handdator

Visa fullständig version : Bok Vs Film


stora_starka_jätten
2007-10-10, 21:41
Vad tycker ni om att se en film efter att ni läst boken med samma titel?

Min erfarenhet är att jag ofta bli besviken på filmen.

Jag har just gjort detta med Ondskan och blev klart besviken på filmen.

Tror dock att om jag sett filmen först så hade jag tyckt att det var en bra film...

Rhino
2007-10-10, 21:51
Vad tycker ni om att se en film efter att ni läst boken med samma titel?


Det finns tyvärr få dokumenterade fall där en film levt upp till en bra bok.

cowboyen
2007-10-10, 21:53
ondskan är en sjukt dålig film. riktigt pinsamt dålig tillomed. har du läst boken och tycker om den, se då absolut inte filmen.
däremot lotr tycker jag är en bra filmatisering.

Tricklev
2007-10-10, 21:54
Lotr filmerna är betydligt bättre än dom totalt värdelösa och händelselösa böckerna.

Därmed inte sagt att filmerna är bra.

PowPow
2007-10-10, 21:58
Jag tror att det till stor del handlar om det faktum att åskådaren har mycket större handingsutrymme som läsare än som tittare. Karaktärernas utseende och andra karakteristika appliceras till större del med utgångspunkt i läsarens verklighet. På så sätt har man som läsare ofta en större möjlighet att anpassa karaktärerna efter sig själv, och vad man själv anser vara gott, ont, intetsägande och så vidare.

Sen ska man nog inte underskatta det faktum att läsning ses som något mer kultuverat än filmtittande (av någon outgrundlig anledning), och påstår man att man fick ut mer av en film än man fick ut av den bok på vilken filmen är baserad, så placerar man sig i den skara som tycks ha lättare för filmer än böcker.

Slutligen kan det säkert även bero på att det finns en urvalsprocess genom vilken romaner måste gå innan de blir till film. En producent eller regissör väljer sällan ett hafsigt eller dåligt verk som grund för en film, även om det såklart också sker.

Slartibartfast
2007-10-10, 22:01
Läste Fight Club efter att jag sett filmen (54 gånger).

Boken sög i jämförelse.

filmatiseringen av American psycho är grymt dålig jämfört med boken.

Papillon filmen och boken likvärdiga. (ok, boken lite bättre)

tntballe
2007-10-10, 22:11
Läste Fight Club efter att jag sett filmen (54 gånger).

Boken sög i jämförelse.

filmatiseringen av American psycho är grymt dålig jämfört med boken.

Papillon filmen och boken likvärdiga. (ok, boken lite bättre)

Det var väl för att det inte fanns bilder på Brad Pitt i boken. ;)

Baan
2007-10-10, 22:15
Det var väl för att det inte fanns bilder på Brad Pitt i boken. ;)

Brad Pitt spelade ju inte i boken omg?!!

On Topic, vet inte om jag kommer på någon bok som är bättre i filmform. Bok borde vinna rätt lätt i många fall.

Mescreant
2007-10-10, 22:22
A clockwork orange är bättre i filmform.

mela
2007-10-10, 22:30
filmatiseringen av American psycho är grymt dålig jämfört med boken.


Sant. Men filmen är fortfarande bra, även om den inte är särskilt lik boken.

St0ned
2007-10-10, 22:43
Har läst boken "Parfymen" X antal ggr, det är fruktansvärt bra.. Att sen se filmen var en besvikelse med stort B.. Killen var inte ens i närheten ful som han beskrevs i boken.. Samt att dom hoppade över mycket bra / viktig information, bitarna föll på plats när man läste boken, så även fast jag läst boken så många ggr så hade jag svårt att hänga med i filmen.. Den var helt enkelt riktigt dålig, så se den inte..

Metal_boy_
2007-10-10, 22:47
Jag läser ju inte boken efter att jag har sett filmen iaf. Det är ju som att se en recention där slutet avslöjas.

tntballe
2007-10-10, 22:49
stand by me
Visserligen en novell, men tycker filmen är lite bättre.

Kryss
2007-10-10, 23:32
Battle Royale filmen lever verkligen upp till boken, jag såg förvisso filmen först men det var nog bara bra då det är riktigt jäkla svårt att hålla reda på en hel skolklass namn som dessutom är japanska.

Liten Men Fet
2007-10-10, 23:59
The commitments är bättre som film även om det var läääääänge sen jag läste boken.

joriice
2007-10-11, 00:24
Det man ser först tror jag man gillar bäst. Oftast.