handdator

Visa fullständig version : Rökning?


terminator
2007-10-10, 22:49
Frågan kanske har varit uppe tidigare men.. Finns det något som helst i rökningen som motverkar muskelbyggning?

tntballe
2007-10-10, 22:51
rökning (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97547&highlight=r%F6kning)

terminator
2007-10-10, 23:04
tackar!

Eddie Vedder
2007-10-11, 04:27
Att du på alla möjliga sätt förgiftar din kropp, framför allt dina lungor, är ju också något som är värt att ta i beaktning.

Jag menar, oavsett att det nu de facto har direkt negativ inverkan på muskelproteinsyntes så är ju allt som förgiftar din kropp givetvis även negativt för ditt muskelbyggande i ett längre perspektiv.

Kommentarer såsom "men kolla på Markus Ruhl då!" undanbedes.:D

elo_
2007-10-11, 07:59
...
Kommentarer såsom "men kolla på Markus Ruhl då!" undanbedes.:D

I lol'd. :D

Kan dock meddela hur det här har varit för mig. Jag har varit rökare i en 8-9 år av mitt liv, och har nu sagt att det får vara nog. Har varit utan nikotin i alla dess former i 6 veckor nu, och jag har inte haft svårt att hålla mig. (från att ha rökt ca 140 cigg i veckan till 0, utan dessvärre abstinens)

Vad det har gjort, i positiv, fysisk bemärkelse för mig: ökat i en del övningar, och bättre blir det hela tiden. Så man kan säga såhär: man förlorar inget med att lägga ciggen på hyllan..

Piranha
2007-10-11, 08:02
Att du på alla möjliga sätt förgiftar din kropp, framför allt dina lungor, är ju också något som är värt att ta i beaktning.

Jag menar, oavsett att det nu de facto har direkt negativ inverkan på muskelproteinsyntes så är ju allt som förgiftar din kropp givetvis även negativt för ditt muskelbyggande i ett längre perspektiv.

Kommentarer såsom "men kolla på Markus Ruhl då!" undanbedes.:D

Syreupptagningen är det jag som rökare direkt märker skillnad på , röker jag direkt innan benpassen så blir det jävligt jobbigt, men avstår jag en 2-4 timmar innan märker jag en otrolig skillnad.

Så rökningen är direkt negativ som jag ser det.

elo_
2007-10-11, 08:08
Syreupptagningen är det jag som rökare direkt märker skillnad på , röker jag direkt innan benpassen så blir det jävligt jobbigt, men avstår jag en 2-4 timmar innan märker jag en otrolig skillnad.

Så rökningen är direkt negativ som jag ser det.

Jo, det där har jag också noterat.. Sedan skulle jag alltid ha en cigg/snus direkt efter ett pass. Började reflektera över det där..

Eddie Vedder
2007-10-11, 13:18
Syreupptagningen är det jag som rökare direkt märker skillnad på , röker jag direkt innan benpassen så blir det jävligt jobbigt, men avstår jag en 2-4 timmar innan märker jag en otrolig skillnad.

Så rökningen är direkt negativ som jag ser det.

Jo jag förstår hur du menar, det är iofs något som JAG skulle definiera som en indirekt faktor. D.v.s. man orkar mindre, träningen går sämre och det i sin tur inverkar på muskelbyggandet. Alltså blir byggandet lidande av sämre träning, en träning som påverkats negativt av rökningens inverkan på syreupptagningen.

När jag skrev direkt var det just fysiologisk påverkan på musklerna i sig. Men det här är ju förstås bara frågan om subjektiva definitioner av ett begrepp, inte vad som är rätt eller fel.:)