handdator

Visa fullständig version : Self Omninutrition


pia
2007-10-11, 07:08
Är det någon som testat deras grejer? Ska börja köra på deras kosttillskott och undrar vilka erfarenheter ni har av dessa. De håller bra priser.

L-Sami
2007-10-11, 07:23
Har provat på deras kreatin monohydrat och whey protein, funkar lika bra som alla andra proteinpulver och kreatin sorter.

Depzon
2007-10-11, 09:56
Har provat vassleproteinet. Det är väl ändamålsenligt. Bra pris, men på nåt sätt ett tråkigt skimmer över produkten! Men det blir nog att fortsätta nån burk till i alla fall.

pia
2007-10-11, 10:10
Har provat vassleproteinet. Det är väl ändamålsenligt. Bra pris, men på nåt sätt ett tråkigt skimmer över produkten! Men det blir nog att fortsätta nån burk till i alla fall.

De ska ändra utseendet på alla burkar snart så de kommer se mer amerikanska ut och lite mer säljande utseende. Fick en massa information och ska få smakprover snart på proteinet.

Magnus
2007-10-11, 11:07
Inget företag jag litar på iaf.

Ska vi dra det igen. SELF Micro Whey Active, marknadsförs som ett ProteinISOLAT. Priset till slutkund var 100kr/kg, bara det väcker väl några funderingar?

När man blandade MWA i en shaker blev det massa klumpar, normalt för ett bra ISOLAT? Inte ens det billigaste whey jag prövat var/är så svårblandat.

Helt klart är ju att det inte är ett HEL ISOLAT som det marknadsförs som.
(av 100gram pulver är 82gram protein)

Detta gör ju att man undrar över kvaliten och trovärdigheten på detta märke.

pia
2007-10-11, 11:42
Inget företag jag litar på iaf.

Ska vi dra det igen. SELF Micro Whey Active, marknadsförs som ett ProteinISOLAT. Priset till slutkund var 100kr/kg, bara det väcker väl några funderingar?

När man blandade MWA i en shaker blev det massa klumpar, normalt för ett bra ISOLAT? Inte ens det billigaste whey jag prövat var/är så svårblandat.

Helt klart är ju att det inte är ett HEL ISOLAT som det marknadsförs som.
(av 100gram pulver är 82gram protein)

Detta gör ju att man undrar över kvaliten och trovärdigheten på detta märke.

De sa i alla fall att det är lättblandat så jag får väl se när vi får prover. Vi får 3 kg i olika smaker så då lär jag märka om det blandas lätt eller inte. Priset är 199 kr ut till kund för det om det inte är någon kampanj så om du köpte för 100 kr måste varit ett tag sedan. Inköpspriset ligger inte ens så lågt. Smakerna är jag mest nyfiken på och sedan måste det såklart vara lättblandat.

pia
2007-10-11, 11:44
Ni som testat proteinet. Hur tyckte ni det smakade?

z_bumbi
2007-10-11, 11:55
Jag antar att du ska sälja det eftersom du får provburkar och dessutom vet inköpspriset.
Det är inget protein jag skulle försöka mig på att sälja bl a är marginalen på budgetprotein i allmänhet så låg att det krävs en stor volym och det är få företag som får upp så hög volym. Möjligen att ett gym som har försäljning för att få receptionspersonalens löner att fördelas på fler verksamheter kan få ut något av det men då måste man nog också ha andra märken och då tappar man istället på dessa om det finns en budgetkonkurent även på gymet.
Sen är magnus åsikter om innehållsdeklarationerna intressanta och även jag tvivlar på att det faktiskt är isolat i burkarna, är det så ser jag ingen anledning att ha i druvsocker i ett isolat så då blir det mindre intressant av den anledningen. Det är iofs bara att skicka iväg en burk du har köpt själv på test och se vad du får för resultat.

Smakmässigt har jag ingen aning eftersom jag bara använder vassle som jag är säker på att det är isolat.

Jiggen
2007-10-11, 12:25
var sponsrad av dom inför sm i Af 07-var mk nöjd över dom och kommer fortsätta använda deras tillskott:hbang:

melancoolio
2007-10-11, 12:39
Self gör helt ok grejer. Kör olika märken hela tiden och deras är inte sämre än något annat. Någon gång har det klumpat sig och det har andra märken också gjort. Är väl vanligt att vissa batchar kan va sämre ibland.

Magnus
2007-10-11, 14:53
Ni som testat proteinet. Hur tyckte ni det smakade?

Hallon/jordgubb är det kräkvarning på.
Banan är OK.

Magnus
2007-10-11, 14:58
De sa i alla fall att det är lättblandat så jag får väl se när vi får prover. Vi får 3 kg i olika smaker så då lär jag märka om det blandas lätt eller inte. Priset är 199 kr ut till kund för det om det inte är någon kampanj så om du köpte för 100 kr måste varit ett tag sedan. Inköpspriset ligger inte ens så lågt. Smakerna är jag mest nyfiken på och sedan måste det såklart vara lättblandat.

Om jag inte minns helt fel köpte jag det 2006 nån gång under första kvartalet.

Det är väldigt tuff bransch om du ska börja sälja, en bekant hade SELF och några andra märken och han har fått stänga butiken. Han höll låga priser samt hade ett STORT upptagningsområde samt sponsrade många "stora" namn. Så lönsamt är det icke, han fick driva företaget mer som ett hobbyprojekt uppfatta jag det som.

PopEye2
2007-10-11, 15:05
han sponsrade sm1:a byggar tjej, sm1 lätt tungvikt strongman, + massa kända byggar namn samt nåra fighters, men de lönar sig icket, det är svårt tjäna pengar på kosttillskott när det finns internet med större företag som farmen ********* etc

PopEye2
2007-10-11, 15:06
vette fan va tjejen hette kan ha vart en lite äldre kvinna

Madara
2007-10-11, 15:20
Detta har varit uppe på PB och deras innehållsförtäckning stämmer inte, bara isolat för 100kr/kg är så jävla fel. Inget företag jag skulle lita på.

melancoolio
2007-10-11, 15:23
Detta har varit uppe på PB och deras innehållsförtäckning stämmer inte, bara isolat för 100kr/kg är så jävla fel. Inget företag jag skulle lita på.

Deras protein har väl tom testats på labb om inte jag minns fel. Har tom för mig att innehållet stämde.

Magnus
2007-10-11, 15:30
Deras protein har väl tom testats på labb om inte jag minns fel. Har tom för mig att innehållet stämde.

Det enda test jag hört talas om är om det innehöll protein, och ja det innehöll protein. tur det iaf, så man inte käka mjöl.

Men fixa fram analysen att det är ett ISOLAT 100%.

proteinhalt på 82% :) rent o fint!

melancoolio
2007-10-11, 15:35
Det enda test jag hört talas om är om det innehöll protein, och ja det innehöll protein. tur det iaf, så man inte käka mjöl.

Men fixa fram analysen att det är ett ISOLAT 100%.

proteinhalt på 82% :) rent o fint!

Varför ska jag fixa fram det???

PopEye2
2007-10-11, 15:39
blir svårt fixa fram det även om man ville :)

Flexor
2007-10-11, 16:42
.Men fixa fram analysen att det är ett ISOLAT 100%.

proteinhalt på 82% :) rent o fint!

Själva vikten av produkten är 82% protein, energivärdet är 93%.

Den innehåller per 100 gram: 82 g protein, 5 g kolhydrat, 0,4 g fett.

Proteinet som är i burken är av formen Isolat, 100 % av de 93 E% är Isolat.

Däremot är inte allt innehåll i produkten enbart Protein Isolat som man klart kan se på innehållsförteckningen, men det har de inte heller påstått.

Det är väldigt sällan ett helt rent isolat protein kommer över 90 gram protein per 100 gram, det kvittar vilket märke du än kollar på.

Mvh
Robert Lilja

L-Sami
2007-10-11, 16:53
Ni som testat proteinet. Hur tyckte ni det smakade?

Funkar väl helt okej, sen är jag inte kräsen heller när det gäller smaken på ett proteinpulver.

Magnus
2007-10-11, 16:59
Själva vikten av produkten är 82% protein, energivärdet är 93%.

Den innehåller per 100 gram: 82 g protein, 5 g kolhydrat, 0,4 g fett.

Proteinet som är i burken är av formen Isolat, 100 % av de 93 E% är Isolat.

Däremot är inte allt innehåll i produkten enbart Protein Isolat som man klart kan se på innehållsförteckningen, men det har de inte heller påstått.

Det är väldigt sällan ett helt rent isolat protein kommer över 90 gram protein per 100 gram, det kvittar vilket märke du än kollar på.

Mvh
Robert Lilja

"mikrofiltrerat vassle-isolat protein..." läste just detta på burken.

Sen skriver du att 100% av proteinet är isolat. sen nån rad under skriver du att det inte enbart är protein isolat, vilket man kan läsa på innehållsförteckningen. Så, hur är det nu egentligen?

Magnus
2007-10-11, 17:13
missuppfatta din post men kunde inte editera.

"Däremot är inte allt innehåll i produkten enbart Protein Isolat som man klart kan se på innehållsförteckningen"

förstår väl jag med att det inte endast är protein. dock vidhåller jag att halten är låg för att vara ett isolat om man kollar med andra tillverkare.

sen som sagt priset jag och en hel drös andra har betalat för detta hel-isolat gör att man blir misstänksam, om nu inte SELF är så givmild att han praktiskt taget går minus bara för att vi byggare ska få protein.

att man hokus pokus höjer priset gör inte att produkten blir bättre eller mer renare.

detta är en återvändsgränd och kvaliten har diskuterats i åratal, dom som snackar sig mest varmast om detta är försäljare samt sponsrade... tills dom får klappa igen sin försäljning.

Flexor
2007-10-11, 17:51
Hur hög halt tycker du att det ska vara på då? Vilka tillverkare har högre halt Isolat?

Det är mikrofiltrerat vassle-isolat som utgör proteinet, sen hur mycket protein man vill ha per 100 g är en annan femma.

Optimums 100% Whey är också ett rent Isolat men innehåller ca 79-82% protein, är detta också ett dåligt märke?

Fairings Isolate innehåller 88%.

Det finns produkter som har mycket mindre Isolat i än Self, detta blir oftast på bekostnad av tillsatta kolhydrater och fetter, men då säljs den också under namnet gainer eller måltidsersättare :D

Du får gärna ge mig lite mer utförliga argument för dina åsikter om Self så ska jag försöka förklara för dig.

Mvh
Robert Lilja

z_bumbi
2007-10-11, 18:02
Optimums 100% Whey är också ett rent Isolat men innehåller ca 79-82% protein, är detta också ett dåligt märke?

Det är inget rent isolat.

Fairings Isolate innehåller 88%.

En rimlig mängd för ett isolat med smakämnen och inga extra tillsatta kolhydrater.

Flexor
2007-10-11, 18:14
Det är inget rent isolat.

Jag menade att isolatet i 100% Whey är rent isolate precis som i alla andra produkter där isolat finns med.

Om du har 50 g isolat eller 80 g isolat i ett protein så är det isolatet 100% isolat. Jag är utarbetad och trött idag så har lite svårt för att hitta rätt ord i mina formuleringar, hoppas ni förstår :D

Kollar man på Selfs innehållsförteckning så tycker jag att 82 g isolat per 100 g ändå är bra, de har ju tillsatt lite annat smått och gott också så man ska inte stirra sig blind på antal gram protein.

Magnus, har du provat att skriva dina åsikter till Self personligen för att få höra vad de har att säga? De skulle säkert kunna ge dig acceptabla förklaringar på hur allt ligger till.

Mvh
Robert Lilja

z_bumbi
2007-10-11, 18:27
Jag menade att isolatet i 100% Whey är rent isolate precis som i alla andra produkter där isolat finns med.

Vad har då proteinhalten i den produkten med frågan att göra överhuvudtaget?

Flexor
2007-10-11, 19:00
Vad har då proteinhalten i den produkten med frågan att göra överhuvudtaget?

Det är relevant eftersom vissa har hakat upp sig på hur mycket % protein det måste vara för att produkten ska gå att lita på.

Magnus skrev tidigare "proteinhalt på 82% rent o fint!". I Optimums fall är isolatet utspätt med både concentrate och hydrolisat, men det är fortfarande enbart en proteinhalt på 79-82%. Ville bara visa att man inte kan dömma ett pulvers funktion och kvalité per antal gram protein den innehåller.

Hur mycket kan man sälja ett proteinpulver för? Allting beror på mängder av omständigheter tex. råvaror, kvalitétstester, marknadsföring, lokalhyror, tillverkningskostnader med drift och service på maskiner, löner etc.

Vill ni ha bra svar så ring till Fabbe på Self och fråga honom så kan han berätta precis vilka kvalitétstester de har och varför proteinhalten är på 82 g och inte på 88 g.

Mvh
Robert Lilja

EiseltUK
2007-10-11, 19:12
"mikrofiltrerat vassle-isolat protein..." läste just detta på burken.



"Vassle-isolat protein" låter lite konstigt. Vad har man isolerat? Vasslet eller proteinet? Kanske är felskrivet.

z_bumbi
2007-10-11, 19:45
Det är relevant eftersom vissa har hakat upp sig på hur mycket % protein det måste vara för att produkten ska gå att lita på.

Magnus skrev tidigare "proteinhalt på 82% rent o fint!". I Optimums fall är isolatet utspätt med både concentrate och hydrolisat, men det är fortfarande enbart en proteinhalt på 79-82%. Ville bara visa att man inte kan dömma ett pulvers funktion och kvalité per antal gram protein den innehåller.

Men eftersom det står koncentrat på optimums burkar så är det ju inget konstigt att de får en proteinhalt runt 80, har man däremot isolat så finns det vad jag vet ingen anledning att få en så låg proteinhalt?

Hur mycket kan man sälja ett proteinpulver för? Allting beror på mängder av omständigheter tex. råvaror, kvalitétstester, marknadsföring, lokalhyror, tillverkningskostnader med drift och service på maskiner, löner etc.

Har self en egen packningsfabrik? Annars gör de väl som de flesta andra att de köper in råvaran från ett av det fåtal företag som tillhandahåler sådan och sen låter ett annat företag tappa upp det på burkarna, samma företag som de flesta andra anlitar men framför allt tar regelbunda offerter ifrån för att se om det går att få ner priset.

Magnus
2007-10-11, 20:55
"Vassle-isolat protein" låter lite konstigt. Vad har man isolerat? Vasslet eller proteinet? Kanske är felskrivet.

(felskrivning av mig "vassleisolat-protein" skulle det stå)

Magnus
2007-10-11, 20:57
Jag menade att isolatet i 100% Whey är rent isolate precis som i alla andra produkter där isolat finns med.

Om du har 50 g isolat eller 80 g isolat i ett protein så är det isolatet 100% isolat. Jag är utarbetad och trött idag så har lite svårt för att hitta rätt ord i mina formuleringar, hoppas ni förstår :D

Kollar man på Selfs innehållsförteckning så tycker jag att 82 g isolat per 100 g ändå är bra, de har ju tillsatt lite annat smått och gott också så man ska inte stirra sig blind på antal gram protein.

Magnus, har du provat att skriva dina åsikter till Self personligen för att få höra vad de har att säga? De skulle säkert kunna ge dig acceptabla förklaringar på hur allt ligger till.

Mvh
Robert Lilja

Varför ska jag skriva mina åsikter till SELF? är inte en kund till dom.

Magnus
2007-10-11, 21:00
Det är relevant eftersom vissa har hakat upp sig på hur mycket % protein det måste vara för att produkten ska gå att lita på.

Magnus skrev tidigare "proteinhalt på 82% rent o fint!". I Optimums fall är isolatet utspätt med både concentrate och hydrolisat, men det är fortfarande enbart en proteinhalt på 79-82%. Ville bara visa att man inte kan dömma ett pulvers funktion och kvalité per antal gram protein den innehåller.

Hur mycket kan man sälja ett proteinpulver för? Allting beror på mängder av omständigheter tex. råvaror, kvalitétstester, marknadsföring, lokalhyror, tillverkningskostnader med drift och service på maskiner, löner etc.

Vill ni ha bra svar så ring till Fabbe på Self och fråga honom så kan han berätta precis vilka kvalitétstester de har och varför proteinhalten är på 82 g och inte på 88 g.

Mvh
Robert Lilja

Bumbi har skrivit fint och bra är inne på hans linje.
grejen med att ha ett HEL ISOLAT SOM SELF KALLAR SIG, är väl just den anledningn att ha SÅ LITE FETT OCH KOLHYDRATER I PRODUKTEN SOM MÖJLIGT. Varför då ha en proteinhalt som påminner som ett koncentrat.

melancoolio
2007-10-11, 21:01
Varför ska jag skriva mina åsikter till SELF? är inte en kund till dom.

Nej det har vi märkt :D

EiseltUK
2007-10-11, 23:23
(felskrivning av mig "vassleisolat-protein" skulle det stå)

Ok, bindestrecket gör inte så stor skillnad. Det är just placeringen av ordet isolat som jag tyckte var förvirrande. Det är syftningen som är konstig. Man säger proteinisolat eller isolerat protein. Vassleisolat-protein syftat på - om man ska vara lite petig - att vasslet är isolaterat och inte nödvändigtvis proteinet.

Flexor
2007-10-12, 12:03
Varför ska jag skriva mina åsikter till SELF? är inte en kund till dom.

Därför att då kan du få mer utförliga svar på alla dina frågor.

Bumbi har skrivit fint och bra är inne på hans linje.
grejen med att ha ett HEL ISOLAT SOM SELF KALLAR SIG, är väl just den anledningn att ha SÅ LITE FETT OCH KOLHYDRATER I PRODUKTEN SOM MÖJLIGT. Varför då ha en proteinhalt som påminner som ett koncentrat.

Vart har de kallat produkten för en ren protein isolat produkt?

Läser vi på innehållsförteckningen så står det att det protein som är i är mikrofiltrerat isolat. Det står även att det är tillsatt modifierad stärkelse = maltodextrin.

Detta har de gjort för att minska halten isolatprotein per 100 g och därmed kunna sälja det lite billigare. Förmodligen är maltot även till för att göra det lite godare även om effekten på det är minimal.

Om det är jättefarligt för dig att få i dig 1-2 gram maltodextrin per servering så kan du alltid lägga ut några hundralappar extra på ett dyrare protein som är helt utan malto.

Även om proteinmängden påminner om mängden i en del concentrate så har ändå de 82 g isolat som Self har ett högre BV samt mycket mindre laktos. De kolhydrater som finns i produkten är tillsatta genom maltodextrin medans ett concentrats kolhydrater oftast består av laktos som kommer från pulvret, det är alltså inte tillsatt i concentrate som det är i deras isolate.

Det är bra att det finns produkter ute på marknaden som passar alla plånböcker och behov.

Mvh
Robert Lilja

Depzon
2007-10-12, 12:59
Då jag blandade deras vassle med maltodextrin så var det rätt klumpbildande... Även proteinpulvret ensamt. Då jag blandade med dextropur så blev det dock en otroligt finfördelad blandning, jag behövde knappt skaka flaskan då jag hällt i det. Det var som att dextropuret skar sönder proteinpulvret.

z_bumbi
2007-10-12, 13:29
Detta har de gjort för att minska halten isolatprotein per 100 g och därmed kunna sälja det lite billigare. Förmodligen är maltot även till för att göra det lite godare även om effekten på det är minimal.

Om det är jättefarligt för dig att få i dig 1-2 gram maltodextrin per servering så kan du alltid lägga ut några hundralappar extra på ett dyrare protein som är helt utan malto.

Så några gram maltodextrin får ner priser med några hundralappar?

Även om proteinmängden påminner om mängden i en del concentrate så har ändå de 82 g isolat som Self har ett högre BV samt mycket mindre laktos.

Hur har det fått ett högre BV än ett koncentrat? Proteinet som ingår är ju det samma även om reningen till isolat troligen kan försämra värdet något om det finns ömtåliga aminosyror som inte tål den.

melancoolio
2007-10-12, 14:33
Så några gram maltodextrin får ner priser med några hundralappar?


Nu tog du väl ändå i så att du fartränder? Iaf om du menar per kg.

Flexor
2007-10-12, 14:49
Så några gram maltodextrin får ner priser med några hundralappar?

Det skrev jag aldrig, men som du säkert vet så finns det poteinpulver som kostar flera hundralappar mer än Selfs. Annars kan man ju köpa Eiselts FX, eller är det för lågt pris på de produkterna för att man ska kunna lita på dem?

Self själva säljer inte protein för 100 kr som vissa påstår, däremot så kan återförsäljare sätta vilka priser de vill och kanske har utförsäljning, lagerrensing, kampanjer, mässpriser etc.

Ett protein som närmar sig eller har passerat utgånget datum brukar säljas med en kraftig rabatt men kan då också ge en lite sämre konsistens och smak på pulvret.


Hur har det fått ett högre BV än ett koncentrat? Proteinet som ingår är ju det samma även om reningen till isolat troligen kan försämra värdet något om det finns ömtåliga aminosyror som inte tål den.

Vassleisolat har ett biologiskt värde på 159 medans vasslekoncentrat har ett biologiskt värde på 104. Så jag förstår inte riktigt vad du menar med att reningen från concentrate till isolate skulle sänka det biologiska värdet. Men du får gärna förklara lite mer detaljerat så jag förstår.

Mvh
Robert Lilja

EiseltUK
2007-10-12, 16:39
Vassleisolat har ett biologiskt värde på 159 medans vasslekoncentrat har ett biologiskt värde på 104. Så jag förstår inte riktigt vad du menar med att reningen från concentrate till isolate skulle sänka det biologiska värdet. Men du får gärna förklara lite mer detaljerat så jag förstår.

Mvh
Robert Lilja

Har du någonsin sett något annat än en reklamtext som säger BV 159?

BV är egentligen räknat i % där 100% innebär att allt kväve du har tillfört kroppen behålls.

Vad jag läst så kommer det där med 159 från någon gammal artikel där författaren hade blandat ihop BV med Chemical Score. Vet inte om det stämmer. Om inte så är det troligt att 159 måste vara framräknat som ett s k relativt biologiskt värde som sker genom att att man jämför mot en referens. Om vassleprotein ligger på 100 och referensproteinet på 65 så tar man 100/65*100 = BV 154.

Vad jag vet finns det inget som tyder på att kväveretentionen skulle vara bättre med ett isolat än ett koncentrat. Förr var det kanske skillnad då de flesta koncentrat framställdes med lite sämre metoder.

Flexor
2007-10-12, 17:08
Har du någonsin sett något annat än en reklamtext som säger BV 159?

BV är egentligen räknat i % där 100% innebär att allt kväve du har tillfört kroppen behålls.

Vad jag läst så kommer det där med 159 från någon gammal artikel där författaren hade blandat ihop BV med Chemical Score. Vet inte om det stämmer. Om inte så är det troligt att 159 måste vara framräknat som ett s k relativt biologiskt värde som sker genom att att man jämför mot en referens. Om vassleprotein ligger på 100 och referensproteinet på 65 så tar man 100/65*100 = BV 154.

Vad jag vet finns det inget som tyder på att kväveretentionen skulle vara bättre med ett isolat än ett koncentrat. Förr var det kanske skillnad då de flesta koncentrat framställdes med lite sämre metoder.


Du har förmodligen rätt där Henrik, det var en del ny info för mig.

Nu slipper z_bumbi förklara för mig :D

Mvh
Robert Lilja

PopEye2
2007-10-12, 19:32
de kanske e malton i isolatet som klumpar :D

pia
2007-10-17, 07:56
Har nu testat proteinet och det blandar sig väldigt lätt absolut inga klumpar och smaken var helt okej framför allt chokladen. Helt okej protein så det blir nog att köpa in deras produkter såklart kommer vi ta in något mer märke för utbudet men jag tycker det är ett prisvärt protein vare sig det är isolat eller koncentrat för mig är proteinhalten viktigast och att den stämmer. Har kört både lågpris och dyrare protein och för mig spelar det ingen roll bara det smakar okej och inte klumpar och är ca 80% protein i. Några gram extra kolhydrater eller fett i har absolut ingen betydelse och jag är inte känslig för laktos så jag fortsätter med billiga märken själv.

z_bumbi
2007-10-17, 08:09
Nu tog du väl ändå i så att du fartränder? Iaf om du menar per kg.

Jag menade att det som stog inom citatatet gjorde att priset sjönk med några hundralappar per förpackning dvs några gram kolhydrater per 100 g.

Ola Wallengren
2007-10-17, 08:15
Har du någonsin sett något annat än en reklamtext som säger BV 159?

BV är egentligen räknat i % där 100% innebär att allt kväve du har tillfört kroppen behålls.

Vad jag läst så kommer det där med 159 från någon gammal artikel där författaren hade blandat ihop BV med Chemical Score. Vet inte om det stämmer. Om inte så är det troligt att 159 måste vara framräknat som ett s k relativt biologiskt värde som sker genom att att man jämför mot en referens. Om vassleprotein ligger på 100 och referensproteinet på 65 så tar man 100/65*100 = BV 154.

Vad jag vet finns det inget som tyder på att kväveretentionen skulle vara bättre med ett isolat än ett koncentrat. Förr var det kanske skillnad då de flesta koncentrat framställdes med lite sämre metoder.

BV innebär inte att allt tillfört kväve behålls. Det är som du senare beskriver en jämförelse av behållningen med ett referensprotein (ägg). Vassle har i det fallet en 4% högre behållning och får då följdaktligen BV 104.

Något som varit intressant hade varit att mäta BV på tex EsaPro.

EiseltUK
2007-10-18, 00:19
Något som varit intressant hade varit att mäta BV på tex EsaPro.

BV 249. :D