men om en placeboeffekt kan hålla mig frisk så lägger jag gärna pengarna på det :thumbup:

Jag vet vad många av er tycker och jag vet framförallt vad Grub tycker, så jag kommer hålla mig utanför denna diskussionen för att inte dra på mig en massa arga reaktioner :D

Mvh
Robert Lilja

perssonabbe
2007-10-11, 23:47
Sånna där antioxidant tabletter då för folk som käkar lite grönt?

T-Dog
2007-10-12, 09:17
Har för mig att en ny studie, vet inte var jag läst det, säger att c-vitamin är i princip verkningslöst mot förkylning. Den ska heller inte förebygga någon förkylning. Jag vet inte om Grub eller annan kan motbevisa eller styrka detta.

SweLabs
2007-10-12, 09:34
Det är väl kännt sedan ett bra tag att C-vitamin inte skyddar mot förkylningar. Det kan dock möjligtvis korta ned sjukdomsförloppet och det är ju nog så viktigt i bland.

Eddie Vedder
2007-10-12, 11:22
Sånna där antioxidant tabletter då för folk som käkar lite grönt?

Att supplementering av antioxidanter skulle ge samma antioxidativa effekter som från födan finns det nog väldigt lite evidens för. Det går inte att säga riktigt hur det antioxidativa effekten går till, visst finns det särskilda antioxidanter som tillskrivs särskilda egenskaper men hur pass mycket dom samspelar med andra ämnen i t.ex. frukter är en annan sak.

Därav inte säkert att en tablett med C-vitamin ger samma antixidativa effekt som samma mängd från en apelsin, eller betakaroten från ett piller kontra morötter.

Angående just betakarotenet är väl det enda relativt välundersökta att det verkar finnas ett samband mellan ökad lungcancerincidens hos rökare som tagit betakarotentillskott.

Även dödsfall vid alldeles för högt intag av E-vitamin (som är en antioxidant) under lång tid.

tunatuna
2007-10-14, 20:16
Liponsyra, ALA (Alpha Lipoic Acid), har jag fått för mig är bra för att hålla sig undan förkylningar.

Det är ju iofs en antioxidant som kosttillskott och som Eddie V säger finns det inget som säger att det "skulle ge samma antioxidativa effekter som från födan finns det nog väldigt lite evidens för". Hittar heller ingen studie om saken.