handdator

Visa fullständig version : Är jag ett hopplöst fall ?


murbreckan
2007-10-10, 20:40
Hej är 22 år gammal, 189 lång. Vikten var det länge sen senast jag kollade. Men uppskattningsvis 84 kilo kanske, det kanske verkar normalt vid den första anblicken. Men det mesta sitter väl runt magen, och ansiktet kan ju bli smalare också om man säger så.

Angående trådens titel då? Såhär ligger det till, veckodagarna (mån-tors) så har jag för det mesta inga som helst problem att hålla mig borta från godis, chips och snabbmat. Då man har jobbet och diverse annat att tänka på.

Men när helgen nalkas så är det första man gör efter jobbet på fredagen att åka till systemet och köpa sig 6-8 öl. På kvällen blir det oftast snabbmat i form av pizza eller kebab. Och en chipspåse brukar också slinka ner.

Lördagen brukar också den bli ganska lik fredagen, fotboll framför tv'n för hela slanten och till det brukar det knappast bli morotsstavar och sånt krafs, ni förstår nog.

Söndagen då, inte mycket bättre den. Jag kan inte minnas sedan jag tillagade något själv på en helg faktiskt samt att jag inte ätit en massa "skit".

Och på kvällen så har man ångest över allt man stoppat i sig och börjar om på ny kula för att nästkommande helg hamna i samma situation.

Av någon anledning har jag fått för mig att det är okej att vräka i sig en massa onyttigheter bara för att det är helg och man är ledig.
När jag väl har börjat så finns det knappt något stopp.

Jobbigt är det iallafall, något tips på vad man kan göra åt saken för att inte hamna i samma fälla, om och om igen?

Vad brukar ni göra på helgerna exempelvis? Vad äter ni när ni vill lyxa till det? Osv..


Civilstatus; Singel. Men det hade ni nog listat ut vid det här laget :D (därav slarv med maten mm, orken att tillaga något gott och "dyrt" till sig själv finns bara inte.

Ha de!

Vinter
2007-10-10, 21:00
Du behöver lägga om din livstil. Hur du gör och varför du bör göra det finns det heta tips på över hela brädet. Ta dig några timmar att söka runt och läsa.

Hett tips kan vara att börja på ett lätt tränings schema för att kompensera endel för din dåliga kostvanor.

Noctrl
2007-10-10, 22:04
Fundera över varför du vill minska i vikt och sedan tar du reda på hur du minskar i vikt förslagsvis så läser du Grubs deffguide några gånger tills du fattar hur det funkar (Sticky i Deff avdelningen). Vid detta laget så vet du varför du vill minska i vikt och hur du ska gå till väga, då är det bara bestämma sig för att göra det. Jag tar det som att du vill ändra din civilstatus, det ger ju grymt bra motivation bara det. Lycka till!

pony
2007-10-10, 22:50
Jag tror inte att det finns en enstaka och enkel åtgärd. I det stora hela måste du nog omvärdera din syn på mat och hälsa. Läs på, sätt upp konkreta mål och börja på en ny kula rakt av. Istället för att dra ner på skräpet lite här och där så kan du slänga all skit i samma veva som du tillför mer aktivitet till din livsstil. Börja dessutom träna eller gör något annat som du tycker är roligt.
Innan nyhetens behag har lagt sig har du förhoppningsvis hunnit växa fast i dina nya vanor. Och när den livsstilen fortfarande är ny och du märker de omedelbara fördelarna (piggare, starkare, mer positiv inställning, eventuell viktförlust) kommer du sannolikt inte ha några problem med att hålla dig motiverad. Just då regnar det morötter.

kelk
2007-10-11, 01:18
Tänk efter innan du stoppar in något i munnen, så svårt är det faktist inte.
Om jag vill lyxa till det så gör jag det och äter väl fritt men det sker inte siå djävla ofta

Handcuff
2007-10-11, 05:43
Tycker att svepa 6-8 starkl framför tv´n fredag+lördag låter lite överdrivet....jag hade börjat titta över de vanorna :thumbup:

GurraGo
2007-10-11, 06:24
En variant är ju att du d-loadar excel-makrot -sticky i Kost&Näring - och skaffar en hushållsvåg (199 kr på Rusta, ung. så mkt som ölen på fredag & lördag :) ). Det är inte säkert att den taktiken passar alla, men när jag skulle sluta med godis e.d så var det supereffektivt. Om du har ett mål (visst antal kcal) och funderar på att köpa en påse chips så kommer du nog tveka om du måste lägga 200 g chips i programmet och märker att påsen innehåller mer än vad många äter till middag.

Annars tycker jag du kan kolla runt bland kompisar & vänner och se om det är någon i din bekantskapskrets som också vill ändra sina vanor/gå ner i vikt. Det krävs ju inte att ni startar från exakt samma viktläge utan bara att ni bestämmer er för att tex. motionerar 3 ggr/vecka e.d.

Men som de andra säger, sök runt på forumet (lär ta många timmar), det finns väldigt många som varit i liknande situationer.

Frillan
2007-10-11, 06:28
Det finns ju betydligt mer nyttiga alternativ. Att skippa ölen är väl inte svårt? Är du beroende?

Det finns inga hokuspokus genvägar. Vad som krävs är motivation och att du äter tillräckligt av det som är nyttigt och mättar.

En gnutta motivation och ett mål är vad som behövs.*grr27*

murbreckan
2007-10-11, 13:34
Tack för alla svaren!

Mycket är ju såklart vädligt självklart när man tänker efter, som att helt ändra livsstil, vilket är lättare sagt än gjort. Men när man väl har kommit i rätt spår så kommer det nog kännas bra (precis som pony säger, bra inlägg!)

Var väldigt aktiv under mina tonår, fotboll (har nu börjat spela korpfotboll), tennis mm. Samtidigt som jag var väldigt förtjust i chips och annat skräp. Men då var man ju hela tiden i rörelse och förbrände det mesta, det var när jag slutade med fotbollen som kroppen började förändras. Ändå fortsatte jag..

Men det gäller ju att hitta någon motionsform man någorlunda tycker om, det är där jag har fastnat.

Angående Öl så blir det nog tuffare, är väldigt förtjust i det. Dricker det inte för att bli berusad utan enbart för smakens skull. Så ett visst beroende finns nog där.

"Tycker att svepa 6-8 starkl framför tv´n fredag+lördag låter lite överdrivet"
Jag menade inte 6-8 båda dagarna, utan räknat på två dvs.

lectris
2007-10-11, 14:32
Det finns ingen anledning att ge upp allt som man tycker om bara för att man ska ha en sund kosthållning, men man får ju se upp lite om det handlar om energirika saker man tycker om, i alla fall om ens mål är viktminskning. En 33cl starköl går väl på 150-200 kcal, så du kan ju absolut ha svängrum för en öl på tex lördagskvällen om du bara vill känna smaken.

Gör som du själv säger annars, hitta en motionsform som du tycker om och gör den. Det spelar inte så stor roll vad den är, bara du rör på dig och trivs. All motion som blir av är bra motion, brukar det heta ;) Tycker att tipset om matvågen var bra, är ett bra hjälpmedel när man har ett skevt ögonmott när der gäller typ portioner.. ofta trycker man bara i sig något utan att tänka, och det är ofta då det springer iväg. "onyttiga" livsmedel är alltså helt okej, men bara de utgör ett undantag i kosten och att du håller dig inom din kalorinivå.

Bara för att du äter "nyttigt" så betyder det dock inte att du automatiskt minskar i vikt, eftersom du går ner av kaloriunderskott - oavsett om det kommer från gurka eller chips, det är alltså mängden som avgör. Ytterligare ett argument för skaffande av matvåg :D

kika runt i alla de andra trådar om viktminskning och sug åt dig av vad det står. :thumbup: